چهارشنبه 3 اسفند 1384

متکي در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ي بلژيکي "لو سوآر": تحقيق و توسعه در ايران ادامه مي‌يابد، ايسنا

*بايد عناصر ديگري به طرح هسته‌يي مسكو اضافه شود
*تداوم اشغال عراق به نفع مردم اين كشور و منطقه نيست



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

منوچهر متکي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران را از طريق ديپلماسي و در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي خواستار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري نووستي، منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي جمهوري اسلامي ايران در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ي بلژيکي «سوآر» در جمع‌بندي ديدار روز دوشنبه‌اش در بروکسل اعلام کرد: ما آماده‌ي انجام مذاکره و پيدا کردن راه حل مصالحه‌آميز بر اساس ايده‌ها و پيشنهادات جديد هستيم و (آماده‌ايم) اين مساله را از طريق راه‌هاي مسالمت‌آميز در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي حل كنيم.

وي افزود: بهتر است که اين مصالحه تا 15 اسفند ماه صورت بگيرد. اما ما حاضريم که اين مذاکرات را بعد از 15 اسفند ماه نيز انجام دهيم. مي‌توان از اين تاريخ بدون قطعنامه شوراي امنيت گذشت و به مذاکرات ادامه داده و هر چه سريع‌تر به توافق رسيد.

وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال که در تهران تا چه اندازه با جديت به پيشنهاد مسكو براي غني‌سازي اورانيوم مورد نياز ايران در خاک روسيه نگاه مي‌شود، گفت كه بايد به آن «عناصري ديگر» افزوده شود و درباره‌ي اين موارد به مدت زمان و محل غني‌سازي در روسيه اشاره كرد.

متکي گفت: در وحله‌ي اول مدت زمان آن مطرح است: يک سال، دو سال ... و هم‌چنين مورد مهم ديگر مکان و يا مکان‌هاي غني‌سازي مي‌باشند.

وزير امور خارجه ايران گفت: در هر حال و با وجود هر گونه راه‌حل مصالحه‌آميز، تحقيق و توسعه (در چارچوب برنامه‌ي هسته‌يي ايران) در ايران ادامه پيدا خواهد کرد و هدف آنها غني‌سازي صنعتي اورانيوم بوده و در انتها ايران به آن دسترسي پيدا خواهد كرد.

متكي هم‌چنين با شبكه‌ي تلويزيوني «يورو نيوز» درباره‌ي انتظار ايران از طرح هسته‌يي مسكو اظهار داشت: انتظار ما در بخش اجراي اين پيشنهاد است. به اين معني كه هدف ما آنست كه در نهايت، غني‌سازي اورانيوم را در ايران انجام دهيم و در مرحله‌ي بعدي موضع ما همكاري با ديگران است.

وزير امور خارجه درباره‌ي اين كه آيا مواضع ضدصهيونيستي ايران مانع از پيشرفت برنامه‌ي هسته‌يي ايران نمي‌شود؟ گفت: رژيم صهيونيستي در مناطق فلسطيني تسليحات هسته‌يي دارد، اما هيچ كس از اين موضوع نگران نشده است. ما بارها سياست‌مان را اعلام كرده‌ايم كه تسليحات هسته‌يي در دكترين دفاعي ما جايگاهي ندارد و جدا از اين موضوع، گفته‌ايم به علت آموزه‌هاي ديني از گام برداشتن در اين مسير يعني مسير تسليحات هسته‌يي منع شده‌ايم. تحولات فعلي درخاورميانه و در فلسطين نشان مي‌دهد كه برداشت اروپا صحيح نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متكي درباره‌ي اين كه آيا ايران از حماس حمايت خواهد كرد؟ اظهار داشت: ما از مردم فلسطين، خواسته‌ي آنها و انتخاب‌شان حمايت مي‌كنيم و اين انتخاب آنها بوده است.

وي هم‌چنين اظهار داشت كه ايران از زاويه‌ي برادرانه به مساله‌ي عراق نگاه مي‌كند و از مشاركت همه‌ي عراقي‌ها از شيعيان، سني‌ها، كردها، تركمن‌ها و همه‌ي عراقي‌ها در روند سياسي اين كشور حمايت مي‌كند و افزود: اكنون معتقديم كه ادامه‌ي اشغال عراق به نفع مردم اين كشور و كشورهاي منطقه و به نفع امنيت و ثبات مابه ويژه در جنوب ايران نيست.

Copyright: gooya.com 2016