یکشنبه 2 مهر 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش سمينار و نمايشگاه پيرامون سکس و روابط جنسی در گوتنبرگ، شبنم

۲۳ سپتامبر، يک روز آفتابی در شهر گوتنبرگ، نمايشگاه و سخنرانی با عنوان ديدگاه فرهنگی پيرامون سکس و روابط جنسی از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر برگزار شد. سخنرانان حاضر در اين بحث آقای خاقانی، يکی از اعضای ايرانی گروه نواکس آرک-صليب سرخ (Noaks Ark-Röda Korset) که در زمينه اطلاع رسانی امور جنسی در سوئد فعاليت دارد، و همچنين خانم مژگان کاهن، روانشناس، از کشور بلژيک بودند.
نمايشگاه کوچکی که در «سالن آبی» با همکاری با موزه تاريخ طبيعی شهر گوتنبرگ و همچنين نواکس آرک تدارک ديده شده بود، نمايشگر موضوعاتی از قبيل نحوه رويارويی افراد با مسائل جنسی و تابوها و خرافات مربوط به آنها، بيماريهای مراقبتی و نحوه جلوگيری از آنها، تنوع و گوناگونی آلات تناسلی مرد و زن در اشکال و نزديک صد نمونه مجسمه گچی، پديده ارگاسم زنان ( در اين زمينه عکسهايی از صورت زنان در حالت ارضای جنسی گرفته شده بود) و نيز مبحث هموسکسوآليتی بود.
اين نمايشگاه در واقع اختتاميه پروژه ای بود که يک گروه فرهنگی ايرانی طی شش ماه مشغول انجام آن در گوتنبرگ بوده است. موضوع آن نيز يکی از پرطرفدارترين مسائل يعنی امور جنسی و بيماريهای مقاربتی بود. هر گاه نوبت به ديالوگ زنده در اين گونه موارد می رسد، افراد مانند امروز در حاضر شدن در صحنه بحث و گفتگو فاصله گرفته و مردد می مانند. با وجود تعداد اندک شرکت کنندگان، بحث شروع می شود:
اولين سخنرانی توسط آقای خاقانی برگزار می شود. او از ديدگاه و نيز اهميت نحوه رفتار صحيح والدين با فرزندانشان در زمينه تربيت جنسی آنان سخن می گويد. از اينکه اين موضوع هنوز دارای نقصانها و تابوهايی است که حتی در کشور پيشرفته ای مانند سوئد نيز برای خانواده ها حل و جا افتاده نشده است و متاسفانه برای خانواده های مهاجر به کشورهای اروپايی اين مشکل دو چندان می شود. به عقيده وی مشکل يادگيری زبان از سوی والدين، عدم حضور آنان در جامعه جديد و لذا عدم شناخت محيط زندگی فرزندانشان و نيز خرافات فرهنگی و اجتماعی در نحوه برخورد و تفاوت قائل شدن در تربيت پسران و دختران منشاء پاره ای از اين مشکلات می باشند. او همچنين پايين بودن سطح آگاهی افراد و فقر ديالوگ و رابطه دوستانه و صادقانه ميان والدين و فرزندان هنگام صحبت و بحث پيرامون امور جنسی را از عوامل اصلی مناقشات و معزلات موجود ميان اين دو نسل می داند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





موضوع بحث خانم کاهن بر اساس پايان نامه ايشان، با عنوان « تاثير فرهنگ در طرز تلقی انسانها از مسائل جنسی» می باشد. ايشان در بخش اول اين سخنرانی به شرح تفاوت ديدگاه اسلام و مسيحيت در زمينه مسائل جنسی پرداخته و سپس به نمونه های جالبی از اشعار و نقل قولهای مربوط به مسائل جنسی در فرهنگ و ادبيات ايران اشاره می کند. بر خلاف آنچه تصور می شود در گذشته ديدگاه مسيحيت به امری مانند لذت جنسی بسيار منفی و محدود بوده و برعکس برطبق بينش اسلامی اين مساله نه تنها تابو تلقی نمی شد بلکه امری مقدس و مثبت محسوب می شود، البته در اين مورد نبايد ديدگاه مردسالارانه بينش اسلامی را ناديده گرفت. در بخش آخر نتايج تحقيقاتی- آماری ايشان با هدف بررسی تاثير فرهنگ و مهاجرت در برخورد افراد با مسائل جنسی ارائه می شود. در صورت تمايل می توانيد خلاصه اين مقاله را در وبلاگ شخصی خانم کاهن، مطالعه بفرماييد.
اين سخنرانی و نمايشگاه از سوی انجمن ايران فردا در شهر گوتنبرگ برگزار شد که از لحاظ موضوعی به نوبه خود تا کنون منحصر به فرد بوده است. در کل با وجود محدوديت زمانی، عکس العمل شنوندگان در مورد اين حرکت مثبت و نظرات آنان گويای وجود نياز مبرم به پرداختن اين گونه مسائل چه در ايران و چه در خارج ايران بود.
با تشکر فراوان از آقای خاقانی، خانم کاهن و ديگر اعضای اين انجمن که در ايجاد اين سمينار فعال بودند.

گزارش از شبنم
asalmehr@yahoo.se





















Copyright: gooya.com 2016