پنجشنبه 17 فروردین 1385

مصاحبه رحيم صفوي فرمانده سپاه: آمريكا بايد ايران را به عنوان يك قدرت بزرگ منطقه بپذيرد، فارس

خبرگزاري فارس: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: آمريكا بايد ايران را به عنوان يك قدرت بزرگ منطقه بپذيرد و بداند كه تهديد عليه ايران به ضرر خودش و برخي كشورهاي اروپايي تمام مي‌شود و هيچ نفعي براي آنها ندارد‌، چرا كه جمهوري اسلامي ايران همواره طرفدار صلح و آرامش است.


به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به منطقه عملياتي رزمايش برزگ مشترك دريايي پيامبر اعظم (ص)، سردار سرلشگر پاسدار رحيم صفوي كه صبح امروز چهارشنبه در ششمين روز از اين رزمايش در منطقه عملياتي جزيره لارك حاضر شده بود،در جمع خبرنگاران و بر روي عرشه ناو سرفرماندهي ولايت مستقر در خليج فارس با بيان اين كه نيروي دريايي سپاه پاسداران با همكاري نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به عنوان بزرگترين قدرت دريايي خليج فارس تامين كننده صلح و امنيت منطقه است، گفت: اين نيروي دريايي هم حافظ منافع و مصالح جمهوري اسلامي ايران است و هم امنيت منطقه را تامين مي‌كند؛در همين راستا ما در جهت تقويت نيروي دريايي سپاه قدم‌هاي مهمي برداشته‌ايم.
صفوي تصريح كرد:ما به سمت برتري نيروي دريايي و هوايي حركت مي‌كنيم.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر پيام اين رزمايش براي كشورهاي اسلامي منطقه با بيان اين كه همان گونه كه نام اين رزمايش پيامبر اعظم است، پيام آن هم صلح،دوستي،آرامش و رحمت براي كشورهاي منطقه است، خاطرنشان كرد: ما امنيت منطقه را امنيت خود مي‌دانيم و تامين صلح، امنيت و ثبات در منطقه را يك كار مشترك كشورهاي خليج فارس مي‌دانيم و همكاري كشورهاي خليج فارس با ايران مي‌تواند صلح و امنيت منطقه را تامين كند.
فرمانده سپاه پاسداران با بيان اين كه كشورهاي اشغالگر عراق و افغانستان امنيت منطقه را به خطر انداخته‌اند، تصريح كرد: پيام اين رزمايش بزرگ براي اين كشورها اين است كه در مسائل داخلي ايران دخالت نكنند، سازمان‌هاي اطلاعاتي آنها كه در عراق مستقر شد نبايد در خوزستان ناامني ايجاد كند و امنيت منطقه را به خطر بيندازد.
صفوي به كشورهاي اشغالگر هشدار داد تا در منطقه توطئه ايجاد نكنند و يادآور شد: ما اطلاعاتي داريم كه آمريكا و كشورهاي اشغالگر در عراق، ايران را بدنام مي‌كنند، سيمان‌هاي فاسد شده را به عنوان سيمان ايران و داروهاي فاسد شده را به عنوان داروي ايران به مردم عراق مي‌دهند تا ايران در نزد مردم عراق تخريب شود.
وي حضور آمريكا در عراق و خليج فارس را يك تهديد براي جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: به آمريكا توصيه مي‌كنيم كه اشتباهات خود را در عراق تكرار نكند و با واگذاري سرنوشت مردم عراق به خودشان آزادي و دموكراسي كه شعارش را مي‌دهد براي مردم عراق تامين كند.
فرمانده سپاه پاسداران تاكيد كرد: آمريكا متوجه باشد كه تهديدي را عليه ايران سامان ندهد و بداند كه فلسفه وجودي نيروهاي مسلح ايران دفاع از استقلال و تماميت ارضي است.
