سه شنبه 20 شهریور 1386

ايران درباره فعاليت پژاک از آلمان توضيح خواست، بی بی سی

منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، در مورد حضور يکی از رهبران گروه کرد پژاک در آلمان از آن کشور توضيح خواسته است.

روز سه شنبه، ۱۱ سپتامبر، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - گزارش داد که آقای متکی با اشاره به مصاحبه سرکرده گروه پژاک مبنی بر حضور او در آلمان گفته است که وزارت خارجه ايران در اين مورد از دولت آلمان توضيح خواسته است.

آقای متکی، که با خبرنگاران در تهران سخن می گفت، افزود که دولت آلمان بايد در خصوص حضور برخی اعضای پژاک، که وی آن را يک "گروهک تروريستی" خواند، پاسخگو باشد.

به گفته برخی منابع خبری، يکی از رهبران گروه پژاک در شهر کلن آلمان اقامت دارد.

در ماه های اخير بين چريک های مسلح گروه کرد پژاک، که هدف خود را استقرار نظام دموکراتيک فدرال در ايران اعلام داشته، با نيروهای ايرانی درگيری هايی روی داده است.

همچنين گزارش هايی از حملات نيروهای ايرانی به مناطقی در داخل کردستان عراق انتشار يافته است.

دو هفته پيش، هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق، نسبت به اين حملات واکنش نشان داد و گفت که عمليات نظامی ايران در خاک عراق می تواند به روابط دو کشور آسيب برساند.

وی گفت که دولت عراق با احضار سفير ايران در بغداد، نسبت به اين عمليات رسما اعتراض کرده است.

دفاع از واکنش ايران

آقای متکی در مصاحبه خود در تهران ظاهرا در دفاع از عمليات نظامی نيروهای ايرانی عليه چريک های پژاک، اظهار داشت که انجام "برخی اقدامات جمهوری اسلامی برای متوقف کردن اقدامات تروريستی در مرزها و همچنين خاموش کردن فتنه" امری طبيعی است.

وزير خارجه ايران گفت که لازم است برای جلوگيری از ورود اين افراد از مرزها عراق يا مناطق ديگر تمهيدات لازم انديشيده شود.

وی گفت که در روابط ايران و منطقه کردستان عراق مشکلی وجود ندارد و افزود که "هميشه عواملی به دنبال تخريب مناسبات هستند" و کسانی را که "گروه های تروريستی" در منطقه می خواند متهم کرد که به دنبال ايجاد مشکلات بر سر مناسبات سالم جمهوری اسلامی ايران با عراق هستند.

حزب حيات آزاد کردستان - پژاک - هدف خود را مبارزه برای ايجاد يک نظام دموکراتيک فدرال در ايران عنوان کرده و چريک های مسلح اين گروه به عملياتی در داخل خاک ايران دست زده اند.

از پژاک به عنوان شاخه ای از حزب کارگران کردستان عراق - پ ک ک - نام برده می شود که يک گروه کرد فعال در مناطق کردنشين ترکيه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مناطق شمالی عراق همچنين شاهد عمليات ارتش ترکيه عليه چريک های حزب کارگران کردستان - پ کا کا - بوده که اعتراض دولت عراق را در پی داشته است.

هفته گذشته جلال طالبانی، رييس جمهور عراق، از پ ک ک و پژاک خواست از خاک اين کشور برای عمليات مسلحانه عليه کشورهای همسايه استفاده نکنند و مانع از دخالت خارجی در کردستان عراق شوند.

آقای طالبانی، که خود از کردهای عراق است، گفت که اگر اين گروه ها اين درخواست را نمی پذيرند، به کشورهای خود بازگردند و از آنجا به عمليات خود ادامه دهند.

رييس جمهور عراق در عين حال گفت که اين موضوع را به عنوان درخواستی از اين گروه ها مطرح می کند و افزود که ارتش عراق در نظر ندارد به اقدام نظامی عليه آنها دست بزند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران درباره فعاليت پژاک از آلمان توضيح خواست، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016