یکشنبه 14 اسفند 1384

متن کامل گفتگوی شبکه تلویزیونی NHK ژاپن با منوچهر متکي: حاضریم درباره غنی سازی تجاری مذاکره کنیم، مهر

منوچهر متکی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در صدد هستیم به پیش برویم نه اینکه به عقب برگردیم. تحقیقات هسته ای موضوع مذاکره نیست، ما مراحل بعدی را مد نظر داریم و حاضریم در خصوص غنی سازی برای مرحله تجاری مذاکره نماییم.
به گزارش خبرگزاری"مهر"، متن کامل این گفت و گو به این شرح است:

سئوال : جامعه بین المللی از ایران می خواهد که غنی سازی را متوقف کند، ایران چه دیدگاهی دارد؟

پاسخ وزیر امور خارجه: ما تصمیم گرفته ایم اصول و برنامه های خود را دنبال کنیم. تعلیق اقدامی داوطلبانه بوده است و امروز ما بر اساس تعهدات هسته ای مان عمل می کنیم و درخواست غیر قانونی جایی ندارد.

ما از دهه 1970 عضو NPT بوده و تعهدات خود را دنبال می کنیم و در مذاکرات قبلی با سه کشور اروپایی، آنها پذیرفتند که این کار انجام شود، یعنی غنی سازی در مقیاس پایین یا به عبارتی آزمایشگاهی انجام شود، آنها نباید از موضع قبلی خود عدول کنند.

ما معتقدیم که باید نگرانی ها را مورد توجه قرار دهیم و اروپایی ها نیز توجه کنند که در خواست ما چیست و بهترین فرمول ایجاد ارتباط میان این دو موضوع است.

سئوال: در خصوص طرح روسیه دو عنصر زمان و مکان وجود دارد کدامیک اولویت دارد؟ کدام یک از این دو برای ایران مهم است؟

پاسخ: طرف روسی اصرار دارد غنی سازی در خاک روسیه انجام شود و در خصوص زمانبندی و اجرای پروژه نیز ما خواهان هر چه کوتاهتر شدن دوره زمانی هستیم و این موضوعات اصلی مذاکره با روسیه است.

باید عناصر متعادل باشد، از ما می خواهند در خصوص محل غنی سازی منعطف باشیم و آنها نیز باید در مورد دوره زمانی انعطاف داشته باشند.

سئوال : به نظر می رسد ایران نمی خواهد از هدف خود دست بکشد و این موضع تغییر ناپذیر تهران است و دستیابی به تفاهم تا حدی مشکل بنظر می آید ، نظر شما چیست؟

پاسخ: ما معتقدیم بر اساس شرایط جاری و مواضع کنونی، هر تفاهم و مصالحه ای می تواند شکل بگیرد. ما در صدد هستیم به پیش برویم نه اینکه به عقب برگردیم. از نظرما غنی سازی آزمایشگاهی باید حفظ شود ، مرحله مهم بعدی تولید سوخت تجاری است که می توانیم روی آن تفاهم کنیم.

سئوال : از نظر شما آیا توافق نهایی با روسیه امکانپذیر است؟

پاسخ: نکته ای مطرح است و اینکه این توافق باید به نگرانی همه طرفها پاسخ دهد. غنی سازی آزمایشگاهی تنها در سطح آزمایشگاه است و در مقیاس وسیعتر یعنی تجارتی که پس از یک دوره غنی سازی در ایران صورت گیرد.

آنچه که اکنون انجام می دهیم یعنی تحقیق و توسعه، موضوع مذاکره نیست، ما پس از مرحله را مد نظر داریم و حاضریم در خصوص غنی سازی برای مرحله تجاری مذاکره نماییم.

سوال : آیا توافق با همه طرفهای موضوع میسر است؟

پاسخ: امیدواریم بشود.

سوال: گزارش آقای البرادعی توزیع شده است، این گزارش را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: ما در حال بررسی دقیق گزارش هستیم و بزودی رسما نظرات خود را اعلام می کنیم، در یک نگاه کلی این گزارش اشاره ای به انحراف از اهداف صلح آمیز ندارد.

