یکشنبه 3 اردیبهشت 1385

کبري، در يک قدمي چوبه دار، کارزار بين المللي بي نتيجه مي ماند؟ هنگامه شهيدي، روزآنلاين

hengamehshahidi@gmail.com

پرونده کبرا رحمانپور به شعبه اجراي احکام دادسراي تهران فرستاده شده است تا در نوبت اجراي حکم اعدام قرار گيرد. کبرا رحمانپور24 ساله در زمستان سال 1379 پس از مشاجره با مادرشوهر خود، او را به قتل رساند. قاضي پرونده کبرا را به قصاص محکوم کرد و به دنبال اعتراض کبرا و وکيلش پرونده به ديوان عالي کشور فرستاده شد و در نهايت حکم قصاص او مورد تاييد قرار گرفت. به دنبال آن به دستور رئيس قوه قضاييه، پرونده به شوراي حل اختلاف ارجاع شد، اما اولياي دم مقتول تاکنون رضايت نداده اند. عبدالصمد خرمشاهي وکيل مدافع کبرا رحمانپور گفته است مقتول دو دختر و دو پسر دارد که يکي از دختران مقتول اصرار زيادي بر اعدام کبرا دارد، اما دو فرزند ديگر که در آمريکا به سر مي برند حاضر نيستند کبرا اعدام شود. عبدالصمد خرمشاهي بار ديگر خواستار کمک رئيس قوه قضاييه شده است.

معلق ميان آزادي و اعدام

در پي به نتيجه نرسيدن تلاش هاي جهاني براي تغيير اين حکم و يا گرفتن بخشش اولياي دم مقتول يعني شوهر و خواهر شوهر کبري، وي در روز دهم دي ماه سال 1382 پاي چوبه دار رفت اما به علت آماده نبودن وسايل، اعدام نشد. ساعت 4 صبح روز دهم دي‌ 1382، پيرزني خميده ‌قامت بي‌وقفه بر شيشه‌هاي بالا‌کشيده و در قفل‌شدة پيکان سفيدرنگي مي‌کوبيد که جلو در زندان اوين پارک شده بود. او بر زمين افتاده بود و خاک زير اتومبيل را مي‌بوسيد تا فرزندان پيرزن 90 ساله را متقاعد به بخشش کبراي خود سازد. انا بدون نتيجه ...

داخل زندان اما کبري، بي‌خبر از همه‌جا، در بهداري زندان مريض و زير سرم خوابيده بود. چه کسي قادر بود او را از خواب بيدار کند و به او بگويد بايد پاي چوبة ‌دار برود؟ او حتي وصيت نکرده بود. در محوطة زندان هم هيچ‌چيز آماده نبود، نه طناب، نه دستبند و نه چشم‌بند. گويي همه‌چيز دست به دست هم داده بود تا کبري زنده بماند. همه‌چيز بوي زندگي مي‌داد جز فريادهاي مينا، خواهرشوهرکبري، که بي‌وقفه بر سر همه داد مي‌كشيد و منتظر بود تا طناب دار را بر گردن کبري ببيند.

به خاطر آماده نبودن شرايط اعدام، اجراي حکم کبري رحمانپور پانزده روز به تعويق افتاد و کاروان زنان بار ديگر به حرکت درآمد. بعد از اين ماجرا رئيس قوه قضائيه دستور موقت جلوگيري از اجراي حکم را صادر کرد. بعد از اتمام ماه هاي محرم و صفر که اعدام در آنها اجرا نمي شود، شوهر کبري بار ديگر تقاضاي اجراي حکم اعدام او را کرد که اين بار رئيس اجراي احکام زندان اوين از رئيس قوه قضائيه براي اجراي حکم کسب تکليف کرد. نتيجه آن شد که به دستور رئيس قوه قضائيه پرونده کبري براي رسيدن به يک نتيجه قطعي به شوراي حل اختلاف مي رود. در اين شوراها طرفين دعوا به محل شورا مي روند و اعضاي شوراي حل اختلاف به آن ها کمک مي کنند تا با يکديگر به سازش برسند. به اين ترتيب کبري همچنان معلق ماند بين آزادي و اعدام.

کارزار بين المللي براي آزادي کبري

"ما امضاکنندگان زير، ضمن اعتراض به حکم دادگاه مبني بر اعدام کبري رحمانپور، درخواست لغو اين حکم و بررسي مجدد پرونده را با در نظر گرفتن دلايل و شواهد و شرايط موجود و با اتکا به تحقيقات لازم داريم. لطفاً براي امضاي اين اعتراض‌نامه با آدرس زير تماس بگيريد:Free_kobra@hotmail.com". تاکنون بيش از چند هزار نفر اين نامه را امضا کرده‌اند. سازمان عفو بين‌الملل نيز که در نامة قبلي خود براي افسانه نوروزي، رقم اعدام‌هاي سال جاري ايران را 83 مورد اعلام کرده بود، با اعلام 106 مورد اعدام تا آن لحظه، پس از شرح واقعه‌اي که بر کبري گذشته، ضمن اعتراض به بازداشت طولاني کبري رحمانپور بدون حق آزادي با سپردن وثيقه، و تقاضا براي دريافت جزئيات جريان محاکمه و پرسش دربارة اينکه آيا متهم اجازة استيناف دربارة حکم خود را براساس مادة 14 ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي داشته است يا نه، تقاضاي لغو فوري حکم اعدام کبري رحمانپور را کرده است. در خارج از کشور نيز 62 سايت کَمپِين دفاع ازکبري رحمانپور را راه‌اندازي کرده و به جمع‌آوري امضا و جلب حمايت براي لغو اين حکم مشغول شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

زنان براي نجات جان کبري از سنتي‌ترين روش‌ها هم سود جستند. وکيل کبري مي‌گويد:"چندين تلفن و فاکس داشتم با اين مضمون که مادر شوهر کبري را در خواب‌ ديده‌اند و او التماس کرده که به بچه‌هاي من بگوييد کبري را ببخشند، من اينجا در عذابم!" اما هيچ‌يک از اين روش‌ها آتش انتقام‌جويي ميناي 50 ساله را خاموش نكرد.

تلاش بي فايده شوراي حل اختلاف

ساعت‌ چهار بعدازظهر 28 تير ماه 1384 كبرا را از زندان‌ اوين‌ به‌ شوراي حل‌ اختلاف‌ فرستادند تا در يك‌ جلسه‌ مصالحه‌آميز سرنوشت‌ نهايي‌اش‌ مشخص شود. مسوولان‌ قضايي در سومين‌ و آخرين‌ فرصت‌ از خانواده‌ شاكي دعوت‌ كرده‌ بودند تا اعلام‌ كنند کبرا را مي‌بخشند يا خواستار قصاص‌ او هستند. اما اين جلسه نيز به تشنج کشيده شده، بي نتيجه ماند. در پايان‌ سومين‌ و آخرين‌ جلسه‌ "صلح‌ و سازش‌"به‌ انجام‌ نرسيده‌، كبرا از سومين‌ و آخرين‌ پله‌ دهليز مرگ‌ پايين‌ مي‌رفت.

کبري رحمانپور 24 ساله، 5سال و 7 ماه است که در زندان به سر مي برد. دندان هايش خراب شده. موهايش ريخته و چشمانش ضعيف تر از قبل شده است. حکم اعدام او به دستور رئيس قوه قضائيه متوقف شده بود اما حالا ديگرمعلوم نيست. براي نجات جان کبري فرصتي نمانده است . شايد اکنون نيز دير باشد.

Copyright: gooya.com 2016