شنبه 30 اردیبهشت 1385

پيش‌نويس پيشنهادهاي اروپا فاش شد: نيروگاه، سوخت هسته‌يي و هواپيما درازاي توقف غني‌سازي! ايسنا

* گنجاندن بحث تحريم‌هاي فصل 7 منشورسازمان ملل در صورت مخالفت ايران

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

خبرگزاري فرانسه با اعلام اين كه به نسخه‌اي از پيش‌نويس پيشنهاد اروپا به ايران دست يافته است، نوشت: اتحاديه اروپا از قدرت‌هاي جهاني مي‌خواهد به صنعت هسته‌يي و ديگر صنايع ايران در صورتي كه تهران غني‌سازي اورانيوم را رها كند! كمك كنند؛ اما از روسيه و چين مي‌خواهند در صورت عدم موافقت ايران با اين پيشنهادها، به اعمال تحريم عليه ايران از جمله تحريم تسليحاتي عليه اين كشور بپيوندند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري فرانسوي افزود: پيشنهاد انگليس، فرانسه و آلمان مي‌گويد قدرت‌هاي جهاني بايد از ساخت چندين راكتور آب سبك در ايران حمايت كنند و يك بانك سوخت هسته‌يي را برقرار سازند و حتي آمريكا محدوديت‌هاي فروش هواپيماهاي تجاري‌اش به ايران را در صورتي كه تهران گام‌هايي بردارد مبني بر آنكه تضمين كند سلاح هسته‌يي توليد نخواهد كرد، رفع كند.

به نوشته اين خبرگزاري، اما اگر تهران چنين كاري انجام ندهد، اين كار تحريم‌ها از جمله تحريم تسليحاتي را در پي خواهد داشت.

گري سيمور، تحليلگر امور منع اشاعه با اشاره به روابط قوي تجاري روسيه و چين با ايران گفت: يك تحريم تسليحاتي تاثيري چشمگيري بر فروش سلاح‌هاي روسي و چيني به ايران خواهد داشت.

وي كه از مسوولان سابق كاخ سفيد بوده و اكنون در موسسه مك آرتور در شيكاگو فعاليت مي‌كند، افزود: علامت سوال اين است كه آيا روسيه و چين به بخش تحريم‌ها خواهند پيوست يا خير؟

اين متن پيش نويس چهار صفحه‌يي كه قرار است روز چهارشنبه‌ در نشست سه كشور اروپايي با چين، روسيه و آمريكا در لندن مورد مذاكره قرار گيرد، فهرست 15 تحريم هدفمند را براي اين كه شوراي امنيت از ميان آنها دست به انتخاب بزند، فراهم مي‌سازد و آنها را به عنوان معيارهاي تدريجي متناسب با ناپايبندي ايران توزيع مي‌كند.

تحريم‌ها به "معيارهايي كه برنامه‌هاي هسته‌يي و موشكي ايران را هدف مي‌گيرد" و "معيارهاي سياسي و اقتصادي" تقسيم مي‌شود و تحريم تسليحاتي، "ممنوعيت صدور ويزا و سفر براي مقامات و اشخاص عالي‌رتبه منتخب" و "مسدود كردن سرمايه‌هاي افراد و سازمان‌هاي مرتبط و يا نزديك به اين رژيم" را نيز شامل مي‌شود.

متن اين پيش‌نويس مي‌گويد: مزاياي اين طرح‌، غني‌سازي اورانيوم ايران به وسيله روسيه با پذيرفتن ايران به عنوان شريك در "مركز بين‌المللي چرخه سوخت در روسيه" را شامل مي‌شود.

يك ديپلمات عالي‌رتبه اروپايي خاطرنشان كرد كه اين متن هم چنين درباره امنيت صحبت مي‌كند، اما "تضمين‌هاي امنيتي" در آن مطرح نمي‌شود، زيرا واشنگتن با ارايه چنين تضمين‌هايي مبني بر عدم حمله به ايران مخالف است.

يك ديپلمات غربي بدون ارايه توضيح گفت، آمريكا تحت شرايطي خاص از اين متن حمايت مي‌كند.

ديپلمات اروپايي ياد شده اظهار كرد كه لازم واشنگتن به مذاكرات آتي با ايران بپيوندد، زيرا اين تنها راه متقاعد ساختن تهران به اين است كه مزايايي را دريافت خواهد كرد. در حال حاضر شركت‌هاي اروپايي كه راكتور آب سبك توليد مي‌كنند، بدون چراغ سبز واشنگتن با ايران معامله نخواهند كرد، زيرا معاملات بزرگي با آمريكا دارند.

سيمور گفت: روسيه و چين ممكن است بگويند كه با مجموعه پيشنهادي موافقند، اما فقط در صورتي كه آمريكا موافقت كند در مذاكرات چند جانبه با ايران شركت كند.

وي ادامه داد: اين مساله دولت بوش را در موقعيتي بسيار مشكل قرار خواهد داد.

