سه شنبه 29 فروردین 1385

شمس‌الواعظين: مردم فقط شب شعرشان را با اصلاح‌طلبان طي مي‌كردند، ايسنا

* درس بزرگ اصلاح‌طلبان از حكومت‌داري، نزديك‌شدن به بنگاه‌هاي توليد ثروت است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

سخنگوي انجمن دفاع از آزادي مطبوعات با بيان اين‌كه « مردم شب شعر خود را با اصلاح‌طلبان طي مي‌كردند و زندگي خود را با محافظه‌كاران» تصريح كرد: به نظر مي‌رسد براي انتخابات خبرگان و شورا‌ها هم‌چنان اصلاح‌طلبان در كما به سر ببرند.

ماشاءالله شمس‌الواعظين در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه اصلاح‌طلبان معتقدند كه عملكرد دولت كنوني از يك مركز فرماندهي واحد هدايت مي‌شود، بنابراين مايل به ورود به عرصه‌ي نقد نيستند، گفت: يكي ديگر از عوامل توقف نقد دولت از سوي اصلاح‌طلبان وجود اجماع نسبي در مساله‌هاي مهمي، نظير مساله‌ي هسته‌يي در كشور است، زيرا آنها معتقدند نبايد در اين شرايط محيط داخلي را با چالش و بحران مواجه كنند تا يك‌دستگي حاكم بر جبهه داخلي مختل نشود و شرايط به نفع رقباي بين‌المللي تغيير نكند.

وي با اشاره به شعارهاي دولت در پركردن شكاف بين فقر و غنا تاكيد كرد: در صورت عدم توفيق دولت در اين بخش، جنبش تهي‌دستان است كه دولت را به نقد خواهد كشاند؛ پس دليلي براي حضور اصلاح‌طلبان در فضاي پرتنش سياسي نيست؛ از اين رو به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان، استراتژي نجابت‌آميز خود را در برخورد با مقوله قدرت ادامه دهند.

شمس‌الواعظين در ادامه با بيان اين‌ كه اصلاح‌طلبان در دوره‌ي شوك ناشي از انتخابات به سر مي‌برند، گفت: همه‌ي لايه‌هاي اصلاح‌طلبان، چه محافظه‌كار و چه راديكال، دوران افول و شوك سياسي را مي‌گذرانند.

اين تحليل‌گر مسائل سياسي يكي از دلايل سكوت اصلاح‌طلبان را كاهش جاذبه رقابت سياسي دانست و گفت: يكسان كردن حوزه قدرت، جاذبه‌ي حوزه سياست را كاهش داده است، علاوه بر اين، يكي از دلايل كم‌رنگي حضور اصلاح‌طلبان در عرصه‌هاي سياسي، اين است كه آنها ترجيح مي‌دهند به جاي تلاش براي كسب موقعيت‌هاي مستقيم، آن‌چه را كه باعث كاهش نفوذشان شده، بازپروري كنند و يك بار ديگر خود را براي يك رقابت سياسي كه به دليل تمايل دولت براي يكدست نگه داشتن عرصه به اين زودي‌ها امكان‌پذير نخواهد بود، آماده كنند.

شمس‌الواعظين تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد براي انتخابات خبرگان و شورا‌ها هم‌چنان اصلاح‌طلبان در كما به سر ببرند و اجازه‌ي عرض اندام به گروه‌هاي وابسته به آنها داده نشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره‌ي استراتژي اصلاح‌طلبان در سال 85 نيز اظهار داشت: آنها در حوزه سياست خارجي در كنار اجماع ملي قرار مي‌گيرند و در مسائل داخلي، وزن خود را روي افزايش دامنه‌ي مشاركت مردم قرار مي‌دهند تا بتوانند موفق شوند.

شمس‌الواعظين با اشاره شكاف موجود بين اصلاح‌طلبان و مردم گفت: اصلاح‌طلبان كه عمدتا از نخبگان بودند، بيشتر از قشر مصرف‌كننده ثروت هستند و در واقع مردم شب شعر خود را با اصلاح‌طلبان طي مي‌كردند و زندگي خود را با محافظه‌كاران. بزرگترين درسي كه اصلاح طلبان از هشت سال حكومت كسب كردند، نزديك‌كردن خود به بنگاه‌هاي توليد ثروت براي جامعه بود؛ به نحوي‌كه آنها به اين نتيجه رسيدند كه به دنبال توليد ثروت براي تقويت ساختارهاي احزاب اصلاح‌طلب باشند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شمس‌الواعظين: مردم فقط شب شعرشان را با اصلاح‌طلبان طي مي‌كردند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016