یکشنبه 2 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلايل اختلال "جی ميل" در ايران، ايسنا

سرويس ای ميل گوگل (جی ميل) در ايران همچنان دچار مشکل است و کاربران اينترنتی به سختی می‌توانند از خدمات اين سرويس استفاده کنند.

به گزارش ايسنا، هرچند سرويس ای‌ميل گوگل طی ماه‌های گذشته در سراسر جهان برای مقاطع کوتاهی دچار مشکل فنی شده و در جديدترين مورد از مشکلات به مدت دو و نيم ساعت از کار افتاد، اما کاربران ايرانی اين سرويس که پس از هات‌ميل مايکروسافت و ياهوميل، سومين سرويس ای‌ميل محبوب جهان است و بيش از ۱۱۳ ميليون نفر از آن استفاده می‌کنند، از زمان بروز اختلال در بخشی از سرعت اينترنت کشور که طبق اعلام مسوولان، از قطعی کابل جاسک – فجيره ناشی شد، تاکنون از امکانپذير نبودن استفاده از اين سرويس شکايت داشته و برخی کاربران هم اظهار می‌کنند که چگونگی اين اختلال بيش‌تر شبيه کندی سرعت اينترنت است و جی‌ميل در برخی از ساعات روز به کندی باز می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طی هفته‌های گذشته گزارش‌های غيررسمی از مسدود شدن دسترسی به سرويس جی‌ميل در ايران منتشر شد؛ پس از آن گوگل کاهش شديد ترافيک را تاييد و در بيانيه‌ای اعلام کرد که شبکه‌های خود را مورد بررسی قرار داده تا مطمئن شود به درستی کار می‌کنند و ظاهرا شبکه اين شرکت مشکلی نداشته و کاربران ايرانی برای دسترسی به اين سرويس مشکل داشتند.

اين اخبار تا جايی ادامه داشت که اظهارنظرهايی به نقل از مسوولان منتشر شد که قابل استفاده نبودن سرويس جی‌ميل را فرصتی دانستند که شرايط استفاده از ای‌ميل ملی فراهم شود.

سعيد مهديون – مدير عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات ايران – چندی پيش در نشست خبری تاکيد کرده بود اينکه تمام اطلاعات خود را از طريق سايت‌هايی مثل yahoo و google در اختيار خارجی‌ها بگذاريم و يا اينکه اطلاعات خود را برای ثبت در سايت‌های داخلی بدون اعتماد قرار دهيم، اصلا خوب نيست، حتی اگر کيفيت سرويس داخلی کم است، بايد به آن اعتماد کنيم تا کيفيت با استفاده از آن بالا برود.

اما پيگيری ايسنا از مسوولان شرکت ارتباطات زيرساخت درباره علت بروز مشکل در دسترسی به جی‌ميل به اينجا ختم شد که حسين شفيع – معاون اداره کل روابط عمومی و امور بين‌الملل شرکت ارتباطات زيرساخت – با تاييد اينکه در حال حاضر شرايط اينترنت در کشور عادی است و با اشاره به قطع کابل نوری جاسک – فجيره در هفته‌های گذشته درباره‌ی اختلال در جی‌ميل و اينکه امکان استفاده بسياری از کاربران ايميل گوگل از زمان قطعی تاکنون وجود ندارد،تصريح کرد: «اين موضوع به قطعی اين کابل ارتباطی ندارد.»

به گفته او، عصر روز دوازدهم بهمن‌ماه اين کابل در دو نقطه قطع شد و به دنبال آن، کشتی‌های اعزامی برای بازسازی مسير به مقصد نقاط خرابی حرکت کردند تا عمليات تعمير اين کابل آغاز شود و مشخص شد که لنگر کشتی عامل اين قطعی بود که اختلالات و قطعی‌هايی را در بخش ديتا موجب شد و هزينه‌هايی نيز به شرکت ارتباطات زيرساخت کشور تحميل کرد.

وی تصريح کرد:«در مرحله اول و بعد از انجام عمليات ترميم ۵۰ درصد از ۳۰ درصد اختلال به‌وجود آمده، يعنی حدود نيمی از اختلالات برطرف شد و درواقع شرکت ارتباطات زيرساخت با تامين ۱۶ لينک STM۱ از مسير شمال کشور، حدود ۵۰ درصد ظرفيت مسير قطع شده جاسک -فجيره را بازسازی کرد و در مرحله بعدی تمامی اختلال برطرف شد.»

طبق اعلام مسوولان ترميم و بازسازی محل ۱۰ روز به طول انجاميد که در مرحله آخر و در روز ۲۱ بهمن‌ماه اختلال به‌طور کلی برطرف شده است.

البته ذکر اين نکته خالی از لطف نيست که گوگل چندی پيش به‌منظور افزايش امنيت جی‌ميل، از رمزنگاری https به‌عنوان استاندارد پيش فرض در تمامی اشتراک‌های سرويس ايميلش استفاده می‌کند؛ اين اقدام گويا به‌منظور اطمينان از انتقال مطمئن اطلاعات ميان رايانه کاربر و سرورهای ای‌ميل گوگل و برای جلوگيری از رخنه هکرها و خلافکاران اينترنتی به اشتراک‌های ای‌ميل در شبکه‌های بی‌سيم وای فای عمومی، انجام می‌گيرد.

بنا بر اعلام اين شرکت، با وجود اين حقيقت که رمزنگاری https سرعت ارسال و دريافت ای‌ميل را برای کاربران جی‌ميل اندکی کند می‌کند، مزايای امنيتی آن در برابر مشکلات کارآمدی کوچک، مهمتر است.

اين رمزنگاری به صورت پيش‌فرض برای تمامی اشتراک‌های جی‌ميل عرضه شده؛ با اين همه اگر برخی از کاربران تصور می‌کنند شبکه مورد استفاده آن‌ها به اندازه کافی ايمن است يا مايلند به دلايل کارآمدی اين امکان را غيرفعال کنند، می‌توانند به فهرست تنظيمات در جی‌ميل مراجعه کنند.

زمانی که جی‌ميل در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد، به دليل اينکه اکثر کاربران اتصال اينترنتی کندی داشتند و هزينه‌های کارآمدی نسبت به مزايای امنيتی مهمتر بود، رمزنگاری https به‌عنوان پيش‌فرض مورد استفاده قرار نگرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016