در همين زمينه
23 بهمن» فیلمهای حاتمیکیا و فرهادی با استقبال گسترده اکران شد، 9 مهر» یادداشت ترانه علیدوستی برای فرهادی؛ حق را باید آن قدر گفت که یاد همه بماند، آفتاب 4 مرداد» شهاب حسینی مقابل دوربین فرهادی و عیاری میرود، مهر 18 دی» اصغر فرهادی هم داوری جشنواره فجر را نپذیرفت، خبرآنلاین
بخوانید!
25 اسفند » تهمينه ميلاني در آستانهي اكران «يكي از ما دو نفر»: خطرات زيادي در سينما احساس ميكنم
25 اسفند » اصغر فرهادی در گفتوگو با خبرآنلاین تنها وظیفه دارم فیلم خوب بسازم 25 اسفند » شمار حوادث چهارشنبه پایان سال پایتخت به 255 مورد رسید 25 اسفند » راهاندازي تلفن ويژه شكايات تصادفات - قطع خدمات خودرويي رانندگان بالاي 300 هزارتومان بدهي جريمه 25 اسفند » بستري شدن دوباره مسعود كيميايي در بيمارستان،
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! اصغر فرهادی در گفتوگو با خبرآنلاین تنها وظیفه دارم فیلم خوب بسازماصغر فرهادی در نظرسنجی خبرآنلاین به عنوان چهره سال سینمای ایران انتخاب شد، هرچند خودش ترجیح میدهد از کلمه رقابت استفاده نکند و اتفاقاتی که برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» افتاد، دلیل این انتخاب میداند. سمیه علیپور اصغر فرهادی با ورود به سینما از اوایل دهه هشتاد و اوجگیری در نیمه این دهه، این روزها دوران پرافتخاری را سپری میکند؛ در سالهایی که ظهور و بروز اندک نسل جدید هنرمندان در حوزههای مختلف هنری و ادبی تبدیل به یک نگرانی شده؛ فرهادی و فیلمهایش بخش عمدهای از این دلنگرانیها را برطرف کردهاند و امیدی برای روزهای بعد به وجود آوردهاند؛ روزهایی که دیگر فرهادی به این جوانی نیست، اما در جوانی فیلمهایی که ساخته که از منتقدان تا مخاطبان عام و تا سینماگران و هنرمندان را به خود علاقمند ساخته است.
کارگردان فیلمهای «درباره الی...» و «جدایی نادر از سیمین» چهره سال سینمای ایران از نگاه کاربران خبرآنلاین شناخته شد که این بهانه گفت وگوی خبرآنلاین با او بود. شما در رقابت با بزرگان سینما و مدیران و مسئولان سینما، شهاب حسینی، حمید فرخنژاد و به طور کلی بازیگران شناختهشده و کارگردانی در جایگاه کیمیایی به عنوان چهره سال از نگاه کاربران خبرآنلاین انتخاب شدید. قطعاً افرادی که شما را انتخاب کردند دلایل خودشان را دارند، به اعتقاد شما این انتخاب چه دلیلی داشته است؟ «جدایی نادر از سیمین» موفقیتهایی در داخل و خارج داشت، شاید این مسئله در انتخاب تاثیر داشته، اما در کنار آن برخی حواشی نیز اطراف فیلم شما بود. تصور می کنید این حواشی نقشی در این گزینش داشته است؟ با در نظر گرفتن این مسئله که معمولا در جامعه ما حواشی بیشتر از اصل در اذهان می ماند. یکی از دلایل این انتخاب میتواند مسئلهای باشد که در جشنواره فیلم فجر رخ داد و «جدایی نادر از سیمین» جایزه بهترین فیلم را به دست نیاورد و همین موجب ناراحتی طرفداران سینمای شما شد. شاید بخشی از آرا هم به همین نگاه بازگردد. البته نمیخواهم قضاوتی روی داوری جشنواره داشته باشید، زیرا همواره از این کار دوری کردهاید. برای خودتان عجیب نبود فیلمتان جوایز متعددی از فجر گرفت، اما عنوان بهترین فیلم را به دست نیاورد؟ در ادامه پرسش قبلی به این مسئله میرسیم که تصمیم شما در مقطعی که مشکلاتی برای «جدایی نادر از سیمین» به وجود آمده بود، تصمیمی منطقی بود تا در نهایت منجر به ادامه ساخت فیلم شد. در موقعیت خیلی سختی قرار داشتید. اولین سختی این بود که بعد از «درباره الی...» تصمیم به ساخت «جدایی نادر از سیمین» گرفتید و بعد از آن مرحله با این مشکل روبرو شدید. بعد از اتفاقاتی که رخ داده بود اگر صحبت میکردید، قابل پیشبینی بود برخی سخنان شما را پا پس کشیدن تلقی کنند و اگر صحبت نمیکردید نسبت به کسانی مدیون میماندید که به گفته خودتان بعد از آن سخنان دچار مشکل شده بودند. چطور در آن مقطع تصمیم گرفتید؟ قبل از اینکه در جشن خانه سینما روی سن بروید حتما میدانستید قرار است جایزه بگیرید، اما فکر کنم قبلا گفته بودید صحبتهای روی سن اصلا از قبل آماده نشده بود. ما محدودیتها را میشناسیم، میدانیم گفتن چه حرفهایی حساسیتبرانگیز است. چطور صحبتهایی را روی سن مطرح کردید که تقریبا همه میدانیم بیان آنها حتما واکنشهایی به همراه دارد؟ آقای کیارستمی مشخصاً نقشی در تصمی گیری شما در آن مقطع حساس داشتند؟ اینکه فیلمتان را به باقی قضایا ترجیح بدهید؟ آقای فرهادی ما با کارگردان نسبتاً جوانی روبرو هستیم که حال و هوای سینمای ایران را عوض کرده است، امید به وجود آورده، امیدی به آینده سینمای ایران. خودتان چقدر این نگاهها را احساس میکنید؟ ما فیلمسازانی داشتیم که بر اثر تعریفهای منتقدان خیلی مطرح شدند و همان منتقدان هم توانستند در مقطعی دیگر واکنشی متفاوت نشان دهند. چطور شما سوار این موج نشدید در شرایطی که خیلی از منتقدان کارهای شما را میپسندند. هیچ گاه دغدغه کشمکش بین خودتان و منتقدان را نداشتید؟ چطور این حد و مرزها را نگه میدارید؟ خودتان را از خانواده دور میکنید تا فیلم بسازید، از نگاههای بیرونی فاصله میگیرد، نگاه منتقدان را کنار میزنید و فقط به فیلمتان فکر میکنید. مشخصا همه اینها ما را به یک واژه و مفهوم میرساند. تمرکز. اصغر فرهادی به نظر یک انسان سرشار از تمرکز به نظر میآید. میتوان از زمان استفاده درستی داشت، اما کسی که میخواهد از این زمان بهره ببرد باید توانی در درون داشته باشد تا بهترین را روی کاغذ بیاورد. همه آگاهیها، تکنیکها و داشتههای فنی را از پیش داریم، اما در لحظه خلق حسابگرانه برای یاری به آنها دست دراز نمیکنیم. من در این مرحله باید روی کارم کاملا متمرکز باشم و حاشیهای آزارم ندهد. متاسفانه بعد از «چهارشنبهسوری» حاشیههای اطراف فیلمهای من زیاد شد و انرژی زیادی برای مرتفع کردن آنها صرف شد. اگر بتوانم فضایی برای خودم فراهم کنم که این حاشیهها دیگر وجود نداشته باشند، طبیعتا راحتتر میتوانم کار کنم. علاوه بر این نکته، اطرافیانم، چه خانواده و چه گروهی که با آنان کار کردم خیلی به من کمک کردند آن تمرکز را از دست ندهم. دیگرانی وجود دارند که این رنج را متحمل میشوند تا من در آرامش کار کنم. اول از همه خانوادهام و همسرم، پدر و مادرم و گروه همکارانم این روحیه را به خوبی درک کردهاند. علم و دانش چی؟ برای خلق بهترینها باید پشتوانه محکمی از دانش وجود داشته باشد. این مسیر مشخصی است و پر از فرصت برای آموختن. آموختن شرط لازم است. گرچه خیلیها معتقدند تحصیلات آکادمیک کارآیی ندارد، اما دارد. ممکن است سر کلاس توقعی که دارید برآورده نشود، اما حضور در محیط دانشگاهی به شما سلیقه میدهد. شما در طول دوران تحصیل خوب و بد یک اثر هنری را تشخیص میدهید. اساسا این مسئله مهمی است که بدانید چه چیز به لحاظ خلاقه خوب است و چه چیز بد. وقتی به این سلیقه دست پیدا کنید بخش اعظمی از مسیر را رفتهاید. اگر بخواهیم بگوییم اصغر فرهادی ذاتا فیلمساز بوده شاید این مراحل رشد پله پله را نادیده گرفته باشیم، اما این یک حس قوی است که به نظر میرسد این استعداد به صورت ذاتی در شما وجود داشته است. قطعا شما به عنوان کسی که از بچگی به سینما علاقه داشته، کارهای فیلمسازان مختلف را دنبال کردهاید. آثار کدامیک از فیلمسازان را بیشتر میپسندید؟ اغلب کارگردانی که از تئاتر به سینما میآیند رد پای تئاتر را به همراه دارند و گاه ایراد کار برخی همین تئاتری نگاه کردن به سینما عنوان شود، اما شما با نگاه هوشمندانه خود بخش مورد نیاز از تئاتر را در سینما به کار گرفتهاید؛ هدایت و تفهیم کامل بازیگر قبل از حضور مقابل دوربین. اندوختههای تئاتری خود را در سینما چطور مورد استفاده قرار می دهید؟ تئاتر ویژگیهای ارزشمندی دارد که فقط وقتی زنده است و هیچ واسطهای بین تماشاگر و بازیگرش نیست، معنا پیدا میکند. به همین دلیل هیچ وقت تلهتئاتر برایم جذاب نبوده، چون تئاتر نیست و دوربین واسطه تماشاگر و بازیگر است. از آنجا که میدانم ویژگیهای تئاتر مخصوص خود صحنه است هیچ گاه تلاش نکردم از آنها در فیلمهایم استفاده کنم، اما شگردهای تکنیکی را که در ارتباط با بازیگر، طراحی صحنه و اجرا که امکان انتقال آن از تئاتر به سینما بود، مورد استفاده قرار دادم. آقای فرهادی شما چند کار را با هم انجام می دهید، مثلا فیلمها فیلمنامهنویس، گاه بازیگردان و کارگردان دارند و شما همه این کارها را انجام می دهید، این مسئله یک بعد مثبت دارد؛ اینکه فردی این همه توانایی را با هم دارد و نتیجه کارهایش قابل قبول است. مسئله دیگر اینکه این شکل کار موجب تکمحوری پیش رفتن میشود. با این روحیه با کسی مثل محمود کلاری با سالها سابقه کار در سینما به مشکل نمیخورید؟ در مورد بازیگری کارهایتان. زمانی که خرس نقرهای برلین به بازیگران فیلمتان تعلق گرفت، دوستی پرسید این خرس به خانه کدامیک از بازیگران باید برود و من تصور کردم خانه اصغر فرهادی. چون هر کدام از بازیگران تجربیاتی در سینما داشتند، اما برای این کار جایزه گرفته اند. پس نقش شما در نوع بازی آنان اهمیت زیادی دارد. خودتان از نقوذ روی بازیگران بگویید؛ بازیگرانی که گاه اعلام می کنند در جریان کار شما تحت فشار بودهاند. بخشی از کار در مرحله انتخاب بازیگر رخ میدهد و بخش دیگر این است که با درون بازیگر به صورت غیرمستقیم وصل بشوید تا او روی ریلی بیافتد که مسیر را به صورت مستقیم و درست برود. در کارهایی که انجام دادم تلاش کردم غیر مستقیم با ترفند و بازی درون بازیگران را پیدا کنم که چه روحیهای دارند و روی این کار کنم و آنچه را که میخواهم در درونشان بکارم تا در بیرون از آن برداشت کنم. اگر میگویند مویشان سفید شده به خاطر فشار کارگردان نیست، به خاطر موقعیت تلخی است که در قصه با آن روبرو شدهاند. باور موقعیت درام باعث رنج میشود. نکتهای که در کارهایتان دیده می شود حضور مستمر برخی در کارهایتان و بعد وارد شدن افراد جدید است. مقطعی با ترانه علیدوستی کار کردید و با مانی حقیقی همکاری داشتید و حالا پیمان معادی... این طور هست که تصور کنیم اگر این بازیگر برود و فرد دیگری بیاید، شما با همین کیفیت میتوانید از او بازی بگیرد؟ آقای فرهادی خیلی از بازیگران دوست دارند با شما کار کنند. نگاه شما به این مسئله چطور است؟ یک طرف اصغر فرهادی است و از سوی دیگر توقع از سوی مخاطب و منتقد و اهالی سینما. با همه این توقعها چطور کنار میآیید. به اینها توجه نمیکنید و کار خودتان را انجام میدهید؟ اگر تابع توقع دیگران از خودتان نشوید به نتیجه بهتری میرسید. اگر من میخواستم به نگرانیها در مورد خودم پس از «درباره الی...» پاسخ دهم اصلا نباید فیلم میساختم و باید صبر میکردم این نگرانیها فروکش کند و فراموش شود و دو یا سه سال بعد فیلم بسازم، اما به این نتیحه رسیدم بهتر است سریعا ساخت فیلمی را با پذیرش ریسک آزرده خاطر شدن علاقهمندان آغاز کنم. آدم لذت بردن افراطی از موفقیتهایم نیستم. نه اینکه جایزه برایم بیارزش باشد، اما از آنهایی نیستم که در موفقیتی بمانم و سعی کنم بیشترین لذت را ببرم. نکته دیگر اینکه لذت اصلی را زمانی میبرم که گروه کنار هم جمع می شوند. لذتی که از مراحل نوشتن و جمع شدن گروه و تولید «جدایی نادر از سیمین» میبردم قابل قیاس با اتفاقاتی که بعد افتاد، نیست. بارها سر صحنه به بچهها میگفتم قدر این لحظات را بدانید، چون بهترین لحظات عمر ماست. البته در لحظهای که خبر دریافت جایزه را میشنوم خوشحال میشوم، اما خیلی پایدار نیست. متاسفانه چند ساعت بعد آن حس کمرنگ میشود. چرا متاسفانه؟ لذت نمی برید یا این حس را بیرونی نمی کنید؟ Copyright: gooya.com 2016
|