هشتمين حراج کريستی در دبی: پرويز تناولی و افشين پيرهاشمی رکورددار شدند، ايلنا
پيرهاشمی و تناولی؛ دستاندرکاران حراج کريستی دبی را شگفتزده کردند. اگر هنرمندان عرب با پشتيبانی سرمايهداران و بانکداران؛ ۴\۲ ميليون دلار رکورد زدند اما اين دو هنرمند بیحمايت؛ ۱ ميليون و ۵۵۰ هزار دلار رکورد زدند.
ايلنا: بازديدکنندگان حراج کريستی از ورودی برجهای دوقلوی دبی که میگذشتند و به لابی اين برج ۷۰ طبقه پا میگذاشتند، بيش از هرچيز مجذوب نقاشی سه لتهای ۲۰۰ در ۳۰۰ سانتيمتری میشدند که در سالن اختصاصی حراج کريستی روی ديوار قرار داشت و نام افشين پيرهاشمی(هنرمند جوان ايرانی) به عنوان خالق اثر روی آن درج شده بود. تابلو، "شعف" نام داشت و مربوط به سال ۲۰۰۹ بود. مجسمهای برنزی هم در راهروی اصلی ديده میشد که کنارش نوشته شده بود: شاعر و قفس ساخته پرويز تناولی.
۲۷ آوريل ۲۰۱۰، روز حراج، سالن کريستی مملو از جمعيت بود. خانه حراج کريستی از شش سال پيش؛ اين سالن و اين شهر را برای حراجهای خاورميانه خود انتخاب کرده است. در راهروی منتهی به تالار حراج، نمايشگری ديجيتال نصب شده بود که میشد از طريق آن اتفاقات داخل تالار حراج را نظارهگر بود. خيلی زود صندلیهای تالار پرشد و راس ساعت ۷، بیهيچ تاخيری، مراسم حراج با حضور يوسی پيلکانن(مدير ارو پا و خاورميانه موسسه حراج کريستی)، مايکل جها(مدير خاورميانه حراج) و ويليام لاوری(کارشناس خاورميانه حراج) آغاز شد.
حراجگذار انگليسی لبخندزنان پشت تريبون رفت، چکش را در دست گرفت و رسما هشتمين حراج هنر مدرن ومعاصر موسسه حراج کريستی را آغاز کرد. درحاليکه ايرانیها يکبار ديگر به رکورد ميليونی دست يافتند. اين حراج ساعت ۱۹ شامگاه سه شنبه ۲۷ آوريل به وقت محلی(هفتم ارديبهشت ماه) برپا شد و نکته مهم اين بود که۹۶ درصد آثار به فروش رفت تا رقم کلی ۱۵ ميليون دلاری ثبت شود.
حضور سرمايهداران و مجموعهداران عرب در سالن کاملا مشهود بود. آنها آمده بودند تا رقابت با هنر ايران را ازسربگيرند. ازهمين رو محمود سعيد(هنرمند مصری) با پشتيبانی گسترده سرمايهداران و بانکداران عرب به رکورد ۴\۲ ميليون دلاری رسيد. اما پرويز تناولی و افشين پيرهاشمی بدون چنين حمايتهايی، به ترتيب با ثبت رکوردهای يک ميليون دلاری و ۵۵۰ هزار دلاری جان تازهای به هنر ايران بخشيدند، مسالهای که از حراج ۲۸ أوريل ۲۰۰۸ به بعد، درمورد هنر ايران ديده نشده بود. نکته مهم در اين ميان، ثبت رکورد ۵۵۰ هزار دلاری ازسوی افشين پيرهاشمی(هنرمند جوان ايرانی برنده بی ينال چين) بود.
در اطلاعيهای که مسوولان حراج؛ ساعاتی بعداز بايان يافتن اين حراج منتشر کردند، فروش اثر پيرهاشمی،"رکوردی جهانی برای اين هنرمند" محسوب شد تا جايی که يوسی پيلکانن(مدير ارو پا و خاورميانه موسسه حراج کريستی) در اين باره میگويد:« افشين پيرهاشمی در حراج ۲۷ آوريل به رکورد بسيار موفقی دست يافت .او هنرمندی است که نقاشی فيگوراتيو را به خوبی می شناسد و نگاهی شاعرانه دارد. من باجرات میگويم که پيرهاشمی پديده حراج امسال بود. اثر او؛ هشت برابر بيش از برآورد اوليه(يعنی۵۰ تا ۷۰ هزار دلار) فروش رفت. خرسندم که خاورميانه چنين هنرمندان جوانی دارد. موفقيت پيرهاشمی؛موفقيت تمام هنرمندان ايرانی است.»
