چهارشنبه 9 آبان 1386

درخواست از ایران برای میانجیگری بین عراق و ترکیه، بی بی سی

- وزیران خارجه ایران و عراق تأکید کردند که تنش میان ترکیه و عراق نباید مسیر مذاکرات نشست استانبول را منحرف کند

نخست وزیر عراق در دیدار با وزیر امورخارجه ایران که در بغداد به سر می برد از ایران خواسته است که در بحرانی که بر سر مقابله با چریکهای کرد ترکیه میان عراق و ترکیه به راه افتاده، پشتیبان عراق باشد.
این درخواست یک روز پیش از آن مطرح شده که منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران در گردهمایی وزیران خارجه کشورهای همسایه عراق در شهر استانبول ترکیه حضور یابد.

این در حالی است که در نشست خبری مشترکی که منوچهر متکی پیش از دیدار با نخست وزیر عراق و همراه با همتای عراقی خود در آن شرکت جست، تأکید شد که نشست استانبول باید متمرکز بر امنیت ملی و ثبات عراق باشد و تنش در روابط این کشور با ترکیه نباید مسیر نشست را منحرف کند.

ترکیه تهدید کرده که اگر دولت عراق پایگاههای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) را در مناطق کردنشین شمال عراق برنچیند و اعضای این گروه را از عراق بیرون نکند، دست به عملیات نظامی گسترده ای در خاک عراق برای سرکوب این گروه خواهد زد.

با اینکه رئیس جمهور عراق پیشتر اذعان کرده بود که دولت عراق توانایی برخورد با پ ک ک را ندارد، تهدید ترکیه واکنش دولت مرکزی و دولت خودگردان کرد شمال عراق را در پی داشته است.

وزیر امورخارجه ایران سه روز پیش از آنکه راهی بغداد شود در تهران میزبان همتای ترک خود، علی باباجان بود و در نشست خبری مشترک خود با وی اعلام کرد که کشورش همچون ترکیه خواهان خروج گروههای تروریستی از خاک عراق است، وی سپس در سفر به سوریه بصراحت گفت که ایران نیز همچون ترکیه از گروههای مسلح کرد که در عراق پناه گرفته اند ضربه می خورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ایران نیز همچون ترکیه، آماج حملات چریکهای کرد حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) است که شاخه ایرانی پ ک ک به شمار می رود، ایران همچنین همانند ترکیه و حتی به شکلی گسترده تر و شدیدتر پایگاههای پژاک را در خاک عراق هدف آتشبار توپخانه و حملات هوایی قرار داده و اعتراض عراق را برانگیخته است.

ایران روابط نزدیکی با دولت مرکزی و همچنین دولت خودگردان کرد شمال عراق دارد و از سوی دیگر طی سالهای اخیر، روابط ایران و ترکیه پیوسته رو به گسترش بوده است، نزدیکی ایران به هر دو کشور ترکیه و عراق می تواند انگیزه ای برای نوری مالکی، نخست وزیر شیعه مذهب عراق باشد که ایران را به میانجیگری فراخوانده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درخواست از ایران برای میانجیگری بین عراق و ترکیه، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016