سه شنبه 29 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رامين، معاون مطبوعاتی ارشاد ضمن خطاب کردن آيت‌الله خامنه‌ای به عنوان "امام": رسانه‌ هوشمند بايد رهنمودهای رهبری را روشنگری کند، ايسنا

معاون مطبوعاتی وزير ارشاد گفت: روز خبرنگار در پيش است و ان‌شاءالله در اين روز ديداری با رييس جمهور خواهيم داشت و برنامه‌هايی هم تدارک ديده شده تا برای نخستين بار شان و جايگاه رسانه‌ها و اهالی رسانه در اين برنامه‌ها هويدا شود و عنايت خاصی که شخص رييس جمهور به اهالی رسانه دارند را در اين روز مشاهده خواهيم کرد که جزيياتش را بعدا اعلام می‌کنم.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،محمدعلی رامين - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی - در نشست خبری با بيان اينکه مدتی بود به عنوان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صحبت نکرده بوديم و قرار بود در اين نشست نيز فقط خبرگزاری‌ها و صدا و سيما حضور داشته باشند اما امروز در خدمت چند روزنامه نيز هستيم اظهار کرد: اما صحبت عمده من با خبرگزاری‌ها است.


خبرگزاری‌ها منبع اصلی خبر در عرصه ملی و جهانی

وی با اشاره به ايام ماه مبارک شعبان و با بيان اينکه بايد بتوانيم رسانه‌های خود را در اين مناسبت‌های دينی و مذهبی به فضای معنوی و ارزش بيش‌تری معطر کنيم گفت: به نظر ما خبرگزاری‌ها بايد منبع اصلی خبر در عرصه ملی و نهاد اصلی رسانه‌يی ما در عرصه جهانی باشند.

او ادامه داد: خبرگزاری‌ها بايد کارشان را با دقت، سرعت و صحت انجام دهند و اعتبار رسانه‌يی ما را در گستره‌ی ملی و حيثيتمان را در گستره‌ی جهانی تامين کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رامين تصريح کرد: خبرگزاری‌های ما می‌توانند با برقراری يک تعامل مثبت و دوسويه با علما، دانشمندان، فرهيختگان و کارگزاران حکومت اسلامی، همه‌ی موانع موجود بر سر راه پيوند انسانی در گستره‌ی جهانی را از ميان بردارند.

معاون وزير ارشاد افزود: اگر رسانه‌های غربی عمدتا به انفکاک عمومی روی می‌آورند، يعنی افکار عمومی را متشتت و پيوندهای انسانی ميان جوامع را مخدوش کنند و ملت‌ها را به جان هم می‌اندازند؛ رسانه‌های ما بايد با ايجاد يک فرصت نو، يک جايگزينی را برای رسانه‌های جهانی ايجاد کنند.


رسانه‌ها ديپلماسی عمومی نظام اسلامی را تقويت کنند

او ادامه داد: فرهنگ ملی و اسلامی ما يک نياز جامعه جهانی است و ما بايد بتوانيم در شيوه‌ و نگاه رسانه‌يی، اين فرهنگ اصيل را ارائه دهيم و رسانه‌های ما نگاهشان به سوی نور و به سوی چشم‌اندازهای روشن و افق‌های بلند انسانی است و از اين منظر رسانه‌ها بايد ديپلماسی عمومی نظام اسلامی را تقويت و پيوند ميان ملت‌ها و نخبگان جهان را برقرار کنند.

معاون وزير ارشاد با بيان اين که فرصت‌های خوبی با ايجاد حکومت جمهوری اسلامی به دست آورديم که بايد به نحو احسن از آن استفاده کنيم تاکيد کرد: امروز اگر چند قدرت سلطه‌گر تلاش می‌کنند که با استبداد عمل خود و با در اختيار گرفتن رسانه‌های فراگير سلطه‌طلب و انحصارطلبی، حقيقت عدالت در ميان بشر جاری نشود، ما می‌توانيم اين انحصار را بشکنيم و بشريت را به سمت عدالت‌خواهی و حقيقت‌خواهی و معنويت‌طلبی ياری رسانيم.

