دوشنبه 18 اردیبهشت 1385

الهام: برنامه‌اي براي مذاكره باآمريكا نداريم، نامه رييس‌جمهور به بوش راسفارت سوييس تحويل مي‌دهد، ايسنا

*رييس‌جمهور در دستورش براي حضورزنان در ورزشگاه تجديدنظر كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دكتر الهام، سخنگوي دولت، خبر داد كه رييس جمهور كشورمان نامه مهمي را به جورج بوش رييس جمهور آمريكا نوشته است كه از طريق سفارت سوييس به وي ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وي در جلسه امروز(دوشنبه) خود با خبرنگاران گفت كه در اين نامه ضمن تحليل وضعيت جهاني و ريشه يابي مشكلات راههاي جديدي براي برون رفت از وضعيت شكننده جهاني ارائه شده است.

الهام توضيح داد:« رييس جمهور در كنفرانس اخير خبري خود اعلام كرده است كه حرفهايي را با سران جهان دارد و در اولين گام اين نامه را نوشته است.»

دكتر غلامحسين الهام در دومين مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود در سال 85 كه مانند هميشه در ساختمان معاونت اجرايي رياست جمهوري برگزار شده بود، در پاسخ به سوالي در ارتباط با اينكه آيا امكان دارد در مورد نامه‌اي كه احمدي‌نژاد رييس جمهور به جورج بوش نوشته توضيح بيشتري بدهد و اينكه هدف از نگارش اين نامه چه بوده و آيا پيشنهادي براي مذاكره‌ي مستقيم در آن داده شده است و يا اينكه اين عمل باعث كاهش بحران هسته‌يي ايران خواهد شد؟ اظهار داشت:« توضيح همان بود كه عرض كردم و اگر لازم بود توضيحات بيشتري ارايه مي‌كردم.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هم‌چنين دكتر الهام در پاسخ به سوالي در مورد مذاكره‌ي مستقيم ايران با آمريكا در ارتباط با پرونده‌ي هسته‌يي، اظهار داشت:« اين مطالب گمانه‌زني‌هايي است كه در سطح رسانه‌ها منتشر شده و هيچ برنامه‌ايي در اين دولت مطرح نبوده و پيشنهادي نيز نشده است و چنين موضوعي صحت ندارد.»

دكتر الهام هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد برگزاري نشست شوراي امنيت و احتمال تحريم ايران، اظهار داشت:« تحريم مانند يك ماهي ليزي است كه در دست كسي نمي‌ماند و باله ندارد.»

سخنگوي دولت ادامه داد:« نمي‌توان در مورد تحريم اين چنين تصور كرد كه اگر ما تحريم شويم كاملا به ضرر ما خواهد بود و ديگران از تحريم ما ضرر نخواهند ديد.»

دكتر الهام با اشاره به ظرفيت ايران در مورد فعاليت‌هاي اقتصادي، اظهار داشت:« حتي اين تحريم ممكن است تحرك بيشتري را در توليدات داخلي ما به وجود آورد و زمينه را براي ايجاد توليد و شكوفايي اقتصادي فراهم كند و ممكن است باعث ايجاد پيشرفت و توسعه نيز شود.»

الهام با اعتقاد بر اينكه تحريم ايران فقط به ضرر ايران نخواهد بود و باعث ايجاد مشكلاتي بر ديگر كشورها نيز خواهد شد، گفت:« ما در حال حاضر نيز در تحريم به سر مي‌بريم و اتفاق جديدي رخ نداده است و به قول فيلسوف‌ها تحصيل حاصل محال است. ما كه تحريم هستيم در اين تحريم چه چيزي مي‌خواهد اضافه شود؟»

وي با بيان اينكه ملت ايران در پيشرفت كشور مصمم است و دولت نيز در راستاي پيشرفت كشور داراي برنامه‌ريزي است، اظهار داشت:« ملت و دولت ما در اين راستا داراي برنامه‌ريزي است و داراي سناريوهاي مختلفي است و ما هيچ نگراني نداريم و ان‌شاءالله مشكل خاصي پيش نمي‌آيد.»

دكتر الهام تصريح كرد:« در زندگي ايرانيان در طي بيست و هفت سال گذشته نوساناتي وجود داشته و ملت ما در اين راستا داراي تجربيات خوبي است و نگراني ندارد. ملت ايران هميشه بر دفاع از حق خود تاكيد داشته و ما نگراني نداريم.»

