یکشنبه 20 فروردین 1385

آصفي: تحقيقات هسته‌يي‌مان در جريان است، ايران به مذاكره با آمريكا بدبين و از آن نگران است، ايسنا

*امكان مصالحه در صورت به رسميت شناخته شدن حقوق هسته‌يي ايران

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران


سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تصريح كرد كه ايران عجله‌اي براي تعيين تاريخ مذاكره با آمريكا درباره‌ي اوضاع عراق ندارد و همچنين با اشاره به سفر قريب‌الوقوع محمد البرادعي به تهران بررسي چشم‌انداز آينده‌ي همكاري‌هاي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را مهم‌ترين محور رايزني‌ها با مديركل اين نهاد بين‌المللي توصيف كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي كه در نخستين جلسه‌ي مطبوعاتي‌اش با خبرنگاران داخلي و خارجي در سال 1385 سخن مي‌گفت، پس از تبريك سال نو و آرزوي توفيق و سعادت وسلامت و كاميابي براي همه، به تشريح برخي از فعاليت‌هاي وزارت امور خارجه در سال گذشته پرداخت.


دستور كار جديد براي وزارت خارجه

وي در اين خصوص گفت:‌ وزارت امور خارجه‌ سال گذشته را با برگزاري سمينار سراسري نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور به پايان برد. با توجه به مباحث و موضوعاتي كه در اين سمينار مطرح شد و جمع‌بندي‌ها مقرر شد رويكردهاي جديد و نهادينه كردن آن‌ها در سال جديد در دستور كار تمامي بخش‌هاي وزارت خارجه و نمايندگي‌ها قرار گيرد.

آصفي با اشاره به اين كه روابط خارجي جزايري منفصل نيستند، افزود: انتظار مي‌رود مسايل مختلف در اين رابطه در انسجام بيشتري عمل كنند. وزارت امور خارجه قطعا همكاري‌هاي اقتصادي و صنعتي‌اش را در بعد برون‌مرزي تشديد خواهد كرد.


زلزله‌ي لرستان

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به تشكيل ستاد عالي همكاري‌ها با همكاري رييس‌جمهور و معاونان وي ادامه داد: در اين راستا با برخي از كشورها همكاري‌هايي انجام داده‌ايم. اميدواريم توافقات صورت گرفته عملي شوند.

وي با اشاره به وقوع زلزله‌ در استان لرستان گفت: ‌متاسفانه در نخستين روزهاي سال با وقوع زلزله در استان لرستان مواجه شديم كه موجب خسارات فراواني شد. البته مجامع و سازمان‌هاي بين‌المللي و برخي از كشورها همچون ايتاليا، كويت، اسپانيا و ... با ارسال كمك‌هاي بشردوستانه با زلزله‌زدگان ابراز همدردي نمودند.

آصفي همچنين از تمامي كشورهايي كه با تماس با رييس‌جمهور كشورمان و يا وزير امور خارجه با زلزله‌زدگان ابراز همدردي كرده و به خانواده‌هاي آنان تسليت گفته‌اند، صميمانه قدرداني كرد.


سفر البرادعي

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در رابطه با سفر احتمالي محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران افزود: تا اين لحظه قرار است البرادعي اواخر هفته‌ي جاري به ايران سفر كند.

وي ادامه داد: يك سفر با تمايل طرفين و در پايان هفته‌ي جاري به جمهوري اسلامي ايران صورت مي‌گيرد، ضمن آن كه ما همكاري‌هاي تنگاتنگي را با آژانس داشته و داريم و پيرامون اين همكاري‌ها با البرادعي گفتگو خواهيم كرد.

آصفي همچنين گفت: ‌ما علاقه داريم تا با البرادعي تبادل‌نظر نماييم. البته تمامي فعاليت‌هاي ايران زير نظر آژانس و بازرسان آن بوده و بازرساني هم كه اكنون در ايران هستند، پس از انجام كارهاي معمول‌شان و ظاهرا تا دو سه روز ديگر از ايران خارج خواهند شد.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: البته سفر البرادعي به تهران در سطح بالاتري انجام مي‌شود و در آن به بررسي چشم‌انداز آينده‌ي همكاري‌ها با آژانس خواهيم پرداخت.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه مقصود مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از اين كه ايران پنهان‌كاري مي‌كند، چيست؟ افزود: هيچ گاه بحث انحراف از مقاصد صلح‌آميز در گزارشات البرادعي درج نشده ولي به هر حال در سفري كه ايشان براي مذاكره پيرامون همكاري‌هايمان با آژانس به تهران خواهند داشت و طرفين براي آن توافق كرده‌اند، اين مساله نيز مورد بحث قرار خواهد گرفت.


