دوشنبه 22 اسفند 1384

بزرگداشت دكتر مصدق دردانشگاه خواجه نصير، ايسنا

ورجاوند: وحدت ملي را حفظ كنيم
شاه‌حسيني: مصدق راست گفت و عمل كرد
همايون: مصدق مي‌گفت اسلاميت‌وايرانيت با هم است



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


مراسم بزرگداشت دكتر مصدق از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌ي برق دانشگاه صنعتي خواجه نصير برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، در اين مراسم دكتر «تكميل همايون» با اشاره به عملكرد دكتر مصدق به تجليل از وي پرداخت و با انتقاد از كساني كه چهره‌هاي ملي را تخريب كنند، گفت: چرا مي‌خواهيد قهرمانان عزيز ملي ما را از بين ببريد؟ برخي مي‌گويند ستارخان ملي نبوده و جاسوس بوده است! اينها سياستي است كه مي‌خواهد مظاهر ملي ما را از بين ببرد. همين دكتر مصدق، توده‌يي‌ها مي‌گفتند انگليسي است و شاه او را يك روسي كمونيست مي‌خواند!


تكميل همايون در بخشي از سخنانش گفت: براي ملي شدن نفت روحانيت تشيع و تسنن فتوي دادند كه نفت بايد ملي شود، روحانيت طرفدار دكتر مصدق بودند. حتي در مجلس هفدهم برخي روحانيون نمايندگان اين مجلس بودند و از جمله مرحوم حاج سيد جوادي و سايرين و پس از او كساني كه نهضت ملي را زنده نگه داشتند، به رهبري آيت الله زنجاني بودند. متاسفانه برخي گفته‌ها توطئه‌هاي است كه ايجاد كرده‌اند، چند بار دكتر مصدق گفت كه اسلاميت و ايرانيت با هم است. دكتر مصدق برخاسته‌ و زاييده‌ي اين جامعه است، دموكراسي مصدق دموكراسي مدرن است و منادي راه وحدت و يگانگي و آزادي ايران است.


در ادامه‌ي اين مراسم دكتر پرويز ورجاوند گفت: امروز متاسفانه گروه فراواني در جامعه تلاش مي‌كنند تا در برابر واقعيت‌هاي تاريخي موضع بگيرند و عده‌اي را نيز به موضع گيري وادار مي‌كنند. در دو سه ماه اخير به سخراني‌هايي كه مقامات ما در جريان مساله‌ي هسته‌يي كردند دقت كنيد، از يكي پرسيدند اگر مساله‌ي انرژي اتمي برابر است با مساله‌ي ملي شدن صنعت نفت، پس چرا اجازه نداديد اسم مصدق روي خيابان‌ها بماند؟ اما آنها در جواب گفتند اسم مصدق در قلب ماست!


ورجاوند ادامه داد: وقتي مي‌گوييم جنبش ملي شدن نفت بر نگرش ملي مبتني است يعني نيرو‌هاي ملي به خودشان اجازه نمي‌دهند جامعه‌اي را از مردم ايران جدا كنند. در نگرش ملي همه‌ي مردم اين سرزمين پيكره‌ي واحدي را مي‌سازند و اين ملت وظايفي دارند و نيرو‌هاي ملي در صدد حذف هيچ جرياني نيستند.


ورجاوند خاطر نشان كرد: نگرش ملي نهضت ملي و جنبش ملي شدن نفت دو پايه‌ي بنيادين داشت هويت ملي ايران را به مردم ايران باز شناسد و به آنها اعتبار داد و آنها را به صحنه آوردند تا به عنوان يك قدرت از منافع خود دفاع كنند، و بزرگترين نقش آنها اين بود كه مردم را به خود باوري و آزادگي پيام دهند.