صفوي افزود: آمريكا بايد ايران را به عنوان يك قدرت بزرگ منطقه بپذيرد و بداند كه تهديد عليه ايران به ضرر خودش و برخي كشورهاي اروپايي تمام مي‌شود و هيچ نفعي براي آنها ندارد‌، چرا كه جمهوري اسلامي ايران همواره طرفدار صلح و آرامش است.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر شيطنت‌هاي برخي منابع خبري و تهديد دانستن اين رزمايش براي كشورهاي منطقه، خاطرنشان كرد: بعضي از شبكه‌هاي خبري يك شيطنت تبليغاتي و سياسي در خصوص رزمايش انجام دادند و انجام اين رزمايش را يك تهديد عنوان كردند كه ما اين مطالب را به شدت تكذيب مي‌كنيم و تاكيد مي‌كنيم كه رزمايش مذكور جز برنامه‌هاي آموزشي سپاه بوده و هيچ تهديدي را متوجه كشوري نمي‌كند.
فرمانده سپاه پاسداران افزود: برخي خبرگزاري‌ها و حتي وزارت امور خارجه آمريكا و پنتاگون در خصوص اين رزمايش دچار تضاد، سرگيجي و سردرگمي شدند و مواضع متضادي را اتخاذ كردند.
صفوي با اشاره به آزمايش موشك‌هاي فوق مدرن و پيشرفته در اين رزمايش، گفت: آمريكا سعي كرده است تا دقت اين موشك‌ها را يك بلوف القا كند اما بايد بداند كه اين صنايع بومي هستند و توسط متخصصان ايراني طراحي و ساخته شده است كه ما از آنها به صورت دفاعي استفاده خواهيم كرد.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اين كه چرا اين همه سلاح‌هاي پيشرفته در يك رزمايش مورد آزمايش قرار مي‌گيرد؟ اظهار داشت: ما مدت زيادي بود كه سلاح‌هاي پيشرفته دريايي ساخت ايران را مورد آزمايش قرار نداده بوديم و در اين برهه از زمان اين سلاح‌ها را آزمايش كرديم و آزمايش آنها در تقويم آموزشي نيروي دريايي سپاه گنجانده شده بود.
فرمانده سپاه پاسداران اضافه كرد: ما هدف خاصي را در اين برهه از زمان تعقيب نمي‌كنيم اگر چه ملاحظات خاصي در اين مقطع زماني به وجود آمد اما ما صرفنظر از ساير ملاحظات طبق برنامه آموزشي خود حركت كرديم.
صفوي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اين كه آمريكا اعلام كرده كه انجام اين آزمايش باعث منزوي شدن ايران خواهد شد، با تاكيد بر اين كه آمريكا آرزوي منزوي بودن ايران را به گور خواهد برد، تصريح كرد: آمريكا 27 سال است كه به دنبال انزواي ايران است اما همه نقشه‌هاي آنها با شكست مواجه شده است؛ چرا كه جمهوري اسلامي ايران يك كشور پيشرفته، دموكراتيك و شناخته شده در بين ملت‌هاي مسلمان است و رابطه خوبي با كشورهاي بزرگ دنيا از جمله چين، هند و ديگر كشورها دارد.
وي به اروپا توصيه كرد كه سرنوشت اقتصادي و سياسي خود را با آمريكا گره نزند چرا كه آمريكا در عراق كمترين منافع را به انگليس داده است.
فرمانده سپاه پاسداران در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا آمريكا و انگليس در خصوص اين رزمايش حركات خاصي انجام داده‌اند؟ خاطرنشان كرد: آمريكا و انگليس به نيروهاي دريايي خود آماده باش داده‌اند و هم اكنون 125 فروند شناور بيگانه از آمريكا، انگليس، فرانسه و هلند در منطقه مستقر است كه 41 فروند آن در درياي عمان، 21 فروند در شمال خليج فارس، 50 فروند در روبروي بوشهر و 13 فروند در شرق تنگه هرمز مستقر هستند. آنها در حال جمع‌آوري اطلاعات از رزمايش ما مي‌باشند اما ما حركت غيرعادي را از آنان مشاهده نكرديم.
صفوي افزود: نيروهاي انگليسي مستقر در ام القصر عراق به نيروهاي عراقي در اروند آماده باش داده‌اند اما نيروهاي عراقي اعلام كرده‌اند كه ما هيچ تهديدي را از سوي ايران مشاهده نمي‌كنيم و نيازي به آماده باش نيست به همين دليل بين گارد سلطنتي انگليس و نيروهاي عراقي اختلاف به وجود آمد.
