چهارشنبه 20 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه زندانيان بند ۳۵۰ اوين: تشريح سياست های جديد اعمال فشار، کلمه

کلمه : زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين که بيشتر زندانيان حوادث پس از انتخابات سال گذشته را شامل می شوند، در بيانيه ای هشت ماده ای به بيان مشکلات اين بند از زندان اوين پرداخته اند . آنها که هنوز ۱۶ نفر از هم بندان شان پس از اعتصاب غذای دو هفته ای در سلول های انفرادی به سر می برند .نسبت به اين وضعيت گلايه دارند و برخی از دلايل اعتراض اين زندانيان به شرايط نامناسب اين بند را نيز تشريح می کنند . زندانيان اين بند نزديک به سه هفته است که از امکان تماس تلفنی با خانواده هايشان نيزمحرومند .

متن کامل اين بيانيه که توسط ياران گمنام جنبش سبز در زندان اوين دراختيار کلمه قرار گرفته است ،به اين شرح است :



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مردم شريف ايران

طبق روال جديدی که از سوی نهادهای مسئول در کودتای انتخاباتی سال گذشته به زندان اوين ابلاغ شده ،از ماه گذشته تدريجا زندانيان سياسی پس از انتخابات از جمله چهره های سياسی ،فرهنگی ،مطبوعاتی و دانشگاهی زندانی در بندهای مختلف زندان اوين به بند ۳۵۰ اين زندان منتقل شده اند . اين انتقال ها و رفتار برخی از مسولان زندان و محدوديت های اعمال شده نسبت به زندانيان حکايت از آن دارد که آنان قصد دارند زندانيان سياسی را از ساير زندانيان اوين دور نگه داشته و در اين بند تحت فشارهای ويژه قرار دهند .هنوز علت اين اقدامات روشن نيست ولی ظاهرا جريان افراطی ايجاد کننده اين بحران در نهادهای اطلاعاتی و نظامی از زندانی کردن طويل المدت اين جمعيت بی گناه نيز راضی نشده و به جای بازگشت از روش غلط خود بر اعمال افراطی و غير قانونی پافشاری می کنند .در اينجا برخی از مشکلات اين بند را به صورت خلاصه بيا ن می داريم تا شما مردم ايران بدانيد که زندانيان اين بند در چه شرايطی به سر می برند .

يک – بند ۳۵۰ اوين بر خلاف ساير بندهای اين زندان از جمله بندهای متهمين اقتصادی و مالی ،فاقد امکانات رفاهی ، فرهنگی ،ورزشی و بهداشتی مناسب است .به نظر می رسد اين مساله خواست تصميم گيرندگان وزارت اطلاعات و ديگر نهادهای امنيتی -نظامی بوده است. زيرا زندانيان سياسی پس از انتخابات محبوس در اين بند علاوه بر مواجهه با اين محدوديت ها در معرض مشکلات و محدوديت هايی قرار گرفته اند که شرايطی حتی بدتر از بازداشتگاه های تحت اختيار سپاه پاسداران را در زندان اوين برای شان به وجود آورده است .

دو-اين روزها امکان تماس تلفنی برای زندانيان سياسی بند ۳۵۰ به کمتر از ۵ دقيقه در روز محدود شده است . اين در حالی است که در ساير بندهای زندان زندانيان معولا از امکان ارتباط تلفنی نامحدود برخوردار هستند و حتی در گذشته زندانيان بند ۳۵۰ نيز از امکانات بسيار بهتری برای تماس تلفنی برخوردار بوده اند .همين امکان اندک هم گاه و بی گاه و به بهانه های واهی قطع شده و امکان تماس زندانيان سياسی با خانواده هايشان ممکن نمی شود .اکنون به دليل همين بهانه های واهی زندانيان اين بند نزديک به سه هفته است که امکان تماس تلفنی با خانواده هايشان را ندارند .

سه-همچنين ملاقات های زندانيان اين بند با خانواده هايشان هم بسيار محدود شده است و اين محدوديت ها بيشتر از ساير بندها و حتی بازداشتگاه های اوين اعمال می شود . از ماه ها قبل و با شروع تغييرات در بند ۳۵۰ مقررات زندانيان سياسی در اين بند نير تغيير کرده است در حدی که پيش از اين زندانيان ۳۵۰ از امکان ملاقات های حضوری و خصوصی هفتگی برخوردار بوده اند .اما با انتقال اين زندانيان اين امکان تحت روال بسيار دشوار وفقط با اخذ نامه از دادستان و در فاصله های زمانی طولانی برای افراد بسيار محدودی از خانواده های زندانيان امکان پذير شده است .دادستان تهران بارها گفته است که لغو ملاقات های حضوری زندانيان سياسی شايعه ای بيش نيست .آقای دادستان !لابد مطلع هستيد که طبق آيين نامه زندانها هر زندانی حق دارد که به طور مرتب و حداقل هر چند هفته يکبار با تمامی اعضای خانواده اش به صورت حضوری ملاقات کند .وقتی شما اين حق را لغو کرده و آن را تبديل به امتيازی کرده ايد که خانواده های رنجديده ما با بارها رفت و آمد به دفتر شما شايد بتوانند مجوز آن را در يافت کنند ،نامش چيست؟

