یکشنبه 20 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: با تشکيل جناح‌بندی‌های سياسی، فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شد، ايلنا

- عده بسياری تصور می‌کنند خارج از دايره ارزش‌ها قرار گرفته‌اند
- نظام ما تنها يک حزب دارد و آن ولايت است
- ما دو مأموريت داريم؛ اول آنکه کشورمان را بسازيم و دوم جهان را با خط امام عصر(عج) و ولايت آشنا کنيم.


ايلنا: رييس‌جمهور با بيان اينکه با تشکيل جناح‌بندی‌های سياسی، فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شد، گفت: نظام ما تنها يک حزب دارد و آن ولايت است.
به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد که عصر ديروز در همايش مسؤولان نمايندگی رهبری در دانشگاه‌ها سخن می‌گفت، با بيان اينکه دانش منهای حقيقت انسانی و انسانيت انسان فايده‌ای ندارد، چرا که علم بايد در خدمت انسان و انسانيت انسان باشد، اظهار داشت: اگر موضوع دانشگاه را خودانسانی قرار دهيم، دانشی که در دانشگاه ارائه می‌شود، مفهوم پيدا خواهد کرد.
رييس‌جمهور با بيان اينکه اين قطار ساليان سال است که حرکت کرده و دور شده است، گفت: اينکه بخواهيم در اين قطار تغييراتی ايجاد کنيم، کار بزرگی است، چرا که قطعات و پيچ‌ها و وسايل آن براساس همان سال‌ها شکل گرفته، پس تغيير هم کار مشکلی است اما شدنی است که شايد يکی از بهترين نقاط شروع برای تحقق اين اهداف همين دفاتر نمايندگی باشد.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: از گذشته تا به امروز دفاتر نمايندگی و همچنين مجموعه گروه‌های معارف در دانشگاه‌ها چون نگاهشان تنها دانش‌محور بوده است، به گروه‌های علم‌محور نيز تبديل شده‌اند، در حالی که اساس نهاد نمايندگی و گروه‌های معارف در دوره انقلاب تأسيس شده است در حالی که دانشگاه‌های ما نزديک به يک قرن پيش تأسيس شده‌اند که ريشه اصلی‌شان در جای ديگری است، يعنی خارج از فرهنگ و انديشه ما.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد تصريح کرد: نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و گروه‌های معارف نهادهای انقلابی هستند که می‌توان آنها را به سمت اهداف انسانی و الهی انقلاب بازگرداند. چرا که برخی مواقع اين احساس به وجود می‌آيد وضع فرهنگی خوب نيست. اين امر دو علت دارد و بايد به هر دوی آنها پرداخت؛ اول آنکه دايره را درست ترسيم نکرده‌ايم و به همين خاطر عده بسياری تصور می‌کنند خارج از دايره ارزش‌ها قرار گرفته‌اند.
رييس‌جمهور افزود: زمانی کراوات زدن را عده‌ای مسخره می‌کردند در حالی که هيچ‌کدام از فقها فتوايی به اشکال داشتن کراوات ندادند يا استادی اگر ريش خود را می‌تراشيد، استادهای مذهبی از او فاصله می‌گرفتند در حالی که برخی مراجع تراشيدن ريش را فاقد اشکال می‌دانستند.
احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه در حالی که دايره حقيقت انقلاب بسيار وسيع است، گفت: انسان‌ها در مناطق گوناگون هستند، به‌طوری که امروز همه اذعان دارند که جوانان ايرانی در برابر ساير ملت‌ها بهترينند.
رييس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اينکه پيامبر اسلام(ص) رحمت‌اللعالمين است، افزود: دايره هدايت ايشان همه انسان‌ها را در بر می‌گيرد. مگر کسانی که آگاهانه يا جاهلانه از اين دايره بيرون بزنند. اسلام آمده تا همه دنيا را اداره کند و اگر تصور کنيم پيامبر اسلام(ص) تنها متعلق به مسلمانان است بزرگ‌ترين ظلم را به پيامبر(ص) کرده‌ايم. چرا که پيامبر اسلام(ص) متعلق به همه اديان الهی است همان‌طور که حضرت موسی(ع) و حضرت مسيح(ع) پيامبران ما هستند و ما همه آنها را قبول داريم. اگر نگاه ما به دايره دين اين باشد که هفت ميليارد را جذب کند، اين دايره وسيع‌تر خواهد شد.