فرمانده سپاه پاسداران در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر اين كه با توجه به آزمايش سلاح‌هاي پيشرفته در اين رزمايش آيا در روزهاي آينده خبرهاي جديدي از پيشرفت‌هاي نيروهاي مسلح براي مردم ايران دارد؟ گفت: دستيابي به انواع مين‌هاي دريايي و نوع مين گذاري در دريا خبر جديدي است كه در روزهاي آينده در اين رزمايش شاهد آن خواهيم بود.
صفوي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري مبني بر اين كه آيا در كنار رزمايش عمليات ديگري انجام گرفته است؟ با بيان اين كه عمليات مردم‌ياري يكي از اين عمليات بود، خاطرنشان كرد: در طول رزمايش مردم مناطق مختلف را كمك كرديم و ميليون‌ها تومان داروي مجاني به مردم داديم.
وي روحيه نيروهاي حاضر در رزمايش را بسيار خوب و عالي توصيف كرد.
شايان ذكر است وي در ابتداي سخنان خود به اهميت منطقه خليج فارس و تنگه هرمز اشاره كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صفوي با اشاره به اهميت جغرافيايي خليج فارس و با بيان اين كه خليج فارس از نظر سياسي، اقتصادي و نظامي اهميت بي نظيري دارد، گفت: ما اهميت اين رزمايش را با اهميت جغرافيايي خليج فارس، موقعيت زماني رزمايش و همچنين آزمايش انواع تجهيزات مدرن و پيشرفته،به يكديگر پيوند مي‌دهيم.
وي موقعيت جغرافيايي منحصر به فرد خليج فارس، وجود ذخاير عظيم نفت و گاز، بازار مصرف اين منطقه و نقش عقيدتي فرهنگي منطقه خليج فارس براي يك و نيم ميليارد مسلمان را از ويژگي‌هاي خليج فارس برشمرد و گفت: مركز ارتباط دريايي و كشتيراني بين سه قاره آفريقا، آسيا و اروپا؛ وجود آبزيان دريايي و اهميت نظامي و ژئواستراتژيك تنگه هرمز و خليج فارس از ديگر ويژگي‌هاي اين منطقه است.
فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به ذخاير عظيم نفتي در منطقه خليج فارس و با بيان اين كه اين منطقه بيش از 700 ميليارد بشكه نفت و بيش از 5/65 درصد ذخاير شناخته شده نفت را داراست، اظهار داشت: بسياري از كشورهاي صنعتي به انرژي اين منطقه وابسته هستند كه ژاپن 70 درصد نفت خود را از اين منطقه تامين مي‌كند، همچنين 70 درصد انرژي برخي كشورهاي اروپايي از اين منطقه تامين مي‌شود.
وي با بيان اين كه روزانه 20 ميليون بشكه نفت از تنگه هرمز عبور مي‌كند، به اهميت نظامي اين منطقه اشاره كرد و يادآور شد: تنگه هرمز و خليج فارس در ابتداي ورود به دهليز فلات قاره و فلات ايران هستند و خليج فارس تكيه گاه دفاعي محسوب مي‌شود؛ همچنين تنگه هرمز به عنوان نقطه كنترل و فشار اقتصادي در مسير انتقال انرژي براي قدرت‌هاي متجاوز و فرامنطقه‌اي كه بخواهند امنيت منطقه را به خطر بيندازند، محسوب مي‌شود.
به گفته صفوي خليج فارس شاهرگ اقتصادي مبتني بر انرژي جهان است و نفت خليج فارس مانند خون حيات كشورهاي صنعتي را تامين مي‌كند.
به گفته وي در اين رزمايش تنها بخشي از توان نيروي دريايي و نيروي هوايي سپاه،ارتش و بسيج به كار گرفته شد و به خاطر مسايل امنيتي همه استعدادها در اين رزمايش به كار گرفته نشد.

Copyright: gooya.com 2016