به گزارش ايسنا، الهام در ادامه‌ در پاسخ به سوالي در مورد گسترش همكاري‌هاي ايران با كشورهاي عضو اكو، اظهار داشت: ايران با اين كشورها داراي همكاري‌هاي خوبي است و ما تعامل و گفت‌وگوهاي خوبي با سران اكو داشته‌ايم، در مورد اجراي پروژه‌هاي خود نيز با آنها گفت‌وگو كرده و بر اجراي آن‌ها مصر هستيم و ان‌شاءالله در آينده‌ي نزديك در اين ارتباط به نتيجه مي‌رسيم.

الهام با بيان اينكه ما با كشورهاي همسايه و اطراف خود رابطه‌ي اقتصادي، تجاري و سياسي مطلوبي داريم، به سفر رييس‌جمهور به اندونزي و شركت وي اجلاس D 8 اشاره كرد و گفت: رييس‌جمهور سه ‌شنبه در اين اجلاس شركت مي‌كند. ما چشم‌اندازي خوبي را در ارتباط با نوع همكاري‌هاي اقتصادي و انرژي ترسيم مي‌كنيم و اين چشم‌انداز بر اساس واقعيت‌هاي موجود و ديپلماسي كشور تبيين شده است.

خبرنگاري در ادامه از سخنگوي دولت در مورد مطرح شدن برخي از مباحث در ارتباط با حمايت رييس‌جمهور از «دادكان» و «برانكو» پرسيد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: در يكي – دو روز اخير در برخي از رسانه‌ها اخباري مشاهده كرده‌ام كه صحت نداشته و حتي به رييس جمهور نسبت داده شده است. من نمي‌دانم منابع خبري كجاست و اين اخبار از كجا منشا مي‌گيرد. در صورتي كه ما در دسترس هستيم و در خدمت رسانه‌ها، روزنامه‌ها هم در دسترسي به اطلاعات هيچ مشكلي ندارند، از اين رو انتشار اخبار بدون منابع دقيق امر پسنديده‌اي نيست و به خصوص نسبت دادن آن به رييس‌جمهور كار بسيار بدي است و از نظر اخلاقي،‌ حقوقي و حرفه‌ي خبرنگاري كاري ناپسند كه باعث كاهش اعتماد نيز مي‌شود است.

سخنگوي دولت با بيان اين‌كه ما خواهان حفظ اعتبار تمام رسانه‌ها هستيم و رسانه‌ها كانال و سكوي ارتباط بين مردم و مسوولان محسوب مي‌شوند، از اين رو بايد شفاف و دقيق باشند، تاكيد كرد كه رييس‌جمهور در اين ارتباط هيچ اظهارنظري نداشته و استناد به هر مطلبي نفيا و اثباتا بدون مورد است.

سخنگوي دولت اظهار داشت: اخيرا نيز در رسانه‌ها خبري منتشر شده مبني بر اينكه رييس‌جمهور در نامه‌اي به رييس مجلس با تبديل حساب ذخيره‌ي ارزي به صندوق ذخيره‌ي ارزي مخالفت كرده، در صورتي كه چنين نامه‌اي نبوده است.

خبرنگار ديگري به سخنان صبح روز دوشنبه رييس‌جمهور در نمايشگاه مطبوعات اشاره كرد و از سخنگوي دولت پرسيد خبر خوش رييس جمهور چيست؟ آيا خبر رييس‌جمهور خروج ايران از NPT است؟ كه سخنگوي دولت گفت: رييس‌جمهور طبق صحبت خود، نوشتن نامه به سران كشورها را آغاز كرده و نكته‌اي كه در حال حاضر داراي اهميت است، همين آغاز نوشته شدن نامه‌هاست. فعلا بحث ديگري مطرح نبوده و اگر موضوع ديگري باشد، مطرح مي‌شود.

سخنگوي دولت هم‌چنين به سخنان روز يكشنبه رييس‌جمهور در جمع فرماندهان بسيج اشاره كرد و گفت: رييس‌جمهور گفتند كه اگر سازمان‌هاي بين‌المللي حق ما را به رسميت نشناسند، حق تجديدنظر و بازنگري در روابط خود با سازمان‌هاي جهاني و بين‌المللي را در شرايط جديد محفوظ مي‌داريم و موردي كه شما اعلام كرديد، نيست، در ضمن هنوز قطع‌نامه‌اي در مورد ايران منتشر نشده است.

