سه شنبه 27 دی 1384

سيدمحمد خاتمي: حفظ جمهوري اسلامي در گرو غلبه نيافتن تفكر نافي جمهوريت است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۲۷‬
داخلي. فرهنگي. حفظ. جمهوريت
حجت‌الاسلام والمسلمين "سيد محمد خاتمي" رييس موسسه بين‌المللي گفت و گوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت : حفظ جمهوري اسلامي ايران در گرو اين است كه تفكر نفي‌كننده جمهوريت، در جامعه غلبه پيدا نكند، و گرنه هيچ كس نمي‌تواند تلاش در جهت حفظ جمهوري اسلامي را به ثمر برساند.

وي در ديدار باجمعي از نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم با اعتقاد بر اينكه هدف اصلاحات به‌يك معناتامين شده و به‌معناي ديگر از آن دور شده‌ايم، افزود:
ما جمهوري اسلامي و انقلاب را قبول داريم و نگراني ما از اين بود كه انقلاب از مسير خود منحرف شده و اميدي كه از درون و بيرون به انقلاب، به عنوان نوع ديگري از جنبش‌هايي كه در دنياي اسلام با محوريت حضرت امام (ره) تحقق يافته، خدشه دار شود.

وي بااشاره به‌اينكه وجه بارز انقلاب ماواگذاري امور به‌دست مردم در تاسيس نهادهاي رسمي قدرت و در عرصه‌هاي مختلف بوده‌است، تاكيد كرد:يكي از مهمترين دغدغه‌هاي امام(ره)، قانوني شدن جامعه و اينكه قانون مورد تاييد مردم باشد و همه نهادها به نحوي ريشه در اراده و خواست مردم داشته باشند، بود.

به‌گزارش روزسه‌شنبه موسسه بين‌المللي گفت وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، وي با ابرازخشنودي ازاينكه دردوران اصلاحات مردم سالاري ديني تثبيت شده‌است، گفت :
مي‌بينيد! امروز به محض اينكه چنين تلقي مي‌شود كه كساني با جمهوريت نظام اسلامي سرسازگاري ندارند وآن را بر نمي‌تابند، شاهد عكس‌العمل‌هايي در رد اين پندار و سليقه از سوي همه جريان‌هاي سياسي هستيم.

رييس جمهوري پيشين ايران اسلامي افزود: عنوان مردم سالاري نبايد لطمه بخورد، هر چند كه بحث‌هاي تئوريك جاي خود را دارد و نبايد باعث سو تفاهم شود.

خاتمي از قانون اساسي به عنوان يكي از دستاوردهاي نظري امام (ره) ياد كرد و گفت:براساس همين قانون اساسي، روشن است كه ايشان تعبيري از اسلام و جمهوري اسلامي دارند كه مردم در آن نقش مهمي ايفا مي‌كنند.

"البته مراد ما از مردم‌سالاري ديني، ليبرال دموكراسي نيست، زيرااگر مردم نظام اسلامي را پذيرفته‌اند،اين نظام شرايط و ضوابط خاص خود را داشته و با دموكراسي منافاتي ندارد."
وي باتاكيد براينكه قانون اساسي نوعي‌از دموكراسي راپذيرفته كه در آن حق حاكميت مطلق از آن خداست و خداوند مردم را برسرنوشت خود حاكم كرده است، افزود: بنابر اين حق تعيين سرنوشت علاوه براينكه يك حق طبيعي است، يك حق الهي و شرعي هم هست و همچنين كه در همين قانون اساسي آمده، همه امور از طريق انتخابات انجام مي‌گيرد.

خاتمي بااعلام خطر نسبت به بحث‌هاي انحرافي كه درباره جمهوريت نظام مطرح مي‌شود، يادآور شد: در مقابل شاهد عكس‌العمل‌هايي از سطح علماي بزرگ حوزه علميه قم تا تمامي نيروهاي فعال سياسي هستيم و همه تلاش‌ها صورت گيرد تا نگذارند به مردم سالاري ديني كه حاصل اين انقلاب است، لطمه وارد شود.

رييس موسسه بين‌المللي گفت و گوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت : معتقد بوده و هستيم كه قانون اساسي ظرفيت‌هايي دارد كه بتواند حدنصاب جامعه دموكراتيك و وفادار به معيارهاي اسلامي را ترميم كند و تلاش ما اين بوده كه ظرفيت‌هاي نهفته قانون اساسي زنده و بارور شود.