رييس‌جمهور در ادامه به نوع کار تبليغی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی موضوع دانشگاه انسان‌سازی شد، روش کار متفاوت خواهد شد و در آن صورت رابطه استاد و دانشجو تنها به حضور و غياب و نمره دادن خلاصه نمی‌شود. ما بايد راه را باز کنيم تا فطرت‌ها بيدار و اسماء الهی در وجود انسان‌ها شکوفا و متجلی شود، اين يعنی تربيت.
رييس‌جمهور با بيان اينکه تربيت انتقال يک ادبيات و يا مجموعه‌ای از مفاهيم نيست، گفت: تربيت يعنی انتقال ارزش‌های الهی از مربی به شاگرد. امروز قرار است فطرت‌ها بيدار و سلسله ارزش‌های الهی به او منتقل شوند و هر کسی با وجود درونی خود آشنا و بعد شکوفا شود.
رييس‌جمهور با بيان اينکه اين موضوعات نيازمند شناخت کافی است، گفت: شناخت دقيق اولاً نيازمند حوصله و احساس مسؤوليت و صبوری است و ثانياً نيازمند يک عشق الهی است، چرا که بستر انتقال ارزش‌های اخلاقی از يک متخلق به طرف مقابل تنها از عشق و محبت است. اگر بهترين مفاهيم را بيان کنيد ولی عشق و محبت نباشد، اين ارزش‌ها منتقل نخواهد شد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه بايد بررسی کرد چرا کلام پيامبر(ص) اين ميزان تأثيرگذار بوده است، گفت: پيامبر اسلام(ص) با عشق به انسان و محبت به آنها توانست انسان‌های وارسته‌ای را تربيت کند که در تارک تاريخ بدرخشند. آن عامل تأثيرگذار پيامبر اسلام(ص) عشق به مردم بود، پس محال است که به کسی علاقه نداشته باشيم و ارزش‌ها را به او منتقل کنيم. اگر عشق آمد ديگر به سخنرانی و استدلال نيازی نيست.
رييس‌جمهور با اشاره به اينکه عشق به مردم و عشق به جوانان تجلی عشق به خداست، گفت: اگر کسی آمد و ادعا کرد که عاشق خداست اما در دلش عشق به نوع انسان وجود نداشته باشد، بدانيد دروغگوی بزرگی است. چرا که عينيت عشق به خدا عشق به خلق خداست. طبيعت انسان با کار اداری صرف و کار معمولی انجام نمی‌شود. يکی از گره‌های کاری ما در مقابل جوانان اين بود که راه را گم کرده‌ايم. ما امروز بايد تلاش کنيم موانع را برداريم تا حقيقت وجودی انسان مشخص شود.
وی با طرح اين سؤال که آيا با درس اخلاق و عرفان انسان شکوفا می‌شود؟ گفت: تنها درس معارف انسان را شکوفا نمی‌کند. به حسب ظاهر با ميزان واحدهای معارف که در دانشگاه به دانشجويان ارائه می‌شود بايد به همه سؤالات پاسخ داده شود ولی متأسفانه ما عکس آن را در جامعه می‌بينيم. درس اخلاق و معارف درس‌های مقدسی هستند اما همه‌اش قالب است، اينها همه‌اش جسم کار است و تنها با جسم کار کسی درست نمی‌شود.
احمدی‌نژاد با طرح اين سؤال که عصاره حقيقی کدام است، گفت: آن حقيقتی که به دين، معارف، اخلاق، تاريخ و فيزيک جان می‌بخشد، چيز ديگری است. بايد ديد حقيقت انسانيت، اخلاق و ارزش‌ها کدام است. ما تصور کرده‌ايم اگر ذهن‌ها را از علوم مختلف انباشته کنيم، انسان‌ها درست می‌شوند اما اين‌طور نيست چرا که امروز شاهديم حوادث سنگينی رخ می‌دهد اما برخی افراد قادر به تشخيص نيستند، در حالی که از علم فراوانی برخوردارند.