خبرنگار ديگري از الهام در مورد نحوه‌ي سخن گفتن رييس جمهور با اعضاي هيات دولت پرسيد و هم‌چنين نحوه‌ي تعامل با رسانه‌ها در مورد انعكاس اين اخبار كه الهام گفت: دولت اخلاقش اين نيست كه آزردگي‌ها را با رسانه‌ها و مردم مطرح كند. وقت دولت محدود است و بايد به امور برسد، ما گلايه‌هاي خود را مطرح نمي‌كنيم.

الهام تصريح كرد: نگاه و مطالبه‌ي رييس‌جمهور از وزرا و كارگزاران اين است كه در چارچوب اهداف و برنامه‌هاي نظام حركت كنند، به خصوص در راستاي عدالت‌محوري و مهرورزي و اين‌كه بايد با مردم شفاف سخن گفت و تمام توان و تلاش را براي پيشرفت كشور مصروف كرد، هم‌چنين اعضاي خانواده‌ي دولت بر اساس اين تعهد گردهم آمده‌اند و با هيچ گروه و يا شخصي پيمان اخوت نبسته‌اند. دولت به همه‌ي خدمت‌گزاران خود اطمينان دارد و از همين بابت به آنها اعتماد دارد و آنها را لايق دانسته و انتخاب كرده است. البته دولت به بدنه‌ي خود در صورت لزوم تذكر مي‌دهد و معتقد است كه نبايد از امور غافل شود، اگر رييس‌جمهور تذكري به وزرا مي‌دهد در راستاي خدمت‌رساني است و نبايد از اين مساله بي‌اعتمادي و تضعيف مديران را برداشت كرد.

الهام افزود: كار مديران هميشه مورد ارزيابي است و براي انجام ماموريت‌هاي خود مورد حمايت و تشويق رييس‌جمهور هستند.

سخنگوي دولت افزود: رسانه‌ها بايد به اطلاع‌رساني دقيق، درست و همه‌جانبه بپردازند و دولت نيز سينه‌اش براي نقدها فراخ و گوشش براي نصايح آماده است.

وي گفت: رييس‌جمهور در ديداري كه از نمايشگاه داشتند از مطبوعات به علت اين‌كه نقد صريح و مبتني بر اطلاعات دقيق نمي‌كنند، گله داشتند و گفتند كه من در مطبوعات نقد نمي‌بينم، اما مطمئنا نقد مبتني بر اطلاعات صحيح و مباني روشن به دولت كمك مي‌كند.

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد دستور رييس جمهور مبني بر حضور زنان در ورزشگاه و اعتراض مراجع تقليد گفت:« من در جلسه‌ي قبل توضيحات جامعي را در اين ارتباط ارائه دادم و رييس جمهور نيز اعلام كردند كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند كه به احترام نظر مراجع عظام تجديدنظر كنيم و طبق همين دستور و نظر رهبري در اين تصميم تجديد نظر شده است.»

سخنگوي دولت در ادامه مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود با خبرنگاران در مورد خبر منتشرشده در مجله‌ي برنامه متعلق به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كه در آن آمده دولت تصميم گرفته 9 تريليون ريال از ذخيره‌ي ارزي برداشت كند، اظهار داشت:« من اين خبر را مشاهده نكرده‌ام و نمي‌دانم شما از چه صحبت مي‌كنيد و اين خبر مورد تأييد من نيست.»

الهام تصريح كرد:« صندوق ذخيره‌ي ارزي براي اهداف معين قانوني بوجود آمده و برداشت از اين حساب داراي يكسري چارچوب تعريف شده و مشخص است و فقط در اختيار دولت نيست. دولت در هنگام برداشت از ذخيره ارزي بايد طرح خود را به صورت لايحه به مجلس بدهد و برداشت از اين حساب در يك روال و فرآيند صورت مي‌گيرد و تنهايي دولت تصميم‌گير نيست.»

وي به رويكرد دولت در برداشت از اين حساب اشاره كرد و اظهار داشت:« رويكرد دولت اين است كه اين حساب سرمايه‌ي ملي است و بايد در سرمايه‌گذاريها و زيرساختهاي كشور از آن استفاده شود.»