وي تاكيد كرد: اگر دنيا به اين نتيجه برسد كه ملت ايران در زمينه‌ي دستيابي به انرژي اتمي وحدت دارد هيچ گاه با اقتدار برخورد نمي‌كند، امروز سياستي كه بي چون و چرا قدرت‌هاي جهاني در تعقيبش هستند اين است كه چون حضور نظامي را در ايران به صلاح نمي‌بينند ترجيح مي‌دهند در درون ايران تنش و آشوب ايجاد كرده و بعد به عنوان حمايت از آنها حضور موثر داشته باشند. لذا هوشياري مردم ايران به ويژه قوميت‌ها لازم است. اگر بتوانيم وحدت ملي را حفظ كنيم مي‌توانيم در برابر سلطه‌گران بيگانه و انحصار طلب با تمام وجود در ساختار يك دموكراسي توفيق به دست آوريم. اگر روس‌ها مي‌گويند براي غني‌سازي شما پول دهيد ما در مراكز خودمان غني‌سازي را انجام مي‌دهيم، اين يعني غني سازي ايران زير سلطه‌ي روسيه قرار گيرد.


به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه‌ي اين مراسم كليپي از عكس‌هاي دكتر مصدق پخش شد، سپس دكتر «شاه‌حسيني» سخنراني كرد و گفت: شناخت دكتر مصدق براي صداقت اوست، او راست گفت و راست عمل كرد. كساني از نظر مذهبي به انديشه‌هاي دكتر مصدق ايراداتي مي‌گيرند، اما مصدق اولين حرفي كه در مجلس مي‌زند مي‌گويد سيد ضياء الدين مسلمان نيست چرا كه مسلماني يعني راست گفتن و نوكري سيد الشهدا را كردن. او مي‌گويد همه چيز را فداي مملكت كنيد و هيچ چيز جز مصلحت ايران و حفظ قوميت و دين و تمدن ايرانيت محرك من نيست. من ايراني و مسلمان هستم و بر ضد هرچه كه اسلاميت و ايرانيت مرا تهديد كند تا زنده‌ام مقاومت خواهم كرد، اينها همان چيز‌هايي است كه در مجلس ششم به رضا شاه گفتم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود:‌ در حالي كه دكتر مصدق به سنا اعتقاد نداشت اما در زمان نخست وزيري وقتي كه راي اعتماد گرفت گفت: سنا هم بايد طبق قانون تاييد كند، در واقع مصدق دو كار مي‌خواست انجام دهد، اصلاح قانون انتخابات و استقرار حاكميت مردم. مساله‌ي مبارزه با ملي شدن صنعت نفت مساله‌اي بود كه استقلال و تماميت ارضي ايران را در بر داشت و در واقع اصل اولش سياسي بود و اصل دومش اقتصادي و علاوه بر آن ملي شدن نفت در دادگاه لاهه به عنوان يك اصل پذيرفته شد و امپراطوري انگلستان را تبديل به دولت انگلستان كرد.


شاه‌حسيني تاكيد كرد: دولت و ملت ايران هيچ گاه از رابطه با روسيه عايدي نبرده و همواره روسيه به ايران نگاه خصمانه و استسمار طلبانه داشته است. نمي‌دانم مسوولان امروز چگونه تصور مي‌كنند، دزد، ‌دزد است چه شرقي و چه غربي.


وي همچنين گفت: در جلسه‌اي شنيدم كه آقاي حسينيان گفتند مصدق مخالف ملي شدن نفت است و در آن نقشي نداشته است، در عين حال كه تاريخ را كتمان مي‌كنند چگونه مي‌خواهند آن را در تاريخ توجيه كنند و اكنون كساني كه مي‌گويند دكتر مصدق نتيجه نگرفت پولي كه الان مي‌گيرند نتيجه‌ي ملي شدن نفت و كساني كه پول بر سر سفره‌ها مي‌ريزند اين پول حاصل از ملي شدن نفت است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بزرگداشت دكتر مصدق دردانشگاه خواجه نصير، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016