جمعه 26 اسفند 1384

مهدي کروبي: تمام تلاش دولت اصلاحات نرفتن پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت بود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير كل حزب اعتماد ملي در خصوص مساله پرونده هسته‌‏اي گفت: بايد مشكل اين پرونده از راه ديپلماسي حل شود و گفت وگوها ادامه پيدا كند ما بايد بر حقوق خود تاكيد كنيم، اما نبايد به گونه‌‏اي رفتار كنيم كه موجب تحريك شود.

به گزارش خبرنگار ايلنا،"مهدي كروبي"كه براي بازديد از دفتر روزنامه حزب اعتماد ملي در پايان سال 1384 در اين دفتر حضور يافته بود در جمع خبرنگاران در خصوص عملكرد دولت نسبت به پرونده هسته‌‏اي ايران گفت: تنها چند ماه از عمر دولت مي‌‏گذرد و ما بايد منتظر بمانيم تا ببينيم عملكرد دولت چگونه است.
وي تصريح كرد: در گذشته تمام تلاش دولت بر اين بود تا با مذاكره و ديپلماسي قوي بحث پرونده ايران حل شود و ما از طريق يك ديپلماسي قدرتمند از حقوقمان دفاع كنيم.
كروبي با بيان اينكه قصد داشتيم با مذاكره اعتماد سازي كنيم و تمام تلاش دولت اصلاحات را نرفتن پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت بود، افزود: ما از رفتن پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت هراسي نداشتيم بلكه معتقد بوديم اين امر به هيچ وجه لازم نيست؛ بايد از طريق مذاكره جلب اعتماد كرد تا پرونده به شوراي امنيت نرود چون رفتن پرونده به اين شورا نه براي ما و نه براي كساني كه قصد دارندپرونده وارد شوراي امنيت بشود، مفيد نيست.
وي با ابراز تاسف از ارجاع پرونده به شوراي امنيت اظهاراميدواري كرد تا مشكل به وجود آمده در اين خصوص با گفت وگو حل شود و تاكيد كرد: بايد به گونه اي عمل كنيم تا اين مشكل حل شود و كاري نكنيم تا گره كورتر شود.
كروبي خاطرنشان كرد: معتقدم هر كسي در هر مسئوليتي بايد مراقب سخنان خود باشد و بداند بر روي حرف‌‏هاي او حساب ويژه‌‏اي باز مي شود و با سخنان خود كاري نكند تا هزينه هايي بر گردن اين ملت بيفتد.
كروبي ادامه داد: هر كسي بايد جايگاه خود را بداند و حرفهاي خود را بسنجد و با حرف هاي سنجيده بركاتي را براي مردم به ارمغان آورد.
وي اظهارداشت: حضرت امام خميني(رحمه الله عليه) بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي و كسي كه حكومت 2500 ساله شاهنشاهي را نابود كرد و بارها تاكيدداشت كه دولتمردان بايد مراقب سخنان خود باشند حتي به بهترين افراد دولت مانند شهيد رجايي تذكر مي داد كه مراقب سخنان خود باشد و حرفهاي نسنجيده نزند.
دبير كل حزب اعتماد ملي در خصوص سخنان علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و پيشنهاد حكيم در خصوص مذاكره با آمريكا، گفت: من به طور كامل در جريان قضايا نيستم، اما به طور كلي با پيشنهاد آقاي حكيم و جواب آقاي لاريجاني موافق و با اصل مذاكره موافق هستم و اميدوارم اين مذاكرات براي ملت عراق و ما نيز مفيد باشد.
كروبي تصريح كرد: كشور ايران نفوذ فرهنگي و معنوي بسياري در عراق دارد و معتقدم پيك آقاي حكيم و ديگران مي توانند مشكلات كشور عراق را حل كنند و نقش مفيدي داشته باشند من نيز با هر مذاكره‌‏اي كه منافع ملي و هويت ملي را در نظر بگيرد و آبرومندانه، منطقي و مستدل باشد موافق هستم.
كروبي در خصوص آينده احزاب در ايران و عدم تخصيص يارانه احزاب توسط دولت و مجلس، گفت: احزاب نيازمند امكانات هستند و اگر امكانات مناسب و بودجه لازم را نداشته باشند نمي توانند وظيفه اصلي خود را انجام دهند.
وي افزود: اختصاص بودجه به احزاب توسط مجلس ششم و دولت قبلي يك عمل حساب شده بود چون احزاب نيازمند اين بودجه هستند.
كروبي خاطرنشان كرد: نمايندگان مجلس آزاد هستند تا به هر صورت كه مي خواهند نظر بدهند و راي خود را اعلام كنند، اما من اميدوارم اگر مي توانند در اين خصوص بهتر عمل كنند.
