پنجشنبه 6 بهمن 1384

رحيم صفوي، فرمانده سپاه: در حادثه سقوط فالكن هيچ توطئه اي در ميان نبوده است، فارس

خبرگزاري فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت:با تشكيل يك تيم فني و كارشناس و انتقال تمام تجهيزات هواپيماي فالكن به تهران و در يك كار فشرده شبانه روزي هم اكنون چيزي كه در زمان حاضر براي ما اثبات شده اين است كه در اين حادثه هيچ گونه عوامل توطئه‌اي دخالت نداشته و هيچ گونه انفجار يا دست كاري در ميان نبوده است.


به گزارش خبرگزاري فارس، سردار سر لشكر رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي در حاشيه مراسم معارفه فرمانده جديد نيروي زميني سپاه در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: آنچه كه براي مهندسين ما مشخص شده است، يخ زدگي و دور توربين يا دور موتور اين هواپيما بوده كه به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين هواپيما در اثر يخ زدن دو موتورش اين حادثه برايش رخ داده است.
وي ادامه داد: ولي اينكه چه حادثه‌اي رخ داده است كه اين دو موتور در يك فاصله چند دقيقه‌اي يخ زده‌اند هم اكنون در حال بررسي بيشتر است و لذا در اين مقطع اين را من مي‌توانم اعلام بكنم.
فرمانده كل سپاه پاسداران در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه هواپيما وقتي به زمين خورد منفجر نشد و فقط هواپيما تكه تكه شد و عزيزانمان شهيد شدند و اين باعث بروزشايعاتي در جامعه بود كه اين هواپيما به علت نداشتن سوخت سقوط كرده، اين امر تا چه اندازه صحت دارد. گفت: براي انفجار و آتش سوزي سه عامل بايد همزمان وجود داشته باشند؛ يكي عامل بنزين، دوم عامل جرقه و سوم اكسيژن لازم است كه اين هواپيما در زماني كه سقوط كرد، دو بال آن كه پر از بنزين بود به علت اصابت به درختهاي محل سقوط هواپيما قبلا از آن جدا مي‌شوند، بنابراين سوخت اين هواپيما نبوده است.
فرمانده كل سپاه پاسداران خاطر نشان ساخت:همچنين موتورهاي اين هواپيما نيز خاموش شد بود و هيچ نوع جرقه‌اي و عامل كه جرقه‌ ايجاد كند در آن منطقه وجود نداشته است، سوم به علت بارندگي و سرد بودن هوا. وي افزود: به هر جهت به خاطر اين مجموعه عوامل هواپيما آتش نگرفته است و پيكر شهداي آن حادثه سالم ماندند.
سردار صفري در پاسخ به سؤالي در مورد اينكه آيا مقصر و يا مقصران اين قضيه مشخص شده‌اند؟ بيان داشت: ما هنوز به نتيجه قطعي نرسيده‌ايم ولي طبيعتا اگر دليلي براي اين كار پيدا كنيم، قطعا با مقصرين آن طبق ضوابط سازمان قضايي برخورد خواهد شد.
سر لشكر صفوي در باره حضور خود در اين مراسم گفت: امروز مراسم معارفه سردار سرتيپ پاسدار محمدرضا زاهدي به عنوان فرمانده جديد نيروي سپاه پاسداران بود، من در اين معارفه انتظارات و توقعاتي كه از ايشان و نيروي زميني سپاه داشتم به صورت خلاصه بيان كردم و سه ماموريت اصلي را كه نيروي زميني سپاه دنبال مي‌كند،يعني اول در بعد دفاعي دوم در بعد امنيتي و سوم در بعد دفاع فرهنگي مطرح نمودم.
وي افزود: در بعد دفاعي، استراتژي سپاه يك استراتژي دفاع همه جانبه در مقابل قدرتهاي فرا منطقه‌اي است كه اگر بخواهند تهاجم احتمالي يا تهديد نظامي احتمالي را عليه ايران اسلامي يا منافع حياتي ايران تدارك ببيند،نيروي زميني سپاه مي‌بايستي آمادگي مقابله با تهديدات خارجي را داشته باشد.
