دوشنبه 29 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدشريف: حکم شيوا نظرآهاری حيرت انگيز است، انتظار تبرئه از اتهام محاربه داشتم، کمپين بين المللی حقوق بشر

محمدشريف وکيل شيوا نظر آهاری به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت درتمام سالهايی فعاليتش به عنوان وکيل هيچ زنی با موقعيت اجتماعی موکش به تبعيد به شهر دور از محل سکونتش مانند ايذه محکوم نشده است. او حکم را حيرت انگيز و نگران کننده خواند او گفت حتی مطمئن نيست «اين زندان بند زنان داشته باشد چه برسد به زندانی سياسی.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وکيل خانم نظر آهاری به کمپين گفت که اين فعال حقوق بشر، صبح روز شنبه از سوی قاضی پيرعباسی، رييس دادگاه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش سال حبس در زندان ايذه در استان خوزستان محکوم شد. در اين حکم جديد شيوا نظر آهاری بابت اتهام محاربه به سه وسال نيم تبعيد در زندان ايذه، و برای اتهام اجتماع و تبانی در ارتکاب جرم به دو سال حبس و برای اتهام تبليغ عليه نظام به شش ماه حبس محکوم شده است . همچنين اين فعال حقوق بشر به اتهام اغتشاش افکارعمومی به ۷۶ ضربه شلاق محکوم شده که به ۴۰۰ هزار تومان جريمه تبديل شده است.

محمد شريف، وکيل اين متهم با اشاره به غير منتظره بودن حکم به کمپين بين اللملی حقوق بشردرايران گفت :‌«‌ايذ ه ۱۷۸ کيلومتر با اهواز فاصله دارد و يک جای دورافتاده است . تا آنجا که ظرف اين مدت تحقيق کردم، فهميدم اصلا ايذه بند نسوان ندارد اما باز هم در حال پرس وجو هستم که مطمئن شوم آنجا زندانيان زن هم دارد يا نه، ديگر چه برسد به زندانی زن سياسی….در تمام سالهای کاری‌ام و تا آنجا که شنيدم هيچ زنی با شخصيت اجتماعی شيوا به چنين تبعيدگاه دور و گمنامی فرستاده نشده است.»

شيوا نظر آهاری ، فعال حقوق بشر که به تازگی با قرار وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شده است سال گذشته يک روز پس از انتخابات دستگير شد و بعد از گذشت صد روز که نيمی از آن را دربند انفرادی گذرانده بود با قرار وثيقه آزاد شد اما کمی بعد دوباره در اواخر آذرماه سال گذشته درحاليکه قصد شرکت در مراسم تشيع آيت الله منتظری را داشت دستگير شد.

شريف به کمپين گفت: « مسلما‌ تمام تلاشم را انجام می دهم تا رای در دادگاه تجديد نظر تغيير کند ولی وضعيتی که در دادگاه بدوی پيش آمد تا حدودی اميد م را کاهش داده است. انتظار داشتم شيوا از محاربه رفع اتهام شود حالا ديگر نمی توانم برای دادگاه تجديد نظر پيش بينی داشته باشم. فرستادن شيوا به ايذه بسيارحيرت انگيز و نگران کنند ه است . ملاقات خانواده اش و همين طور من را با مشکلات جدی همراه می سازد . بايد رفت اهواز ، بعد هفت گرد ، بعد جايی به اسم ملکان و بالاخره رسيد به ايذه. چنين مسافت دوری مسلما در رفت و آمدها تاثير می گذارد و روند کنترل بر روی پرونده را کاهش می دهد.»

شريف با اظهارتاسف از اينکه تاثيرش در اين پرونده صفر بوده است ، درباره حکم تبعيد به کمپين گفت : «آيات ۳۳ و ۳۴ سوره معاد به اين جرم اختصاص داده شد ه است و دقيقا طبق همين آيات مجازاتی در قانون مجازات اسلامی هم درج شده است . مجازاتی که برای محاربه در ماده ۱۹۰ آمده دقيقا اينطور است : قتل ، آويختن به دار، قطع دست راست و سپس پای چپ و چهارم نفی بلد يا همان تبعيد. اما آنچه در کتب فقهی آمده تبعيد است نه تبعيد در زندان . من تا به حال تبعيد در زندان را نديد م ديگر چه برسد به اينکه دختر ۲۶ ساله ای با مشخصات شيوا به زندان دور افتاده ای تبعيد شو د.»

اين وکيل ادامه می دهد :« اما حرف اصلی ما اين است که در پرونده شيوا دليلی برای انتساب محاربه وجود ندارد. به هر حال من و خانم افروز مغزی که وکيل ديگر شيوا هستند لايحه دفاعيه ای نوشتيم و به زودی به دادگاه تحويل می دهيم.»

شريف با اشاره به اينکه ديروز با شيوا و خانواده اش صحبت کرده است گفت :«من و خانواده اش بيشتر از او نگران بوديم . بهرحال شيوا به دليل شخصيت خاصش نگرانی را در چهره اش نشان نمی دهد . من که تجربه اين پرونده ها را دارم می گويم به شرط فرستادن شيوا به ايذه پيگيری پرونده بحرانی می شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016