یکشنبه 24 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: فتنه‌گر واقعی جريان‌هايی هستند که بی محابا دروغ می‌گويند، ايلنا

ـ به طرفداری از انقلاب افتخار می‌کنيم، اما می‌گوئيم نبايد جمهوری اسلامی ولو به نام اسلام از مسيرخود منحرف شود
ـ فتنه‌گر واقعی جريان‌هايی هستند که بی محابا دروغ می‌گويند و می‌کوشند تا عرصه را بر هرکس که نمی‌پسندند، تنگ کنند.


ايلنا: رئيس دولت اصلاحات با تاکيد بر اين‌که در جمهوری اسلامی بايد زمينه مشارکت و حضور در عرصه سرنوشت برای همه فراهم باشد، گفت: لازمه باز بودن فضا و آزاد بودن احزاب و تشکل‌ها و فعاليت‌ها اين است که انتقاد نه تنها ممنوع نباشد بلکه ارزش به حساب آيد.
به گزارش ايلنا، سيد محمدخاتمی در ديدار با اعضای سابق اتحاديه انجمن‌های اسلامی در اروپا ضمن تبريک به مناسبت فرارسيدن ماه مبارک رمضان وتقدير از کار ارزنده تدوين تاريخچه اتحاديه انجمن های اسلامی در اروپا و يادآوری خاطرات خوب همکاری و همراهی با اتحاديه در دوران مسئوليت در اروپا اظهار داشت: از آنجا که جنبش اسلامی دانشجوئی در خارج بخشی از پيکره حرکت و مبارزات ملت ايران در دوره اخير تاريخ است، پرداختن به آن خود به خود اهتمام به کل جنبش ملی و نهضت اسلامی نيز هست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به دوره بعد از کودتای آمريکائی - انگليسی ۲۸ مرداد و شکست نهضت ملی و استقرار نفس‌گير خودکامگی وابسته به آمريکا و سرکوب آزادی‌ها که به پيدايش ياس از امکان هرگونه فعاليت قانونی و مسالمت آميز برای ايران منجر شد، به شکل‌گيری جريان‌های مسلح در ايران و خشونت متقابل رژيم جبار و گروه‌های زير زمينی مبارز اشاره کرد و به نهضت اسلامی به رهبری امام خمينی و نتايج درخشان آن پرداخت.
رئيس بنياد باران يادآور شد: همپای مبارزات ملت ايران در داخل عليه استبداد و استعمار، فرزندان ملت در خارج هم فعال بودند؛ ابتداء همه گرايش‌ها تحت عنوان "کنفدراسيون" فعاليت می‌کردند ولی ديری نپائيد که جوانان مسلمان احساس کردند که می‌بايست با عنوان مخصوص خود و با حفظ هويت دينی و تقويت آن به فعاليت و مبارزه بپردازند.
وی تصريح کرد: همين امر سبب تاسيس انجمن‌های اسلامی در اروپا و بعد سامان محوری آن " اتحاديه "شد که به حق نقش شهيد بزرگوار آيت الله بهشتی در ايجاد و تقويت آن نقشی ممتازی بود و پس از آن تشکل انجمن‌های اسلامی دانشجويان در آمريکا و کانادا نيز فعال شد.
خاتمی با بيان اين‌که اتحاديه و انجمن‌ها با سه هدف بزرگ کار خود را آغاز کردند و بحمدالله توفيقات بزرگی نيز داشتند، گفت: هدف اول بالابردن آگاهی‌های دينی، سياسی و اجتماعی خود بود و هدف دوم بهره‌گيری از فضای بازتری که در آن به سر می‌بردند، برای تقويت مقاومت و مبارزه ملت ايران در داخل کشور و انتقال مسائل و نظرات آنان به صحنه افکار عمومی و در يک کلام روشن نگاه‌داشتن چراغ مبارزات ضد استبدادی و ضداستعماری ملت، بود. هدف سوم نيز معرفی و تقويت نهضت آزادی‌خواه اسلامی در ايران بود.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان افزود: خوشبختانه انقلاب اسلامی و طرح انگاره‌های آن به تداوم و تقويت اين جريان در خارج کشور کمک کرد و دانشجويان هويت خود را در ارتباط و اتصال با نهضت و انقلاب اسلامی تعريف کردند و در برهه‌ای حساس توانستند نقش در خور توجهی در جهت خدمت به انقلاب و کشور و ملت شريف ايران ايفاء کنند.