سوال : آیا ذکر این نکته در گزارش مثبت است؟

پاسخ : نکات مختلفی وجود دارد و درصدد ارزیابی کلی از گزارش هستیم .

سوال : اگر ایران همچنان بر غنی سازی در داخل اصرار ورزد، به نظر می رسد احتمالا شورای امنیت در آینده نزدیک درگیر بحث شود، عکس العمل شما چیست؟

پاسخ: سئوال مهمی است ما بین تولید آزمایشگاهی و مقیاس وسیع تفاوت هایی می بینیم. ما معتقدیم که شورای امنیت نباید ابزار دست کشورهای خاصی برای اعمال فشار به کشورهای مستقل برای اهداف سیاسی شود. تلاش ما این است که پرونده ارجاع نشود.

ما با بقیه کشورهای عضو شورای حکام در تماس خواهیم بود. اگر چاره ای جز دو راه که عبارتند از پیگیری حقوق ملت با ارجاع پرونده به شورای امنیت، ما گزینه اول را دنبال خواهیم کرد.

ما درها را به روی خود نمی بندیم. با همه کشورها در حال مذاکره هستیم . مساله اصلی این است نادیده گرفتن حقوق ایران برای داشتن دانش هسته ای خط قرمز ما است و این موضوع خیلی مهم است. ما مایلیم همانند ژاپن از تکنولوژی هسته ای بهره مند شویم . عمومی صحبت می کنم و ژاپن یک مثال است، ما احتمال اینکه آمریکا یک بحران دیگر برای کشور خود در منطقه ما ایجاد کند، نمی بینیم و این به نفع ملت آمریکا که گروگان دولت بوش در بحران های منطقه خلیج فارس و خاور میانه بوده، نیست.

دبیر کل سازمان ملل متحد پس از چهار سال می گوید مشکل اصلی در افغانستان بی ثباتی است که به معنای این است که در 4 سال کاری نشده است، در عراق نیز رئیس جمهور امریکا سه ماه پس از اشتغال گفت: جنگ به پایان رسید، ما سئوال می کنیم چرا نا امنی تداوم دارد؟

دلایل اشغال عراق سلاحهای کشتار جمعی اعلام شد و امروز بوش که یک دروغ بزرگ به افکار عمومی تزریق کرده است و آن اینکه ایران سلاح اتمی می خواهد در حالیکه ما بارها اعلام کرده ایم بر اساس اصول و آموزه های دینی ما بدنبال سلاح اتمی نیستیم و سلاح اتمی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

ما همکاریهای زیادی با آژانس داشته ایم و به سوالات زیادی پاسخ داده ایم، حتی در بعد نظامی نیز سوال کردند، به بیش از نود درصد سئوالات پاسخ گفته شده و سئوالات فنی باقیمانده در یک فضای همکاری حل می شود و در این فضا قطعا همه اعتماد می کنند که هیچگونه انحرافی از سوی ایران رخ نداده است.

اراده سیاسی آمریکا بنا به دلایلی سیاسی علیه ایران بکار گرفته شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ما اعلام می کنیم زمان تهدید بسر آمده است، زمان یکجانبه گرایی و تصمیمات یکجانبه بسر آمده است و تجربه آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس نشان می دهد که آن سیاستها دیگر کار آمد نیست، ایران در بدست آوردن حقوق خود بسیار مصمم است.

ما امروز خود را بسیار قویتر از 27 سال قبل می بینیم و توان نرم افزاری برای چالش را داریم ما معتقدیم افکار عمومی جامعه بین المللی باید حقیقت را بشنود و ما گفتگو با ملتها و دولتها را شروع کرده ایم و اشاعه ظن و گمان قابل قبول نیست.

به نظر می رسد آمریکایی ها اخیرا ماشینی ساخته اند که نیت کشورها را می خواهد ، ظن و تردید در مورد همه می تواند باشد اما باید با سند و مدرک حقایق را نشان دهند.

Copyright: gooya.com 2016