پنجشنبه 29 دی 1384

كنفرانس خبري احمدي نژاد و بشار اسد در دمشق: ايران و سوريه نقش مهمي در معادلات منطقه ايفا مي‌كنند، ايرنا

دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۲۹‬

"محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران گفت: سوريه به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر اشغالگري و ايران به عنوان پرچمدار بيداري اسلامي، نقش مهمي در معادلات منطقه ايفا مي‌كنند و اين امر، همفكري و تشريك مساعي ميان دو كشور را بيش از پيش ضروري مي‌سازد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، احمدي نژاد كه عصر پنجشنبه در يك كنفرانس خبري مشترك با "بشار اسد" همتاي سوري خود در دمشق شركت كرده بود، افزود:
روابط ايران و سوريه بسيار گسترده، عميق و پايدار است و در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، روند روبه جلويي داشته است .

رييس جمهوري اسلامي ايران گفت كه در يك نشست به نسبت طولاني با رييس جمهوري سوريه، در مورد روابط دو جانبه، و مسايل منطقه‌يي و جهاني گفت وگو كرد و افزود: "تصميمات خوبي درباره‌ي همكاري‌هاي اقتصادي و اتخاذ مواضع مشترك سياسي گرفتيم".

وي، عراق را يكي از محورهاي گفت وگوي خود با بشار اسد عنوان و اضافه كرد: "در مورد مسايل عراق با سوريه مواضع يكساني داريم و از فرايند سياسي براي به حاكميت رسيدن اراده‌ي ملي و حكومت مردمي در عراق حمايت مي‌كنيم و برپايي حكومت مردمي را تنها راه حل مشكلات و مسايل مردم عراق مي‌دانيم".

رييس جمهوري ايران افزود: پشتيبان جدي ثبات، امنيت و يكپارچگي عراق هستيم و معتقديم برخي ناامني‌ها و ترورها در عراق بهترين بهانه براي ادامه‌ي اشغالگري است.

احمدي نژاد خاطرنشان ساخت:با استقرار دولت مردمي، بهانه‌يي براي حضور اشغالگران در عراق باقي نمي‌ماند. بجديت، مي‌خواهيم كه اشغالگران در يك برنامه‌ي زماني مشخص، عراق را ترك گويند و حكومت را تحويل مردم دهند.

رييس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: استقرار دولت مردمي در عراق به سود مردم عراق و منطقه، بويژه سوريه و ايران است.

وي، حمايت از ملت فلسطين را يكي ديگر از فصول مشترك ايران و سوريه خواند و گفت: بر اين باوريم كه فلسطين متعلق به ملت فلسطين است. به همين علت، از مقاومت و وحدت مردم فلسطين به طور جدي حمايت مي‌كنيم.

احمدي نژاد گفت: مقاومت را يگانه راه واداشتن دشمن به پذيرش حق مردم مظلوم فلسطين را مقاومت مي‌دانيم و حامي بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمينشان هستيم .

وي، به گفت وگو با همتاي سوري خود در مورد تحولات لبنان اشاره كرد و گفت: ما از ثبات، آرامش و مقاومت در لبنان پشتيباني مي‌كنيم و معتقديم مردم لبنان خودشان مي‌توانند مسايل خود را حل و فصل كنند.

رييس جمهوري اسلامي ايران، اقشار مختلف، طوايف و گروههاي لبناني را به خويشتنداري فراخواند و گفت: هر نوع تنش و نا آرامي به نفع دشمنان لبنان، منطقه و مسلمانان است.

احمدي نژاد اظهار داشت: از دشمنان ملت‌هاي منطقه نيز مي‌خواهم، از توطئه دست كشند و اجازه دهند كه مردم منطقه مسايل خود را حل و فصل كنند.

وي تصريح كرد: "منحني حيات رژيم اشغالگر قدس و حاميان اصلي او رو به افول و انحطاط است. آنان براي ادامه‌ي حيات ننگين خود در منطقه، با مشكلات فراواني دست به گريبانند و مي‌خواهند مشكلات را به جبهه‌ي مقاومت منتقل سازند و از اين طريق، راه گريزي براي خود بيابند".

احمدي نژاد با اين توضيح كه "بايد با هوشمندي، تدبير و البته سعه‌ي صدر اين دوران را پشت سر نهيم"، تاكيد كرد: ترديد ندارم كه آينده از آن ملت لبنان، ملت عزيز سوريه و ملت مظلوم فلسطين خواهد بود و طرح‌هاي خبيثانه‌ي دشمن نخواهد توانست، وحدت و انسجام كشورهاي منطقه را مخدوش كند.

رييس جمهوري سوريه نيز در اين كنفرانس خبري، از رييس جمهوري اسلامي ايران براي سفر به سوريه قدرداني كرد و گفت: روابط دو كشور بر بنياني نيرومند استوار است و اين ديدار به تعميق و گسترش بيش از پيش مناسبات دو كشور خواهد انجاميد.

