در همين زمينه
22 اردیبهشت» هیأت داوران فستيوال کن و نبود يک موضع گيری شجاعانه در ارتباط با جعفر پناهی، راديو بين المللی فرانسه13 اردیبهشت» رد فيلم ها در جشنواره کن، دعوت از پناهی، فيلم کيارستمی محصول ايران نيست، روز 7 اردیبهشت» تازهترين خبرها از شصتوسومين دوره جشنواره فيلم کن، راديو بينالمللی فرانسه 30 فروردین» اعلام برنامه شصتوسومين فستيوال کن، شهلا رستمی، راديو بينالمللی فرانسه 29 فروردین» تماشاگران در انتظار اکران چه فيلمهايی در کن هستند؟ "رونوشت برابر اصل" کيارستمی در رتبه چهارم يک نظرسنجی اينترنتی، ايسنا
بخوانید!
23 اردیبهشت » نفرين، شعری از شهراد شهميرزادی
23 اردیبهشت » جشنوارۀ کن و زير و بم تاريخ، شهلا رستمی، راديو بين المللی فرانسه 22 اردیبهشت » شبی با شکوه برای "گربه های ايرانی" با حضور برنارد کوشنر وزير امور خارجه فرانسه و مشاورانش، پويا خبر 22 اردیبهشت » هیأت داوران فستيوال کن و نبود يک موضع گيری شجاعانه در ارتباط با جعفر پناهی، راديو بين المللی فرانسه 22 اردیبهشت » چهار مجسمه به دليل اجراي پروژه، اصلاح و يا آسيبديدگي در اختيار سازمان قرار دارد، ايسنا
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! جشنوارۀ کن و زير و بم تاريخ، شهلا رستمی، راديو بين المللی فرانسهدر اين روز آغازين شصت و سومين فستيوال سينمائی کن ، در هوائی دم دار و در شهری که در آن کارگران به شدت مشغول کار برای تعمير ويرانی هايی هستند که در پی طغيان دريا در روز سه شنبه گذشته به وجود آمد، و در حالی که شهر هنوز از جنب وجوش خيل عظيم فستيوال روها پرنشده، شايد بد نباشد به تاريخچه آن نگاهی کوتاه بياندازيم. فستيوال کن در سال ۱۹۴۶ به ابتکار "ژان زه" وزير وقت هنرهای زيبا بر پا نهاده شد.
پس از آن مسئله انتخاب شهر مطرح گرديد و شهرهائی چون "ويشی"، "بياريتس" و "الجزيره" نامزد برگزاری فستيوال شدند. اما سرانجام "کن" برگزيده شدو "فيليپ ارلانژه" به عنوان اولين رئيس آن انتخاب گرديد. در سال ۱۹۳۹، "لوئی لومير"، (يکی از برادران لومير و از جشن های پر شکوهی نظير آن چه در فيلم "کازيمودو" ديده می شد،نيز پيش بينی شده بود. آمريکائی ها حتی می خواستند ماکتی از ساختمان کليسای معروف نتردام پاريس را در "کن" بسازند. اما در روز اول سپتامبر، يعنی روز گشايش فستيوال، ارتش آلمان نازی وارد خاک لهستان شد و فستيوالی را که هنوز به دنيا نيامده بود متوقف کرد. سه روز بعد هم فرانسه و انگلستان به آلمان اعلان جنگ کردند. در واقع اولين فستيوال واقعی پس از جنگ، در سال ۱۹۴۶ برگزار شد و پس از آن هم، وقتی دو کشور ايتاليا و فرانسه بار ديگر خصومت ها را فراموش کردند، صحبت از اين می رفت که فستيوال "ونيز" و "کن" يکسال در ميان برگزار شوند. اما موفقيت چشمگير فستيوال و اعتراض کسانی که اين عمل را گونه ای کاپيتولاسيون فرانسه در برابر ايتاليا توصيف می کردند، باعث شد فستيوال، سال بعد، آنهم با وجود گرفتاريهای زياد (از جمله کنده شدن سقف کاخ فستيوال در پی بارانهای سيل آسا) برگزار شود. اما پس از پايان گرفتن اين توافق در سال ۱۹۵۰، جشنوارۀ کن به فصل بهار موکول شد تا ديگر جائی برای رقابت با ونيز وجود نداشته باشد. در عين حال کن جای خود را هر چه بيشتر در دنيای سينما باز کرد و آنچه که "آندره بازن"، منتقد به نام ميخواست، به واقعيت پيوست. او می گفت فستيوال بايد کمتر به جشن، وطن پرستی و يا ديپلماسی بپردازد و بايد بيشترخود را وقف سينما کند. از همان زمان بود که سينماگران آثار مهم خود را راهی کن کردند. از جمله آنان "ربرتو روسلينی"، "فدريکو فلينی"، "اينگمار برگمان"، اليا کازان، "رابرت وايز"، " ويليام وايلر"، ميکلآنجلو آنتونيونی" و "ساتيا جيت رای" بودند. در سال ۱۹۵۹، فرانسوآ تروفو" که فستيوال کن را يک "تآتر سياسی" می ناميد، جايزه بزرگ کارگردانی آن را دريافت کرد، "آلن رنه" سه سال پس از نمايش مستند جنجال برانگيز ش "شب ومه"، با فيلم "هيروشيما عشق من" به کن بازگشت و در همين سال "موج نوی" سينمای فرانسه اعلام وجود کردو بازار فيلم هم چشم به جهان گشود. در سال ۱۹۶۸ ، عليرغم رشد چشمگير فستيوال، به دليل انقلاب دانشجوئی و کارگری در فرانسه و اعتصابات بزرگ و همچنين اشغال کاخ فستيوال توسط دانشجويان معترض، کار فستيوال در روز ۱۹ مه، متوقف شد. در سال ۱۹۷۸ تغييرات اساسی در فستيوال به وجود آمد. ژيل ژاکوب به عنوان مديرآن برگزيده شد. او جايزه دوربين طلائی را، که به اولين فيلم کارگردانان درهمه بخش های فستيوال تعلق می گيرد، به وجود آورد. امسال فستيوال کن راه تازه ای را گشوده و آن هم پخش مستقيم مراسم گشايش آن در سينماهائی است که به دستگاههای ديجيتالی مجهز هستند. Copyright: gooya.com 2016
|