وي با بيان اينكه با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي موافقتنامه‌هاي همكاري لازم را ايجاد كرده و صد در صد اعتبارات عمراني در شش ماه اول سال انشاءالله با توجه به برنامه‌ريزيهاي دولت قابل تحقق خواهد بود گفت:« فعاليت عمراني كشور در جهت ايجاد اشتغال، جذب نقدينگي است و ما اين فعاليتهاي خود را با محاسبه انجام داده‌ايم و نگراني نداريم.»

همين خبرنگار از الهام خواست كه به صورت صريح پاسخ دهد كه آيا خبر منتشرشده در اين مجله را تأييد مي‌كند؟ كه الهام گفت:« من ديدگاه دولت را عرض كردم و من نمي‌دانم مطلبي كه شما مي‌گوييد چيست كه تأييد كنم و اين خبر صحت ندارد.»

خبرنگاري خبرگزاري ميراث فرهنگي از سخنگوي دولت در مورد ركود بازار نشر كتاب و اين كه بعضي از كتابها بعضا براي گرفتن مجوز به صورت طولاني معطل مانده و وزير ارشاد نيز در اين ارتباط پاسخگو نبوده و همچنين مباحث مطرح‌شده در ارتباط با جمع‌آوري ماهواره و نگراني‌هاي ايجادشده در اذهان عمومي در اين ارتباط پرسيد كه سخنگوي دولت با تعجب گفت شما از ميراث فرهنگي هستيد؟! كه خبرنگار گفت: بله. الهام گفت اين سئوالات در حوزه‌ي ميراث فرهنگي است؟ كه خبرنگار جواب داد: بله مربوط به فرهنگ است.

الهام جواب داد:« ماهواره نيز جزء ميراث فرهنگي است، اگر جزء ميراث فرهنگي است پس بايد جمعش كرد؟»

سخنگوي دولت در ادامه به تشريح ديدگاه دولت در ارتباط با كتاب و نشر اظهار داشت:« رييس جمهور در نمايشگاه كتاب ديدگاههاي خود را در اين ارتباط مطرح كردند و ما معتقديم كه بايد حتما با ايجاد يارانه‌هايي زمينه را براي خريد كتاب و گسترش كتابخواني فراهم كرد.»

وي با اشاره به اهتمام دولت در ارتباط با توسعه‌ي نشر، گفت:« دولت معتقد است كه بايد يارانه‌هايي را براي ناشران داخلي قائل شد. البته در ديدار رييس جمهور از نمايشگاه، ناشران نيز دغدغه‌هاي خود را به رييس جمهور گفتند و ما معتقديم كه بايد در جهت ترويج آثار مكتوب در جامعه تلاش كرد.»

الهام همچنين گفت:« دولت هيچ تصميمي را براي جمع‌آوري ماهواره نگرفته و اين صحبتي بوده كه در مجلس مطرح شده و بايد در آن حوزه نيز پيگيري شود.»

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت در مورد فعاليتهاي كشور امارات در آبهاي خليج فارس و آثار زيانبار زيست محيطي كه اين فعاليتها به بار آورده پرسيد كه الهام گفت:« خبر مربوط به امارات را نمي‌دانم و نمي‌دانم اين خبر از كجا درآمده ولي در آبهاي داخلي كشور ما هيچ اقدامي انجام نشده و هيچ تعرضي قابل تصور نيست و خبر شما روشن نيست و غيرواضح است و نمي‌توان در مورد آن حرف زد.»

الهام همچنين با اشاره به اهميت حفظ محيط زيست و مسئوليتهاي دولت در اين ارتباط گفت:« همه براي حفظ محيط زيست داراي مسئوليت هستند و بايد از آلوده شدن محيط جلوگيري كرد.»

همين خبرنگار از الهام در مورد باغ قلهك و دستور رييس جمهور در اين ارتباط پرسيد كه الهام گفت: «گزارشي در مورد باغ قلهك تهيه شده و به معاونت حقوقي ارسال شده و اقدامي بيش از اين نشده است.»

