یکشنبه 3 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمریکا: چند روز دیگر منتظر پاسخ تهران می مانیم، رادیو بین المللی فرانسه

ناصر اعتمادی

وزارت خارجۀ آمریکا اعلام کرد که این کشور چند روز دیگر تا دریافت پاسخ ایران به موافقتنامۀ پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی اتمی منتظر می ماند.

سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا در این حال تأکید کرد که این انتظار چند روزه خواهد بود و نه دائمی.

دولت های فرانسه، آمریکا و روسیه موافقت خود را با موافقتنامۀ پیشنهادی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که بر اساس آن بخش اعظم اورانیوم غنی شدۀ ایران تا میزان سه و نیم درصد در خارج از این کشور بازپروری و غنی خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اینکه مهلت نهایی ایران برای پاسخگویی به این پیشنهاد تا نیمه شب جمعه اول آبان بود و سه کشور دیگر طرف گفتگو – روسیه، آمریکا، فرانسه – موافقت خود را با این طرح اعلام کرده بودند، آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین ساعات بعد از ظهر روز جمعه اعلام کرد که ایران پاسخ خود را هفتۀ آینده ارایه خواهد کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که دولت ایران به محمد البرادعی گفته که با روحیه ای مساعد در حال بررسی پیشنهاد وی در جزئیات است، اما برای ارایه پاسخ خود تا اواسط هفتۀ آینده به وقت احتیاج دارد.

محمد البرادعی در مصاحبه با هفته نامۀ فرانسوی اکسپرس گفته است که اگر ایران با پیشنهاد آژانس موافقت کند، "همه چیز امکانپذیر خواهد شد و این کشور خواهد توانست نفوذی مثبت در افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و سرزمین های فلسطینی داشته باشد.

پیرو موافقتنامۀ پیشنهادی آژانس، ایران باید ١٢٠٠ کیلو گرم از مجموع ١۵٠٠ کیلوم گرم اروانیوم غنی شده خود تا مرز ۵٪ را به روسیه منتقل و در ازای آن برای تأمین سوخت رآکتورهای خود و تولید ایزوتوپ های لازم برای مداوای برخی بیماری های سرطان اورانیوم غنی شده تا سطح ٢٠٪ دریافت کند.

وزارت خارجۀ آمریکا در ادامۀ واکنش خود به تاخیر ایران در پاسخگویی افزوده است که قرار است اجلاسی با حضور این کشور در اواخر ماه اکتبر برگزار شود. سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا تأکید کرده است : مدت طولانی است که جامعۀ بین المللی منتظر پاسخ ایران به برخی نگرانی ها در مورد اهداف اتمی این کشور است.

در این حال، قرار است فردا یکشنبه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بازرسی از تأسیسات غنی سازی اورانیوم قم را که در زیر کوههای اطراف این شهر ساخته شده آغاز کنند. منابع خبری در این ایران گفته اند که این بازرسی دو سه روزی به درازا خواهد کشید.

از نظر تهران، تأسیسات قم نشانۀ عزم ایران برای پیگیری فعالیت های غنی سازی اورانیوم در این کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016