وی با تاکيد بر اينکه بايد کاری کنيم که اخلاق، دين و عرفان در صحنه‌های حساس اجتماعی دست ما را بگيرند، ادامه داد: دين اگر دين باشد بايد به انسان فرقان دهد. خداوند می‌فرمايد اگر کسی تقوا پيشه کند به شما فرقان می‌دهم. حال چطور شده دينداری در برخی مسائل به داد برخی افراد نرسيد؟ اگر کسی مدعی دينداری شد اما از آمريکا ترسيد، بايد قبول کرد که دينش ضعيف است چرا که خداوند انسان را خلق کرد و زمينه رشد را در او قرار داده است.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه تصوری که ما از شيطان داريم بايد اصلاح شود، اظهار داشت: اگر ما بخواهيم جامعه بشری را منحط کنيم و جای شيطان بنشينيم، بايد ببينيم از کجا شروع کنيم و تمرکز فعاليت‌ها را کجا بگذاريم. پاسخ روشن است؛ شيطان به دنبال مرکزيت است. شيطان رييس‌جمهور آمريکا را در اختيار خود قرار می‌دهد و توسط او تمام ساختارهای ظالمانه را در اختيار می‌گيرد.
رييس‌جمهور ادامه داد: آن چيزی که به کار تربيتی جان می‌دهد عبارت است از ايمان و اتصال به خداوند. ما می‌خواهيم کاری کنيم تا فيوضات الهی در انسان جاری شود که مجرای اين فيض حضرت ولی‌عصر(عج) است. هدف از تربيت انسان بايد آشنا کردن دل و جان او با وجود امام عصر(عج) باشد. بايد تلاش کرد تا همه تمرکزمان بر آن باشد که رابطه انسان با امام عصر(عج) قطع نشود. اگر ما می‌خواهيم انسان تربيت کنيم، بستر آن عشق است و مجرای عشق هم وجود نورانی امام عصر(عج) است.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه تربيت کار مکانيکی نيست، گفت: کاری که شما می‌خواهيد انجام دهيد جز با عشق نمی‌شود، به‌طوری که عينيت عشق به خدا، عشق به امام عصر(عج) است.
رييس‌جمهور افزود: ارزش‌های اخلاقی بايد در جايی انباشته شود تا منتقل شود. همه هنر ما اين است که دست انسان‌ها را بگيريم و در دست امام عصر(عج) قرار دهيم. هنر ما اين است که انسان دلش را مورد توجه امام عصر(عج) قرار دهد.
وی با اشاره به اهميت دفتر نمايندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها گفت: اين دفتر بايد جايی باشد که هر وقت هر فردی وارد دانشگاه شد، اين دفتر را پناهگاه خود بداند. چرا که امروز قبل از ورود جوانان به دانشگاه‌ها، دشمنان ما بر روی آنها کار می‌کنند بنابراين دشمن را نبايد دست کم گرفت. سال گذشته به گفته خود مسؤولان امريکا ۴۰۰ ميليون دلار صرف اين موارد شده است. وقتی رييس‌جمهور امريکا اعلام می‌کند می‌خواهد از يک جريان حمايت کند، بدانيد صدهزار ساعت بر روی آن کار شده است.
احمدی‌نژاد گفت: بايد به سرعت در مقابل دشمنان ايستاد، به‌طوری که درس معارف در دانشگاه‌ها طوری ارائه شود که دانشجويان با ذوق بر سر آن کلاس حاضر شوند.
رييس‌جمهور خطاب به حاضرين در جلسه گفت: بنده از وزير علوم می‌خواهم که جلسه مشترکی با رؤسای دانشگاه‌ها و شما داشته باشد تا تمام موضوعات را با هم بحث و تبادل نظر کنيد.
وی همچنين از دفاتر نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواست تا زيرمجموعه خود صندوق قرض‌الحسنه‌ای را تأسيس کنند و بدين طريق از دانشجويان حمايت شود.
رييس‌جمهور همچنين از دفاتر نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خواست تا اردوهای دانشجويی را سازماندهی کنند چرا که بسياری از مسائل تربيتی در اين اردوها شکل می‌گيرد؛ همچون اردوهای راهيان نور که واقعاً کار بزرگی صورت گرفته است. امروز انقلاب اسلامی زمينه‌ساز انقلابی با حاکميت انسان کامل است و محال است جهان بدون آن انسان کامل اصلاح شود.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه با تشکيل جناح‌بندی‌های سياسی، فاتحه بعضی از ارزش‌های انقلاب خوانده شد، گفت: نظام ما تنها يک حزب دارد و آن ولايت است.
رييس‌جمهور اظهار داشت: ما بايد مأموريت خود را در بستر انقلاب جهانی تعريف کنيم. امروز به فضل الهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی و ايستادگی ملت بزرگ ايران، دنيا در حال تحول آخر است. پس در اين راستا ما دو مأموريت داريم؛ اول آنکه کشورمان را بسازيم و دوم جهان را با خط امام عصر(عج) و ولايت آشنا کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016