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه خبرنگاري كه خود را خبرنگار بخش خبري 30 : 20 معرفي ‌كرد از سخنگوي دولت در مورد روند فعاليتهاي دولت در ارتباط با بازگرداندن اموال دولتي باقي مانده در دست مسوولان قبلي به بيت‌المال پرسيد و به سخنگوي دولت پيشنهاد داد كه روش ديگري را براي پرسيدن سوال توسط خبرنگاران در پيش بگيرد، به نحوي كه خبرنگاران براي پرسش‌كردن «بال بال» نزنند كه الهام در جواب وي به شوخي گفت: به نحوي بال بال بزنيد كه پر بعضي‌ها كنده نشود.

الهام تصريح كرد: البته هر نحوي كه شما پيشنهاد كنيد و بهتر از روش فعلي باشد، من قبول مي‌كنم. مي‌خواهيد قرعه‌كشي كنيد و بر اساس قرعه‌كشي سوالات را بپرسيد. چشم من كار مي‌كند و دل من همراه نيست، لذا آن كسي را كه مي‌بينيم مي‌گويم بپرس و اگر چشم عادل نيست به دلم هيچ ربطي ندارد. در ضمن فرصت نيز محدود است.

الهام در پاسخ به سوال همين خبرنگار گفت: دولت در اين ارتباط سرشماري نكرده و آمار دقيقي ندارد كه به چه ميزان اين اموال به بيت‌المال بازگردانده شده، ولي دولت هرجا با اين مورد برخورد كرده سعي كرده اموال را به بيت‌المال بازگرداند. دولت با رانت‌خواري و استفاده‌ي بيجا از بيت‌المال مخالف است و با آن مبارزه مي‌كند. دولت خود را در اين ارتباط مكلف دانسته و با استفاده از قدرت اجرايي خود آن اموال را برمي‌گرداند، اگر كساني چنين اموالي دارند بايد به دولت برگردانند و در اين ارتباط مسووليت دارند.

الهام تصريح كرد: دولت از همين اكنون تا پايان فعاليت خود با فساد برخورد كرده و در اين امر مصر است.

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت درباره افزايش قاچاق سوخت در برخي از استانها از جمله آذربايجان غربي پرسيد كه وي گفت: مبارزه با قاچاق كالا وظيفه‌ي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است و دولت نيز در اين ارتباط داراي برنامه‌هايي است. دولت در مورد قاچاق سوخت در استانهاي مرزي برنامه‌اي را ارائه كرده كه به نحوي بازدارنده است كه اگر پي‌گيري و اجرايي شود مانع قاچاق خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه ميزان مصرف سوخت در استان‌ها مشخص است، افزود: طبق برنامه‌ي دولت آن اندازه‌اي از سوخت كه مورد نياز است بايد مصرف و مابقي ذخيره شود و پول آن به قيمت آزاد در جهت ايجاد اشتغال و عمران در آن استان مصرف ‌شود. اگر مي‌بينيم قاچاقي وجود دارد ناشي از فقر و مشكل اشتغال است. دولت معتقد است بايد برنامه‌ي كليدي در جهت مبارزه با قاچاق سوخت داشت كه يكي از آنها تنظيم مصرف است. البته كارتهاي هوشمندي كه در اين ارتباط در نظر گرفته شده تا حدودي معضل را برطرف مي‌كند.

خبرنگار يكي از روزنامه‌هاي اقتصادي در ابتداي سوال خود به سخنگوي دولت گفت كه از دولت گله دارد. الهام با خنده به وي گفت: شما هميشه گله داريد.

اين خبرنگار خطاب به وي افزود: رييس‌جمهور در مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود از روزنامه‌هاي اقتصادي به علت اينكه خبر نادرستي را در ارتباط با افزايش قيمت طلا منتشر كرده بودند، گله كردند؛ در صورتي كه منبع اصلي اين خبر، يك خبرگزاري بود نه روزنامه‌هاي اقتصادي. همين خبرنگار در ادامه به اخبار منتشرشده مبني بر آن‌چه اختلاف بين شيباني و احمدي‌نژاد در مورد ريختن مبالغ حساب ذخيره ارزي به حسابهاي چند تن از معتمدان رييس‌جمهور خواند، اشاره كرد و گفت: هم‌چنين در محافل منتشر شده كه احمدي‌نژاد 290 نفر را براي راهيابي به مجلس هشتم انتخاب كرده است.

الهام به وي گفت: 300 تا نگفته‌اند، خبرنگار در جواب گفت نه 290 نفر كه الهام گفت پس ذخيره نيز نگه داشته‌اند.