اصلاح رويكرد خلاف آمريكا دستور كار مذاكرات تهران با واشنگتن

وي در ارتباط با مذاكراتي كه قرار است بين ايران و آمريكا بر سر مساله‌ي امنيت در كشور عراق صورت پذيرد، تصريح كرد: پيش از اين، انجام اين مذاكرات توسط آمريكايي‌ها به ايران پيشنهاد شده بود و سفير آمريكا در عراق حداقل در چهار نوبت از طريق رسانه‌ها و 10 بار از طريق مسوولان عراقي علاقه‌ي كشور متبوعش را براي اين مذاكرات اعلام كرده بود.

آصفي افزود:‌ با وجود اين پيام‌ها با توجه به سابقه‌ي بد آمريكا و نگراني‌ها به تمام اين درخواست‌ها پاسخ منفي داديم تا اين كه مسوولان عراقي اين درخواست را مطرح كردند و ما با وجود تمامي نگراني‌ها و بدبيني‌هايمان به اين درخواست پاسخ مثبت داديم.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: ‌مي‌خواهيم در اين مذاكرات پيرامون خروج بيگانگان از عراق و اصلاح رويكرد خلاف آمريكا در اين كشور صحبت شود، ولي البته هنوز تاريخي را براي اين مذاكرات مشخص نكرده و به توافق نرسيده‌ايم.

وي همچنين با بيان اين كه ايران عجله‌اي براي تعيين تاريخ مذاكرات با آمريكا ندارد، خاطرنشان كرد: ‌اين كار به تدارك و برنامه‌ريزي نياز دارد و اگر همه چيز روشن شود، مسلما به صورت علني به افكار عمومي اعلام خواهد شد.


مذاكره با آمريكا ارتباطي به روند دولت‌سازي در عراق ندارد

وي در واكنش به اظهارات اخير زلماي خليل‌زاد، سفير آمريكا در عراق مبني بر تاخير زمان انجام مذاكرات ايران و آمريكا تا زمان تشكيل دولت موقت اين كشور گفت:‌ اصلا چنين نيست، چرا كه درواقع وقتي تنظيم نشده بود كه بخواهد به پس از تشكيل دولت عراق موكول شود.

آصفي تاكيد كرد: پيش از اين هم اعلام كرده‌ايم كه اين مذاكرات هيچ ارتباطي به روند دولت‌سازي در عراق ندارد و اين مساله وظيفه‌ي خود عراقي‌هاست و هيچ ارتباطي به آمريكايي‌ها نداشته و شما هم اين نظريات را خيلي اهميت ندهيد، چرا كه هنوز جمهوري اسلامي ايران پيرامون تاريخ مذاكره با آمريكا توافقي به عمل نياورده است.

سخنگوي وزارت خارجه درباره‌ي جزييات مذاكره با آمريكا نيز اظهار داشت: مذاكراتي كه صحبتش مي‌شود صرفا راجع به عراق است كه البته بايد تدارك ديده شود. هنوز هيچ جزيياتي از آن روشن نيست.


موضوعي غير از عراق در دستور كار مذاكرات نيست

وي خاطرنشان كرد: موضوعات ديگر نيز براي مذاكره با آمريكا در دستور كار قرار ندارند، چرا كه ما در حسن نيت آمريكايي‌ها جدا ترديد داريم. آنها هم مواضع ما را به خوبي مي‌دانند و به نظر نمي‌رسد در چنين شرايطي مذاكره در رابطه با مسايل ديگر بتواند به حل آن‌ها كمك كند.

آصفي درباره‌ي اين كه آمريكا براي مذاكره با ايران در رابطه با مسايل ديگر بايد چه كند؟ افزود:‌ آمريكا بايد ابتدا رويكردش نسبت به ايران و كشورهاي مختلف منطقه را تغيير دهد و آن گاه شرايط متفاوت خواهد بود، ولي در شرايط حاضر مذاكره با آمريكا غير از مساله‌ي عراق در دستور كار نيست.