وی اظهار کرد: يکی از امکانات بسيار ارزشمندی که رسانه‌های ما در اختيار دارند، اين است که می‌توانند از اين موقعيت در عرصه‌ جهانی به خوبی استفاده کنند؛ درواقع داشتن يک حکومت دينی است که به نام دين به دنبال نجات بشريت است و در راس اين حکومت انسانی قرار دارد که در ميان تمام رهبران جهانی يک شخصيت ممتاز است.

به گفته او تشخيص اين حقيقت ما را توانا می‌سازد که با مقايسه اين جايگاه در ميان تمام جايگاه‌های مشابه در جهان، عظمت ملی خود و ويژگی‌های خاص دينی خود را به جهانيان عرضه کنيم.

او تاکيد کرد: رهبری نظام ما انسانی خيرخواه در ميان رهبران جهان است، انسان آگاه با اراده، شجاع، صبور، نجيب در ميان رهبران جهان که اگر رسانه‌های هوشمند بتوانند اين امتياز برجسته را شناسايی و به جهانيان بشناسانند، يک ابزار قدرتمند رسانه‌يی را در اختيار خواهند گرفت.

رامين ادامه داد: امروز جهانيان تشنه حقيقت و عدالت‌اند و به دنبال انسانی صالح عاقل و خيرخواه می‌گردند و اگر قرار است بشريت به سمت آمادگی برای پذيرش انسان کامل هدايت شود، بايد به ظرفيت‌های موجود و تمسک به کاملترين انسان موجود در ميان رهبران جهانی توجه خاصی داشته باشد.

معاون امور مطبوعاتی ادامه داد: اين نکته در طول دو دهه گذشته مورد غفلت ما بود؛ اما اگر از اين غفلت که موجب ضعف ما و رسانه‌های ما شده خارج نشويم و خود را از اين منبع قدرت انسانی که فعلا مختص به ايرانيان است، بی‌بهره بگذاريم، فرصت‌ها به سرعت از دست ما گرفته می‌شود.


رسانه‌ها به تحليل‌های دقيق، جامع و دورانديشانه نياز دارند

به گفته او امروز رسانه‌هايمان به تحليل‌های دقيق، جامع و دورانديشانه نياز دارند و دقيق‌ترين و جامع‌ترين تحليل‌ها را نايب امام زمان(عج) امروز در اختيار ما قرار می‌دهند و اگر توجه داشته باشيم می‌توانيم همه مبانی تحليلی خود را از رهنمودهای امام خامنه‌ای استنکاف کنيم.


رسانه‌ هوشمند بايد رهنمودهای رهبری را روشنگری کند

وی تاکيد کرد: مبادا رسانه‌ها ما نسبت به گفته‌های رهبری مانند ساير مطالبی که ديگران می‌گويند، در حد شنيدن و گفتن اکتفا کنند؛ رسانه‌های هوشمند ما بايد بتوانند رهنمودهای رهبری را در جامعه روشنگری کنند و مفاهيمی را که رهبر انقلاب اسلامی از سر خيرخواهی، دانايی و آگاهی ارائه می‌دهند، از طريق يافتن مصاديق مربوطه به شرح و بسط اين مفاهيم بپردازند و از اين طريق، آگاهی و هوشياری و دانايی جامعه را افزايش دهند.

او ادامه داد: مثلا امام خامنه‌ای در ديدار با سپاهيان پاسدار انقلاب اسلامی، جمله‌ای فرمودند به اين مفهوم که «تهديدهای آمريکا چه پوشالی باشد و چه واقعی، ما بايد برای هر شرايطی آمادگی داشته باشيم»؛ توجه به اين نکته راهکارهای ضروری خود را مطالبه می‌کند.


نياز رسانه‌ها به اخبار و تحليل‌ و آدم‌های تازه

وی يادآور شد: نکته ديگر اين است که معمولا رسانه‌ها نياز به اخبار و تحليل‌های تازه و هم‌چنين نياز به آدم‌های تازه دارند که بتوانند با سخن، پيام و تحليل جديد به غنای رسانه‌يی آن‌ها کمک کنند.


