سه شنبه 22 آذر 1384

محمدنبی رودکی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: با خلبان اصلی هواپیما صحبت خواهیم کرد، هنوز نوار ثبت شده مکالمات به دست ما نرسیده است، مهر

- سقوط هواپیما با سه موتور سالم
- نام ستوان خلبان "نادری" در لیست پرواز بوده است


محمدنبی رودکی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری های این کمیسیون نشان می دهد نقاط مبهمی درباره جابجایی خلبان های هواپیمای ساقط شده C130 ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی "مهر"، نماینده شیراز در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: از دو دستگاه ناوبری هواپیما یکی خراب بود که خلبان شهید بابک گوهری تقاضای تعمیر آن را کرده بود.

وی افزود: 6 ساعت زمان برای تعمیر هواپیما صرف شد که بعد از آن خلبان آماده پرواز با دو دستگاه ناوبری شد، اما نام خلبان دیگری به نام نادری در لیست کادر پرواز قرار داشته است.

رودکی ادامه داد: سوال ما از معاون عملیات نیروی هوایی ارتش این بود که چرا ستوان خلبان نادری در لیست پرواز قرار گرفته بود، اما هواپیما توسط کاپیتان گوهری هدایت شد؟!

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توضیح این سخن خود اظهار داشت: در دو ساعت اول تقاضای تعمیر ناوبری خلبان گوهری، دو ساعت دوم خلبان نادری و دو ساعت سوم بار دیگر نام گوهری در لیست پرواز قرار گرفته است.

رودکی اضافه کرد: کمیته دفاعی مجلس در تماس با فرماندهان ارتش موضوع مجهول بودن نام خلبان ستوان نادری در لیست پروازی را پیگیری خواهد کرد.

این نماینده در ادامه بر جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون فرهنگی مجلس با سران ارتش و مسئولان وزارت دفاع اشاره کرد و گفت: فرمانده نیروی هوایی ارتش گزارش داد که هواپیمای C130 چهار موتور دارد ولی هواپیمای مزبور بعد از طی 8 مایل، به علت از دست دادن یکی از موتورهایش اعلام فرود اضطراری کرد.

رودکی با بیان این که هواپیمای C130 حتی با یک موتور هم می تواند به سلامت فرود آید، خاطر نشان کرد: چنانچه خلبان ماهر باشد، با یک موتور هم می تواند به زمین بنشیند و نمایندگان بر همین اساس از فرمانده نیروی هوایی ارتش سوال کردند اگر سه موتور هواپیما سالم بوده، چرا در کنار فضای اتوبان تهران - قم فرود نیامده است ؟

وی افزود: نمایندگان همچنین پرسیدند که چرا برج مراقبت هواپیما را به سمت باند هدایت کرده است زیرا این هواپیما حتی به صورت سینه خیز هم می توانست روی خاک فرود آید.

نماینده شیراز متذکر شد فرمانده نیروی هوایی در پاسخ به این سوال ها گفت که طبق کتابت هواپیمایی، چنانچه هواپیما فاصله کمی از فرودگاه داشته باشد، بهترین محل برای فرود، همان باند فرودگاه است که مجهزتر می باشد.

رودکی افزود: سوال دیگر نمایندگان این بود که چنانچه هواپیما دارای دو موتور سالم بوده، چرا به برج مسکونی برخورد کرده است، که معاون عملیات نیروی هوایی ارتش گفت: 29 نفر از بازرسان فنی ارتش و ستاد مشترک نیروهای مسلح جهت بررسی این موضوع تعیین شده اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: هواپیمای نظامی C130 جعبه سیاه ندارد و مکالمات خلبان با برج مراقبت بر روی یک نوار ضبط و ثبت می شود که در نوار مذکور خلبان فقط اعلام کرده که یکی از چهار موتور هواپیما از کار افتاده است.

رودکی افزود: ما منتظر پاسخ فرماندهان ارتش هستیم که چرا این هواپیما نتوانسته با سه موتور سالم فرود بیاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه اظهاراتش گفت: هواپیمای C130 می تواند 64 چترباز، 76 بیمار بالینی و 92 رزمده یا مسافر را جابجا کند. کمیته دفاعی مجلس موظف شده موضوع را بررسی کند و تعدادی از نمایندگان مجلس هم طرح تحقیق و تفحص و گروهی دیگر استیضاح وزیر دفاع را مطرح کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رودکی تاکید کرد لازم است توجه به ناوگان هوایی در دستور کار مجلس قرار گیرد و از هواپیماهای جدیدتر با عمر کمتر استفاده کنیم.

نماینده شیراز در پاسخ به سوالی درباره هویت کار شناسانی که این مساله را بررسی می کنند، گفت: بررسی سانحه هوایی توسط متخصصین و افراد فنی نیروی هوایی ارتش، ستاد مشترک ارتش، بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح به مسئولیت نماینده سازمان قضایی نیروهای مسلح صورت می گیرد و مجموعا 29 کارشناس پیگیر این مسئله هستند.

وی درباره علت حضور نداشتن نماینده ای از مجلس در ترکیب این گروه گفت: ارتش دارای یک فضای بسته است ولی ما تلاش می کنیم به آن وارد شویم و درصدد هستیم یک نفر را به نمایندگی کمیته دفاعی مجلس به این تیم کارشناسی معرفی کنیم.

رودکی در این باره که آیا نوار مکالمات خلبان به کمیته دفاعی مجلس ارایه شده، گفت: هنوز نوار ثبت شده به دست ما نرسیده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خاتمه تصریح کرد: کمیته دفاعی مجلس نام خلبان اصلی هواپیمای C130 را که چند روز قبل از حادثه به مشهد پرواز کرده بود را گرفته و با وی در این باره صحبت خواهد کرد.

Copyright: gooya.com 2016