سفر احمدي‌نژاد به آلمان برنامه‌ريزي نشده است

آصفي در رابطه با برخي اخبار منتشر شده مبني بر احتمال سفر دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان به آلمان براي تماشاي مسابقات تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني گفت: رييس‌جمهور به ورزش و فوتبال علاقه دارند و حضور در تمرينات تيم ملي هم حكايت از همين مساله دارد.

سخنگوي وزارت خارجه افزود: ‌ما برنامه‌اي براي جام جهاني نداريم و چنين برنامه‌اي براي ديدن مسابقات جام جهاني در استاديوم تدارك ديده نشده و روشن است كه ايشان به ورزش علاقه دارند و حضورشان در جمع ورزشكاران نيز موجب دلگرمي آنها بوده است.


از مهلت باقي‌مانده‌ي شوراي امنيت چه خبر؟

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص اين كه كشورمان در مهلت باقي مانده‌اي كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد برايش مقرر كرده، چه تدابيري را انديشيده است؟ ادامه داد: ‌راه مذاكره همچنان باز است و ما به طور مستقيم همكاري‌هاي جدي‌مان را با آژانس ادامه مي‌دهيم.

وي همچنين گفت:‌ جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه باب گفت‌وگو با كشورهاي مختلف را نمي‌بندد و ما با روسيه، كشورهاي اروپايي و كشورهاي غير اروپايي در حال گفت‌وگو هستيم .

به گزارش ايسنا،‌ آصفي تاكيد كرد: ما فكر نمي‌كنيم كه با زبان تهديد و فشار بشود جمهوري اسلامي ايران را از حقوق مشروعش منصرف كرد. ما با جديت عمل خواهيم كرد، ضمن آن كه تحقيقات ما در چارچوب حقوق‌مان بوده و طرف مقابل هم بايد اين درك را داشته باشد كه با تهديد و فشار و چماق كردن شوراي امنيت نمي‌تواند ايران را از حقوقش منصرف نمايد.

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه اظهار داشت: به هر حال ما در روزهاي آينده نيز گفت‌وگوهايمان را ادامه مي‌دهيم و در سفر البرادعي به تهران هم به اين مسايل خواهيم پرداخت.


عقب‌نشيني گام‌به‌گام ايران در مساله‌ي هسته‌يي؟

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه مدعي بود تهران در رابطه با مساله‌ي هسته‌يي‌اش قدم به قدم عقب‌نشيني كرده و پرونده‌اش امروز در شوراي امنيت كه زماني خط قرمزش بوده، در حال بررسي است، افزود: خط قرمز ما در بحث فعاليت‌هاي هسته‌يي‌مان حقوق‌مان است.

آصفي ادامه داد:‌ كرارا پيش از اين هم اشاره كرده‌ايم برحقوق‌مان تاكيد داريم و هر چند كه از خروج پرونده‌ي هسته‌يي از دستور كار آژانس استقبال نمي‌كنيم، ولي رفتن پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل متحد خط قرمز ما نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: اگر فكر مي‌كنيد در صورت رفتن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت ما از حقوق‌مان منصرف مي‌شويم، اشتباهي بزرگ كرده‌ايد، ضمن آنكه ما معتقديم در راستاي استيفاي حقوق‌مان خوب قدم زده‌ايم و عملكردمان درست بوده است.


27 سال تحريم رشد بيشتر اقتصادي و صنعتي را به دنبال داشته است

وي همچنين خاطرنشان كرد: در 27 سال گذشته ما همواره درگير تحريم‌هاي اعلام شده و اعلام نشده بوده‌ايم كه اين موارد هر چند كه مشكلاتي را داشته، ولي بيشتر موجب شكوفايي و رشد بيشتر اقتصادي و صنعتي ما گشته است.

آصفي نمايش آخرين دستاوردهاي دفاعي كشورمان در مانور پيامبر اعظم (ص) را نمونه‌اي از نتايج تحريم‌هاي غرب در قبال ايران دانست و گفت: ‌اين دستاوردها و نمونه‌هاي بومي كه در رزمايش‌هاي اخير مورد آزمايش قرار گرفت، آمريكايي‌ها را دچار سردرگمي كرده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: ‌بنا بر آنچه كه ذكر شد، خيلي جاي نگراني نيست كه پرونده به شوراي امنيت برود يا نرود. اگر چه ما علاقه داريم اين مساله از طريق مذاكره و گفت‌وگو حل و فصل گردد.