رسانه‌ها داناترين افراد جامعه را در نماز جمعه بيابند

او گفت: من محلی را می‌شناسم که بهترين، صالح‌ترين و داناترين افراد جامعه در آن جمع می‌شوند و شما اهالی رسانه‌يی می‌توانيد با صرف وقت مناسب، اين افراد را پيدا کنيد؛ نام اين محل نماز جمعه است و در کنار اين موقعيت که هر هفته برگزار می‌شود؛ محل‌های ديگری نيز وجود دارد که بهترين آدم‌های جامعه در آنجا جمع می‌شوند و اگر رسانه‌های ما توجه به اين دو نقطه را داشته باشند، می‌توانند مناسب‌ترين آدم‌ها را که برای غنای رسانه‌يی‌شان مفيد است، پيدا کنند.

رامين تاکيد کرد: در عين حال اگر رسانه‌های ما متوجه اين دو مرکز اجتماعی شوند، موجب شادمانی و نشاط بيش‌تر اين دو محل در جامعه اسلامی هم خواهد شد؛ از طرفی مسوولان و کارگزاران نظام اسلامی بايد در نماز جمعه‌ها، مساجد و نماز جماعت‌ حضور يابند و بايد در اين اماکن حضور و دسترسی به آن‌ها برای رسانه‌ها و مردم سهل‌الوصول شود.

به اعتقاد او اگر در اين زمينه موانعی وجود دارد، رسانه‌ها به نقد آن بپردازند و اين حضور و دسترسی را مطالبه کنند و بگذارند آنچه که وجه تمايز نظام و جامعه اسلامی با ساير جوامع است، مشخص شود تا بتوانند به عنوان رسانه‌های متمايز از ساير رسانه‌های جهان موقعيت‌های ممتازی که بايد در اختيارمان باشد را در اختيار بگذارند.


رسانه‌ها نمايان‌گر جايگاه امامت باشند

وی با يادآوری اين که ما در حال حاضر در آستانه ميلاد امام زمان (عج) هستيم خاطر نشان کرد: نظام اسلامی ما به عنوان مقدمه و زمينه‌ساز حضور تشکيل شده، اگرچه امروز ما دولتی ملی و مردمی داريم و نهادهايی داريم که به پيگيری امور اجتماعی ما می‌پردازند، اما ولی امر مسلمين که در ميان ماست، يک جايگاهی به نام امامت و امت اسلامی دارد که رسانه‌ها بايد نمايان‌گر اين جايگاه برای افکار عمومی جهانيان باشند.

او ادامه داد: هر وقت در هر مقطعی رسانه‌ها به اين جايگاه توجه داشتند، هم خود ممتاز شده و هم مسلمانان را در مسير عزت و حقيقت و پيروزی ياری رساندند.


طرح سفرهای استانی برای خبرنگاران

وی با اشاره به اقدامات معاونت امور مطبوعاتی در سال جاری گفت: امسال ما در معاونت مطبوعاتی کارهای مختلفی را طراحی کرديم که يکی از آن‌ها سفرهای استانی برای خبرنگاران، سردبيران و مديران مسوول مطبوعات و خبرگزاری‌هاست تا دوستان رسانه‌يی ما اندکی فارغ‌ از مسائل روزمره‌ای که در تهران دارند، با موقعيت‌های پديد آمده در نظام جمهوری اسلامی در سراسر کشور آشنا شده و با شناخت دقيق اجتماعی به تجزيه و تحليل مسائل کشور بپردازند.

رامين ادامه داد: در اين مورد دوستانی ثبت نام کرده و ما اين برنامه‌ريزی را دنبال می‌کنيم و به محض اينکه هوا معتدل‌تر شد اين سفرها را اجرايی خواهيم کرد؛ در اين سفرها تمام هزينه‌ها به عهده‌ی معاونت مطبوعاتی است و کسانی که اين سفرها را برگزار می‌کنند به تعبيری با موضوعات ديگری آشنا شده و در عين حال تجربيات جديدی هم با خبرنگاران رسانه‌يی در استان‌های ديگر خواهند داشت.

