چهارشنبه 26 آذر 1382

گفت و گوي ايپنا با فلاحتي نژاد، بهترين وزنه بردار جهان در سال 2003

falahatinejad.jpg

اشاره: براي فلاحتي نژاد كه قبل و بعد از قهرماني در جهان هيچ فرقي نكرده چه مي توان نوشت؟ براي كسي كه چند دقيقه بي سر و صدا گوشه اي خود را مشغول كرده بود تا كسي بشناسدش و به داخل خبرگزاري هدايتش كند چه مي توان نوشت؟ براي او كه وقتي بهترين وزنه بردار جهان معرفي اش مي كرديم تا بناگوش سرخ مي شد ...
محمد علي فلاحتي نژاد قهرمان دسته 77 كيلوگرم رقابتهاي جهاني وزنه برداري – ونكوور و بهترين وزنه بردار جهان در سال 2003 ميهمان گروه ''كشتي و وزنه برداري'' خبرگزاري ورزش ايران(ايپنا) بود.بچه خيابان صفا(مفت آباد). گفت و گو با او پيرامون اتفاقات ونكوور – جايگاه حسين رضازاده – آسيب ديدگي برخواه – درامد ماهيانه اش و ...


ايپنا: فلاحتي نژاد امروز با فلاحتي نژاد 1 ماه گذشته چه فرقي كرده؟
فلاحتي نژاد:(خنده) هيچ فرقي
ايپنا: بالاخره قهرمانی جهان در زندگي عادي و حرفه اي تان كه تاثير گذاشته؟
فلاحتي نژاد: در زندگي عادي و شخصي خودم تاثيري نگذاشته و اصلا به نظر خود من نبايد تاثيرگذار باشد، اما واقعيت اين است كه احساس مي كنم مسئوليتم بيشتر شده است.
ايپنا: مسئوليت در قبال كي؟ در قبال چي؟
فلاحتي نژاد: مسئوليت حرفه اي در درجه اول.
ببينيد من در مسابقات جام باشگاه ها آسيا - چين تيم سايپا را همراهي مي كنم، حال شما خودتان قضاوت كنيد اگر قهرمان دسته 77 كيلوگرم جهان و ملي پوش ايران نتواند وزنه اي را كه در مسابقات جهاني بالاي سر برده دوباره تكرار كند چه اتفاقي رخ مي دهد؟ حتما همه مي گويند قهرمان وي اتفاقي بوده است.
ايپنا: پس اين قهرماني در زندگي شخصي شما تاثيرگذار بوده؟
فلاحتي نژاد: از اين زاويه، بله، تاثيرگذار بوده،اصلا تاثير زيادي داشته است.
ايپنا: در روحيات شخصي ات چه تاثيري داشته؟ حتما الان وقتي رانندگي مي كني حس پرواز داري؟ همه تو را نگاه مي كنند.
فلاحتي نژاد:من به اين مساله معتقدم كه درخت هر چه پربارتر شود افتاده تر مي شود، اين مثال در بين وزنه برداران كاربرد فراواني دارد. با اين معني كه يك وزنه بردار هر چه مدال بيشتري بر گردن بياويزد بايد افتاده تر باشد. درخت افتاده نمي تواند حس پرواز داشته باشد. من بالا را نمي توانم نگاه كنم.سرم پايين است . سعي مي كنم اين گونه باشد.
ايپنا: قهرماني جهان كار را در المپيك آتن براي شما مشكل تر كرده . درست است؟
فلاحتي نژاد: صد در صد. يكي از دلايل نگراني ام هم همين مساله است، چون بعد از بازگشت از مسابقات جهاني در 3 هفته نخست فقط 2 جلسه تمرين كردم .حتي راستش را بخواهيد اصلا آمادگي لازم جهت حضور در ميدان آسيايي را هم ندارم.
ايپنا: اما باز هم در مسابقات شركت مي كنيد؟
فلاحتي نژاد: بله، با توجه به قراردادي كه با باشگاه سايپا امضا كرده ام متعهد هستم در تمامي مسابقات باشگاهي و بين المللي اين تيم را همراهي كنم.پس به هر نحوي كه شده در اين ميدان حاضر مي شوم و از تمام نيرو و توانم براي پيروزي اين تيم و افتخار آفريني براي ايران استفاده كنم.
ايپنا: معمولا هر گاه كه قرار است اتفاق خاصي در زندگي براي كسي اتفاق بيافتد از قبل به وي الهام مي شود . حس عجيبي به وي دست مي دهد. شما چطور، قهرماني به قلبت الهام شده بود ؟
فلاحتي نژاد: براي مسابقات جهاني خيلي زحمت كشيدم، من از 7 فروردين ماه گذشته تا روز آغاز مسابقات به طور شبانه روزي در اردوهاي تيم ملي حاضر بودم و تمرينات طاقت فرسا و سنگيني را پشت سر گذاشتم.
ايپنا : گويا شما هم از مربي خانوادگي برخورداريد؟ مثل شاهين(نصيري نيا) و محمد حسين(برخواه)؟
فلاحتي نژاد: بله در تعطيلي هاي اردو و مرخصي هايي كه به ما مي دادند زير نظر پدرم تمرين مي كردم و در اين راه بارها و بارها آسيب ديدم، اما چون هدف داشتم و هدفم چيزي جز قهرماني نبود، هيچگاه اين آسيب ديدگي ها را جدي نگرفتم و بدون توجه به درد ناشي از اين ضرب ديدگي تمريناتم را ادامه دادم.
جالب است بدانيد من در طول اين اردوها 6 آمپول كورتون به عضلاتم تزريق كردم تا درد مانع تمريناتم نشود، حتي 10 روز قبل از مسابقات جهاني نيز دو آمپول ديگر به ران پايم تزريق كردم.

