پنجشنبه 24 فروردین 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واژه نامه جنسی، نشریه چراغ

www.pglo.org
editor@pglo.org

همانطور که مستحضرید خیلی از افراد معانی و اصطلاحات جنسی را نمی دانند و دید بدی نسبت به همجنسگرایان و دوجنسگرایان دوجنسگونگان و دیگر شاخه هاو دسته بندی های جنسیتی دارند با توجه به اشتباه استفاده نمودن واژه های انگلیسی برای بیان گرایشات هم چنین سوالات زیاد دوستان عزیز بر آن شدیم که واژه نامه ای را ارائه نماییم تا از این طریق علاوه بر آگاهی رسانی در جا افتادن و کاربرد صحیح آن اصطلاحات کوشا باشیم لطفا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

Gender
جنسیت، جنسگونگی. بیانگر خصوصیات و علایمی است که یک جامعه به عنوان خصوصیات "زنانه" و یا "مردانه" قبول دارد. برخلاف باور عمومی، جنسگونگی در جوامع مختلف و زمان های مختلف متفاوت است.

Gender Identity
به معنی هویت جنسی است. به احساسی گفته می شود که شخصی از مرد یا زن بودن خودش دارد.

Sexual Orientation
به معنی شناخت جنسی می باشد. به علاقه و آگاهی جنسی و روانی یک شخص و روابط جنسی او گفته می شود که شامل سه زیر شاخه است؛
1- هتروسکشوال یا دگرجنسگرا
2- بایسکشوال یا دوجنس گرا
3- هموسکشوال یا همجنس گرا

Heterosexual
به معنی دگرجنس گراست و پس از عام شدن واژه هموسکشوال از سال 1869 این واژه در مقابل آن ایجاد شد که نشانگر افرادی است که ارضای روحی، جنسی و جسمی شان با جنس مخالف مقدور است.

Metro sexual
زیرشاخه ای از دگرجنسگرایان هستند که به وضعیت پوشش، پیرایش و زیبایی خود اهمیت خاص می دهند و از حساسیت ویژه ای نسبت به این امر برخوردار هستند.

Straight
به معنی صاف و مستقیم است. هم واژه ی دیگری است برای مشخص کردن دگرجنس گرایان در مقابل کلمه ی منحرف و یا کج (mislead) استفاده می شود.

Bisexual
کلمه ای است ترکیب شده ی انگلیسی و پسوند Bi لاتین که به معنی عدد دو می باشد و نشان گر آن دسته از افرادی است که خشنودی جنسی شان را از هر دو جنس موافق و مخالف کسب می کنند.

Homosexual
به معنی همجنس گرا می باشد. برای انسان هایی کاربرد دارد که رضایت روحی، جسمی و جنسی خود را در نزد همجنس خود می بیند. این واژه برای اولین بار در سال 1868 توسط کارولی م. کرتبنی در مکاتبات شخصی اش استفاده شد و یک سال بعد در یک سری دفترچه هایی که به جهت روشن سازی ماجرای لوط پیامبر و اقوم سدوم و عماره منتشر شده بود استفاده شد و نسل به نسل گشت و اکنون با گذشت بیش از 130 سال رسمیت خودش را پیدا کرده است.

Asexual
به معنی بی جنس است و بر خلاف تمامی دسته های دیگر این گروه در روابط جنسی کاملا خنثی هستند و هیچ لذتی از داشتن آن نمی برند و کاملا خود را کنار کشیده و مجزا می کنند. در واقع این افراد حامل ناهنجاری در دستگاه جنسی خود (تولید مثل داخلی) هستند.

Heterosexism
این کلمه به معنی مکتب دگرجنس گرایی می باشد. یعنی ایجاد و گسترش پیش زمینه فکری دگرجنس گرایی در جامعه به گونه ای که همجنس گرایی یا دوجنس گرایی، رفتاری غیر طبیعی و ناهنجار طلقی بشود.

Transgender
این کلمه برای مشخص کردن افرادی است که به نحوی مثل پوشیدن لباس جنس مخالف یا عمل جراحی جنسیت خودشان را کم رنگ کرده و جنس مخالف را نشان می دهند و به عبارت دیگر افرادی که هویت جنسی آنها با جنس گونگی فیزیولوژیک آنها هم گونی نداشته باشد و شامل سه گروه دوگانه پوش، دگرپوش و دگرجنس شده می باشند. مخاطبین این سه گروه عموما دگرجنس گرایان و یا دوجنس گرایان هستند.