وی اظهار کرد: ما سفرهای خارجی را هم تدارک ديديم که يکی از اولويت‌های نظام و جامعه اسلامی ما آزادی فلسطين است؛ در کم‌تر از دو ماه آينده، روز قدس را داريم، روزی که بايد امنای امت اسلامی، نخبگان و فرهيختگان اهالی رسانه به امت اسلامی گزارش دهند که در طول سال برای نجات فلسطين از دست ستمگران صهيونيستی چه اقداماتی انجام دادند.

معاون وزير ارشاد تاکيد کرد: بعد از ۳۱ سالی که از برگزاری روز قدس می‌گذرد، رسانه‌ها نبايد اجازه دهند که اين مناسبت به يک راهپيمايی اکتفا شود؛ در ۳۶۵ روز ديگر صهيونيست‌ها برای سلطه‌طلبی فعاليت کنند و يک روز هم مسلمانان به راهپيمايی عليه اين فعاليت آن‌ها اقدام کنند، بلکه بايد در اين روز گزارش همه جانبه‌ای از سوی متوليان امور جهان اسلام، دولت‌مردان و رسالت‌مداران و دلسوزان امت اسلامی ارائه شود.


سفر به سوريه و لبنان برای ارتباط با جوامع اسلامی

رامين خاطر نشان کرد: برای اين امر ما آمادگی داريم تا عزيزانی که مايل هستند، گزارش و اخباری کسب کنند آن‌ها را با جوامع اسلامی ارتباط دهيم که در سفرهايی با دانشگاهيان، حوزويان و کارگزاران سياسی کشورهای اسلامی صحبت کنند و اقدامات و برنامه‌های آنان را برای آزادی فلسطين نشر دهند.

او گفت: نخستين سفری که برای ما سهل‌الوصول و آماده است، سفر به سوريه و لبنان است و عزيزان علاقه‌مند می‌توانند اعلام آمادگی کنند که اين ويژه مديرعامل و مديران مسوول، سردبيران و دبيران سرويس در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هاست.

وی ادامه داد: برای خبرنگاران نيز می‌توانيم ديدارهايی با سفرای کشورهای اسلامی، رايزن‌های فرهنگ کشور اسلامی تدارک ببينيم که در ميان اين خبرنگاران افرادی که با ارائه تحليل و گزارش و تنظيم خبر بهترين و بيش‌ترين فعاليت را برای ما انجام دهند، در حد مديران مسوول خبرگزاری‌ها تلقی شده و سفرهای برون مرزی را برای اين خبرنگاران ممتاز تدارک می‌بينيم.

رامين اظهار کرد: موضوعاتی مثل فتنه سال گذشته، هنوز در ميان اهالی رسانه به درستی تحليل نشده است؛ دشمنان حادثه بزرگی را عليه نظام اسلامی طراحی کردند و از شاخص و چهره‌های ذی‌نفوذ و عناصر باسابقه که بعضا در ميان نظام هم جا خوش کرده بودند، سوءاستفاده کردند؛ رسانه‌های ما بايد به اين امر مهم با حساسيت بيش‌تری بپردازند و مبادا با رجوع به روزمرگی توسط رسانه‌ها مجددا فتنه‌گران بتوانند در ادامه فتنه‌های سال گذشته خود، تخريب و تضعيف نظام را دنبال کنند.


برگزاری سه نمايشگاه در اواخر تابستان و اوايل پاييز

وی تاکيد کرد: از جمله کارهايی که معاونت مطبوعاتی درصدد انجام آن است، برگزاری سه نمايشگاه در اواخر تابستان و اوايل پاييز است؛ نخستين نمايشگاه کانون‌های تبليغاتی است و مورد دوم نيز نمايشگاه و جشنواره‌ی رسانه‌های ديجيتالی است که شامل سايت‌ها، وبلاگ‌ها و فعالان اينترنتی است.


