جمعه 17 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پارازيت‌هايی که قلب سلامت را نشانه رفته‌اند، گزارش ايلنا در باره پازاريت‌های ماهواره‌‌ای اخير

* دانشمندان تاکيد می‌کنند که شدت امواج الکترونيکی که از دستگاه‌های ارسال پارازيت ماهواره‌ای پخش می شوند، از حد معمول بالاتر و برای انسان خطرناک است
* آيا اين جنگ ماهواره‌ای ارزش به خطر افتادن جان شهروندان ايرانی را دارد؟


ايلنا: نزديک به دو هفته است که بحث پازاريت‌های ماهواره‌‌ای درمحافل خبری جايگاه ويژه‌ای را برای خود باز کرده و عدم پاسخ‌گويی شفاف از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه موجب شده تا شايعه واقعی بودن اين موضوع همچنان بر قوت خود باقی بماند. البته اين موضوع که به دنبال نصب چندين دستگاه جديد فرستنده با هدف ايجاد اختلال در شبکه ماهواره‌ای ازسوی وزارت ارتباطات
مطرح و همزمان نيز اختلالات ماهواره‌ای در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای شدت يافت موجب شد تا اين بحث همچنان در کانون توجه قرار گيرد هرچند که ارگان‌های مربوطه وجود اين دستگاه‌ها را تکذيب می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد که ايجاد اختلال در شبکه‌های ماهواره‌ای اگر چه موضوعی سابقه‌دار است و به عنوان يک توانمندی درعرصه جنگ الکترونيک محسوب می‌شود اما آنچه اخيراً درباره گسترش دامنه اين تکنولوژی در شهرها و مناطق مسکونی منشر شده، باعث حساسيت‌هايی در جامعه شده است. به نحوی که اکنون گروه بزرگی از پزشکان و کارشناسان با نگرانی از سلامت شهروندان سخن می‌گويند. سلامتی که به نظر می‌رسد در جنگ ماهواره‌ای آنچنان مورد توجه مسئولين دولتی قرار ندارد. موضوع پارازيت البته از زمان انتخابات رياست جمهوری و نحوه عملکرد گروهی از رسانه‌های برون مرزی تشديد شده است و با مختل شدن دوباره تصوير برخی از اين شبکه‌ها بار ديگر بحث اختلال و پارازيت در شبکه‌های ماهواره‌ای بر سر زبان‌ها افتاده است تا جايی که اين روزها يک بار ديگر برخی از کارشناسان رسانه‌ای از اجرای توافقنامه‌هايی بين ايران و برخی کشورهايی که از حيث جغرافيايی به آمريکا نزديک هستند(مثل کوبا، ونزوئلا و نيکاراگوئه) برای توليد پارازيت ماهواره‌ای سخن می‌گويند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هرچند که موضوع پارازيت ماهواره‌ای همواره موضوع چالش برانگيز ميان نهادهای مختلف بوده است وهر از چندگاهی با تشديد اين پارازيت‌ها بر سر زبان‌ها می‌افتد اما اين بار بحث زيان‌دهی اين پارازيت‌ها بر سلامت انسان‌ها همانند انچه پيش از اين درباره نصب دکل‌های BTS تلفن همراه صحبت می‌شد درباره اين پارازيت‌ها گفته می‌شود به گونه‌ای که يکی از مسئولان وزارت ارتباطات خود بر زيان‌ده بودن اين امواج اذعان داشته و حتی از ۴ برابر بودن زيان اين امواج نسبت به زيان امواج تلفن همراه و امواج مايکروويو سخن گفته است.
اين موضوع حتی موجب شد تا برخی از نمايندگان نسبت به آثار سوء سايت‌های پارازيت ماهواره‌ای که اخيرا در هفت نقطه تهران نصب شده بر باروری زنان و مردان هشدار بدهند.
به گفته نمايندگان امواج توليد شده به وسيله اين تجهيزات می‌تواند بر تخمک‌گذاری زنان و روند توليد اسپرم در دستگاه‌های تناسلی مردان اثر بگذارد.
هر چند که برخی از نمايندگان حتی از نصب اين دکل‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند اما برخی ديگر از برگزاری جلسه‌ای با حضور رييس جمهور و برخی مقامات ارشد خبر داده‌اند تا اين موضوع رسيدگی شود.