همين خبرنگار به الهام گفت: مي‌گويند دولت براي سفرهاي استاني 900 ميليارد تومان در نظر گرفته است، چرا پس رييس جمهور نان و پنير مي‌خورند، كه الهام در جواب گفت: اين خبرها توليد الان است يا توليد قبل. خوشبختانه انگار ما در كار خبر داريم به توليد انبوه مي‌رسيم.

سخنگوي دولت با بيان اين‌كه رسانه‌ها بايد ظرفيت انتقادپذيري خود را افزايش دهند، گفت: انتقاد رييس‌جمهور يك مسأله‌ي عام بود. رسانه‌ها بايد در انتشار اخباري كه با زندگي مردم سر و كار دارد دقت نظر بيشتري داشته باشند، به خصوص رسانه‌هاي تخصصي. اين اخبار با زندگي، آرامش و اقتصاد مردم سر و كار دارد و نبايد اين فضا را به مخاطره بيندازيم.

وي ادامه داد: ما به اين آقاي شيباني مي‌گوييم كه دائم به اجلاس‌هاي بين‌المللي نرود، چراكه وقتي صندلي‌اش خالي مي‌شود، شايعات منتشر مي‌شود. رييس كل بانك مركزي مشغول كار است و دولت نيز تمام تصميم‌هاي خود را از طريق كارشناسي مي‌گيرد و نهايتا وقتي تصميمي گرفته مي‌شود همه آن تصميم را به پيش مي‌برند؛ پس از اين جهت مشكلي نيست.

الهام با بيان اينكه اخباري كه خبرنگار يادشده اعلام كرد، هيچ كدام درست نيست، اظهار داشت: بودجه‌هايي كه براي سفرهاي استاني در نظر گرفته شده در قانون بودجه آمده و مشخص است. اين بودجه براي رشد، پيشرفت، محروميت‌زدايي و ايجاد رفاه در نظر گرفته شده و كار خلاف قانوني هم صورت نگرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي هم‌چنين گفت: كارگزاران حكومتي نبايد از ذخاير و اموال عمومي سوءاستفاده كنند و اگر نان و پنير هم مصرف مي‌شود از جيب شخصي است. كارگزاران بايد از اموال عمومي به صورت حداقلي استفاده كنند. نبايد اموال عمومي صرف ريخت و پاش شود. به قول اميرالمؤمنين (ع) مسوولان بايد زحمت بكشند و هزينه‌هايشان قليل باشد و تا آنجا كه امكان‌پذير است صرفه‌جويي كنند.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره دلايل مخالفت دولت با برگزاري همزمان انتخابات خبرگان و شوراي شهر و برخي از اظهارات مبني بر اين‌كه اين مخالفت به دليل نفوذ اعضاي شوراي شهر در دولت است، گفت: حالا كه مباحث اين‌چنيني مطرح شده، خوب است يك نكته را توضيح دهم . دولت در انتخابات دخالت نمي‌كند، دولت فقط مجري انتخابات است و بايد حافظ حقوق و حق مردم باشد ؛ بنابراين به نتايج انتخابات كاري ندارد و رويكرد حزبي نداشته و ندارد.

وي با بيان اين‌كه مطالب اين‌چنيني صحت ندارد، گفت: عده‌اي با مطرح كردن اين مباحث مي‌خواهند دولت را از وظيفه‌ي اصلي خود غافل و در اذهان انحراف ايجاد كنند؛ در صورتي كه دولت معتقد است مردم حق انتخاب دارند و بايد از اين حق نهايت استفاده را بكنند. مردم هم همان‌طور كه در انتخابات رياست‌جمهوري نشان دادند، افراد مستقلي هستند.

الهام با بيان اين‌كه دولت و شخص رييس‌جمهور با مسأله‌ي تجميع انتخابات مشكلي ندارند و آن را قبول دارند و پي‌گيري مي‌كنند، گفت: اگر انتخابات را تجميع كنيم هزينه‌هاي مادي كاهش مي‌يابد وهر سال يك انتخابات نخواهيم داشت كه اين رويكرد درستي است. اما بايد توجه داشت برنامه‌ريزي در اين ارتباط بايد با همكاري مجلس صورت بگيرد. طرح جامع كاربردي در ارتباط با تجميع مورد نظر دولت است، البته در اين ارتباط بحث همزماني انتخابات شوراها و خبرگان مطرح و لايحه‌اي آورده شد. طبق مباحث مطرح‌شده دولت با پيشنهاد كاهش زمان فعاليت شوراها از مدت قانوني يعني چهار سال كه مصوبه‌ي مجلس است، مخالفت كرد. اگر بخواهد اين مدت كاهش پيدا كند بايد مصوبه‌ي مجلس وجود داشته باشد، به هرحال دولت با اين لايحه كه از مدت فعاليت شوراها كاسته شود، موافق نبود و دلايلي كه در اين ارتباط ارائه مي‌شد، قوي بود.