فضای متفاوت در نمايشگاه مطبوعات امسال

او ادامه داد: سومين مقوله هم نمايشگاه و جشنواره‌ی مطبوعات است؛ ما در اين سه جشنواره و نمايشگاه تلاش داريم فضای متفاوتی از سال‌های گذشته را طراحی و اجرا کنيم؛ تا سال‌های گذشته ما معمولا رسانه‌هايمان در محدوده ملی به نوعی در محاصره بوده‌اند و از اين به بعد تلاش می‌کنيم فرصت‌های جهانی و فراملی در اختيار رسانه‌ها قرار داده و جشنواره‌های متفاوتی که در عرصه‌ی رسانه‌يی دنبال خواهيم کرد حتما از اين جنبه‌ها گسترده شود.


رسانه‌های پرمدعا و دروغ‌گوی غربی در نمايشگاه حضور ندارند‌

رامين تصريح کرد: مثلا امسال در جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها که مهم‌ترين جشنواره ما است که هم خبرگزاری‌ها و هم مطبوعات مکتوب حضور دارند، برنامه‌ريزی‌های ما متفاوت خواهد بود و رسانه‌های پرمدعا، دروغ‌گو و انحصارطلب غربی در نمايشگاه‌ مطبوعات ما حضور نخواهند داشت.


شناساندن رسانه‌های مستقل جهان

او ادامه داد: امسال اجازه حضور به آن‌ها را نخواهيم داد و به جای آن ما از تمام رسانه‌های مستقل جهان و آن‌هايی که به نفع ملت‌های خود و ملت‌های جهان فعاليت می‌کنند، هرچند که به گستردگی رسانه‌های غربی نباشند، دعوت می‌کنيم يعنی جشنواره ما فرصتی خواهد بود برای شناسايی و شناساندن رسانه‌های مستقل جهان و مطبوعات و خبرگزاری‌ها.


وی افزود: امسال وسعت جشنواره از نظر کمی بسيار زياد و گسترده‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود و حدود ۷۰۰ نشريه علمی از دانشگاه‌ها و مجامع علمی جهان اسلام را شناسايی کرديم که مديران مسوول نشريات همه از اساتيد و دانشمندان جهان اسلام هستند؛ هم‌چنين بخش عمده‌ای از اين رسانه‌ها را با حضور متعددی از دانشمندان و مديران مسوول اين رسانه‌ها در جشنواره دعوت کرديم.

رامين ادامه داد: در داخل کشور هم حدود ۶۰۰ جريده و مطبوعات علمی، تخصصی و ترويجی را شناسايی کرديم که امسال آن‌ها را در جشنواره شرکت می‌دهيم و اساتيد و دانشمندان ايرانی در جشنواره ما جلوه خاصی به عرصه مطبوعات خواهند داد و تعداد برگزيده نشريات دانشجويی که بيش از ۶ هزار نشريه دانشجويی است، با وسعتی بيش از گذشته در نمايشگاه حضور خواهند داشت.


نمايشگاه مطبوعات امسال آبان‌ماه و باز هم در مصلا

او با بيان اين که از جهان اسلام و کشورهای مستقل هم مطبوعات و خبرگزاری‌های مستقل شرکت کرده و بقيه امور شبيه سال‌های گذشته خواهد بود تاکيد کرد: مکان نمايشگاه در مصلای تهران بوده و در اوايل آبان‌ماه برگزار می‌شود که البته ما در صدديم فضای بيش‌تری از مصلا را در اختيار قرار دهيم تا جای کافی برای مهمانان ما باشد و فعلا برنامه‌ريزی می‌کنيم که از کشورهای همجوار به‌عنوان ميهمان و مراجعه‌کننده برای جشنواره به چه ميزان باشد.

معاون وزير ارشاد هم‌چنين گفت: در جنب اين نمايشگاه نشست‌های علمی رسانه‌يی با صاحب‌نظران علمی و رسانه‌يی از سراسر جهان انجام می‌شود که فرصت‌هايی برای آشنايی متقابل فراهم می‌شود. همچنين قصد داريم بستری برای تشکيل گروه‌های دوستی ميان مطبوعات و رسانه‌های داخلی با مطبوعات و رسانه‌های برون مرزی فراهم کنيم.

