پنجشنبه 7 اردیبهشت 1385

جنجال پذيرش زنان تماشاچی! گفتگوی شيرين جزايري با فريبا داودي مهاجر، صدای آلمان

محمود احمدى‌نژاد، رييس جمهورى اسلامى ايران روز دوشنبه‌ی گذشته، طى اقدامی كم‌سابقه‌ خواستار ايجاد امكان براى حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد، اقدامى كه مورد توجه رسانه‌هاى گروهى داخلى و خارجى قرار گرفت. بسيارى از مدافعان حقوق زنان، با شك و ترديد به اين اقدام احمدى‌نژاد نگاه می‌كردند. مخالفت جدی و بلافاصله‌ی تعدادى از مراجع مذهبى مانند آقايان مصباح يزدى، گلپايگانى و فاضل لنكرانى و نيز شمار قابل‌توجهی از نمايندگان مجلس با تصميم احمدی‌نژاد ، نشان داد حق با ناباوران بود. خانم فريبا داودى مهاجر روزنامه‌نگار و از مدافعان حقوق زنان، به پرسش‌هاى صداى آلمان در اين زمينه پاسخ داده است.

دویچه‌وله: خانم داودی مهاجر، نظر رییس جمهور ایران، آقای احمدی‌نژاد مبنی بر اختصاص بخشی از مرغوب‌ترین مکانهای تماشاگران در استادیوم‌های ورزشی در مسابقات فوتبال ملی برای بانوان و خانواده‌های آنان مورد انتقاد برخی از نمایندگان مجلس و همینطور علمای مذهبی قرار گرفته است. نظر شما در این مورد چيست؟

فریبا داودی مهاجر: بله. البته، نیت آقای احمدی‌نژاد در ارتباط با موضوع مورد بحث برای خود من شخصا مشخص نیست و اینکه ممکن است ایشان در تایید بین‌المللی امروز با تمسک به این موضوع بخواهد افکار عمومی جهان را نسبت به خودش تلطیف کند و طبق روال قبلی صحبت و نظرهای خودش را پس بگیرد، چنانچه در مصاحبه‌های مطبوعاتی اخیر هم اظهارنظر قبلی خودش را که درباره‌ی پول نفت و بردن آن بر سر سفره‌های مردم بوده براحتی پس گرفته است. بعید به نظر می‌رسد رییس جمهوری که به گفته‌ی آقای مصباح یزدی با نذر و نیاز و دعای مومنین رای آورده است به یکباره با چنین زاویه بازی اظهارنظری خلاف اظهارنظرها و عقاید مومنین جامعه ایران داشته باشد. ایشان بخوبی عقاید همفکران خودشان را، بخصوص درباره مسئله حجاب و مسئله زنان، می‌دانند و بعید است که در چنین شرایطی که مسئله‌ی رفتن زنان به ورزشگاهها در اولویت دولت نیست این اجازه را صادر کند. من، بهرحال، در نیت ایشان شک دارم و فکر می‌کنم این نکته هم قابل تامل است و کسانی هم که اظهارنظر می‌کنند باید به این نکته توجه کنند. اما از سوی دیگر اظهارنظرهای عجیب و غریبی راهم در حاشیه این موضوع می‌شنویم، مثل اظهارنظر آقای محمدتقی رهبر که می‌گوید، نگاه زن مسلمان به ساق و پای برهنه‌ی مرد شرعا درست نیست. من البته نمی‌دانم چه کسی چنین فتوایی را داده است و بخصوص تلویزیون که مرتب برنامه‌های فوتبال و کشتی و شنای مردان را پخش می‌کند، چطور تا کنون مرتکب این اعمال خلاف شرعی شده است! یا زنانی که به حج می‌روند و در تمام مدت طواف دستها و شانه‌ها و ساق‌های پای مردها را می‌بینند، چطور مرتکب این عمل خلاف می‌شوند. و یا در اظهارنظر دیگر، ما نظر آقای ابوطالب را می‌بینیم که می‌گوید، ما چون مشکل فرهنگی داریم، نباید زنان به استادیوم بروند که اینهم در واقع پاک‌کردن صورت مسئله است و ایشان بجای اینکه بیایند مسئله را حل بکنند و با مشکل فرهنگی جامعه برخورد بکنند، می‌گویند که زنان باید به ورزشگاهها نروند و این یک خطای خیلی بزرگ است.