پيرهاشمی؛ برگزيده هيات داوران دومين بیينال هنر چين است که طی سه، چهار سال اخير؛ اقبالی جهانی به آثارش صورت گرفته است. نخستين آثار به نمايش درآمده پيرهاشمی در سال ۱۳۷۰ ديده شد و اين هنرمند پس از آن به برگزاری نمايشگاهها در گالریهای تهران ادامه داد. پيرهاشمی در سال ۱۳۸۲ طی ششمين دوسالانه نقاشی تهران جايزه برگزيده هيات داوران و نيز جايزه بهترين اثر را به انتخاب آرای تماشاگران از آن خود کرد. او يک سال بعداز بی ينال تهران، جايزه اثر متفاوت را در بیينال چين به خود اختصاص داد؛ جايزهای که به گفته خودش، مقدمات ورود او به نمايشگاهها و حراجیهای خارجی را فراهم کرد. آثار پيرهاشمی سراسر رمز و راز است. زنان، موضوع اصلی آثارش را تشکيل میدهند. او به نمايش دغدغههای درونی آدمهای امروزعلاقه دارد ونقاشیهای سياه و سفيدش با قدرت به انسان خيره میشوند و مخاطب را مبهوت میکنند.
فروش نهايی آثار ايرانیها طبق ترتيب کاتالوگ ارائه شده برای اين حراج، بدين ترتيب است (قيمتها براساس دلار است):
فرامرز پيلارام، بدون عنوان : ۵۴ هزار دلار/ کوروش شيشه گران، از ميان آلاچيق (متعلق به يک مجموعهدار اروپايی): ۲۴ هزاردلار و فيگور و نهالش ۱۱۰ هزار دلار/ پويا آرياپور، Diptych : ۲۶ هزار دلار/ پرويز تناولی، "شاعر و قفس": يک ميليون دلار،هيچ صورتی: ۱۲۲ هزار دلار و اثر سوم: ۳۸۰ هزار دلار / حسين زندهرودی، دال اسب لام: ۱۷۰ هزار؛ الف در الف: ۶۹ هزار دلار و اثر ديگر بدون عنوان: ۵۵ هزار دلار/ نصرالله افجهای، و ان يکاد: ۹۶ هزار دلار/ ی. ز. کامی، رومی: کتاب مثنوی معنوی :۱۲۰ هزار دلار/ رضا درخشانی، دو اثر بدون عنوان: ۳۶ هزار دلار و ۳۰ هزار دلار/ فرهاد مشيری، قالی پرنده:۵۴۰ تا ۳۵۰ هزار دلار/ سيدمحمد احصايی، عشق: ۱۴۵ هزار دلار/ عباس کيارستمی، بدون عنوان (ازمجموعه سفيد برفی) ۴۸ هزار دلار/ مسعود عربشاهی، بدون عنوان: ۲۴ هزار دلار/ صداقت جباری، اسماء الهی: ۱۲۰ هزار دلار/ غلامحسين نامی، بدون عنوان : ۳۴ هزار دلار/ فرح اصولی، بدون عنوان: ۳۶ هزار دلار/ نصرت الله مسلميان، بدون عنوان: ۴۲ هزار دلار/ رويا اخوان، بدون عنوان: ۱۷ هزار دلار/ رضا لواسانی، کوه دماوند: ۱۷ هزار دلار/ شيوا احمدی، بدون عنوان: ۱۶ هزار دلار/ خسرو حسنزاده، بدون عنوان: ۲۰ هزار دلار/ افشين پيرهاشمی، شعف (Rapture) رنگ روغن روی بوم،۶ لتهای ۲۰۰ در ۳۰۰ سانتی متر: ۵۵۴هزار دلار/ رامين حائریزاده، عجايب مخلوقات: ۱۰ هزر دلار/ بهمن جلالی، دو اثر از مجموعه تصويرخيال: ۱۴ هزار دلار/ صادق تيرافکن، ازدست رفتن هويت:۱۶هزار دلار/ آيدين آغداشلو، انيگما ۱۰ : ۵۴ هزار دلار / شادی قديريان با دو اثر: ۳۶ هزار و ۱۷ هزار دلار/ رکنی حائریزاده، کارناوال: ۵۰ هزار دلار/ منير فرمانفرمائيان، بدون عنوان: ۳۴ هزار دلار/ گلناز فتحی، بدون عنوان: ۲۴ هزار دلار و ۱۷ هزار دلار/ محمود بخشی موخر با دو اثر: فرش ايرانی ۴۸۰۰ دلار و خاورميانه بزرگ ۴۳ هزر دلار/ داريوش قرهزاد، بدون عنوان ۶۵۰۰ دلار/ سارا رهبر، دموکراسی آمريکايی: ۳۳ هزار دلار/ جهانگير شهدادی، درختها: ۷ هزار دلار/ پروانه اعتمادی، زندگی هنوز هست: ۳۲ هزار دلار/ حسين کاظمی، بدون عنوان: ۳۶هزار دلار/ بيتا وکيلی، بدون عنوان: ۲۴ هزار دلار.