او ادامه داد: اين گروه‌ها می‌توانند به تعهدات دو جانبه و همکاری‌های چندجانبه بپردازند و ما آرام آرام به سمتی حرکت کنيم که مرزهای تحميلی از سوی دشمنان را درنورديم و جهان را گسترده‌ی فعاليت خود بدانيم.


حضور نخبگان، تشکل‌های دانشجويی و حوزه‌های علميه

وی گفت: بايد تلاش کنيم عموم جامعه عنايت بيش‌تری به رسانه‌ها پيدا کنند و اگر مردم ما نيازهای واقعی خود را از رسانه‌ها پيدا کنند، حتما در نمايشگاه حضور يافته و از آن بازديد می‌کنند؛ امسال ما برنامه‌هايی تدارک ديديم که از قشرهای نخبه و جوان جامعه در نمايشگاه حضوريافته و با رسانه‌ها آشنا شوند و از دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجويی، حوزه‌های علميه در سراسر کشور و از ميان انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و نخبگان کشور هم برنامه‌ريزی کرديم که بتوانند به نوبت در نمايشگاه حضور يابند.


عقلانيت و حقيقت‌گويی جايگزين هيجان‌زدگی و شايعه‌پراکنی رسانه‌ها

وی با تاکيد بر اينکه رسانه‌ها و مطبوعات بايد عقلانيت، حقيقت‌گويی، آرامش و روشنگری را جايگزين هيجان‌زدگی و شايعه‌پراکنی و حاشيه‌سازی کنند، با اشاره به يکی از رسانه‌ها که دچار شايعه‌سازی و هيجان‌زدگی درباره موضوعی شده بود اظهار کرد: اينها اگر مسلمانند چرا جوسازی می‌کنند؟ آيا اخلاق اسلامی اجازه می‌دهد که خبرگزاری وابسته به نهادی که کارش تبليغ به اسلام است، دروغ بگويد؟

او تصريح کرد: رسانه‌های ما بايد جايگاه اسلامی خود را پيدا کنند و با روش و سبک اسلامی رفتار کنند که اعتبار آن‌ها در جامعه رعايت شود و آنوقت همه مردم با علاقه‌مندی بيش‌تری در جشنواره و نمايشگاه آن‌ها شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: تامين نيازمندی‌های رسانه را جزو اولويت‌های فرهنگی دولت دهم می‌بينيم و برنامه‌هايی هم دولت محترم درصدد پيگيری و تحقق آن‌هاست، منتها اگر بخواهيم يک خبرنگار و روزنامه‌نگار را يک کارمند تلقی کنيم که بعد از مدتی بازنشسته شود، اين در برخی مشاغل معنا ندارد، اما مثلا اگر تعريف جديدی داشته باشيم که چه کارهايی بازنشستگی دارد و چه کاری به نسبت سن و سال افراد تغيير می‌کند، مثلا کسی که به مدت ۲۰ سال در تحريريه فعاليت کرده بعد از مدتی به جای ديگری منتقل شود که کار برای آن روزمره و تکراری نشود.


قانون جامع رسانه‌ها آماده برای ارائه به هيات دولت

رامين ادامه داد: در تدوين قانون جامع رسانه‌ها يک ظرايفی را ملاحظه کرديم، منتها هنوز به جمع‌بندی نرسيده‌ايم؛ اين قانون آماده برای ارائه به هيات دولت است تا در هيات دولت و در کميسيون‌های مختلف مورد بررسی قرار بگيرد و پس از آن به کميسيون فرهنگی مجلس ارائه داده شود؛ ما در آن قانون يکسری مسائل را درباره خبرنگاران و افراد رسانه‌يی لحاظ کرديم.

وی خطاب به رسانه‌ها و مطبوعات گفت: مواردی که با آن مواجه‌ايد و مشکلات را به صورت مکتوب به ما ارائه دهيد و راهکارهايتان را نيز به ما بگوييد؛ هم شما و هم مسوولان خبرگزاری‌ها و مطبوعات اين کار را انجام دهند و از کارشناسان هم پيشنهاد گرفته، مدون و به ما اعلام کنيد تا ما در قانون لحاظ کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016