چهارشنبه 11 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه و اطلاعيه کانون نويسندگان ايران به‌مناسبت يازدهمين سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوينده

بيانيه کانون نويسندگان ايران
به مناسبت يازدهمين سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوينده

آيين تازه‌ای نبود مرگ ،
ما زنده‌ايم .

ياران، هم‌گامان، زنان و مردان آزاده !
يازده سال پيش، در خزان ۱۳۷۷، در پی قتل تبهکارانه‌ی پروانه اسکندری و داريوش فروهر، فعالان سياسی و اجتماعی، دو تن از ياران دلير و آزاده‌ی ما، محمد مختاری و محمدجعفر پوينده، را در خيابان‌های تهران ربودند و به جرم نوشتن و گفتن و سرودن، شکستن سکوت گورستانی، گردن نگذاشتن به يوغ بردگیِ قدرتِ حاکم، کوشيدن در راه آزادی بيان و قلم و انديشه و پيکار بی‌امان با سانسور به طرز هولناکی به قتل رساندند.

در آن هنگام، حاکميت که از سرکوب‌های خونين و گسترده‌ی دهه‌ی ۱۳۶۰ فارغ شده بود گمان داشت که با قتل و تک‌زنیِ مختاری و پوينده، غفار حسينی، حميد حاجی‌زاده و احمد ميرعلايی و نيز مجيد شريف و پيروز دوانی و ده‌ها تن ديگر می‌توان فرياد آزادی‌خواهیِ روشنفکریِ متعهد ايران را برای هميشه خاموش کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آن هنگام، حاکميت که از سرکوب‌های خونين و گسترده‌ی دهه‌ی ۱۳۶۰ فارغ شده بود گمان داشت که با قتل و تک‌زنیِ مختاری و پوينده، غفار حسينی، حميد حاجی‌زاده و احمد ميرعلايی و نيز مجيد شريف و پيروز دوانی و ده‌ها تن ديگر می‌توان فرياد آزادی‌خواهیِ روشنفکریِ متعهد ايران را برای هميشه خاموش کرد. اما هنگامی که قتل‌ها از پرده بيرون افتاد و حاکميت چاره‌ای جز پذيرش قتل‌ها نديد، کوشيد با محدود کردن اين کشتارها به چهار قتل، بر ژرفای اين جنايت‌های ضدبشری سرپوش بگذارد و اين تبهکاری‌ها را حاصل انحراف مشتی «خودسر» جلوه‌گر سازد؛ دادگاهی سر هم کرد و در پشت درهای بسته، در تاريکی و خاموشی، بدون حضور خانواده‌ها و وکيلان جان‌باختگان، سر و ته قضيه را هم آورد و سرانجام ناصر زرافشان، وکيل شجاع قربانيان و عضو کانون نويسندگان ايران را به جرم حق‌جويی و پافشاری بر محاکمه‌ی آمران و عاملان جنايت‌ها روانه‌ی زندان کرد. چندی نگذشت که آمران و قاتلان را در بافت و ساختی ديگرگونه و گسترده، و در سليحِ کامل، روانه‌ی خيابان‌ها کردند تا اين بار در رويدادهای خونينِ پس از خرداد ۱۳۸۸ به جان مردم و جوانان حق‌طلبی بيافتند که به مسالمت‌آميزترين شکلِ ممکن خواهان اعاده‌ی آزادی‌های از دست‌رفته‌ی خود بودند. و چنين شد که خون کشتگانِ خيابان‌ها، شکنجه‌شدگان و قربانيان کهريزک‌ها، نداها و ترانه‌ها، سهراب‌ها و محسن‌ها و... با خون سلطان‌پورها و پوينده‌ها و مختاری‌ها و هزاران جان‌باخته‌ی دهه‌ی ۶۰ به هم پيوست و آزادی را فرياد کرد.
مردم آزاده !
کانون نويسندگان ايران در يازدهمين سالِ جان باختن محمد مختاری و محمدجعفر پوينده، بار ديگر اعلام می‌کند که با آرمان‌های پاک و آزادی‌خواهانه‌ی ياران از دست‌ رفته‌ی خود بر سر همان پيمان است که بود، و اگر هزار سال بر اين بگذرد حتی يک دَم از دادخواهی خود نمی‌گذرد و تا محاکمه و مجازات آمران و عاملان جنايت‌های سه دهه‌ی اخير و برچيدن کامل تمامی بساط شکنجه و پيگرد و آزار و آزادی‌کُشی دَمی از پای نمی‌نشيند.
ديدگان خفته در گورِ ياران عزيز ما و همه‌ی ستم‌کُشتگانِ اين سال‌ها چشم به راه روز دادرسی است.

کانون نويسندگان ايران
۱۰ آذر ۱۳۸۸

***

اطلاعيه‌ی کانون نويسندگان ايران
به مناسبت روز ۱۳ آذر

ياران! هم‌گامان! مردم آزاده!
در يازدهمين سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوينده، جان‌باختگان راه آزادی و ستم‌ستيزی، روز جمعه ۱۳/۹/۱۳۸۸ از ساعت ۲ تا ۴ عصر بر مزارشان در امامزاده‌ طاهر مهرشهر کرج گرد می‌آييم و همراه خانواده و ياران‌شان ياد جاويدشان را گرامی می‌داريم.

کانون نويسندگان ايران
۱۰ آذر ۱۳۸۸


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016