سه شنبه 25 بهمن 1384

معاون امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي: فعاليت‌هاي تاسيسات غني‌سازي نطنز آغاز شده است، ايسنا

*مذاكرات هسته‌يي ايران و روسيه اول اسفند برگزار مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

معاون امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت كه هيات ايراني اول اسفندماه براي مذاكره درباره‌ي طرح هسته‌يي روسيه به مسكو سفر خواهد كرد و هم‌چنين تاييد كرد كه ايران فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را در تاسيسات غني‌سازي نطنز آغاز كرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد وعيدي امروز با شركت در همايش « دانش هسته‌يي، تدبير امروز نياز فردا» كه در فرهنگ‌سراي بهمن برگزار شد، با اشاره به اين كه امروز سياست كشور پيگيري فعاليت‌هاي هسته‌يي مطابق با حفظ استقلال و حقوق ملي ايران و ايرانيان است، اعلام كرد: ما به دنبال مذاكره و يافتن فرمولي براي اعتمادسازي و اثبات عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران به سمت غيرصلح‌آميز هستيم.

وي در ادامه با بيان اين كه ايران در سه سال گذشته تمام تلاش خود را در جهت انجام خواست اروپايي‌ها براي اعتمادسازي از قبيل پذيرش تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي در يو.سي.اف اصفهان و نطنز و سپس متوقف كردن تحقيقات هسته‌يي خود و همچنين امضا و اجراي پروتكل الحاقي انجام داده است، هدف جمهوري اسلامي ايران را از اين اقدامات تنها در راستاي پرهيز از هر گونه ماجراجويي، لجاجت و همچنين پرهيز از طي مسير مقابله با جامعه‌ي بين‌المللي دانست.

وعيدي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران اين اقدامات را داوطلبانه، غير الزام‌آور و به شرط موقت بودن انجام داد، اما غربي‌ها در مقابل و در راس آن آمريكا، با تبليغات منفي و فضاسازي تبليغاتي منفي سعي كردند فضاي سياسي و بين‌المللي را عليه برنامه‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران منحرف كنند و به جامعه‌ي بين‌المللي بقبولانند كه اين فعاليت‌ها غيرصلح‌آميز است.

معاون امنيت بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي ابراز داشت: ما چون چيزي براي پنهان كردن نداريم، لذا برهمكاري خود با آژانس مطابق با مقررات بين‌المللي، اساسنامه‌ي آژانس، ان.پي.تي و تعهدات پذيرفته شده ادامه خواهيم داد.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران آماده‌ي مذاكره است، چه با روسيه، چه با اروپا و چين و چه كشورهاي غيرمتعهد. ما مي‌خواهيم از مسير تفاهم و تعامل به يك توافق برسيم.

به گزارش ايسنا، وعيدي هم‌چنين در جمع خبرنگاران در خصوص پيگيري مذاكرات ايران با روسيه در خصوص انجام بخشي از غني‌سازي در خاك اين كشور اظهار داشت: اين مذاكرات به قوت خود باقي است و سفر هيات ايراني به روسيه در روز دوشنبه اول اسفندماه انجام خواهد شد.

وي در ادامه با اشاره به آغاز فعاليت‌هاي هسته‌يي در تاسيسات غني‌سازي نطنز گفت: ‌جمهوري اسلامي ايران در سه سال گذشته تا آنجايي كه لازم بوده است براي اثبات صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي خود تلاش كرده است، ولي در عوض آن‌ها پرونده‌ي هسته‌يي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل گزارش كردند.

معاون شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: غربي‌ها و ايالات متحده آمريكا بايد بدانند كه مردم ايران تحمل تحقير، تهديد و مخدوش كردن استقلال كشورشان را ندارند و اين را در انقلاب اسلامي سال 57 و همچنين هشت سال جنگ تحميلي به اثبات رساندند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وعيدي با بيان اين كه غربي‌ها و آمريكا با محروم كردن ايران از حق مسلم خود براي برخورداري از انرژي هسته‌يي در واقع به دنبال تحقير ايران در جوامع بين‌المللي هستند، اظهار داشت:‌ ما مي‌خواهيم جلوي سه چيز را بگيريم تحقير، تهديد و اعمال فشار براي ايجاد وضعيت وابستگي به ويژه در زمينه‌ي انرژي هسته‌يي كه در قرن 21 برگ برنده‌ي كشورهاست.

وي با اشاره به حضور گسترده‌ي مردم در راهپيمايي 22 بهمن در حمايت از حق ايران در برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي به غربي‌ها توصيه كرد به نمايش اراده‌ و اقتدار ملي ايرانيان كه نمود آن در اين راهپيمايي مشخص شد، بسيار توجه داشته باشد.

به گزارش ايسنا، وعيدي ادامه داد: آن‌ها بايد بدانند كه در ايران اراده‌ي ملي و اقتدار ملي و يكپارچگي ملي در حفظ حقوق و منافع كشور در دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي در متن مقابله با تهديد عليه استقلال ملي كشور قرار دارد.

معاون امنيت ملي درباره‌ي سندي كه گفته مي‌شود مي‌توان از آن در توليد سلاح هسته‌يي بهره گرفت و ايران آن را به آژانس تسليم كرده است، خاطرنشان كرد: در حالي كه كشورمان در حال توليد انبوه هگزافلورايد اورانيوم است، اين ادعا آدرس غلط دادن به افكار عمومي است.

Copyright: gooya.com 2016