دویچه‌وله: به نظر شما، خانم داودی مهاجر، چرا این تصمیم، الان، در شرایط فعلی مطرح شده؟

فریبا داودی مهاجر: بله، من خدمت‌تان عرض کردم و گفتم که به نظر می‌رسد در شرایطی که اولویت ما الان این موضوع نیست، طرح این مسئله در واقع یک آدرس عوضی است برای اینکه اذهان بنوعی درگیر مسئله‌ای بشوند که واقعا مسئله نیست. یعنی برای جامعه زنان مسئله است، ولی برای خود آنها مسئله نیست. ببینید، برای ما مثلا گشودن درهایی که سالها به دلیل سنت و عادت غلط به روی زنان بسته مانده، خوب بسیار مهم است. حریم‌هایی که ورودش برای زنان حرام محسوب می‌شده یا غیرشرعی، مثل پست‌های سیاسی، ریاست جمهوری، قضاوت که حتا شما در افغانستان هم با فقه موجود در آنجا می‌بینید که زن می‌تواند قاضی بشود با راهکارهایی که فقه دارد، مثل مصلحت و تلفیق. اما همچنان می‌بینید که این درها برای زنان ايران بسته است و ما مسئله‌ای را می‌بینیم، مثل رفتن زنان به استادیوم‌ها و بعد هم این هیاهو. من خودم شخصا خیلی اعتقاد ندارم که آقای احمدی نژاد مطلع نیست از اظهارنظرهای علمای قم و با توجه به اینکه بهرحال در یک حرکت هماهنگ با اصول‌گرایان ایشان رای آورده، پس به یک چنین اظهارنظرهایی باید با اما و اگر نگاه کرد و من فکر می‌کنم بجای اینکه در بازی‌های بعد از این اظهارنظر بیافتیم، باید در خود این اظهارنظرها یک‌مقداری بیشتر تعمق بکنیم. البته من امیدوارم که آقای احمدی‌نژاد با عقب‌نشینی نکردن در تصمیم خودشان خلاف نظر من را ثابت کنند و از نظرشان دفاع بکنند.

دویچه‌وله: چشم‌انداز این کشاکش به نظر شما چگونه است و چطور ادامه پیدا خواهد کرد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فریبا داودی مهاجر: بهرحال، چنانچه آقای احمدی‌نژاد بخواهند به بخشی از مطالبات جامعه پاسخ بدهند، مثل مطالباتی که در حوزه زنان وجود دارد و بعضی از حوزه‌های دیگر، دچار چالش جدی می‌شوند با کسانی که به او رای داده‌اند. بهرحال آنها معتقد بودند که آقای احمدی‌نژاد برای این می‌آید که ارزشها و اصولی را که آنها به آن معتقدند در جامعه ایجاد بکند. شما ببینید، در اظهارنظر چندی پیش‌شان آقای مصباح گفته است که دولت قبلی آمد تا پای رقاصه‌های ارمنستان را در ایران باز کند. ولی شما دقیقا می‌بینید که وقتی این اظهارنظر از سوی آقای احمدی‌نژاد مطرح می‌شود، باید خودش پاسخ بدهند. من فکر می‌کنم یک چالشی بوجود می‌آید میان کسانی که به آقای احمدی‌نژاد رای داده‌اند و کسانیکه معتقد به این قبیل مسایل هم نیستند. یعنی به حقوق زنان، آنطوری که ما معتقدیم، معتقد نیستند. ما با یک بحران مواجه خواهیم شد. اما، من خیلی اعتقاد ندارم که ایشان خلاف آن جریان عمل خواهد کرد.

دویچه‌وله: خانم داودى مهاجر با سپاس از اینکه وقت در اختیار ما قرار دادید.

شيرين جزايرى

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جنجال پذيرش زنان تماشاچی! گفتگوی شيرين جزايري با فريبا داودي مهاجر، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016