پنجشنبه 9 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامۀ تلاش کشورهای غربی برای متقاعد کردن چين به تشديد تحريم ها عليه ايران، راديو بين المللی فرانسه

ويدا سامعی - با وجود اينکه ماههاست کشورهای غربی شورای امنيت سعی دارند چين را برای تاييد تحريم ها عليه ايران همراه کنند، هنوز اين کشور موضع روشن و صريحی در اين مورد اتخاذ نکرده است. چين بر ادامۀ مذاکرات اصرار دارد و همانطور که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک نيکلا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه و همتای چينی وی در شانگهای مطرح شد، اين کشور اميدوار است تمامی امکانات را برای به ثمر رسيدن مذاکرات فراهم کند.
نيکلا سارکوزی در اين سفر که سه روز به طول خواهد انجاميد، با گفتن اينکه" فرانسه دلايل چين را برای ادامۀ مذاکرات درک می کند"، از متقاعد شدن همه در نزديک شدن زمان تحريم ها عليه ايران خبر داده است. به گفتۀ رئيس جمهوری فرانسه، اعمال تحريم ها عليه ايران بايد در نهايت به مذاکرات سازنده بيانجامد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چين درنشست امنيت اتمی که دوهفتۀ پيش درواشنگتن برگزار شد نيزبرموضع خود در ادامۀ مذاکرات با ايران و عدم همراهی کامل با کشورهای غربی دررای دادن به تحريم های جديد و شديدترعليه اين کشورتاکيد کرد. در آن نشست، خوشبينی مقامات کشورهای غربی عضو شورای امنيت به اين مسأله که چين برای تاييد تحريم ها رای مثبت خواهد داد، کاملاً مشهود بود. يکی از ديپلمات های آلمانی حاضر دراين نشست به " روی باز" چينی ها در اعمال تحريم های جديد عليه ايران اشاره کرده بود و حتی باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا نيز پس از يک گفتگوی نود دقيقه ای با همتای چينی خود به همراه شدن چين با تصميم های شورای امنيت اميدوار شده بود. پس از اين ديدار، جف بادر، يکی از مشاوران باراک اوباما از تصميم روسای جمهوری چين و آمريکا برای تشکيل يک گروه مشترک برای کار بروی تحريم ها عليه ايران خبر داده بود. اما پس از آنکه وزارت امور خارجۀ چين اعلام کرد که " تحريم ها و فشارها عليه ايران نمی تواند گرۀ پروندۀ اتمی ايران را باز کند"، اميد کشورهای غربی به شک و ترديد در مورد موضع چين بر سر پروندۀ اتمی ايران تبديل شد.

ماههاست که گروه پنج بعلاوۀ يک برای رسيدن به توافق برای صدور قطعنامۀ تحريمی جديدی عليه ايران تلاش می کنند و با توجه به اينکه چين و روسيه با اين تحريم ها مخالفند، هنوز توافقی بر سر تحريم های جديد حاصل نشده است. رايزنی های کشورهايی مثل آمريکا و فرانسه با روسيه توانست نظر مقامات اين کشور را به صدور تحريم های جديد جلب کند، اما اين سياست هنوز نتوانسته است چين را به دادن رای مثبت به اعمال تحريم ها عليه ايران متقاعد کند.

همزمان با تلاش کشورهای غربی عضو شورای امنيت برای صدور اين قطعنامه، هر کدام از اين کشورها، راساً نيز اقدام به تشديد تحريم هايی خارج از چارچوب قطعنامه عليه ايران می کنند. در ادامۀ همين سياست است که کنگرۀ آمريکا با تشکيل کميته ای، قصد دارد هر چه سريعتر دو طرح تصويب شدۀ تحريم فروش بنزين و محصولات پتروشيمی و همچنين مبادلات بانکی با بانک های ايران را به صورت يک مصوبۀ به باراک اوباما، رئيس جمهوری اين کشور تحويل دهد. اين مصوبه شرکت های خارجی را از فروش بنزين به ايران منع می کند.

اين تحريم های موازی در کنار قطعنامه های شورای امنيت از يکسو می تواند فشار مضاعفی بر ايران وارد آورد و اين کشور را به انجام تعهدات خود در برابر نگرانی جامعۀ جهانی از يک " ايران اتمی" پايبند کند، اما در عين حال می تواند باعث پيش گرفتن رفتاری غير از مذاکرات از سوی ايران شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016