سياست‌هاي غلط آمريكا و ناامني در خاورميانه

آصفي در پاسخ به سوال ديگري راجع به آخرين تحولات عراق با ابراز تاسف از انفجارات اخير در شهر نجف و كشتار شيعيان اين كشور ادامه داد: متاسفانه اين روزها ترور و ناامني و حمله به اين مسجد علاوه بر كشتار مردم بي‌گناه آثار فرهنگي سوء نيز دارد.

سخنگوي وزارت خارجه با ارايه اين پيشنهاد كه يونسكو بايد در خصوص تخريب بناهاي فرهنگي كشور عراق فعال شود، گفت: ‌سياست‌هاي غلط آمريكا موجب شده كه در عراق و فلسطين كشتارو ترور افزايش يابد و عملا رژيم صهيونيستي به نوعي با چراغ سبز آمريكايي‌ها در اين خصوص مواجه است.


قطع كمك به فلسطيني‌ها صهيونيست‌ها را جري‌تر مي‌كند

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به قطع كمك‌هاي اروپا و آمريكا به دولت منتخب ملت فلسطين اظهار داشت:‌ اين اقدامات صهيونيست‌ها را جري‌تر مي‌كند، چرا كه انتخابات برگزار شده در فلسطين كاملا دموكراتيك بود و اروپا و آمريكا با اين اقدامات‌شان در حال تنبيه ملت فلسطين هستند.

آصفي قطع كمك‌هاي آمريكا و اروپا به دولت منتخب فلسطين را تناقضي آشكار در سياست‌هاي غرب دانست و افزود: اروپا و آمريكا بايد به كساني كه در پي افزايش خشونت و كشتار هستند هشدار دهند.


تحريم‌ يكجانبه‌ي آمريكا عليه ايران قديمي شده است

وي در واكنش به اظهارات اخير جان بولتون، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل متحد مبني بر احتمال اعمال تحريم عليه ايران از سوي اين كشور به صورت يكجانبه گفت: ‌فكر مي‌كنم بولتون بايد به عملكرد سابق كشورش نگاهي داشته باشد. آن گاه خواهد فهميد كه در گذشته نيز اين قبيل تحريم‌ها عليه ما وجود داشته است.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: ظاهرا بولتون اقدامات قبلي كشورش نسبت به جمهوري اسلامي ايران بي‌اطلاع است، ولي به هر حال ايران براي تمامي گزينه‌ها برنامه‌ريزي و اعلام آمادگي كرده است.


سرمايه‌گذاري بر روي مخالفان ايران اقدامي بي‌ارزش است

آصفي همچنين با بي‌ارزش خواندن اقدامات آمريكايي‌ها در سرمايه‌گذاري بر روي گروه‌هاي مخالف كشورمان گفت:‌ مخالفان ايران كه در خارج از كشور به سر مي‌برند، بسيار بي‌ارزش‌تر از آنند كه ما بخواهيم راجع به آنها فكر كنيم. اگر آمريكايي‌ها به سرمايه‌گذاري روي اين افراد دل خوش دارند، بگذاريد دلخوش باشند.


«هر وقت قطعي شد، اعلام مي‌كنيم»

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص اين كه آيا راهبري مذاكرات با آمريكا نيز مانند مذاكرات هسته‌يي بر عهده شوراي عالي امنيت ملي خواهد بود؟ تكرار كرد:‌ هر گاه مسايل راجع به اين مذاكرات قطعي شد و برنامه‌ريزي‌ها انجام شد، آن‌ها را اعلام خواهيم كرد. ولي در حال حاضر هيچ چيز در اين خصوص قطعي نشده است.


نفوذ ايران عاملي براي ثبات

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در واكنش به ادعاي حسني مبارك، رييس‌جمهور مصر مبني بر اين كه ايران بر شيعيان عراق نفوذ دارد، اظهار داشت: در اين خصوص روشن است كه جمهوري اسلامي ايران چه در گذشته و چه در حال حاضر صرفا در پي ثبات در منطقه بوده و خواهد بود.