تحقيقات پزشکی در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که امواج الکترومغناطيس که به طور عمده به دنبال نصب دکل‌های BTS در مناطق مسکونی و همچنين جديدا از طرف دکل‌های پارازيت انداز ماهواره‌ای منتشر می‌شود، باعث بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنانی که در نزديکترين ميدان مغناطيسی تاثيرگذار اين امواج زندگی می‌کنند، می شود. همچنين تحقيقات زيادی در جهان انجام شده که اثرات خطرناک امواج مختلف راديوئی يا راداری و الکترومغناطيس بر سلامت انسان را اثبات می‌کند.
گرچه مسئولين وزارت ارتباطات کشور ايران مدعی هستند که پارازيت‌های ماهواره‌ای مانند تشعشعات آنتن های BTS تلفن همراه ( موبايل) هيچ خطری را برای انسان‌ها ايجاد نمی‌کند و نبايد واهمه‌ای از ارسال آنها داشت اما نتيجه تحقيقات نشان می‌دهد که اين امواج بر سلامتی افرادی که در نزدکترين فاصله از اين امواج قرار دارند تاثيرات بسيار زيانباری دارد.
ميزان اثر گذاری امواج مغناطيسی که برای اخلال و يا ارسال سيگنال‌های صوتی و تصويری و يا پارازيت‌های متقابل در فضا منتشر می‌شوند، به دو عامل شدت امواج و ميزان در معرض بودن انسان بستگی دارد.
دانشمندان می گويند آنتن‌های BTS تلفن همراه و از آن بدتر پارازيت‌های ماهواره‌ای تشعشعات الکترومغناطيسی از خود ساطع می‌کنند که قرار گرفتن در معرض اين امواج در درازمدت مشکلات مختلفی از جمله سردرد، سرگيجه، مشکلات و تحريکات عصبی و… را برای فرد ايجاد خواهد کرد.
تحقيقات نشان داده است که کروموزم‌های Y که جنسيت نر دارند به علت حساسيت بالا و در صورت تداوم امواج می‌توانند به شدت تخريب شوند. با اين حال اختلالات جنسيتی و خونی و مغزی از اثرات اثبات شده اين امواج برای انسان‌هائی است که در معرض جدی قرار دارند.
لازم به ذکر است بيشتر آنتن‌های تلفن همراه BTS که از سوی اپراتورهای تلفن همراه در کشور ايران نصب شده‌ است مجوز ايمنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ايران را ندارند و اصولا در رابطه با دکل‌های ارسال پارازيت‌های ماهواره‌ای کسی لزوم مشاوره با وزارت بهداشت ايران را احساس نکرده است.
مشخص شده است هر تشعشی در درازمدت اثراتی را بر سلول‌های مغزی و سيستم عصبی فرد بر جای می‌گذارد و بايد بررسی کرد که پارازيت‌های ماهواره‌ای چه خطراتی را بر سلامت انسان‌ها برجای خواهند گذاشت.
محققين می‌گويند که اين امواج نه تنها روی انسان بلکه روی ساير موجودات نيز تاثيرات سوء ايجاد می‌کنند به طوری که برخورد اين امواج با انسان و ساير موجودات باعث بروز اختلالات خونی اعم از موتاسيون (جهش‌های خونی) می‌شود که در نهايت از عوامل بروز سرطان است.
سيستمی که در ايران از طريق آن به توليد و ارسال امواج پارازيت دست می‌زد احتمالا از گروه ”Terrestrial Interference” است و امواج توليد شده از آن با عنوان امواج زمينی راديويی يا مايکرو ويو شناخته می‌شوند. اين امواج همانند سيگنال از يک برج راديويی فرستاده شده و بر روی سيگنال‌های اصلی ماهواره سوار می‌شوند و باعث می‌شوند که تصاوير ماهواره به صورت شطرنجی ديده شوند.