چهار- بسياری از زندانيان سياسی پس از انتخابات از جمله جوانانی که با احکام شگفت آور به زندان های طويل المدت محکوم شده اند تاکنون امکان استفاده از مرخصی زندانيان عادی را پيدا نکرده اند . اين در حالی است که اين امتياز به آسانی به زندانيان غير سياسی داده می شود.

پنج- وضعيت تغذيه در بند ۳۵۰ بسيار اسف بار است. مسوولان زندان مدعی هستند که جيره غذايی زندانيان ۸۵۰ تومان در روز است و با اين رقم امکان تامين غذايی بهتر برای زندانيان وجود ندارد در عين حال بند ۳۵۰ همکاری مناسبی با زندانيان برای تهيه مواد غذايی و ميوه با هزينه خود زندانيان ندارد و زندانيان امکان دريافت مواد غذايی و ميوه از خانواده ها و افراد خيررا نيز دارا نيستند . فروشگاه کوچک بند ۳۵۰ مواد غذايی بسيار محدودی را با قيمت نامناسب و کيفيت بسيار پايين به زندانيان می فروشد که اين وضعيت باعث بروز سو تغذيه در ميان زندانيان شده است .

شش-وضعيت درمانی اين بند از ديگر مشکلات زندانيان است و دسترسی به پزشک و دارو و درمان در اين بند حتی در مقايسه با ساير بندهای زندان اوين بسيار محدود است و زندانيان برای دسترسی به پزشک متخصص گاه بايد هفته ها يا حتی در مواردی ماه ها بيماری ، درد و رنج را تحمل و کنند .

هفت- زندانيان سياسی حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری غالبا چهره های فرهنگی و دانشگاهی هستند و بهترين راه پر کردن اوقات خود را در زندان مطالعه و تحقيق می دانند. اين در حالی است که در بند ۳۵۰ زندانيان اجازه دريافت کتاب و امکانات فرهنگی از خانواده های خود را ندارند .از ويژگی های ديگر بند ۳۵۰ فقدان امکانات ورزشی است و در ماه های گذشته سالن کوچک ورزش اين بند هم به سلول تبديل شده است .بنابراين زندانيان فقط می توانند در ساعات روز در محيط محدود و کوچک هواخوری قدم بزنند .

هشت-ظاهرا در انتخاب مسوولان زندان و بند ۳۵۰ نيز نظرات خاصی اعمال می شود در حاليکه زندانبان ها در بندهای مختلف زندان اوين رفتارهای انسانی تر از بازجويان با زندانيان دارند . برخی مسئولان بند ۳۵۰ رفتاری بسيار زننده و ناشايست نسبت به زندانيان سياسی از خود نشان می دهند . گاهی اين رفتارها تا حدی افراطی است که احتمال داده می شود که آنان به خاطر اين رفتار ناشايست مورد تشويق مسئولان ذی ربط قرار می گيرند .

نه-دو هفته پيش واکنش مسالمت جويانه تعدادی از زندانيان سياسی ، نسبت به اين رفتار های ناشايست و ساير تبعيض های اعمال شده در بند ۳۵۰ منجر به انتقال ۱۶ نفر از آنان به سلولهای انفرادی شد. مقاومت زندانيان سياسی معترض و اعتصاب غذای آنان منجر به واکنش های نادرست تری از سوی مقامات زندان شد و متاسفانه اين زندانيان در معرض خطرات جسمی و جانی قرار گرفتند .

در عين حال در شرايط کنونی روشن نيست که اولا نهادهای ذی ربط با اعمال اين رويه های جديد در بند ۳۵۰ و جمع کردن زندانيان سياسی پس از انتخابات در اين بند و تخليه ساير زندانيان بند به دنبال چه اهدافی هستند؟

در پايان ما دو سوال از مقامات قضايی داريم:

اولا :مسوولان قضايی پس از ماه ها اقدامات خلاف قانون و تحميل بحران به کشور با اعمال فشارهای شديد به زندانيان سياسی بی گناه در بند ۳۵۰ زندان اوين چه نتيجه ای به دست می آورند.

ثانيا : واقعا چه سرنوشتی در انتظار زندانيان مظلوم سياسی پس از انتخابات رياست جمهوری ۸۸ است که به خاطر گناه ناکرده در حال حاضر بيشترين فشارها را در زندان اوين متحمل می شوند ؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016