كروبي خاطرنشان كرد: اميدوارم احزاب بتوانند تا سال آينده خود را حفظ كنند و اميدوارم اين مشكل حل شود چون وجود چنين مشكلي به مصلحت نيست.
دبير كل حزب اعتماد ملي در خصوص اظهارات خود مبني بر سكوتش در قبال مسائل داخلي، اظهارداشت: من به هيچ وجه سكوت نكرده‌‏ام اگر شما مشاهده كنيد مي بينيد در انتخابات، زماني‌‏كه حقوق عده اي تضييع شد و در خصوص مطبوعات اظهار نظر كردم و اين اظهارات خود را به صورت رسمي بيان كردم.
وي ادامه داد: وقتي گفتم سكوت كرده‌‏ام منظورم در خصوص ارزيابي هايم از عملكرد دولت است؛ معتقدم چندان از عمر دولت نمي گذرد و عملكرد دولت در آينده بهتر مشخص خواهد شد و در آن زمان است كه مي توان اظهار نظر كرد.
كروبي ادامه داد: هر دولتي كه بر سر كار مي آيد دوست دارد عده‌‏اي در خصوص عملكرد او حرف بزنند تا ناكامي هاي خود را به گردن آن بياندازد و من به همين جهت سكوت كرده ام.
وي با تاكيد بر اينكه بايد جريان اصلاح طلبي آسيب شناسي شود، گفت: تا زماني‌‏كه جريان اصلاحات آسيب شناسي نشود نمي توان كاري انجام داد بايد بدانيم چرا اصلاح طلباني كه در سالهاي 76، 78، 80 در اوج پيروزي قرار داشتند به يك دفعه سكوت مي كنند آيا نبايد اين مساله را بررسي كرد.
كروبي افزود: اگر ما با مردم بد عمل كرديم بايد مشخص شود و در خصوص عملكرد خود تجديد نظر كنيم و اگر مشكلات ما به مسائل داخليمان بر مي‌‏گردد بايد به بررسي آن نيز بپردازيم تا بتوانيم در آينده به خوبي عمل كنيم.
كروبي اظهارداشت: من بارها گفته‌‏ام كه اصلاح طلبان بنشينند و جلساتي بگذارند تا براي شناسايي آسيبهاي جريان اصلاحات كمك شود؛ بايد در اين راه قدم گذاشت و نبايد به گونه‌‏اي عمل كرد كه به نظر برسد اصلاح طلبان از آسيب شناسي جريان اصلاحات مي ترسند.
دبير كل حزب اعتماد ملي در خصوص ارزيابي خود از عملكرد اين حزب، اظهارداشت: امروز شاهد هستيم كه از حزب اعتماد ملي به خوبي استقبال مي شود حتي افراد مختلف به ما مراجعه مي‌‏كنند و تقاضا مي‌‏كنند تا دفاتر حزب در استان ها و شهرهاي مختلف تشكيل شود به زودي نيز فرمهايي مشخص مي شود تا اعضا و هواداران حزب بتوانند در حزب اعتماد ملي با عضويت خود به فعاليت بپردازند.
كروبي ادامه داد: حزب اعتماد ملي تا به امروز كار بزرگي انجام نداده تا نقاط ضعف خود را بشناسد با گذشت زمان نقش حزب مشخص خواهد شد امروز شاهد هستيم كه روزنامه به ثمر رسيده است و در حالي كه مدت كوتاهي از تاسيس آن مي گذرد، توانسته جايگاه ويژه‌‏اي پيدا كند.
كروبي در خصوص عملكرد حزب در آينده به ويژه براي انتخابات مجلس خبرگان و شوراها، اظهارداشت: در سال 85 دو انتخابات خبرگان و شوراها را پيش روي داريم كه در اين زمان است كه حزب اعتماد ملي نشان خواهد داد چه مقدار توان دارد.
وي ادامه داد: البته در انتخابات مجلس خبرگان اميدواريم كه زمينه به گونه‌‏اي فراهم آيد كه گروه ها و تفكرات مختلف حضور داشته باشند.
كروبي انتخابات مجلس خبرگان رهبري را بسيار مهم عنوان كرد و اظهارداشت: اين انتخابات محدود است تا به امروز نيز تنها روحانيون را براي حضور در مجلس خبرگان مي پذيرند، البته ما پيشنهاد حضور ساير نخبگان را براي حضور در مجلس خبرگان داديم كه متاسفانه عملي نشده است تعداد نمايندگان حاضر در مجلس خبرگان كم و انتخابات آن استاني است به همين جهت انتخابات مجلس خبرگان محدود است.
وي افزود: اما انتخابات شوراها وسيع و گسترده و زير نظر مجلس شوراي اسلامي است و فرصت مناسبي است كه توانايي هاي حزب مشخص شود.