بشار اسد، مسايل مربوط به عراق، فلسطين و لبنان را از جمله محورهاي گفت وگوي خود با رييس جمهوري اسلامي ايران برشمرد و افزود: مواضع تهران و دمشق در مورد عراق، فلسطين و لبنان، كاملا يكسان است.

وي اظهار داشت: از روند كنوني حاكميت در عراق حمايت مي‌كنيم و تلاش خود را براي تحقق ثبات و امنيت آن كشور به كار خواهيم بست .

رييس جمهوري سوريه، جلوگيري از دخالت بيگانگان در عراق و ضرورت خروج اشغالگران از اين كشور طبق يك زمان بندي مشخص را به عنوان يك ضرورت مورد تاكيد قرار داد.

وي همچنين گفت كه با همتاي ايراني خود در مورد دستيابي ملت فلسطين به حقوق مشروع خود از جمله برپايي كشور مستقل و بازگشت آوارگان فلسطيني به ميهنشان ديدگاه‌هاي همسويي دارد و افزود: "بر ضرورت حمايت از ملت فلسطين در مقاومت و پايداريشان تاكيد كرديم".

بشار اسد ادامه داد: در گفت وگو با رييس جمهوري اسلامي ايران، حمايت خود را از ثبات لبنان خاطرنشان ساختيم و بر ضرورت حمايت از مقاومت لبنان اتفاق نظر داشتيم.

بشار اسد، حمايت سوريه از حق ايران در برخورداري از فناوري صلح آميز هسته‌يي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: با هر گونه اعمال فشار بر ايران در پرونده‌ي هسته‌يي مخالف هستيم و از تداوم گفت وگو ميان ايران و كشورهاي مربوط استقبال مي‌كنيم.

پس از پايان سخنان رييسان جمهوري ايران و سوريه، احمدي نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار سوري در مورد توسعه‌ي سطح همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور همپاي روابط سياسي، گفت: "بخش مهمي از ديدار با آقاي بشار اسد، به همين موضوع اختصاص داشت و در اين جلسه توافقات گذشته را در خصوص همكاريهاي اقتصادي، مرور كرديم".

رييس جمهوري ايران افزود: امروز تصميم گرفته شد، همكاري‌هاي جديد اقتصادي در دستور كار كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور قرار گيرد و كميسيون عالي اقتصادي كه ماه آينده برپا مي‌شود، اين تصميم را بجديت پيگيري خواهد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابراين گزارش، رييس جمهوري سوريه در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا در مورد دورنماي روابط تهران، دمشق اظهار داشت: "مناسبات دو كشور از هنگامه‌ي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون استوار بوده و روز به روز مستحكم تر مي‌شود.

هرگز به ياد نداريم كه اين روابط در مسير خود با مانعي روبه رو شده باشد يا پس رفت كند".

بشار اسد افزود: روند پيشرفت روابط در مقايسه با سالهاي گذشته، سرعت و شتاب بيشتري به خود گرفته، وجود اراده‌ي قوي براي پيشرفت و شرايط منطقه از جمله دلايل شتاب بخشي به اين روند است.

رييس جمهوري سوريه خاطرنشان ساخت: مناسبات ايران و سوريه پس از چند دهه از آغاز آن، از پختگي خاصي برخوردار شده و شرايط نيز ايجاب مي‌كند، روابط را بيش از پيش توسعه دهيم.

خبرنگار ايرنا از رييس جمهوري سوريه پرسيد: با توجه به اين كه سوريه از اعضاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است، موضع اين كشور نسبت به فعاليتهاي هسته‌يي صلح آميز ايران چه خواهد بود؟
رييس جمهوري سوريه پاسخ داد: موضع سوريه در مورد فناوري هسته‌يي ايران، كاملا روشن است. بارها صريح و شفاف، حمايت خود را از حق ايران براي كاربرد صلح آميز فناوري هسته‌يي اعلام كرده‌ايم.

بشار اسد تاكيد كرد: ايران و هر كشوري در جهان، حق برخورداري از فناوري هسته‌يي را دارد. كشورهايي كه با حق ايران مخالفت مي‌ورزند، هيچ دليل قانع كننده و منطقي براي مخالفت خود ارايه نكرده‌اند.

وي افزود: "اگر بهانه‌ي برخي از اين كشورها براي مخالفت، پاكسازي منطقه خاورميانه از سلاحهاي كشتار جمعي باشد كه اين، مورد تاييد ما نيز هست و ربطي به فناوري صلح آميز هسته‌يي ايران ندارد و بايد ابتدا از اسراييل آغاز شود، زيرا اسراييل تنها كشور داري سلاح هسته‌يي در خاورميانه است.

Copyright: gooya.com 2016