جمعه 14 بهمن 1384

تعليق غنی سازی، ادامه همکاری با آژانس، موضع قاطع و واحد عليه ايران: اظهارات مقامات و مسئولين برخی کشورها، ايسنا

كيسلياك: ايران به تعليق غني‌سازي ادامه دهد
مركل: ايران همكاري‌اش را با آژانس قطع نكند
بلازي: جامعه‌ي بين‌الملل موضعي قاطع و واحد عليه ايران اتخاذ كند



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


صدراعظم آلمان از ايران خواست در صورتي كه مساله‌ي هسته‌يي‌اش به شوراي امنيت گزارش شد، همكاري‌اش را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قطع نكند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، آنگلا مركل كه چهارشنبه شب براي ديپلمات‌هاي مستقر در آلمان سخنراني مي‌كرد، گفت: من فقط مي‌توانم به ايران هشدار بدهم كه خود را از جامعه‌ي بين‌المللي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس نكشد.

وي در ادامه ادعا كرد: ما تشديد تنش‌هاي اخير بر سر برنامه‌ي هسته‌يي ايران را كه به سوي بحران پيش‌ رفته، با نگراني زيادي دنبال كرده‌ايم.

شوراي حكام روز گذشته نشستي ويژه را براي بررسي مساله‌ي هسته‌يي ايران آغاز كرد، اما اين نشست هنوز نتوانسته است به نتيجه‌اي در اين خصوص دست يابد. ديپلمات‌ها گمان مي‌كنند كه جمع‌بندي اين نشست به فردا موكول شود.

ايران هشدار داده است كه در صورت گزارش يا ارجاع مساله‌ي هسته‌يي‌اش به شوراي امنيت همكاري‌هاي داوطلبانه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را قطع خواهد كرد.

وزير امور خارجه‌ي فرانسه نيز روز گذشته (پنجشنبه) گفت كه جامعه‌ي بين‌المللي بايد موضعي قاطع و واحد را عليه ايران اتخاذ كند.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، فيليپ دوست بلازي پس از پايان ملاقاتش با رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير تركيه در آنكارا گفت: اين ضروري است كه جامعه‌ي بين‌المللي به برنامه‌ي هسته‌يي مخفي ايران به صورت قاطع، سريع و واحد واكنش نشان دهد.

وي كه پس از برگزاري نشست شوراي حكام صحبت مي‌كرد، ادامه داد كه مهم است تركيه كه با ايران هم‌مرز است، با تهران بر سر برنامه‌ي هسته‌يي‌اش در تماس باشد.

بلازي ادامه داد: از يك سو ما بايد واكنش قوي نشان دهيم و از سوي ديگر نبايد در را ببنديم.

هم‌چنين معاون وزير امور خارجه روسيه از ايران خواست هم چنان به تعليق غني‌سازي اورانيوم ادامه دهد و با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كامل داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، سرگئي كيسلياك،‌ معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: اين كليد خاتمه دادن به اختلافات و نگراني‌هاي موجود است و تضميني براي برآوردن نيازهاي انرژي ايران در دراز مدت مي‌باشد و جامعه بين‌المللي را مطمئن مي‌سازد كه معيارهاي عدم تكثير و توليد تسليحات هسته‌يي كاملا برآورده شده است.

وي گفت: پيشنهاد روسيه به ايران فرصتي براي ادامه تعليق غني سازي اورانيوم بود.

وزير امور خارجه اندونزي نيز گفت كه انتظار دارد ايران طرح غني‌سازي روسيه را بپذيرد.

وي افزود: در مذاكرات ميان ايران و روسيه در 16 فوريه به احتمال زياد ايران پيشنهاد روسيه را خواهد پذيرفت و اين راه‌حل مشكلات خواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016