چهارشنبه 12 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روز جهانی‌ زن بر همه زنان خجسته باد، اتحاد برای ايران ـ آلمان - دوسلدورف

چالش چندين ساله زنان ايران در اعتراض به حجاب اجباری و مطالبات برابری خواهانه، اگر چه با هزينه‌های گزاف روبرو بوده، اما بايد اذعان کرد که يکی‌ از درخشان‌ترين عرصه‌های مبارزات اجتماعی جنبش حق طلبانه ملت ايران در چند دهه اخير بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خواستهای اساسی‌ زنان ايران در کنار حق انتخاب پوشش، رفع هر گونه تبعيض جنسی‌ می‌باشد. تلاش آنان برای کسب حقوق برابر با مردان در اين راستا می‌باشد که بمثابه شهروند درجه دوم بحساب نيايند، چند همسری لغو گردد، هنگام شهادت در دادگاه نيمه مرد نباشند، از حق طلاق و قضاوت و ارث همانند مرد از حقوق يکسان برخوردار باشند و بعد از طلاق نيز حق حضانت کودکان خود را داشته باشند.
اوج مبارزات زنان ايران ، حضور گسترده آنان در اعتراض به انتخابات خرداد ۱۳۸۸ تجلی يافت. آنان همدوش با مردان ايرانی‌ برای احقاق حقوق شهروندی و اعتراض به استبداد و کودتا حماسه أی آفريدند که به راستی‌ نقطه عطفی را در تاريخ مبارزاتی کشورمان رقم زد. به تعبيری ميتوان گفت که ريشه‌های جنبش سبز اخير ملت ايران در بستر مبارزات مدنی زنان ايران معنا می‌يابد. چرا که حقوق زن همانا حقوق بشر می‌باشد و برای رسيدن به اين اهداف عدالت خواهانه، جنبش زنان در چند دهه اخير مصمم و قاطعانه - مسالمت آميز همراه با افت و خيز ولی‌ با يک مقاومت مدنی گسترده در همه عرصه‌ها نمايان بود و هيچگاه جريان تحجر گرای حاکميت نتوانست در رويا رويی بر آن چيره شود.
حساسيت رژيم کودتا به نقش ويژه زنان در اين مبارزات را ميتوان در کشتار - دستگيری فعالين دختران جنبش دانشجويی و روزنامه نگاری - ضرب و شتم و تجاوز، ايجاد ترس و وحشت به وضوح ديد و آنجا که خود را در مقابله با خواستهای حق طلبانه آنها می‌بيند با لفاظی و عوام فريبی و تهاجم به فرهنگ غرب پا فشاری بر مواضع قرون وسطايی و زن ستيزی می‌کند.
ورود فزاينده دانشجويان دختر در مراکز دانشگاهی و نقش زنان در عرصه‌های خبرنگاری - اجتماعی (کمپين يک ميليون امضا - نهاد‌های مادران زندانی و کشته شدگان ، انجمن‌های زنان مدافع حقوق بشر) و ...همگی‌ گواه بر اين امر می‌باشد که تنها يک دولت مدرن و مستقل و منتخب مردم ميتواند در آينده پاسخگوی خواست آنان باشد.
دولت کنونی که مشروعيت خود را در خرداد ماه امسال با تقلب در آرای ملت ايران از دست داده است ظرفيت پاسخگويی به خواستهای زنان ايران را نداشته و ندارد.
حضور زنان در همه سطوح برای استقرار حاکميت ملی‌ با خواستهای مدنی و صنفی هويت خاصی‌ به جنبش سبز مردم ايران بخشيده و بيانگر اين امر است که جنبش اخير يک نهضت آزادی خواهانه - کثرت گرا و بدون ايدئولوژی می‌باشد.
ما دوباره ميروييم - سبز ميشويم - پر بار ميشويم - بيشمار ميشويم و ريشه ستم و نابرابری را از مرداب تعصّب و جهل و تباهی بيرون ميکشيم! دستهايت را بگشا، آزادی نزديک است - همراه شو عزيز!

ياد همه زنان جانباخته راه آزادی و همه اسيران جاودان باد!
اتحاد برای ايران (آلمان - دوسلدورف)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016