به گزارش ايسنا، آصفي افزود: ما از نفوذمان براي دخالت در كشورهاي ديگر استفاده نمي‌كنيم، ضمن آن كه به صورت مثبت براي ايجاد همگرايي بين فرق، مذاهب و گروه‌هاي مختلف استفاده كرده و در آينده نيز بر همين منوال عمل خواهيم كرد.


تحقيقات هسته‌يي ايران در جريان است

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به زنجيره‌ي 164 تايي سانتيفيوژ‌هاي موجود در تاسيسات نطنز گاز تزريق شده است؟ گفت: ‌بله، تحقيقات ادامه دارد و ما فعلا در حال ادامه‌ي كارهاي‌مان هستيم. هر گاه زمانش شد در اين خصوص اطلاع‌رساني مي‌شود.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: تمامي فعاليت‌هاي ايران زير نظر آژانس، بازرسان آژانس و دوربين‌هاي آن بوده و چنانچه لازم باشد در اين خصوص اطلاع‌رساني‌هاي لازم صورت خواهد گرفت.


جنگ رواني رسانه‌هاي غربي عليه ايران

آصفي همچنين اظهارات اخير برخي مقامات آمريكايي و رسانه‌هاي غربي در خصوص احتمال حمله‌ي آمريكا به تاسيسات اتمي كشورمان را يك جنگ رواني دانست و ادامه داد: ‌پيش از اين نيز برخي از رسانه‌هاي غربي تاريخي را براي حمله تاسيسات ايران مقرر كرده بودند كه فكر مي‌كنم چند هفته‌يي از آن تاريخ مي‌گذرد.

وي همچنين گفت:‌ اين اظهارات و مواضع از عصبانيت و درماندگي آمريكايي‌ها منبعث شده و آن ها معمولا دوست ندارند كه مساله‌ي پرونده‌ي ايران حل شود و در پي ايجاد بحران در آن هستند. ضمن آن كه آمريكايي‌ها به هيچ وجه علاقمند به توافق ما نه با روس‌ها و نه با هيچ كس ديگري نيستند و لذا به جنگ رواني رو مي‌آورند.


ميانجي‌گري ايران در اختلافات داخلي لبنان؟

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در رابطه با اين كه آيا ايران قصد ميانجي‌گري درباره‌ي برخي اختلافات داخلي در كشور لبنان را دارد؟ اظهار داشت: بحث ميانجيگري در لبنان مطرح نيست. ما تنها در گفت‌وگوهايي كه با نيروهاي موثر و با نفوذ اين كشور داشته‌ايم در محفل‌هاي مختلف اعلام كرده‌ايم كه وحدت اين نيروها توطئه‌ي دشمنان را خنثي مي‌كند.


دليل سفر نهاونديان به آمريكا خصوصي است

آصفي در ادامه نشست مطبوعاتي با خبرنگاران داخلي و خارجي درباره‌ي سفر نهاونديان، از معاونان دبير شوراي عالي امنيت ملي به آمريكا و اين كه آيا اين سفر به بحث مذاكرات با آمريكا ارتباط دارد‌؟‌ افزود: ‌اين سفر به هيچ موضوع سياسي كه با ايران و آمريكا مرتبط باشد، ارتباطي نداشته و دليل آن نيز كاملا خصوصي بوده است.


آيا نظر مردم در مذاكره با آمريكا را جويا شده‌ايد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوال يكي ديگر از خبرنگاران مبني بر اين كه آيا در رابطه با مذاكره با آمريكا از ملت ايران نظرسنجي شده است؟ ادامه داد: ‌مذاكره با آمريكا به صورت محدود و حول مساله‌اي خاص پيرامون تغيير رويكرد آمريكا در عراق و درخواست رهبران اين كشور صورت مي‌گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به بررسي مساله‌ي مذاكره با آمريكا در مراجع مختلف كشورمان، گفت:‌ با وجود تمامي اين اگرها و بررسي‌هاي مختلف تمامي جوانب اين مذاكرات اين مساله به عنوان يك سياست نگريسته شده و طبيعي است كه جمهوري اسلامي ايران نيز خودش نسبت به اين مذاكرات بدبين و نگران است، ولي تنها براي مصالح ملت عراق به درخواست آنها پاسخ مشروط داد.