Cross-dresser
این کلمه به معنی دوگانه پوش می باشد و برای مشخص کردن افرادی عنوان می شود که از هر دو پوشش جنسی موافق و مخالف خود استفاده کرده و لذت می برد.

Transvestite
این کلمه به معنی دگر پوش است و به کسانی گفته می شود که از پوشیدن و نمایش خود به صورت جنس مخالف احساس رضایت و خشنودی دارند. برخی اوقات این واژه و همجنس گرا مترادف یکدیگر استفاده می شود که اشتباه است، هر کدام معنای متفاوت رامی سازند.

Transsexual
این کلمه یعنی دگرجنس شده و برای مشخص کردن افرادی به کار می رود که به طور راسخ جنسیت خودشان را انکار می کنند و جنسیت متضاد را انتخاب می کنند. عموما به کسانی گفته می شود که با عمل جراحی جنسیت خودشان را تغییر داده اند.

GAY
قدمت این کلمه شاید به قدمت تاریخ باشد. در گذشتگان دور به معنی "به خوبی همان طور که تو هستی" استفاده می شد تا قرن 14 میلادی که معنای خوشحال و شاد را به خود گرفت.
در سال 1637 همراه شد با توضیح شخصی که زندگی بی توجه و بی امیدی دارد.
در سال 1825 به معنی زنان جیب بر استفاده شد.
در اواخر قرن 19 معنای دوره نقاهت یا زمانیکه بیماری می گذرد و سلامت جایگزین می شود استفاده شد و با تعبیر مجازی همچون "خانه عفاف" جای کلمه فاحشه خانه (Gay House) را گرفت.
اما معنی Gay با کاربرد امروزی که همان همجنس گرایی مردان است اولین بار در سال 1933 در نمایش "جوان و شریر" (Young & Evil) استفاده شد. پس از آن کری گرانت کارگردان فیلم "پرورش بچه" (Bringing up baby) در سال 1938 از آن برای نشان دادن یک دگرپوش استفاده کرد. تااینکه همجنس گرایان این کلمه را به عنوان یک رمز و یا کد بین خودشان استفاده می کردند، عمومیت پیدا کرد. در ابتدا به عنوان صفت کاربرد داشت اما پس از جا افتادن و به رسمیت رسیدن همجنس گرایان از تاریخ 1953 به بعد به عنوان اسم استفاده شد.
بعضی افراد این کلمه را شامل Bisexual و Lesbian هم می دانند که این اشتباه است و آنها هر کدام واژه های مجزای خودشان را دارند.

Lesbian
این کلمه برای تعریف همجنسگرایان زن استفاده می شود که لذت روحی، جسمی و جنسی خود را با یک همجنس زن کسب می نمایند. ریشه این کلمه از "لزبوس"(Lesbos)نام جزیره ای در یونان است، که شاعر زن معروف یونانی بنام "سافو" در قرن هفتم قبل از میلاد در آنجا می زیست. بیشتر آثار به جای مانده از سافو اشعار عاشقانه وی خطاب به زنان است.

Top
به معنی بالا می باشد و برای روابط همجنس گرایانی استفاده می شود که مایل هستند نقش کننده و یا فاعل را ایفا نمایند.

Butt
به معنی کپل می باشد و برای روابط همجنس گرایانی استفاده می شود که مایل هستند نقش شونده و یا مفعول را ایفا نمایند.

Versatile
به معنی چندسوگرد یا همه کاره می باشد و برای روابط همجنس گرایانی استفاده می شود که مایل هستند چیزی ما بین Top و Butt باشند و هر دو نقش را ایفا می نمایند.

Active
به معنی فعال و متحرک می باشد و به افرادی گفته می شود که در روابط جنسی خود فعال تر و متحرک تر از شریک خود می باشند. این صفت بدون توجه به Top و Butt و یا Versatile بودن فرد استفاده می گردد.

Passive
به معنی غیر فعال و بی حال می باشد و به افرادی گفته می شود که در روابط جنسی خود کم فعال و کم تحرک تر از شریک خود می باشند. این صفت بدون توجه به Top و But و یا Versatile بودن فرد استفاده می گردد.

Soft Sex
به معنی رفتارهای ملایم جنسی است. به آن روشی گفته می شود که نیاز کمتری برای هارد سکس دارند و ترجیح می دهند که با شریک جنسی خود از همین راه به ارگاسم یا ارضای جنسی برسند.

