شنبه 2 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: نياز کشور به ۲۲ هزار عضو هيئت علمی در رشته‌های علوم انسانی، فارس

خبرگزاری فارس: وزير علوم با اشاره به نياز دانشگاه‌های کشور به ۲۲ هزار عضو هيئت علمی در رشته‌های علوم انسانی، از جذب سالانه ۱۰۰۰ عضو هيئت علمی برای دانشگاه‌های کشور خبر داد.

کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اعلام خبر جذب سالانه ۱۰۰۰ عضو هيئت علمی برای دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: اکنون در دانشگاه‌های کشور با کمبود عضو هيئت علمی مواجه هستيم. در علوم انسانی چيزی حدود ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار دانشجو داريم که با در نظر گرفتن نسبت يک به ۱۰۰ هم، حدود ۲۲ هزار استاد در اين رشته‌ها نياز داريم و اکنون کمبود بسياری در اين زمينه را داريم که بايد با جذب اساتيد جديد اين مشکل را برطرف کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه اين کمبود در ساير رشته‌ها نيز وجود دارد، اضافه کرد: اکنون موج کارشناسی در حال انتقال به تحصيلات تکميلی است و حدود ۸۵۰ هزار داوطلب برای ورود به مقطع تحصيلات تکميلی داريم و بايد با سياست‌گذاری درست در دانشگاه‌های کشور، خود را برای رفع اين نياز آماده کنيم.

وزير علوم با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم بر ای رفع اين مشکل گفت: اين کار از کانال هيئت مرکزی ‌جذب و هيئت جذب دانشگاه‌ها انجام خواهد شد، برنامه اين است که سالانه بيش از هزار عضو هيئت علمی جذب شوند، در طول ۸ - ۷ ماهی هم که از اجرای اين طرح گذشته بيش از ۶۰۰ عضو هيئت علمی جذب شده‌اند، اما برنامه اين است که سالانه بيش از هزار متخصص متعهد در دانشگاه‌های کشور جذب شوند.

دانشجو در ادامه با تاکيد بر اينکه عالمان باايمان و ديندار زيادی در جامعه داريم، يادآور شد: اکنون در کشور فقط بالغ بر ۲۴۰۰ داوطلب متعهد و متخصص ورود به دانشگاه داريم، اين افراد برای ورود به دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند در حالی که ما هنوز فراخوانی در اين زمينه نداده‌ايم.

وی افزود: ما به حدی متخصص متعهد در جامعه داريم و به حدی آنها را وارد دانشگاه‌ها خواهيم کرد که به فضل الهی آن تعداد انگشت‌شمار اساتيد معاند خودشان از صحنه خارج ‌شوند.

وزير علوم با بيان اينکه بنده از دانشجويان عزيز هم می خواهم که همواره در صحنه باشند، اضافه کرد: حالا اگر برای يک درس فقط يک استاد در دانشگاه وجود دارد، ما به حدی استاد متعهد به دانشگاه‌ها می‌فرستيم که دانشجويان حق انتخاب داشته باشند.

دانشجو همچنين دانشگاه‌ها را متعلق به ۷۰ ميليون ايرانی دانست، تاکيد کرد: اعضای هيئت علمی و اساتيد نبايد احساس کنند که تنها مالک دانشگاه هستند، بنابراين دانشگاه‌ها بايد در مسير خواسته‌های مردم و رهبری نظام حرکت کنند، يعنی دانشگاه در کشور بايد در راستای سياست‌های کلی نظام، قانون اساسی، منافع ملی و مصالح عمومی حرکت کند که البته قاطبه دانشگاه‌های ما نيز اينگونه هستند.

وی با بيان اينکه دانشگاه‌ها نمی‌توانند مستقل از اراده مردم فعاليت کنند، يادآور شد: مسئولان دانشگاه بايد بر اين امر نظارت داشته باشد که اگر دانشگاهی از خواست مردم و انقلاب دور شد، آن را به مسير اصلی بازگرداند، استقلال دانشگاه‌ها هرگز به اين معنا نيست که هر کس هر کاری که می‌خواهد، انجام دهد.

دانشجو با بيان اينکه نمی‌توانيم در کشور دانشگاهی داشته باشيم که در آن معاندين نظام فعاليت کنند و يا اينکه اساتيد آن از نظر اعتقادی با نظام جمهوری اسلامی مخالفت داشته باشند، افزود: ‌هر فردی که دانشگاه را به سمت يک جناح خاص يا يک فرد از يک جناح خاص يا يک حزب سياسی خاص سوق دهد، از نظر بنده خواسته يا ناخواسته و غافل يا جاهل به کشور و ملت خيانت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016