وي بااعتقاد براينكه اصلاحات به لحاظ نظري كاملا موفق بوده و ديگر هيچ كس حتي اگر بخواهد، قادر نيست حكومتي غير از مردم‌سالاري ديني و نظام جمهوري براي مردم تعريف و به آن‌ها القا كند،افزود: در عمل به دليل برخي درگيري‌ها و صف بندي‌ها مي‌بينيم كه گاه از تحقق بعضي اصول اساسي مردم سالاري دورتر شده‌ايم و اگر خداي ناكرده شاهد اين باشيم كه نهادهاي قانوني كشور به نحوي مانع اعمال حق قانوني مردم مي‌شوند مطمئن باشيم كه حكومت لحظه به لحظه از مردم دورتر خواهد شد.

وي حركت به سوي قانون را گامي مهم و ضروري براي جامعه برشمرد و ادامه داد: احياي روش‌هايي كه اصلاحات در مخالفت با آن‌ها روي كار آمده بود و با همه فشارها توانست تا حدي موفق عمل كند نگران‌كننده و خطرناك است، ولي بايد متوجه باشيم كه متاسفانه برخي قانون را مستمسكي براي احيا روش‌هاي مغاير با معيارهاي اخلاقي و مردم‌سالاري قرار دادند.

خاتمي تغيير و تحول مديران اجرايي را همزمان با تغيير دولت‌ها طبيعي دانست و در عين حال گفت: اينكه گروهي سركار بيايند و براي عوام‌فريبي و با تنگ نظري براي توجيه كار خود بگويند آنچه تاكنون بوده خيانت بوده و آنان كه بوده‌اند خائن بوده‌اند ومسوولان قبلي به‌عنوان فاسد در جامعه معرفي شوند، نگران‌كننده است و البته كه هيچكس مخالف برخورد باخائن و خيانت نيست و همه دولت‌هاي بعداز انقلاب هم وظيفه خود مي‌دانسته‌اند كه باآن برخورد كنند، ولي مطمئنا نبايد اجازه سوء‌استفاده از اين اصل مقدس و شعار نيكو را داد.

رييس موسسه بين‌المللي گفت و گوي فرهنگ‌هاو تمدن‌هاتاكيد كرد: صحبت ما اين است كه ما اهدافي در خدمت نظام اسلامي و انقلاب وآنچه برايش هزينه داده‌ايم، داريم و دراين مورد اگر بخواهيم نظامي مردم‌سالار داشته باشيم بايد ديدگاه متناسب با آن را نسبت به اسلام داشته باشيم. مطمئنا با ديدگاه‌هاي متحجر، مردم سالاري ديني مستقر نخواهد شد.

خاتمي‌افزود:مامعتقديم بايد دردرون نظام و بامكانيزم‌هاي موجود در جمهوري اسلامي حركت كنيم وخيرخواهان مسوول درجمهوري اسلامي بايد توجه داشته باشند، شيوه‌هايي كه مردم، بخصوص فرهيختگان و جوانان را از حكومت ديني دور كند و فاصله ميان ملت و دولت را بيشتر كند، خطرناك است.

رييس جمهوري پيشين ايران بااظهار اميدواري نسبت به اينكه از طريق بحث، گفت وگو و رقابت آزاد اجازه داده شود كه جامعه نفس بكشد و از اين طريق در راستاي حفظ جمهوري اسلامي تلاش شود، تاكيد كرد: جامعه نه آمادگي آشوب دارد و انقلاب ديگر و تنها راهي كه با همه فراز و نشيب‌ها مي‌تواند كارساز باشد راه اصلاحات است.

"اصلاحات بايد با بازنگري در كار خود، مسير درست را طي كند. تنها نيروي پاسخگوي اصلاحات، به معناي درست كلمه مي‌تواند مدافع جمهوري اسلامي باشد و هيچ جبري حتي به صورت مستمر موفق نخواهد شد."
وي ضمن حمايت از تكثر و تنوع احزاب و تشكل‌ها، در عين حال گفت: پراكندگي و تقسيم نيرو در مقاطع حساس تعيين‌كننده بود وحتي بخشي از شكست‌ها مي‌تواند ناشي از اين مساله باشد. اصلاح طلبان مي‌توانند پروژه‌هاي مشترك داشته باشند و در عين حفظ تكثر در مقاطع مختلف كار مشترك انجام دهند.