رحيم صفوي بيان داشت: در بعد امنيت داخلي به غير از دستگاه‌هاي امنيتي و نيروي انتظامي، نيروي زميني سپاه نيز ماموريت امنيت پايدار را در مناطق حساس و حياتي كشور از جمله منطقه‌ شمال غرب كشور يعني استانهاي آذربايجان غربي و كردستان و همچنين در مناطق حساس مثل منطقه خوزستان يا جنوب شرقي كشور دارد كه در صورتيكه خداي ناكرده يك نوع ناامني فراگير در اين نوع مناطق به وجود بيايد نيروي زميني سپاه با حمايت نيروي مقاومت بسيج مسئوليت ايجاد امنيت پايدار برابر با مصوبات شوراي عالي امنيت ملي را برعهده دارد.
فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بيان داشت: ماموريت سوم دفاع فرهنگي است، به اين مفهوم كه در مقابل تهاجم فرهنگي دشمنان كه در جهت از بين بردن فرهنگ اسلامي و مباني ارزشي نيروهاي بسيجي و نيروهاي پاسدار و جامعه هستند به خصوص نيروي مقاومت بسيج، اينجا به كمك نيروي زميني، مسئوليت تعميق معارف اسلامي و ترويج ارزشهاي اسلامي را براي آحاد پاسداران و بسيجيان دارد.
سردار صفوي افزود: دو ماموريت در حقيقت فرعي را هم تعريف كرده‌ايم، ماموريت اول كمك به دولت در امر سازندگي كشور است. وي در باره اين ماموريت توضيح داد:، همانطوري كه مردم عزيزمان مي‌دانند قرارگاه سازندگي سپاه بعد از جنگ با اجراي پروژه‌هاي ملي همچون احداث اتوبانها، سدها، احداث لوله‌هاي آب و گاز و همچنين پروژه احداث بنادر بزرگ براي كشور در امر سازندگي به كمك دولت آمده است و هم اكنون در دوره جديد دولت آقاي احمدي‌نژاد سپاه با يك شتاب بيشتري در امر سازندگي به كمك دولت آمده است كه به عنوان يك ماموريت فرعي يا ماموريت كمكي محسوب مي‌شود و بنا به درخواست دولت انجام مي‌شود، چرا كه وزارتخانه‌ها، كارفرما هستند و سپاه پاسداران و قرارگاه سازندگي مجري پيمان هستند.
وي تصريح كرد: ماموريت دوم با توجه به بلاخيز بودن كشورمان از نظر حوادثي مثل زلزله و يا سيل و يا آتش سوزي‌هاي بزرگ است. به گفته وي، سپاه پاسداران و نيروي زميني سپاه، قرارگاه امداد و نجات را آماده كرده است كه خداي ناكرده اگر در منطقه‌اي زلزله آمد، سيلي آمد آتش سوزيهاي بزرگي انجام شده بايد اولين نيروي امدادي باشد كه براي دو سه روز اول صحنه عمليات را مديريت و فرمانداري بكند. چرا كه سپاه پاسداران نيرويي است كه هم بهداري دارد و هم هلي كوپتر دارد و هم تجهيزات دارد و يك نيروي واكنش سريعي است و هم مديريت و هم فرماندهي و مخابرات دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صفوي افزود:يعني همه چيز لازم را براي عمليات امداد و نجات در اين چند روز اول كه به آن روزهاي طلايي مي‌گويند يعني همان روزهايي كه بايد زودتر آسيب ديدگان را از منظقه‌ خطر دور كرد.
فرمانده كل سپاه پاسداران در پاسخ به سؤالي در مورد فرمانده جديد نيروي زميني سپاه گفت:فرمانده نيروي زميني سپاه سرتيپ محمد رضا زاهدي قبلا به مدت دو سال و نيم به عنوان جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه بوده‌اند و قبل از آن به مدت پنج سال فرمانده لشگر امام حسين (ع) در زمان جنگ بوده است.
وي ادامه داد: قبل از آن باز هم به سمت پنج سال فرماندهي لشگرهاي ديگر سپاه را بر عهده داشته و در تمام طول سالهاي دفاع مقدس يعني از آبان ماه سال 1359 تا آخر جنگ از تير بارچي تا فرمانده گروهان و فرمانده گردان و فرمانده تيپ رشد كرده است و يك جانباز است. وي تصريح كرد:فرمانده جديد نيروي زميني از نظر قدرت فكري و همچنين از نظر تدبير، خوش اخلاقي و مردم داري و مردم ياري، خصوصيات يك پاسدار اسلامي و خصوصيات فردي مثل شجاعت را دار مي‌باشد.
سرلشكر صفوي بيان داشت: ايشان را من انساني بسيار شجاع مي‌دانم، در صحنه‌هاي خطر ايشان را امتحان كرديم، و من اميدوارم هستم كه به بركت خون تازه شهيدانمان، ايشان بتوانند نيروي زميني سپاه را يك قدم و بلكه چند قدم به جلو ببرند.

Copyright: gooya.com 2016