كروبي تصريح كرد: ما در اين انتخابات شركت مي‌‏كنيم و معتقديم كه در اين انتخابهاست كه توان و ضعف حزب مشخص مي شود و در آن صورت است كه مي توان در خصوص عملكرد حزب قضاوت كرد.
كروبي در رابطه با برنامه هاي حزب اعتماد ملي در سال 1385 گفت: آقايان در نظر دارند تا تيراژ روزنامه اعتماد ملي را بالاتر ببرند، بنده هم با اين نظر موافقم و اميدوارم بتوان اين كار را انجام داد ودر خصوص مسائل ديگر نيز در حال برنامه ريزي هستيم.
كروبي در خصوص راه اندازي شبكه صبا گفت:اين شبكه متوقف است، اما ما مايوس نيستيم به نظر ما بايد شرايطي فراهم شود تا محيطي عادي و بدون تنش براي كاركنان شبكه وجود داشته باشد.
دبير كل حزب اعتماد ملي در خصوص برخي اظهارنظرها در رابطه با نظريه ولايت فقيه، اظهارداشت: امام خميني (ره) درس ولايت فقيه را در سالهاي 47 و48 براي ما بيان كرد و با همين ديد انقلاب اسلامي را به پيروزي رساند و دولت موقت بازرگان را تشكيل داد و معتقد بودند چون مردم ايشان را پذيرفته اند رهبري جامعه را قبول كرده است، چرا آن زمانها اينگونه بحث ها وجود نداشت؟
وي ادامه داد: ناصب بودن، مقبوليت و مشروعيت ولايت فقيه چرا در آن دوران وجود نداشت؟ آيا مردم ما تغيير كرده‌‏اند و يا حاكمان عوض شده اند؟ ما اگر مي خواهيم حكومتي بر پايه هاي اسلام و ايدئولوژي تشيع و فقه داشته باشيم طبيعي ترين شيوه آن است كه حكومتي برخواسته از راي مردم و نظر مردم برپا كنيم؛ چرا آن روز كه امام مي‌‏گفتند:‌‏ مردم ولي نعمت هستند همه گوش مي‌‏كردند و امروز بحث ناصب بودن ولي فقيه را مطرح مي كنند.
كروبي ادامه داد: مردم ولي نعمت، ناظر، حافظ و پاسدار كشور هستند و حق آنها انتخاب است و حضور آنها در تمام شرايط به صورت‌‏هاي مختلف جلوه مي كند نظارت مردم از طريق نمايندگان مجلس به وجود مي آيد.
كروبي خاطرنشان كرد: امروز جرياني وجود دارد كه مي گويد راي مردم تاثيري ندارد و مردم عامل شرعي نيست و مي خواهد نسل جوان ما را اين‌‏گونه توجيه كند كه راي مردم بي تاثير است.
كروبي با ابراز تاسف از اتفاقات دانشگاه صنعتي شريف، گفت: من از ضرب و شتم رئيس دانشگاه و دانشجويان بسيار متاثر و متاسف شدم نمي خواهم بگويم كدام طرف مقصر است من از كليات ماجرا متاسفم.
وي ادامه داد: به نظر برخي دانشگاه محل مناسبي براي خاك سپاري شهداست و موجب خواهد شد تا خاطرات دوران شهدات زنده شود، اما قبل از انجام اين كار بايد به گونه اي اين مساله ميان دانشجويان حل مي شد تا عده اي نگويند كه از شهدا استفاده ابزاري مي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير كل حزب اعتماد ملي در ابتداي سخنان خود با اشاره به روند تشكيل حزب و روزنامه اعتماد ملي گفت: خوشبختانه تا امروز 47 شماره از اين روزنامه منتشر شده و تا پايان امسال دو شماره ديگر نيز منتشر خواهد شد با اينكه مدت كوتاهي است كه اين روزنامه وارد عرصه مطبوعات كشور شده است، اما استقبال خوبي نيز از آن به عمل آمده است و تفكرات و گروهها و انديشه‌‏هاي مختلف از اين روزنامه استفاده مي كنند.
وي با بيان اينكه معتقدم روزنامه ضعف هايي دارد و بايد برطرف شود، گفت: اميدوارم اين روزنامه اعتماد ملي محلي براي خدمت به نظام جمهوري اسلامي ايران باشد امروز در پايان سال براي تقدير و تشكر از زحمات دوستان به نزد آنها آمده ام.
وي روزنامه اعتماد ملي را محلي براي انعكاس ديدگاهها و نظرات و مطالبات مردم عنوان كرد و گفت: اين روزنامه در چهارچوب قوانين و نظام جمهوري ايران انتشار مي يابد و قصد دارد تا سليقه‌‏هاي مختلف در آن بتوانند نظرات خود را بيان كنند البته همكاران ما نيز در روزنامه بايد با سعه صدر از انتقادهايي كه به آنها مي شود، استقبال و آنها را تحمل كنند.

Copyright: gooya.com 2016