خاتمي همچنين انتخابات را از مهم‌ترين مجراهاي مردم‌سالاري برشمرد و ادامه داد: نبايد بگذاريم رقابت در انتخابات تبديل به ستيز در عرصه‌هاي غير قابل مهار شود كه نقش قدرت رسمي در اين زمينه نقش مهمي مي‌تواند باشد.

وي باتاكيد براهميت مقاطعي مانند انتخابات شوراهاي شهر و روستا، خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ناكام‌هايي كه در اثر اشتباهات ايجاد مي‌شود، زمينه‌اي فراهم مي‌كند تا فضا براي تقويت جمهوري اسلامي بازتر شود.

خاتمي همچنين به كساني كه مسير نهايي شان تغيير جمهوري اسلامي و تبديل به‌چيزي ديگراست نيز هشدار داد كه به لحاظ تئوري و تجربه عملي دچار اشتباه هستند، زيرا اگر اصل جمهوري اسلامي به خطر بيافتد ممكن است اصلا چيزي برجاي نماند.

رييس موسسه بين‌المللي گفت و گو فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به‌دغدغه ديگرش درباره بي‌پناه شدن تفكر روشنفكري ديني در دنياي اسلام و سازمان يافتن جريانات دين سيتزاز يك سو و خشونت گرا به نام دين از سوي ديگر، تصريح كرد: نيروهاي خوبي وجود دارند كه مي‌توانند نشان دهند در اسلام صداي ديگري هم جز صداي خشونت و تحجر وجود دارد و امروز نگراني كه من براي اصل دين دارم بيشتر از سال‌هاي قبل از انقلاب شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين در اين مراسم "محمد كيانوش راد" نماينده مردم اهواز در مجلس ششم باتاكيد برضرورت گفت و گو بين‌اصلاح طلبان و بررسي ايرادات و اشكالات دروني و بيروني اصلاحات تصريح كرد: مابايد اول از خودمان شروع كنيم وشجاعت اخلاقي پذيرش اشتباهات را داشته باشيم. اما مراقب باشيم كه مثل برخي دوره‌ها دچار خودزني نشويم و برخي كارها و اقدامات را ناديده نگيريم.

وي گفت: ما در انتخابات دچار اشتباه در برنامه‌ريزي شده بوديم اما چار چوب كلي حركت اصلاحات صحيح بوده است و نبايد مشكلاتي كه بر سر راه اصلاحات بود را فراموش كنيم چنانچه براساس اذعان آقاي خاتمي هر ‪ ۹‬روز يك بحران براي دولت ايجاد مي‌شد و بايد بررسي كنيم كه در مقابل چه اشتباهاتي داشته ايم.

كيانوش راد گفت: معتقد نيستم كه دوران شخصيت‌ها به پايان رسيده است اگر چه حتما بايد به گسترش سازمان ها، تشكيلات و تقويت نهادهاي مدني در جامعه بپردازيم.

"رضا صلاح جلالي" نماينده مردم آستانه اشرفيه در مجلس ششم نيز طرح ائتلاف پروژه‌اي را براي اصلاح طلبان مطرح كرد و گفت: حوادث مختلفي در كشور رخ مي دهد كه بيشتر جنبه ملي دارد و مي‌توان با همدلي و حسن ظن درخصوص اين گونه مباحث ائتلاف پروژه‌اي داشت.

"احمد رمضان پور نرگسي"نماينده مردم رشت درمجلس ششم نيز باابراز خشنودي از فعاليت‌هاي بين‌المللي خاتمي بعداز پايان دوره هشت ساله رياست جمهوري‌اش تصرح كرد:باتوجه به‌نقش شما در سياست داخلي و در بين اصلاح طلبان اين توقع وجود دارد كه در عرصه داخلي نيز فعال تر باشيد.

"محمد دادفر" نماينده بوشهر در مجلس ششم نيز در اين ديدار تصريح كرد ما درسال‌هاي گذشته با ديالوگ اصلاح جمهوري اسلامي وارد شديم و مباحثه و مجادله را براي پيشبرد اهداف انتخاب كرديم اما طرف مقابل مقاتله را انتخاب كرد و اگر باعث بحث و جدل شد با درگيري و خشونت همراه بود و همچنان برموضوع گذشته‌شان محكم هستند.

وي افزود: من نمي‌گويم گفتمان اصلاحات شكست خورده است اما بابيان و شكلي به جامعه عرضه شده كه امروز خريداري ندارد.معتقدم كه بايد به سمت ارتباط بيشتر با لايه‌هاي اجتماعي پيش رفت و باانسجام بيشتر به گسترش كار تئوريك پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016