Hardcore
به رفتار جنسی ای گفته می شود که علاوه بر عشق بازی یا به اصطلاح سافت سکس تمایل به اینترکورس یا دخول نیز دارند و ترجیح می دهند که از این راه به ارگاسم یا همان ارضای جنسی برسند.

Pedophilia
به معنی بچه باز است و افراد بالغی را شامل می شود که گرایش جنسی به کودکان و نابالغان دارند. این گرایش می تواند با جنس موافق و یا مخالف شکل گیرد. بسیاری به اشتباه این واژه را زیر مجموعه ای از واژه همجنس گرایی می دانند چون که این واژه شامل گرایش بالغین به بالغین همجنس است یعنی شامل دو مشخصه همجنس و رشد یافته می باشد در حالی که در پدوفیلیا این چنین نیست. لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی (W.H.O.) پدوفیلیا را بر خلاف همجنس گرایی در دسته انحراف های جنسی قرار داده است.

Homophobia
معنی دقیق این کلمه ترس از همجنس گرایی است. مخالفان همجنس گرایی، فرهنگ و زندگی همجنس گرایان که عموما این مخالفت به عمل تبدیل شده است می باشند. ماخذ دیگری اشاره می کند ترس و خشونت و جرم قلمداد کردن همجنس گرایی و دشمنی با همجنس گرایان می باشد.

Transphobia
به معنی دگرجنس گونه ستیزی است و خصومت و ترس از دگرجنس گونگان بدلیل تعصب و پیش داوری می باشد.

Heterosexual Privilege
به معنی مصونیت دگرجنس گرایی می باشد و به کسانی گفته می شود که حقوق ویژه ای را به دگرجنس گرایی ارائه می نمایند به نحوی که همجنس گرایی و یا دوجنس گرایی را رد می نمایند.

Ally
به معنی متحد و هم پیمان است و به افرادی گفته می شد که برای دگرجنس گرایی حق و حقوق خاصی را شامل می شوند و از فراوان شدن همجنس گرایان در جوامع نگرانی دارند. این افراد معیار طبیعی بودن و اعتدال جامعه را دگرجنس گرایی می دانند.

Institutional Oppression
به معنی ستم رسمی سازمان دهی شده است که از طرف اجتماع به گروهی خاص بدلیل زبان، آموزش، نژاد، جنسیت و... وارد شود.

Internalized Oppression
به معنی ظلم و ستم درونی است که به شخص به دلیل زبان، آموزش، نژاد، جنسیت، مذهب و... وارد می شود و نمی تواند آن چه را که هست و خشنودش می کند و در درون دارد را نمایان سازد.

In the closet
به معنی پنهان می باشد و به همجنس گرایان و یا دوجنس گرایانی گفته می شود که به دلیل شرایط اجتماعی نمی تواند در بین دوستان، همکاران و... آن چه که هویت جنسی اش است را نشان دهد.

Coming Out (Outing)
به معنای برون ریزی است و به مرحله ای گفته می شود که همجنس گرایان تلاش می کنند که هویت جنسی شان را به خانواده و یا اجتماعشان در میان بگذارد.

LGBT
این کلمه کوچک شده ای است از واژه انگلیسیLesbian, Gay, Bisexual, Transgender می باشد که معمولا به جوامع "غیر دگرجنسگرا" گفته می شود.

DRAG
به دوگانه پوشی گفته می شود که عموما شامل رابطه جنسی نمی گردد.

Fag
این واژه ای بود که از بسیار قدیم دگرجنس گرایان برای توهین کردن و خشمگین ساختن همجنس گرایان مرد استفاده می کردند. اما بین همجنس گرایان با جنبه مثبت استفاده شد و اکنون آن چنان زشتی و گستاخی قدیم را در ادبیات انگلیسی ندارد.
معنی واژه ای این کلمه حمال و خدمتکار است اما در این جا به معنی هیزم استفاده می شود چرا که از واژه Fog out به معنی دسته هیزم گرفته شده است. آن هم به این دلیل که در گذشته باور بر این بود که همجنس گرایان را باید سوزاند و آن ها می توانند هیزم خوبی برای جهنم باشند.
با گذشت زمان واژه fog تغییر کاربرد کرد تا جایی که حتی دانش آموزن دبستانی نیز به شاگردان سال پایین خود fog خطاب می کردند به معنی آن که شما زر دست مان هستید. در حال حاضر fog به کسی گفته می شود که مایل است در روابط جنسی اش مفعول واقع شود.

Camp
به معنی گردش و اردو است و نشان گر موضوعی است که بین همجنس گرایان بیشتر رواج دارد.

