سه شنبه 29 آذر 1384

وزير دفاع: طبق مدارك و مستندات موجود،استاندارهاي پروازي سي۱۳۰ چك شده بود، ايسنا

- باكمال ميل پاسخگو هستيم
- پس از سقوط هواپيماها در دنيا، بررسي‌ها زمان مي‌برد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در جمع خبرنگاران پارلماني درباره پيگيري علل سقوط هواپيماي C130 گفت: بنده به عنوان وزير دفاع اين موضوع را به قوت و جديت پي‌گيري مي‌كنم و به شدت كار مي‌كنيم تا نتيجه مشخص شود، فعلا نتيجه مشخصي نداريم. بايد نظر كارشناسان درآيد تا ببينيم وضعيت چگونه بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سردار سرتيپ مصطفي محمدنجار، درخصوص نقص فني هواپيما و مقصر بودن خلبان گفت: نمي‌توان قصاص قبل از جنايت كرد. شايعات زياد است، بايستي منتظر نظر كارشناسي صاحب‌نظران كه اين موضوع را بررسي مي‌كنند، باشيم تا پس از آن بتوانيم قضاوت كنيم. اگر آن موقع مقصري باشد حتما بايد برخورد شود.

وزير دفاع درخصوص استيضاح نمايندگان گفت: حق نمايندگان است كه سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص كنند. ما با كمال ميل در دولت پاسخگو هستيم. پاسخ سوالات را هم تهيه كرده‌ايم كه انشاءالله در جلسات با نمايندگان ارايه كنيم.

نجار با بيان اين‌كه اين هواپيما نظامي و داراي كد بوده است، در پاسخ به اين‌كه چرا براي انتقال خبرنگاران از هواپيماي نظامي استفاده كرديد؟ گفت: براي اين هواپيما در مدارك و كتابي كه دارد لفظ مسافر (Passengen) آمده است. اين هواپيما از بهترين هواپيماهايي است كه خيلي از مقامات كشورها از آن استفاده مي‌كنند.

وي افزود: هر هواپيمايي كه بخواهد پرواز كند بايستي يك سري چك ليست‌هاي استاندارش چك شود، اگر متخصصين مربوطه اين چك‌ها را انجام دادند و مواردي كه بايد از نظر استاندارد رعايت شود، انجام نشود، به هيچ نحو اجازه‌ي پرواز به آن نمي‌دهند و طبق مدارك و مستنداتي كه وجود دارد و به مجلس ارايه خواهيم كرد، اين كارها انجام شده است.

وزير دفاع درخصوص تحريم اقتصادي ايران تصريح كرد: ما در دنيا محدوديت‌هايي داريم، ولي اين موضوع اصلا ربطي به اين بحث ندارد. بايد درخصوص اين موضوع منتظر كار كارشناسان باشيم. معمولا پس از سقوط هواپيماها در دنيا بررسي زمان مي‌برد؛ چون بايد اجزاي هواپيما جمع شود و متخصصين روي آن كار كنند.

نجار در پاسخ به اين‌كه چرا هواپيمايي كه مي‌تواند با يك موتور تا بندرعباس پرواز كند، در فرودگاه مهرآباد، امام و قلعه مرغي نتوانست بنشيند؟ و اين براي افكار عمومي هم سوال است، گفت: اولا كه در هواپيما تصميم‌گيرنده و فرمانده شخص خلبان است. هيچ‌كس ديگر نمي‌تواند به او بگويد كه چه‌كار كند. وقتي يك موتور هواپيما دچار اشكال مي‌شود خلبان تصميم مي‌گيرد كه برگردد و قاعدتا بهترين راه اين بوده كه به فرودگاه مهرآباد برگردد كه اين تصميم و تشخيص خود خلبان بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين‌كه چرا دستور پرواز به هواپيمايي كه نقص فني داشته داده شده است؟ گفت: با عجله و شتابزدگي كه نمي‌توان چنين موضوع بزرگي را روشن كرد. ما هم از صنف شما خبرنگاران و اصحاب رسانه و دفاع كه شهيد شدند هستيم. من به عنوان يك نظامي بيش از همه خودم را داغدار مي‌دانم؛ براي اين‌كه شهداي ما از نيروهاي مسلح و خبرنگاراني كه همكاران ما بوده‌اند و اخبار ما را منتشر مي‌كردند، بوده‌اند و ما به شدت تحت فشار هستيم.

وي در پاسخ به اين‌كه اين بحث در كميسيون امنيت ملي مطرح شده و شما مي‌گوييد شايعه است، افزود: اين‌جور نبود كه خلبان 3 بار عوض شده باشد. وزير دفاع ادامه داد: صبح اول وقت خلبان اصلي (گوهري) مي‌آيد كه پرواز كند متوجه مي‌شود كه اشكالي در سيستم VOR (سيستم موقعيت ديجيتالي) هواپيما وجود دارد و در كارت اعلام اشكال، اعلام مي‌كند كه اين اشكال بايد برطرف شود كه در اين فاصله فرد ديگري را از طرف مسوولان معين مي‌كنند كه به جاي ايشان پرواز كند. در اين فاصله تصميم، تصميم مسوولين‌شان بوده كه به هر صورت تشخيص است كه اشكالي ندارد. كه در اين فاصله اشكال سيستم VOR هم برطرف مي‌شود و خود خلبان شهيد بابك گوهري مي‌گويد كه خودم پرواز مي‌كنم و فردي كه قرار بوده جاي ايشان پرواز كند حضور دارد و در واقع گوهري خودش اعلام آمادگي مي‌كند و در حالي كه هواپيما كاملا سالم بوده و هيچ اشكالي نداشته، پرواز مي‌كند.

وزير دفاع در پاسخ به اين‌كه چرا ارتش درخصوص اين سانحه تا كنون عذرخواهي نكرده و نمي‌خواهد قبول كند كه اشتباه كرده، اين وسط چه چيزي وجود دارد؟ گفت: ارتش خودش صاحب عزاست و پيام داده است. از همان لحظه‌ي اول فرماندهان ارشد ارتش در صحنه بودند و در حال رسيدگي به موضوع هستند. نجار كه با سوالات متعدد و مكرر خبرنگاران پارلماني روبه‌رو بود و مي‌خواست در جلسه‌ي فراكسيون اقليت با نمايندگان ديدار و گفت‌وگو كند، از معاون پارلماني‌اش خواست تا جلسه‌اي ترتيب دهند كه به سوالات خبرنگاران پارلماني پاسخ دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير دفاع: طبق مدارك و مستندات موجود،استاندارهاي پروازي سي۱۳۰ چك شده بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016