چهارشنبه 27 اردیبهشت 1385   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شوراى عالى انقلاب فرهنگى: براى تدفين شهدا در دانشگاه استعلام نشده است، شرق

گروه اجتماعى: شوراى عالى انقلاب فرهنگى اعلام كرده است كه طرح تدفين شهدا در دانشگاه ها، در صحن علنى اين شورا منتفى است. روز دوشنبه خبرى منتشر شده بود مبنى بر اينكه «تعدادى از دانشگاه هاى كشور از جمله دانشگاه تربيت مدرس براى خاكسپارى شهدا در محوطه دانشگاه از شوراى عالى انقلاب فرهنگى كسب تكليف كرده اند.»پس از اينكه در زمستان سال گذشته در دانشگاه صنعتى شريف سه شهيد گمنام دفن شدند و اعتراض هاى دانشجويى در اين دانشگاه شدت گرفت، بسيارى از مديران وزارت علوم و دانشگاه هاى كشور درباره تدفين شهدا در دانشگاه ها اظهارنظر كردند. دانشجويان دانشگاه شريف معتقد بودند كه با خاكسپارى شهدا در دانشگاه، حرمت شهدا به دليل استفاده ابزارى از آنان شكسته مى شود و پاى برخى از شبه نظاميان و غيردانشجويان را به دانشگاه باز مى كند. از سويى مديران دانشگاه شريف مى گفتند كه طرح تدفين شهدا در دانشگاه از سوى برخى از تشكل هاى دانشجويى درخواست شده و شوراى فرهنگى و شوراى دانشگاه با آن موافقت كرده است.
در اين ميان معاونان و مديران فرهنگى و دانشجويى وزارت علوم، تحقيقات و فناورى اعلام بى طرفى مى كردند. آنان معتقد بودند كه دانشگاه ها براى فعاليت هاى فرهنگى خود از جمله تدفين شهدا در صحن دانشگاه ها مستقل هستند. معاون فرهنگى وزارت علوم در اين باره گفته بود كه بنا به استقلال دانشگاه ها ممكن است تا چند سال آينده هيچ شهيدى در دانشگاه ها دفن نشود و يا ممكن است تا يكى دو ماه آينده چند دانشگاه دست به اين كار بزنند. او براى تشريح سياست ها و موضع گيرى وزارت علوم درباره تدفين شهدا در دانشگاه ها گفت: «وزارت علوم برنامه اى براى تدفين شهدا ندارد و مخالفتى هم با اين كار ابراز نخواهد كرد.»پس از تعطيلات عيد نوروز ۱۳۸۵ چند تن از دانشجويان معترض به خاكسپارى شهدا در دانشگاه شريف به كميته انضباطى اين دانشگاه فرا خوانده شدند و احكام سنگينى از سوى كميته براى آنها صادر شد. كار تا جايى بالا گرفت كه يك تن از دانشجويان محكوم شده در كميته انضباطى بر اثر طولانى شدن مدت تحصيل خود و عملاً غيرممكن شدن تحصيل در دانشگاه به علت حكم سنگين كميته انضباطى دست به خودكشى زد كه خوشبختانه اين خودكشى نافرجام ماند.
اكنون پس از خاتمه بحث ها و منازعات درباره خاكسپارى شهدا در دانشگاه شريف طرح تدفين شهدا در دانشگاه هايى از جمله دانشگاه تربيت مدرس مطرح شده است. روزنامه كيهان روز دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه در خبرى در صفحه دوم خود نوشت: «رئيس دانشگاه تربيت مدرس ضمن تائيد استعلام خاكسپارى شهدا از شوراى انقلاب فرهنگى گفت: به دنبال درخواست جمعى از دانشجويان، استعلامى از شوراى عالى انقلاب فرهنگى براى دفن شهدا در دانشگاه شده كه در صورت پاسخ شوراى عالى انقلاب فرهنگى درخصوص دفن شهداى دفاع مقدس در اين دانشگاه تصميم گيرى مى شود.»در پى اعلام اين خبر، خبرنگار شرق با دبيرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى تماس گرفت و جزئيات ماجرا را جويا شد. مسئولان دبيرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى اعلام كردند براى اينكه يك درخواست در صحن علنى اين شورا مطرح شود بايد توسط عالى ترين مقام يك دستگاه به شورا ارائه شده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته مديران دبيرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى در مورد دفن شهدا در دانشگاه ها، درخواست استعلام بايد توسط وزير علوم، تحقيقات و فناورى به شورا ارسال مى شده كه اين كار انجام نشده است. درخواست فعلى از سوى رئيس دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته و بنابراين طرح آن در صحن شوراى عالى انقلاب فرهنگى با مانع روبه رو است. دبيرخانه شوراى عالى انقلاب فرهنگى اعلام كرده است كه با اين شرايط طرح درخواست استعلام براى تدفين شهدا در دانشگاه ها منتفى است.





















Copyright: gooya.com 2016