Closet
یعنی پستو یا جایی که معمولا لباس ها و وسایل گذاشته می شود. در بین همجنس گرایان به محلی گفته می شود که بتوانند راحت جنسیت خودشان را ابراز کنند.

Sugar daddy
به معنی بابای بامزه است و به مرد همجنس گرای مسنی گفته می شود که در بین مردان جوان همجنس گرا حضور بیشتری دارد.

Drag Queen
شاهزاده ی زورکی و به مردان همجنس گرایی گفته می شود که احساس خوش تیپی زیادی دارند و معمولا به پوشیدن لباس های زنانه علاقه نشان می دهند.

Fogdog
یعنی عجوزه و به زنان دگرجنس گرایی گفته می شود که سعی می کنند با گشتن دور و بر مردان همجنس گرا دوستی برای خود دست و پا کنند.

Family
به معنی فامیل و خانواده می باشد و اصطلاح و رمزی است بین همجنس گرایان که به دگرجنس گرایان گفته می شود.

Flame
به معنی شعله می باشد و به مردان همجنس گرایی گفته می شود که بیش از حد رفتار های زنانه دارد و در هر جا انجام می دهد و فرقی برایش ندارد.

Her
ضمیر اشاره مونث است که همجنس گرایان در جوامع خود برای شوخی یکدیگر را خطاب می کنند.

Bear
به صورت غیر رسمی به مردی که پشم آلود و پر مو باشد گفته می شود.

Basher
به صورت غیر رسمی به اشخاصی که به همجنس گرایان پرخاشگر و توهین گرند گفته می شود.

Breeder
به معنی زایشگر است و به صورت غیر رسمی عموما جهت کوچک شمردن هتروسکشوال ها عنوان می شود

Butch
به معنی گردن کلفت هست و به صورت مجازی به همجنس گرایان مرد عضلانی گفته می شود . در برخی مواقع از واژه un-butch نه به عنوان غیر عضلانی بلکه به شوخی به گی های مرد با رفتارهای زنانه گفته می شود.

Lipstick dyke
واژه ای است که به شوخی برای زنان همجنس گرایی که رفتار زنانه بسیار دارند گفته می شود.

Mary
نام مستعاری است که عموما مردان همجنس گرا یکدیگر را خطاب می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




Nelly
عموما جهت نشان دادن مفهوم مردان همجنس گرایی که بسیار زن گونه هستند بکار می رود.

Queer
واژه "فراهنجار" یا "Queer" به افراد با گرایش جنسی دراقلیت - از قبیل همجنس گرایان زن و مرد، دوجنس گرایان و دگرجنس شدگان - اطلاق می شود.
کلمه Queer در اصل در زبان انگلیسی به مفهوم غیرعادی و عجیب و لفظ توهین آمیزی بود که در اواخر قرن 19 میلادی در مورد همجنس گرایان مرد بکار برده می شد.
امادر سالهای 80 میلادی، در جریان مبارزات همجنس گرایان در آمریکا، بعضی مبارزان و گروه های همجنس گرا، بخصوص گروه Queer Nation شروع به استفاده از این واژه بجای واژه های رایج "گی" و "لزبین" برای بیان هویت خود کردند. آنها شعار می دادند : "این است که هستیم، ما همجنس گراییم باید با آن بسازید" و اکنون آن چنان حساسیتی ندارد و برخی مواقع به جای گی استفاده می شود.
این گذار نشانگر تغییر و تحول هویت و موقعیت اجتماعی-سیاسی-فرهنگی همجنس گرایان در آمریکا و بعضی دگر کشورهای غربی بود. از نظر آنها "گی"و "لزبین" بیانگر هویت هایی محدود و ناقص بودند. بعلاوه لفظ فراهنجار عصیانگر و نشانگرخواست این افراد به متفاوت بودن، وعدم نیاز آنها به پذیرش از طرف باقی جامعه و تحلیل در آن بود

Size Queer
به معنی شاهزاده ی سانتی است و به کسی گفته می شود که عموما قضاوت هایش را از روی اندازه و بزرگی آلت تناسلی آن ها انجام می دهند.

Twinkle
به معنی چشمک است و به همجنس گرایانی گفته می شود که بسیار جذاب و تو دل برو هستند.

منابع:
1- Glossary for reading about witches، Mid-Wives and magic
2- Etymologies & world origins.
3- Gregory word، studies on gay & lesbian language – bibliography





















Copyright: gooya.com 2016