ديپلمات‌ها نسبت به يافتن معامله‌اي كه براي ايران پذيرفتني باشد، بدبين هستند؛ زيرا تهران هرگز توقف غني‌سازي را رد كرده است.

سيمور گفت كه اگر روس‌ها و چيني‌ها از تحريم‌هاي سخت حمايت كنند، آنگاه ممكن است ايران به پذيرفتن شرايط براي ازسرگيري مذاكرات بپيوندد.

ديپلمات غربي ياد شده اظهار كرد: روسيه و چين بعيد است براي تغييرات در متن اين پيشنهاد اعمال فشار كنند، به ويژه با توجه به اين كه بيم دارند تحريم‌ها بتواند گامي در جهت اقدام نظامي عليه ايران باشد.

متن پيش نويس مي‌گويد در صورتي كه ايران با آنچه جامعه بين‌المللي خوانده شده است، همكاري نكند، ممكن است تحريم‌هاي گزينشي و تحت فصل هفت منشور و بند 41 آن به تصويب برسد.

اين بند معيارها براي اجرايي كردن تصميمات شوراي امنيت را الزامي مي‌سازد، اما توسل به نيروهاي مسلح را شامل مي‌شود.

ديپلمات‌ها اين را ژستي مصالحه‌اي براي روسيه و چين مي‌دانند، زيرا اين بند پايبندي را الزامي حقوقي مي‌سازد، اما از گشودن باب جنگ خودداري مي‌كند.

پيش نويس تحت عنوان "عناصر ممكن يك پيشنهاد تجديدنظرشده به ايران"، حق ايران را براي دراختيارگيري انرژي هسته‌يي با اهداف صلح آميز مورد تاييد قرار داده است، اما مي‌گويد ايران بايد به طور كامل با بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري كند و تمامي فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري را تعليق كرده و اين كار را در دوره مذاكرات درباره برنامه هسته‌يي ايران ادامه دهد.

خبرگزاري رويتر نيز به نقل از يك ديپلمات عضو اتحاديه اروپا نوشت: آلمان، فرانسه و انگليس ارايه تعدادي مشوق‌ها را به ايران براي رها كردن برنامه غني‌سازي‌اش پيشنهاد كرده‌اند و اين مشوق‌ها نيروگاه برق هسته‌يي و تضمين سوخت هسته‌يي را شامل مي‌شود.

اين گزارش به نقل از ديپلماتي از اتحاديه اروپا و آشنا با متن پيش‌نويس پيشنهاد سه كشور اروپايي نوشت: ما با پيشنهاد يك نيروگاه برق هسته‌يي به ايران احتمالا به همراه حمايت از يك كنسرسيوم بين‌المللي سوخت هسته‌يي براي تضمين سوخت فعاليت هسته‌يي غير نظامي موافقت كرده‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش افزود: روسيه پيشنهاد كرده است يك كنسرسيوم سوخت ايجاد شود تا ايران را قادر سازد به غني‌سازي اورانيوم در سطوح پايين در روسيه بپردازد و به نظر مي‌رسد متن پيش نويس اتحاديه اروپا از اين ايده حمايت مي‌كند. اين كنسرسيوم يك شركت سهامي مشترك در روسيه خواهد بود.

نيكلاس برنز، معاون امور سياسي وزير امور خارجه آمريكا و نماينده‌ي آمريكا در مذاكرات 1+5 درباره ايران به رويتر گفت: ما هم چنان اين پيش نويس را بررسي مي‌كنيم و هنوز درباره موضع‌مان تصميم نگرفته‌ايم.

برنز گفت كه پاسخ آمريكا را در نشست لندن مطرح خواهد كرد.

ديپلمات اتحاديه اروپا كه پيشتر از وي ياد شد نيز گفت كه پيش نويس پيشنهاد هم چنين نوعي تضمين امنيتي را به ايران ارايه مي‌دهد و مي‌گويد اتحاديه اروپا در جهت به رسميت شناختن تماميت ارضي كشورهاي خاورميانه فعاليت خواهد كرد.

ايران در عوض بايد تمامي وجوه برنامه‌ي غني‌سازي از جمله تحقيق و توسعه را تعليق و ساخت راكتور آب سنگين اراك را متوقف كند تا به ادعاي وي به جهان تضمين دهد كه براي توليد سوخت سلاح هسته‌يي تلاش نمي‌كند.

ديپلمات ياد شده گفت كه اين پيشنهاد هم چنين هشدارهايي را درباره اعمال تحريم عليه ايران در صورت تداوم غني‌سازي شامل مي‌شود.

ديپلمات‌هاي واشنگتن همچنين گفتند كه اتحاديه اروپايي از آمريكا خواسته است فروش هواپيماهاي جديد به ايران را به عنوان بخشي از اين مجموعه بررسي كند.

Copyright: gooya.com 2016