مذاكره با آمريكا درباره‌ي مسايل غير از عراق؟

به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران براي مصالح ملت خودش به مذاكره با آمريكا خواهد پرداخت؟ اظهار داشت:‌ تا زماني كه رويكرد و نگاه آمريكايي‌ها تغيير نكند بحث مذاكره در خصوص مسايل ديگر نمي‌تواند در دستور كار قرار گيرد.


اعتراض ايران به نقض حقوق بشر در فرانسه

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با واكنش كشورمان به ناآرامي‌ها و نقض مكرر حقوق بشر در كشور فرانسه تصريح كرد:‌ يادداشت اعتراضي را توسط سفارت كشورمان در فرانسه به مسوولان فرانسوي داده‌ايم. در آن در خصوص رعايت حقوق شهروندي، اخراج ائمه جماعات فرانسه و همچنين تضييع حقوق زنان و به ويژه بحث حجاب اعتراض كرده‌ايم.

وي ادامه داد: انتظار داريم فرانسه نيز به ميثاق‌هاي بين‌المللي و حقوق بشر پايبند باشد و با صعه صدر و بردباري بيشتري با مسايل برخورد كند.


امكان مصالحه در صورت به رسميت شناخته شدن حقوق هسته‌يي ايران

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه خطاب به اروپايي‌ها نيز گفت:‌ اروپايي‌ها نبايد از اين بابت نگران باشند كه دستيابي ايران به حقوقش به معناي شكست آن‌ها مي‌باشد. برخي محافل در اروپا اين كار را حيثيتي كرده و بنابراين اين مساله براي آن‌ها سخت شده است. ولي بايد بدانند كه اگر حقوق ايران را به رسميت بشناسند امكان مصالحه و راهكاري مرضي‌الطرفين وجود خواهد داشت.


ارسال كمك به فلسطين

آصفي درباره‌ي اين كه آيا ايران براي دولت منتخب فلسطين كمك‌هايي ارسال خواهد كرد؟ گفت:‌ ما همواره كمك‌هاي انسان‌دوستانه را براي مردم فلسطين ارسال كرده‌ايم و براي دولت‌هاي مختلف نيز كمك‌هاي توسعه‌يي مي‌فرستيم، اگر آنجا هم چنين درخواستي از ما شود اين كمك‌ها را ارسال خواهيم كرد.


آمريكا نمي‌تواند قاضي حقوق‌بشر باشد

وي در ادامه ضمن انتقاد از كارنامه‌ي بسيار نامناسب آمريكا در زمينه‌ي حقوق بشر و دموكراسي تاكيد كرد: آمريكا در جايگاهي نيست كه در اين خصوص در مورد ديگران قضاوت كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به مواردي از نقض حقوق بشر در ايالات متحده آمريكا گفت:‌ انجام بيش از 5 ميليون و 180 هزار خشونت جنايي در سال، داشتن مقام اول زنداني در جهان، ارتكاب بيش از 4500 قتل به خاطر تبعيض و نابرابري نژادي همگي از اين موارد هستند.

آصفي افزود: وجود حداقل 37 ميليون نفر فقير در آمريكا، اقدامات سيستماتيك آمريكا در نهادينه كردن تبعيض‌نژادي و فشار به اقليت‌هاي مهاجر، شنود مكالمات تلفني و دسترسي به ايميل‌هاي شخصي توسط پليس فدرال آمريكا (اف‌.بي.آي) و سازمان اطلاعات جاسوسي اين كشور (سيا)، كنترل رسانه‌ها از سوي دولت آمريكا و ارايه گزارشات از سوي وزارت دفاع و توزيع آن در بين شبكه‌هاي تلويزيوني اين كشور نيز از قبيل اين اقدامات مي‌باشند.

وي ادامه داد: انتخابات پر هزينه به دور از معيارهاي دموكراسي (به عنوان مثال انتخابات شهرداري نيويورك بالغ بر 100 ميليون دلار بوده است)، تقلب در انتخابات رياست جمهوري آمريكا نيز از موارد نقض حقوق بشر و دموكراسي در آمريكاست، ولي از همه تاسف‌بارتر اين كه آقاي بوش با ايجاد زندان‌هاي متعدد در اروپا و ساير نقاط جهان شان و منزلت رييس‌جمهور آمريكا را تا حد زندانبان تنزل داده است.

Copyright: gooya.com 2016