چهارشنبه 20 اردیبهشت 1385

علي مزروعي: فكر نمي‌كنم انتخابات خبرگان واقعا ربطي به اصلاح‌طلبان داشته باشد، ايسنا

- واگذاري نظارت شوراها، سلب مسووليت مجلس از خود است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در ارتباط با نامه‌ رييس‌جمهور به بوش گفت: نامه نوشتن و گفت‌وگو كردن در دنياي مدرن كار بسيار مناسبي است.

علي مزروعي با حضور در غرفه ايسنا در نمايشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، نفس نوشتن نامه از سوي احمدي‌نژاد را بدون اشكال دانست.

مزروعي در ادامه درباره حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات خبرگان و قرار گرفتن وي در فهرست برخي احزاب و گروه‌ها گفت: در حال حاضر خيلي زود است كه راجع به اين مساله نظر بدهيم، ولي حضور آقاي هاشمي در انتخابات خبرگان موثر خواهد بود.

وي معتقد است هاشمي نيز يك شهروند است كه خود تصميم مي‌گيرد در انتخابات حضور پيدا كند يا خير، ديگران نيز شرايط را تحليل مي‌كنند و تصميم مي‌گيرند به چه كسي راي دهند؛ از اين رو ضرورت حضور وي را ما نبايد تشخيص دهيم، بلكه خودش بايد در اين زمينه با توجه به تحليلي كه از شرايط دارد، اين ضرورت حضور را مطرح كند.

اين فعال سياسي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه مجلس بايد نظارت بر انتخابات شوراها را انجام دهد، گفت: انتخابات شوراها متفاوت از ساير انتخابات است. بحثي كه برخي افراد مجلس در حال حاضر مطرح مي‌كنند، اين را مي‌رساند كه آن‌ها مي‌خواهند به نوعي از خود و مجلس سلب مسووليت كنند.

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت، عملكرد شوراي نگهبان را در انتخابات گذشته زياد مناسب ندانست و گفت: مجلس پنجم در دوره اول برگزاري شوراها با اكثريت محافظه‌كار به طور نسبي خيلي خوب عمل كرد و در دور دوم هم مي‌توان گفت تقريبا آزادترين انتخابات را داشتيم، از اين رو در دو دوري كه انتخابات شوراها برگزار شده، عملكرد مجلس بسيار خوب بوده، بايد در دور سوم منتظر ماند و ديد چه مي‌شود.

وي هم‌چنين به عملكرد شوراها در دو دوره گذشته اشاره و تصريح كرد: با توجه به ميزان اختيارات و دايره وظايفي كه در حال حاضر براي شوراها تعريف كرده‌ايم، به هر حال آن‌ها نقش موثر و فعالي در كشور داشته‌اند. ما در مجلس ششم سعي كرديم قانون شوراها را اصلاح كنيم و همين طور حيطه وظايف آن‌ها را تا حدي توسعه دهيم، ولي شوراي نگهبان با تفسيري كه از اصل مربوط به شوراها در قانون اساسي داشت، به هر حال اجازه نداد اين اتفاق بيفتد.

به نظر مزروعي يكي از مشكلات و ضعف‌هاي شوراها اين است كه دايره اختيارات و وظايفشان بسيار محدود است، در حالي كه بايد نقش شوراها به‌ويژه در حيطه امور شهري و روستايي و تمام آن چيزهايي كه مي‌تواند موجبات رفاه و آسايش شهروندان را به وجود آورد، گسترش پيدا كند و به صورت يك پارلمان محلي وارد شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين فعال سياسي افزود: در حال حاضر شوراها داراي اختيارات محدودي هستند و بعضا هم در اجراي همين اختيارات محدود با ملاحظات و مسائل مختلفي روبه‌رو مي‌شوند؛ از اين رو بايد وضعيت شوراها را با آن حيطه وظايفي كه در حال حاضر دارند، سنجيد كه به نظر مي‌رسد در اين محدوده موفق بوده‌اند.

مزروعي هم‌چنين به نقش احزاب و گروه‌ها در انتخابات خبرگان به ويژه اصلاح‌طلبان اشاره و ابراز عقيده كرد: فكر نمي‌كنم انتخابات خبرگان واقعا ربطي به اصلاح‌طلبان داشته باشد. متاسفانه خبرگان با اين ساخت و بافتي كه در جمهوري اسلامي پيدا كرده و نظارتي كه شوراي نگهبان اعمال مي‌كند، نقش واقعي خود را از دست داده است؛ از اين رو اگر بخواهد به همين شكل و شيوه بحث شود و پيش رود، اصلاح طلبان خيلي انگيزه‌اي براي اين كه وارد اين بحث بشوند ندارند، ولي تغييري هم در اين زمينه به وجود نمي‌آيد.

Copyright: gooya.com 2016