در ادامه مردوخي يكي از خبرنگاران حاضر در اين جلسه به سخنگوي دولت گفت: در حال حاضر قيمت كالاهاي مصرفي به شدت افزايش پيدا كرده و مردم دچار تنگنا هستند. مردم خواهان اين هستند كه تروريست‌هاي اقتصادي را اعدام و مجازات كنيد كه الهام به شوخي گفت: يعني شما مجازات اعدام را تأييد مي‌كنيد و ادامه داد سمت و سوي ما مهرورزي است، ما را به كارهاي خشن آلوده نكنيد و اجازه دهيد هر دستگاهي كار خود را بكند، من پيشنهاد مي‌كنم كه در جلسات سخنگوي قوه‌ي قضاييه نيز از شما استفاده شود.

الهام در ادامه با اشاره به فعاليت‌هاي دولت براي نظارت بر قيمت كالاها و بازار اظهار داشت: خوشبختانه دولت در پايان سال 1384 با تلاش‌هايي كه انجام داد زمينه‌اي فراهم كرد كه نوسانات زيادي در بازار وجود نداشته باشد و اين سياست را ادامه مي‌دهد. وظيفه‌ي دولت تنظيم بازار است.

وي همچنين به جلسه‌ي روز يكشنبه هيأت دولت و دستور رييس‌جمهور به وزير بازرگاني در ارتباط با ايجاد تعادل در بازار و مبارزه با تورم كاذب و جريان‌هاي كاذب در اين ارتباط اشاره كرد و گفت: دستگاههاي نظارتي در دولت و ديگر بخش‌ها بايد با استفاده از پتانسيل خود بر قيمتها نظارت كنند و اجازه ندهند عده‌اي سوءاستفاده كنند. دولت با تمام توان بحث نظارت را انجام مي‌دهد.

همين خبرنگار از سخنگوي دولت در مورد ترميم كابينه پرسيد و گفت: رييس‌جمهور اعلام كرده بود اگر بخواهد ترميمي صورت بگيرد آن را اعلام مي‌كند ولي اعلامي نشده است. سخنگوي دولت جواب داد: ترميم يا تغييري ايجاد نشده كه اعلام شود.

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت در مورد حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت پرسيد كه الهام جواب داد: من بارها گفته‌ام كه هيأت دولت داراي يك تركيب مشخص و قانوني است و افرادي كه از مجلس رأي اعتماد گرفته‌اند حق رأي دادن دارند. اين تركيب كه منتخب مجلس و دولت است در برابر مجلس و دولت داراي وظايفي است. اعضاي هيأت دولت عبارتند از رييس‌جمهور و وزراء و در صورت غيبت رييس جمهور، معاون اول رييس جمهور بايد طبق قانون جلسه را اداره كند.

وي با بيان اين‌كه در استفاده از نظرات كارشناسي در جلسات هيأت دولت محدوديتي وجود ندارد، اظهار داشت: كميسيونهاي دولت در هنگام بررسي از نظرات كارشناسي استفاده مي‌كنند. رييس جمهور با توجه به شناختي كه از حوزه‌ي شهري دارند هميشه از بر حمايت از شهرداري‌ها و پرداخت بدهي‌هاي دولت به شهرداري‌ها تأكيد مي‌كنند. در هر جهتي كه دولت بتواند در اصلاح بافت شهري قدم بردارد تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرد و هيچ مشكلي نيست، به خصوص تهران كه مورد توجه و شناخت است و مشكلاتش مشكلات كل كشور است. دولت هيچ محدوديت و كوتاهي در حل مشكلات شهروندان نداشته است.

به گزارش خبرنگار ايسنا سخنگوي دولت مانند هميشه قبل از پاسخ به سوال خبرنگاران به تشريح مهمترين مصوبات دولت در هفته‌ي اخير پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016