دوشنبه 18 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق زيباکلام: درگيری بر سر زبان بی‌ادبانه نيست، اين شروع يک اختلاف عميق‌تر است، ايلنا

ـ به مرور اصولگرايان عقل‌گرا خواهند توانست جای تندروها را بگيرند
ـ اصولگرايان عقل‌گرا يعنی افرادی مانند باهنر، لاريجانی، قاليباف، مطهری، نادران و امثالهم که اکثرا نقطه ثقلشان در مجلس قرار دارد.


ايلنا: عضو هيات علمی دانشگاه تهران معتقد است اگر يک داوری، درباره بکارگيری ادبيات مناسب با شان و جايگاه مسئولين تشکيل شود، تنها احمدی‌نژاد نيست که نمره پايينی می‌گيرد. بلکه رئيس‌مجلس هم نمره قابل قبولی دريافت نمی‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صادق زيباکلام استاد علوم سياسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره سخنان رئيس قوه قضائيه که رئيس‌جمهور را به استفاده از ادبيات متين و قابل قبول جامعه دعوت کرده بود، با بيان مطلب فوق، افزود: ادبيات آقای علی لاريجانی نيز در مواردی مناسب نيست. البته انتظار از آقای لاريجانی که دکترای فلسفه دارد، خيلی بيشتر از آقای احمدی‌نژاد است. ضمن اينکه بسياری ديگر از اصولگرايان هم هستند که با همين لحن نامناسب با منتقدين خود مواجه می‌شوند.
وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی گروه‌های مختلف اصولگرا که تلاش می‌کنند خود را در مسائل کلی کشور متحد نشان ‌دهند، خاطرنشان کرد: ادعاهايی از اين دست بيشتر به بازی با کلمات و تعارف شبيه است و من را به ياد مباحث رايج در دهه هفتاد يعنی زمان رياست‌جمهوری آقای رفسنجانی می‌اندازد.
به گفته وی، آن موقع غربی‌ها می‌گفتند اختلافات در ايران جدی است و دو جناح در ايران در حال رقابت با يکديگر هستند و آقای هاشمی رفسنجانی نمايندگی يک جناح واقع‌گرا را برعهده دارد. در حالی که عده‌ای ديگر هستند که جناح تندرو را رهبری می‌کنند.
وی افزود: در همان زمان هم آقای هاشمی مرتبا در خطبه‌های نماز جمعه اينطور عنوان می‌کرد که اين غربی‌ها نمی‌فهمند که ميان گروه‌های سياسی در ايران تا چه حد اتحاد و اتفاق وجود دارد. در صورتيکه اينطور نبود. الان هم اگر درست دقت کنيد می‌بينيد که درگيری بر سر لحن بی‌ادبانه نيست. به نظر می‌رسد اين شروع اختلافاتی بسيار ريشه‌دارتر و قوی‌تر در جناح راست است. به اعتقاد من همان تقسيم‌بندی‌های دهه هفتادی هنوز در فضای سياسی ايران وجود دارد.
زيباکلام درباره آرايش نيروهای سياسی ايران در آينده نيز گفت: در ابتدا بايد بگويم سبزها و اصلاح‌طلبان به دليل اينکه نيروهايشان يا در زندان‌اند و يا از کشور مهاجرت کرده‌اند و دلايل ديگر، در آينده حداقل چند ساله ايران، جايگاهی نخواهند داشت. از اين رو ديناميک سياسی در ايران ميان دو طيف اصولگرايان خواهد بود.
استاد دانشگاه تهران با تقسيم‌بندی اصولگرايان به دو طيف اصولگرايان عقل‌گرا و اصولگرايان راديکال، ادامه داد: اصولگرايان عقل‌گرا يعنی افرادی مانند باهنر، لاريجانی، قاليباف، مطهری، نادران و امثالهم که اکثرا نقطه ثقلشان در مجلس قرار دارد. اينها در مقابل اصولگرايان راديکال که بيشتر در دولت دهم و کمتر در مجلس حضور دارند صف‌آرايی کرده‌اند. آينده سياسی ايران بيشتر تحت تاثير رقابت اين دو طيف خواهد بود.
زيباکلام در تحليل نتيجه رويارويی ميان اين دو طيف اصولگرا، اظهار کرد: البته در کوتاه‌مدت کفه ترازو به سود اصولگرايان راديکال خواهد بود. اما به نظر می‌رسد در بلندمدت با توجه به اينکه در عرصه اقتصاد سياست‌های اقتصادی دولت دهم ناکارآمدی خود را نشان می‌دهد و در عرصه سياست خارجی هم سياست‌های دولت دهم کشور را با بحران مواجه کرده است؛ به مرور اصولگرايان عقل‌گرا خواهند توانست جای تندروها را بگيرند که می‌توان گفت دولت يازدهم و مجلس نهم عرصه اين جايگزينی سياسی خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016