جمعه 18 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد صريح علی مطهری از بازداشت های گسترده و توقيف رسانه ها، آينده

مطهری با بيان اينکه اين حرف قابل زدن در سيما نيست گفت: بايد بپذيريم کسی می تواند مخالف رهبری باشد اما در چارچوب نظام هم باشد و تا دست به اسلحه نبرده بايد احترامش حفظ شود. جليلی گفت: چرا گفته می شود نخبگان با احمدی نژاد نيستند و"هر چی جوات مواته، با احمدی نژاده". نه، ده نمکی، سلحشور و افتخاری به احمدی نژاد رای دادند

در برنامه پنجشنبه شب "رو به فردا"، دکتر علی مطهری و وحيد جليلی به بحث با يکديگر درباره انتخابات پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار "آينده"، در اين برنامه جليلی، روزنامه نگار و برادر دبير شورای عالی امنيت ملی با اشاره به اينکه هيچ ترديدی درباره صحت انتخابات وجود ندارد، به انتقاد از موسوی راجع به حوادث پس از انتخابات و شرکت در ختم سعيده پورآقايی و... پرداخت و اظهار کرد: اين آقايان هيچ دليلی برای اقدامتشان ندارند که مطهری با اظهار اينکه اين افراد هم برای خود دلايلی دارند، گفت: بايد به آنها هم فرصت داده شود تا در برنامه ها حضور پيدا کنند و از خود دفاع کنند.

مطهری با تاکيد براينکه فتنه ها از مناظره ۱۳ خرداد شروع شد که حرمت بين مردم وحکومت و شخصيتهای نظام را زايل کرد و مردم احساس کردند برای رای آوردن هرکاری مجاز است، گفت: راه حل موضوع هم تنها صداقت و انصاف و عدالت است. چه اشکالی دارد آقای احمدی نژاد هم بيايد و به اشتباه خود اعتراف کند و پوزش بخواهد.

مطهری با تاکيد براينکه مشکل اصلی حوادث بعد انتخابات لجبازی طرفين بوده است گفت : يک طرف وقتی اشتباهی کرد و از نظام اين اشتباه با اشتباه پاسخ داده شد، زمينه برای حرکات و لغزش های بعدی فراهم می شود و بايد بپذيريم همه در اين حوادث اشتباه کردند و نبايد تقصير را برگردن يک گروه بياندازيم.

جليلی با عنوان کردن اينکه در حوادث پس از انتخابات دعوا بر سر جمهوريت نظام بود نه اسلاميت گفت:گروهی از نخبگان از رهبری می خواستند رای مردم را وتو کند و جمهوريت را زير پا بگذارد که رهبری ايستاد و در نماز جمعه ۲۹ خرداد با شجاعت مثال زدنی و تقوا گفت که جان وآبرويم را می دهم اما عقب نمی نشينم.

جليلی اضافه کرد: چرا گفته می شود نخبگان با احمدی نژاد نيستند و"هرچی جوات مواته، با احمدی نژاده". نه، پرفروش ترين کارگردان، ده نمکی، پربيننده ترين کارگردان تلويزيونی، سلحشور، پرفروش ترين خواننده سنتی، افتخاری پرافتخارترين کاريکاتوريست مسعود شجاعی و پرفروش ترين رمان نويس به احمدی نژاد رای دادند.

مطهری با اظهار اينکه يکی از ريشه های حوادث پس از انتخابات عدم تحمل مخالف از سوی حاکميت و مردم حزب اللهی است گفت: وقتی سران معترضان، نظام را قبول دارند نمی توان آنها را ايادی آمريکا و اسرائيل ناميد، آنها ولايت فقيه را هم قبول دارند حالا ممکن است يک نظر ولی فقيه را قبول نداشته باشند بازهم خارج از نظام نيستند.

مطهری با اشاره به اينکه اين حرف قابل زدن در صداوسيما نيست گفت:بايد بپذيريم کسی می تواند مخالف رهبری باشد اما در چارچوب نظام هم باشد و تا زمانيکه دست به اسلحه نبرده بايد احترامش حفظ و حرفش شنيده شود.

مطهری با اشاره به سيره اهل بيت(ع) گفت: در حکومت پيامبر(ص) و علی (ع) هم مخالفان حضور داشتند و کسی متعرض آنها نمی شد.

در اين قسمت از برنامه مطهری درباره مسائل پس از انتخابات گفت: اقدام رهبران معترضان در عدم تمکين به قانون يک لغزش بود و آنها بايد می گفتند با اينکه به نتايج انتخابات و عدم بيطرفی شورای نگهبان اعتراض داريم اما با احترام به قانون دولت را به رسميت می شناسيم. کاری که آقای موسوی در بيانيه اخير کرده است.اما بايد بپذيريم که اين بازداشتهای گسترده و بدون علت و طولانی مدت و اين توقيف گسترده رسانه ها و نقض آزادی بيان هم پذيرفتنی نيست.

مجری برنامه و نويسنده سايت رجانيوز از جليلی خواست سخن مطهری درباره نيود آزادی بيان را نقض کندکه جليلی گفت: از من توقع نداريد که بگويم آزادی بيان در حد مطلق است؟ من بخاطر يک نقد به صداوسيما از نشريه ام اخراج شدم.

مطهری ادامه داد: البته در شرايط طبيعی آزادی بيان در کشور ما مطلوب است اما در چند ماه اخير نقض شده است.

مطهری گفت: به نظر می رسد افراطی های دو طرف نمی خواهند که موضوع حل شود بخصوص اين طرف پس از بيانيه آقای موسوی که اتفاق خوبی بود اصرار دارند که اين جريان را از انقلاب حذف کنند اما مساله با اين نوع برخوردها حل نمی شود و همه بايد اشتباهشان را بپذيرند اگر آقای موسوی لغزش داشته آقای احمدی نژاد هم لغزش داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016