شنبه 30 اردیبهشت 1385

سخنگوي شوراي نگهبان: نامه كروبي به جنتي فعاليت زودهنگام انتخاباتي است و ارزش پاسخ ندارد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي شوراي نگهبان، نامه مهدي كروبي خطاب به احمد جنتي را يك فعاليت زودهنگام انتخاباتي براي مجلس خبرگان رهبري دانست.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عباسعلي كدخدايي صبح امروز در يك نشست خبري با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد نامه مهدي كروبي به احمد جنتي كه در خطبه‌‏هاي هفته گذشته گفته بود "نامه احمدي‌‏نژاد به بوش الهام خداوند بود"، گفت: اين نامه يك فعاليت زودهنگام انتخاباتي بود. اين يك موضوع شخصي است كه به آيت‌‏الله جنتي مربوط مي‌‏شود كه به عنوان خطيب نمازجمعه ايراد كردند اما در مجموع، شوراي نگهبان نامه رييس‌‏جمهوري را يك كنش مثبت در عرصه ديپلماسي مي‌‏داند و فكر مي‌‏كنيم اين نامه اثر مثبتي در عرصه بين‌‏الملل خواهد گذاشت.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه آيا احمد جنتي به نامه كروبي پاسخ خواهد داد، گفت: به اين نامه پاسخي داده نخواهد شد، چون ارزشي ندارد.
وي در خصوص بحث واگذاري نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا به شوراي نگهبان، گفت: در اين مورد دو موضوع مطرح شده است، اول طرحي است كه نظارت بر اين انتخابات را به طور كامل برعهده شوراي نگهبان بگذارد كه خوشبختانه هنوز در دستور كار مجلس هفتم قرار نگرفته است، ضمن اينكه اين طرح مغاير اصول قانون اساسي است و بارها نيز اعلام كرده‌‏ايم كه تمايلي به ورود به انتخابات شوراهاي شهر و روستا نداريم.
كدخدايي افزود: در مورد طرح دوم كه نظارت بر اين انتخابات را به كميسيوني متشكل از چهار عضو شوراي نگهبان، دو نماينده مجلس و دادستاني كل كشور محول كرده است كه در اين زمينه نيز علاقه‌‏ چنداني نداريم البته نظر قطعي خود را پس از ارسال اين طرح به شوراي نگهبان اعلام مي‌‏كنيم.
قائم مقام شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه آيا ضرورتي دارد كه در مورد نظارت بر انتخابات شوراها يك مرجع قضايي مثل دادستاني كل كشور وارد شود، گفت: ما اين موضوع را يك امر منفي نمي‌‏دانيم، ضمن اينكه حضور مقامات قضايي در نظارت بر انتخابات هم مسبوق به سابقه است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا عملكرد شوراي نگهبان باعث انتقاد اصلاح‌‏طلبان از واگذاري نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا به اين شورا برمي‌‏گردد، گفت: ما از عملكرد خود در انتخابات دوره نهم رياست‌‏جمهوري و دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي كاملا دفاع مي‌‏كنيم، اين موضوعات بيشتر به توهم مي‌‏ماند. شوراي نگهبان نه از اين بابت كه به خاطر مسايل سياسي تمايل چنداني به ورود به انتخابات شوراهاي شهر ندارد، بلكه ورود خود را داراي منع قانوني مي‌‏دانيم و ساز و كار اجرايي هم براي نظارت بر اين انتخابات نداريم.
كدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگار "ايلنا" مبني بر اينكه آيا حضور همزمان مسعود زريبافان در شوراي شهر تهران و دولت كه طبق مصوبه مجلس و تأييد شوراي نگهبان، خلاف قانون نيست، گفت: شوراي نگهبان مسوول نظارت بر اجراي قوانين نيست. ما مصوبات زيادي داريم كه نقض مي‌‏شود. مسووليت نظارت بر اجراي قوانين بر عهده مراجع ذيربط است.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه آيا نامه معاون حقوقي و پارلماني رييس‌‏جمهوري به رييس مجلس مبني بر اينكه افزايش تذكرات مجلس به وزراي دولت خلاف قانون است، مغاير با قانون محسوب مي‌‏شود، گفت: بنده چنين موضوعي را نشنيده‌‏ام، تفحص، سوال و استيضاح از ابزار نظارتي مجلس است و اگر تذكرات در چارچوب قانون اساسي و قوانين عادي باشد، مغايرتي وجود ندارد.
وي در مورد زمان تشكيل هيأت مركزي نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز گفت: اين هيأت‌‏ها تا بيستم خرداد ماه سال جاري تشكيل مي‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كدخدايي در مورد ورود بانوان مجتهد به مجلس خبرگان رهبري، گفت: در اين زمينه منعي وجود ندارد، كما اينكه در دوره‌‏هاي گذشته نيز خانم‌‏هايي كانديداي انتخابات خبرگان شده بودند.
سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به درخواست خبرنگاري كه خواستار ارايه گزارشي از آمار مصوبات نقض‌‏شده مجلس از سوي شوراي نگهبان شده بود، ارايه آمار جامع از عملكرد شوراي نگهبان در طول يك سال اخير را به روز 25 تير ماه، سالگرد تأسيس اين شورا موكول كرد.
وي در خصوص علت رد كنوانسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي در شوراي نگهبان، گفت: ما با محتواي اين كنوانسيون مشكلي نداريم اما در اين كنوانسيون ذكر شده كه مواردي را جهت رسيدگي بايد به قضات غيرمسلمان ارجاع داد كه اين امر با شرع مغاير تشخيص داده شده است.

Copyright: gooya.com 2016