یکشنبه 9 بهمن 1384

سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس: انگلستان دخالتي در انفجارات اهواز نداشته است، ايلنا

- ايران همكاري ضعيفي با آژانس داشته و در راه فعاليت بازرسان اين آژانس مانع‌‏تراشي كرده است

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس تاكيد كرد كه كشور متبوعش در انفجارات شهر اهواز در استان خوزستان دست نداشته است و نخست وزير و وزير امور خارجه انگليس علنا اعلام كردند كه اين اتهامات را به طور كلي رد مي‌‏كنند و آنها را عاري از صحت مي‌‏داند.

باري مارستون در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار شبكه العالم در لندن، به مساله پرونده هسته‌‏اي ايران اشاره كرد و گفت: كنفرانسي كه قرار است روز دوشنبه فردا در لندن منعقد گردد، به منظور انسجام هماهنگي مواضع در قبال پرونده هسته اي ايران پيش از انعقاد نشست استثنايي آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي‌‏گيرد و ما براي هماهنگي با روس‌‏ها و چيني‌‏ها اهميت فراواني قايل هستيم و به همين دليل ما پيشنهاد ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت به طور مستقيم را مطرح نمي‌‏كنيم.
مارستون كه در اين مصاحبه به زبان عربي صحبت مي‌‏كرد، در مورد حق ايران در برخورداري از انرژي هسته اي گفت: ايران همانند هر كشور ديگري حق گسترش برنامه انرژي هسته اي صلح آميز را دارد، اما با وجود اين حقوق تعهداتي بر عهده اين كشور نيز مي‌‏باشد زيرا ايران يكي از كشورهاي امضا كننده پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي است و نبايد براي دستيابي به آن تلاش كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس در اين مصاحبه هم چنين ايران را متهم ساخت كه همكاري ضعيفي با آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته و در راه فعاليت بازرسان اين آژانس مانع تراشي كرده و به پرسش هاي متعدد آنها در مورد موتورهاي گريز از مركز و نوع فعاليتشان در تاسيسات هسته اي ايران پاسخ نداده است .
مارستون در خصوص اين كه در صورت ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت، آيا عليه اين كشور مجازات اعمال مي‌‏شود؟ اظهار داشت: اعمال مجازات ضرورتي ندارد و پيش از اين كه به اين موضوع فكر كنيم، اقدامات فراواني وجود دارند كه براي وارد ساختن فشار بر ايران خواستار اجراي آنها شديم.
وي درپاسخ به سوال خبرنگار شبكه العالم در مورد وجود دوگانگي در معيارهاي قدرت هاي بزرگ در برخورد با ايران كه قصد بهره برداري از فناوري هسته‌‏اي صلح آميز دارد و اسراييل كه داراي كلاهك‌‏هاي هسته‌‏اي فراواني است، خاطرنشان كرد: اين دو موضوع با يكديگر تفاوت دارند، ايران پيمان عدم گسترش سلاحهاي هسته اي را امضا كرده است، در حالي كه اسرائيل اين پيمان را امضا نكرده است و انگليس تلاش مي‌‏كند كشورهايي كه اين پيمان را امضا نكرده‌‏اند، به آن متقاعد سازد و در عين حال لندن در نظريه خاورميانه عاري از سلاحهاي كشتار جمعي سهم خود را مي‌‏داند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس به اظهارات آقاي احمدي نژاد اشاره كرد و گفت: هنگامي كه از احمدي نژاد مي‌‏شنويم كه براي محو اسرائيل از كره زمين دعوت مي‌‏كند، اين مساله باعث برقراري صلح نمي‌‏شود.
وي در مورد احتمال حمله نظامي به ايران گفت: وزير امور خارجه انگليس شخصا اظهار داشت كه وي دليلي براي دست زدن به چنين اقدامي نمي‌‏بيند، بنابراين مشكل ما با مردم ايران كه خواهان روابط خوبي با آنها هستيم، نيست بلكه مشكل با مقامات ايراني است كه هر گونه فشاري كه بر آنها وارد مي شود، براي حل اين مشكل است.

Copyright: gooya.com 2016