برای آنکه به توان در کانال‌های ماهواره‌ای اختلال ايجاد کرد بايد امواجی با فرکانس‌های مايکروويو در محدوده ۳ مگاهرتز تا ۳۰۰ گيگا هرتز برسد و همچنين بايد آنتنی به طور صحيح مقابل ماهواره قرار گيرد تا امواج به طور موازی، با آن برخورد و در کانون جمع شود. در کانون نيز بايد عنصری باشد که بتواند سيگنال‌های چند گيگا هرتز را به فرکانس‌های VHF يا ْUHF تبديل کند. اين عنصر همان LNB است که با دارا بودن کمترين نويز می‌تواند سيگنال ضعيفی را که در فاصله ۷۲ هزار کيلومتر رفت و برگشت داشته، به فرکانس قابل نمايش تبديل کند. مشخصاً توان اين پارازيت اندازها بايد بيشتر از امواج ارسال شده باشد در اين راستا اسيلاتورهايی در پهنای باند مايکروويو استفاده شده که تمامی کانال‌های ماهواره‌ای را دچار اختلال کند.
امواج الکترومغناطيس در قسمت‌های عضلانی بدن نسبت به بافت‌های چربی، عمق نفوذ کمتر و جذب بيشتری دارند، لذا امواج مايکروويو بر روی بافت‌های عضلانی بيشترين تاثير را دارد و اين امواج پس از نفوذ نوعی اثر گرمايی در بدن توليد می کنند.
دانشمندان تاکيد می‌کنند که شدت امواج الکترونيکی که دستگاه‌های ارسال پارازيت ماهواره‌ای پخش می شوند، از حد معمول بسيار بالاتر و برای انسان خطرناک است. لازم به ذکر است هر چه اين امواج مدت بيشتری با بدن برخورد داشته باشد، خطرناک‌تر خواهند بود. از طرفی زمان برخورد اين امواج هم آثار خاص خود را به دنبال دارد. مثلاً برخورد امواج به بدن در زمان خواب، احتمال ابتلا به سرطان را افزايش می‌دهد.
جالب است که بدانيد اين کار هزينه‌های بسيار زيادی دارد و تکنولوژی خاصی را می‌طلبد، ارسال اين پارازيت‌های ماهواره‌ای در شهر تهران در ساعت‌هايی از شبانه روز قطع می‌شود که فقط به دليل اختلالات در فعاليت ATM مورد استفاده در عابر بانک‌های بانکی است و علت اينکه اين کار ۲۴ ساعته انجام نمی‌شود. به عبارتی قطعی پارازيت‌ها نيز از عاملی جز سلامتی انسان ها تبعيت می‌کند.
در سال ۱۹۹۴ “ريچارد آلبنز” محقق امواج بر بدن گزارش داد که در مورد اساس سيستم‌های نيروی هوايی، که پالس‌های الکترومغناطيسی با موج کوتاه، از نوع ساتع شونده ممکن است باعث ايجاد آسيب‌های مکانيکی از طريق آنچه که پيش ماده و لازمه تشعشع ناميده می‌شود، شود. در طی يک دوره معين او چنين نتيجه‌گيری کرد که انفجارهای ثانويه راديويی در داخل بافت‌های زنده زمانی‌که به وسيله پالس‌های رادار ضربه می‌خورند، اتفاق می افتد. پيش ماده تشعشع يکی ديگر از منابه بالقوه و ثانويه هست، که باعث آسيب بافت زنده می‌شود، که در استانداردهای پرتودهی ناديده گرفته شده است.
گرچه پيش‌بينی می شود ميزان امواج ساطع شده از بعضی آنتن‌های BTS موبايل و ارسال کننده‌های پارازيت ماهواره‌ای در مناطق پرجمعيت شهر تهران بيشتر از حد استاندارد بين‌المللی است و می‌تواند باعث ايجاد عوارض و آثار سوء شود اما کشور ايران برخلاف بسياری از کشورهای جهان فاقد موسسه‌ای مستقل برای سنجش ميزان انرژی ساطع شده از آنتن های BTS است. اين مساله می‌تواند بدون شک به باور کارشناسان سلامتی انسان را در خطر قرار دهد اتفاقی که حتی وزارت بهداشت نيز در مقابل ان موضع مشخصی ندارد. با اين اوصاف آيا اين جنگ ماهواره‌ای ارزش به خطر افتادن جان شهروندان ايرانی را دارد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016