وی ادامه داد: در اينجا خوب است با توجه به آنچه گذشته به پرسشی مهم پاسخ گوئيم؛ ما و شما چه می‌خواستيم و تلقی ما از انقلاب و اسلام و مطالبات مردم چه بود؟ در انقلاب اسلامی و رهبری امام چه خصوصيتی بود که آنرا از حرکت‌ها و جنبش‌های فکری – مبارزاتی اسلامی آن روزگار در بسياری از کشورهای اسلامی و عربی که نوعا گرايش به ظاهر گرائی و جمود از يکسو و خشونت و منطق گريزی از سوی ديگر داشتند ممتاز می‌کرد؟
خاتمی در پاسخ گفت: پاسخ روشن است، دين در انقلاب اسلامی طرفدار آزادی بود و مردم را حاکم بر سرنوشت خود می‌خواست و فراخوان به وضعيتی داشت که در آن رابطه خدايگان و برده ميان حاکمان و مردم به رابطه ناشی از ارباب بودن مردم و خدمتگزار و مسئول بودن حکومت تبديل شود.
رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: در اين بينش، حکومت برآمده از رای و رضايت مردم بود و عدالت را بسيار و وسيع‌تر از عدالت اقتصادی آن هم پيروی سطحی از مدل‌های ناقص مارکسيستی می‌ديد.
وی با بيان اينکه ما بعد از انقلاب همواره از زبان امام (ره)اهميت مردم و رای آزاد آنان را شنيديم، تاکيد کرد: اصرار به تدوين قانون اساسی و بعد همه‌پرسی آن و شکل‌گيری نهادهای مردم بنياد و تاکيد بر اين‌که "ميزان رای ملت"است و نيز استقرار نظامی که همه ارکان آن به طور مستقيم يا غير مستقيم برآمده از رای و رضايت مردم و مسئول در برابر آنان باشند، شاهد اين مدعی است.
رئيس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: حاصل انقلاب هم جمهوری اسلامی بود؛ "جمهوری" به همان معنی که در همه جای عالم تعريف شده است که در آن محور و مدار بايد مردم باشد به اضافه اينکه در آن معيارهای دينی و ارزش‌های اسلامی بخصوص اخلاق و عدالت و کرامت آدميان رعايت شود.
خاتمی تصريح کرد: چون فعليت حکومت در نظام ما ناشی از اراده و رای مردم بود، طبعا لازمه‌اش وجود آزادی است گرچه نفس آزادی هم در جای خود يک ارزش والای انسانی و الهی است.
رئيس بنياد باران با بيان اين‌که در حکومت‌های خودکامه انتقاد يعنی براندازی، گفت: اين در حالی است که ما در انقلابمان خواستارحکومت و نظامی بوديم که آزادی بيان و انتقاد، نه تنها حق، بلکه وظيفه مردم (امر به معروف و نهی از منکر) باشد و از زبان رهبر فقيد انقلاب اين فراز بلند را شنيديم که حاکمان نبايند بپندارند که کسی را حق انتقاد نيست؛ انتقاد بلکه تخطئه موهبتی است الهی.
وی تاکيد کرد: البته آنچه ما می‌خواستيم علاوه بر تامين آزادی و کرامت انسان و تضمين حق حاکميت او بر سرنوشت که همگی از پايه‌های مردم سالاری است اين بود که نظام ما دچار کاستی و سستی نظام‌های دموکراتيک هم نباشد، يعنی جدا خواستار حاکميت ارزش‌های والای الهی و معنوی و نيز عدالت و اخلاق در جامعه بخصوص نسبت حاکمان با مردم بوديم؛ يعنی ما بيش از آنچه در دنيای آزاد امروز هست يا ادعا می‌شود هست، می‌خواستيم ومی خواهيم.
