سه شنبه 15 فروردین 1385

محسن آرمين: چرا مذاكره با آمريكا در مورد مصالح عراق جايز اما براي تامين منافع ايران ممنوع است؟ ايلنا

چگونگي برگزاري انتخابات شوراها و مجلس خبرگان دغدغه‌ مهم وضعيت داخلي ايران است

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي موضوع پرونده هسته‌‏اي، سياست خارجي ايران، بحران اقتصادي، تورم حاصل از بودجه سال جديد و نگراني‌‏هاي موجود نسبت به چگونگي برگزاري انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا را به عنوان مهمترين چالش‌‏هاي فراروي كشور طي سال جديد برشمرد.

محسن آرمين در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، اظهار داشت: موضوع پرونده هسته‌‏اي ايران با ورود شوراي امنيت به اين پرونده و صدور بيانيه از سوي اين شورا، وارد مرحله جديدي شده است كه اين تحول و به ويژه صدور بيانيه، نشانه روشني از شكست ديپلماسي ايران است.
وي افزود: بايد ديد روند فعلي ديپلماسي هسته‌‏اي ايران ادامه پيدا خواهد كرد يا با تغيير جهت‌‏گيري و راهبرد كنوني ايران كه با استقبال آمريكا هم روبرو شده است، اين روند متوقف يا معكوس خواهد شد.
آرمين با اشاره به اينكه در حال حاضر تصميم‌‏گيري در مورد پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت سپرده شده و در عين حال تلاش روسيه و چين مانع از آن شده است كه مرجعيت آژانس بين‌‏المللي انرژي هسته‌‏اي به طور كامل رسميت خود را از دست بدهد، گفت: در آينده نزديك پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع و تصميم‌‏گيري در مورد آن بر عهده اين شورا گذاشته خواهد شد، اين در حالي است كه تلاش‌‏هاي ديپلماتيك ايران در زمينه فعاليت هسته‌‏اي فاقد نوآوري و ابتكار لازم است.
وي تصريح كرد: در مورد مذاكره ايران و آمريكا مسوولان همواره اعلام مي‌‏كنند كه به درخواست‌‏هاي مسوولان عراقي پيشنهاد مذاكره را پذيرفته‌‏اند.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با طرح اين سوال كه چرا مذاكره با آمريكا در مورد مصالح عراق جايز اما براي تامين منافع ايران ممنوع است، اظهار داشت: اگر آمريكايي‌‏ها اهل مذاكره نيستند، چرا در مورد عراق با آنها مذاكره مي‌‏كنيد و اگر اهل مذاكره هستند، چرا در مورد مسائل ايران حاضر به مذاكره نيستند؟
آرمين تصريح كرد: حاكميت يك كشور بايد در پي تامين منافع و مصالح ملي كشور خود باشد، نه اينكه منافع يك كشور ديگر را بر منافع ملي خود مقدم بداند.
وي با انتقاد از سياست‌‏هاي تبليغاتي در مورد پرونده هسته‌‏اي ايران، اين تبليغات را در جهت تلاش براي ملي كردن پرونده هسته‌‏اي دانست و گفت: كشاندن پرونده هسته‌‏اي به متن جامعه، حاكمان جديد را كه در آينده مجبور به اخذ تصميم‌‏گيري‌‏هايي خلاف تبليغات صورت گرفته خواهند شد، دچار مشكل مي‌‏كند.
آرمين مدعي شد: اخبار انرژي هسته‌‏اي بصورت واقعي منتشر نمي‌‏شود، رسانه‌‏هاي داخلي با سانسور مواجهند، سايت‌‏ها فيلتر مي‌‏شوند و شبكه‌‏هاي ماهواره‌‏اي با پارازيت مواجهند، لذا تلاش مي شود جامعه را در مورد پرونده هسته‌‏اي تك‌‏صدايي كنند.
به گفته وي سياست خارجي كشور نيز متاثر از موضوع پرونده هسته‌‏اي دچار مشكل شده و روابط ايران با كشورهاي اروپايي و ساير كشورها تحت تاثير اين پرونده قرار گرفته است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي همچنين تصويب نفتي‌‏ترين بودجه كشور طي دو دهه اخير، توقف كامل روند جذب سرمايه خارجي و افزايش تورم حاصل از بودجه سال جديد را سبب ايجاد مشكلات اقتصادي براي كشور دانست و گفت: افزايش چشمگير بودجه بخش‌‏هاي نظامي، امنيتي و نهادهاي فرهنگي- تبليغاتي وابسته به جريان‌‏هاي خاص و در عين حال عدم افزايش بودجه بخش‌‏هاي خدماتي و بهداشتي و وزارت‌‏خانه‌‏هاي بهداشت و درمان, علوم و آموزش و پرورش به روشني جهت‌‏گيري اين بودجه و حاكمان جديد را نسبت به مسائل داخلي نشان مي‌‏دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: توقف كامل روند جذب سرمايه خارجي، توقف كامل قراردادهاي همكاري اقتصادي تحت تاثير مشكلات موجود در عرصه سياست خارجي و همچنين نتايج بودجه سال جاري نظير كاهش توليد، افزايش تورم و بيكاري كشور را در سال جاري با مشكلات مهمي مواجه خواهد كرد.
آرمين با بيان اينكه آثار اين وضعيت اقتصادي در ماه‌‏هاي پاياني سال جاري خود را نشان مي‌‏دهد، گفت: در چنين شرايطي مسوولان فقط به اقدامات مسكن و مقطعي اكتفا مي‌‏كنند، در حالي كه اين اقدامات تنها در كوتاه‌‏مدت جواب مي‌‏دهد و در ميان‌‏مدت و بلندمدت نتايج تورمي خواهد داشت.
وي نگراني نسبت به چگونگي برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و مجلس خبرگان را از دغدغه‌‏هاي مهم وضعيت داخلي ايران برشمرد و اظهار داشت: اگر اين نگراني جامه عمل بپوشد و شاهد برگزاري انتخاباتي ناسالم و ناعادلانه در سال جاري و تداوم برگزاري انتخاباتي مانند انتخابات مجلس هفتم و رياست‌‏جمهوري باشيم، واكنش‌‏هاي مهمي نسبت به برگزاري چنين انتخاباتي ايجاد و اوضاع داخلي كشور را نامناسب خواهد كرد.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با اشاره به جلسه دوشنبه شب شوراي سياسي اين حزب، گفت: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي مباحث مذكور را طي سال جديد مورد بررسي قرار خواهد داد تا بتواند در قطعنامه كنگره كه طي چند ماه ديگر برگزار مي‌‏شود، جمع‌‏بندي خود را در مورد آن بيان كند.

Copyright: gooya.com 2016