چهارشنبه 10 اسفند 1384

متكي: ايران درگفت‌وگوبامسكو انعطاف‌پذير خواهد بود، ايسنا

*حماس خود مسوول تصميم‌گيري درباره‌ي سياست‌هايش است
*مذاكرات مسكو بر محل غني‌سازي و دوره‌ي توافق تمركز دارد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از منوچهر متكي نوشت،‌ ايران در گفت‌وگوها با مسكو در خصوص طرح هسته‌يي روسيه براي انجام غني‌سازي اورانيوم براي برنامه‌ي هسته‌يي تهران انعطاف‌پذير خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري آمريكايي در گزارشي از توكيو نوشت: وزير امور خارجه‌ي ايران كه در هتل «توكيو» سخن مي‌گفت، اظهار داشت: موافقت اصولي حاصل شده است، اما مذاكرات بر سر جزييات جريان دارد. ما انعطاف‌پذير هستيم.

اين گزارش حاكي است، وزير امور خارجه‌ي كشورمان اين اظهارات را در حالي مطرح كرد كه قرار است به سفر سه روزه‌اش به ژاپن پايان دهد.

وي كه پيش از آغاز مذاكرات ايران و روسيه در توكيو سخن مي‌گفت، اظهار داشت كه اين گفت‌وگوها بر روي محل غني‌سازي و دوره‌ي توافق متمركز خواهند بود و افزود: طرح روسيه روي ميز قرار دارد.

متكي گفت كه ايران به هر حال قصد دارد به توليد سوخت هسته‌يي بپردازد و افزود: در طرح روسيه معيار زمان نيز مطرح است، بدين معنا كه اين پروژه براي چه مدت زماني به طول خواهد انجاميد. قطعا در اين خصوص ايران اصرار دارد كه اين زمان به صورت حداقلي در نظر گرفته شود. از نظر من اينها اصلي‌ترين محورهاي بحث خواهد بود و ما تلاش داريم تا به برخي مصالحات دست پيدا كنيم.

متكي هم‌چنين روز چهارشنبه از توكيو خواست تا اجازه ندهد «طرف‌هاي ثالث» بر روابط گرم تهران - توكيو تاثير بگذارند و افزود: ما دوست نداريم به طرف‌هاي ثالث اجازه‌ي دخالت و تاثيرگذاري منفي بر روابط خوب دوجانبه‌مان را بدهيم.

بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه نيز، ايران روز چهارشنبه از جهانيان و نيز مسلمانان و ژاپن خواست تا به تامين بودجه براي فلسطيني‌ها بپردازند.

متكي گفت كه 57 كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي بايد به كمك حماس بشتابند.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان اظهار داشت: كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي بايد كنار يكديگر بنشينند و امكان و ظرفيت حمايت مالي از دولت جديد فلسطين را بررسي كنند. ما به ساير كشورها از جمله ژاپن توصيه مي‌كنيم كه در همكاري‌هاي بشردوستانه مشاركت داشته باشند و به توسعه‌ي مناطق فلسطيني كمك كنند.

متكي اظهار داشت كه مساله‌ي موضع‌گيري در خصوص رژيم صهيونيستي به خود حماس مربوط است و گفت: حماس بر اساس حمايت مردمي‌اش درباره‌ي سياست آينده‌اش و به رسميت‌شناختن رژيم صهيونيستي تصميم‌گيري خواهد كرد.

در همين حال، خبرگزاري فرانسه در گزارش ديگري نوشت: وزير امور خارجه‌ي ايران بر حق كشورش در زمينه‌ي فن‌آوري هسته‌يي ايستادگي كرد و گفت كه گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از موضع ايران در حمايت‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش حمايت مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نوشته‌ي اين خبرگزاري، متكي گفت: ما مي‌خواهيم مانند ژاپن از حق خود در زمينه‌ي فن‌آوري هسته‌يي صلح‌آميز بهره‌مند شويم.

وي اظهار داشت: فكر مي‌كنم 50 درصد پرونده كاملا مشخص است: هيچ مدرك، گزارش، سند و بازرسي نشان نمي‌دهد كه انحرافي در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ما رخ داده باشد.

متكي پس از ديدار با جونيشيرو كوايزومي، نخست‌وزير ژاپن اظهار داشت: ما از اين گزارش خوشحاليم. 50 درصد باقي آن است كه به آنها تضمين دهيم فعاليت‌هاي ما در آينده مقاصد غيرمسالمت‌آميز نخواهد داشت. اين قول و تعهد ماست و ما مخالف سلاح‌هاي هسته‌يي هستيم.

در همين حال يك مقام دولتي ژاپن به نقل از كوايزومي اظهار داشت: ما از ايران انتظار داريم اعتماد جامعه‌ي بين‌المللي را كسب كند، چرا كه ژاپن پس از شكست در جنگ جهاني دوم بدون هيچ منابعي توسعه يافت. ما فكر مي‌كنيم ايران با توجه به منابعش بتواند حتي بيشتر هم توسعه يابد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي: ايران درگفت‌وگوبامسكو انعطاف‌پذير خواهد بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016