خاتمی اظهار داشت: امروز بی‌ابهام و با فرياد بلند اعلام می‌کنيم، از اينکه انقلاب کرده‌ايم پشيمان نيستيم؛ از اين‌که به جمهوری اسلامی رای داده‌ايم اظهار ندامت نمی‌کنيم، به طرفداری خودمان از انقلاب و جمهوری اسلامی افتخار می‌کنيم، اما می‌گوئيم نبايد جمهوری اسلامی ولو به نام اسلام از مسيرخود منحرف شود.
وی با تاکيد بر اين‌که ما می‌گوييم در جمهوری اسلامی بايد زمينه مشارکت و حضور در عرصه سرنوشت برای همه فراهم باشد، گفت: لازمه اين امر باز بودن فضا و آزاد بودن احزاب و تشکل‌ها و فعاليت‌ها اين است که انتقاد نه تنها ممنوع نباشد بلکه ارزش به حساب آيد.
رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد: اگر در کشوری انتقاد و بيان آزاد بود بسياری از مشکلاتی که در اثر سوء مديريت -و حتی توطئه- پيدا و پنهان پيش می‌آيد از ميان برداشته خواهد شد و فسادی که شعار مبارزه با آن را می‌شنويم ولی عملا در حال گسترش است، کاهش خواهد يافت.
وی افزود: ما می‌گوئيم بی اخلاقی و بد اخلاقی آفت بزرگ يک حکومت است و می‌گوئيم ظلم به هر صورت و توسط هر کسی مردود و محکوم است و حال شگفت انگيز است که دلسوزانی که چنين می‌گويند و می‌خواهند به انواع اتهامات متهم و فتنه‌گر معرفی شوند.
رئيس بنياد باران يادآور شد: فتنه‌گر واقعی افراد يا جريان‌هايی هستند که بی محابا دروغ می‌گويند و آن را به پای نظام می‌گذارند و می‌کوشند تا عرصه را بر هرکس و هر جريان که نمی‌پسندند تنگ کنند و آزادی‌های قانونی را محو و قانون را بی‌اعتبار کنند و چهره دين و نظام را ناپسند و زشت جلوه دهند و حاصل اينها کاهش رضايت مردم و سستی اعتماد جامعه به حکومت و آسان‌ترکردن کار دشمنانی است که می‌خواهند ضربه اساسی به نظام و کشور وارد کنند.
خاتمی خاطر نشان کرد: ما و شما و همه انسان‌های بيدار انقلاب از آنچه کرده‌ايم پشيمان و ناخشنود نيستيم و از خواست‌های اساسی ملت و ارزش‌هائی که از انقلاب و امام آموخته‌ايم دست بر نمی‌داريم و لحظه‌ای از مردم و کرامت و آزادی آنان و پاسداری از حرمت و اعتبار ايران عزيز و ايرانی سرفراز در جهان غافل نمی‌مانيم.
در اين ديدار دو جلد تاريخ فعاليت اتحاديه به سيد محمد خاتمی اهداء شد و گزارشی از نحوه تدوين اين اثر که هنوز جملاتی از آن نيز در دست تاليف است ارائه شد.
همچنين در اين ديدار دبير اسبق اتحاديه و بعضی از اعضاء ديگر پيرامون وضع گذشته و حال اتحاديه و نيز موضوعات روز مطالبی را بيان داشتند و ديدگاه‌های خود درباره آزادی و موانع پيشرفت کشور و لزوم تجديد نظر در سياست‌ها و رفتارها برای بهره گيری از قوانين و تدبير همه نيروها با ديدگاه‌های مختلف و خدمت به ايران و انقلاب اسلامی در اين برهه حساس و خاص بيان کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016