ايپنا: و الهام هاي قلبي ؟
راجع به احساسم قبل از مسابقه بايد بگويم كه انرژي فوق العاده مثبتي داشتم. صبح زود كه از خواب بيدار شدم احساس عجيبي در وجودم موج مي زد، با نشاط و سرحال بودم و خدا خواست تا با تمام آسيب ديدگي ها و آمادگي مطلوبي كه بدست آورده بودم بتوانم وزنه هايي را كه ديديد بالاي سر ببرم.
ايپنا: از روز انتخاب برترين وزنه بردار جهان بگو؟
فلاحتي نژاد: راستش، صبح روز مسابقه رضازاده بود كه آماده شديم و به سالن رفتيم . خدا را شكر رضازاده هم با سربلندي از ميدان خارج شد ، بعد از مسابقه رضازاده با تمام اعضاي تيم به شهر رفتيم و پس از يك گشت و گذار طولاني در شهر به هتل بازگشتم . خيلي خسته شده بودم به اطاقم رفتم و خوابيدم مدتي نگذشته بود كه خورشيدي فر مربي تيم به اطاقم آمد و گفت بيا پايين مراسم اهدا جوايز به تيم هاي برتر است.
خيلي خسته بودم گفتم شما برويد و اگر اجازه بدهيد من بعدا مي آيم. خورشيدي فر رفت و 20 دقيقه بعد تلفن اطاقم به صدا درآمد، داراب رياحي، دبير فدراسيون بود، گفت سريع بيا پايين به عنوان بهترين وزنه بردار جهان معرفي شدي.
در آن لحظه اصلا نمي توانستم اين موضوع را باور كنم و تا 5 دقيقه فكر مي كردم كه خوابم، ولي بعد كه پايين رفتم و مورد تشويق حاضرين در سالن قرار گرفتم، تازه متوجه شدم كه تمامي داوران و كارشناسان من را به عنوان بهترين وزنه بردار سال انتخاب كرده اند.
ايپنا: يك لحظه رويايي؟ قطعا فراموش نشدني است.
فلاحتي نژاد:شايد بتوان گفت كه بهترين لحظه عمرم وقتي بود كه كاپ را بالاي سر بردم . واقعا لحظه و حس خاصي بود.
ايپنا: يك زمان نام تيم وزنه برداري مترادف بود با رضازاده و نفر دوم نيز شخص ديگري بود. ولي الان فكر مي كنم كه نفر دوم تيم كسي جز فلاحتي نژاد نباشد. نظرتان چيست؟
فلاحتي نژاد: من كوچكتر از آن هستم كه نامم به عنوان نفر دوم تيم ايران معرفي شود، چون در تيم وزنه برداري قهرماناني همچون نصيرنيا، باقري، توكلي، پانزوان و بقيه هستند كه همگي از بهترين هاي وزنه برداري جهان به حساب مي آيند.
البته رضازاده بهترين بوده و هست و با تداوم قهرماني خود نشان داده كه در كار خود جديت خاصي دارد. او هدف بالايي را در ذهن مي پروراند. ايپنا:البته امسال كمي اذيت شد .
فلاحتي نژاد :بله، امسال جابر سالم وزنه بردار بلغاري اصل قطر زنگ خطري را براي حسين به صدا درآورد . اگر سالم در حركت دو ضرب نيز آسيب نمي ديد و شركت مي كرد شايد براي رضازاده مشكل ساز مي شد، البته اين را بايد بگويم كه رضازاده خود بهتر از هر كسي اين را مي داند و مطمئنا براي اينكه در آتن بتواند وي را دوباره مغلوب كند برنامه ريزي هايي صورت داده است.
ايپنا: فكر نمي كني حضور رضازاده در تيم ايران يك مقدار حساسيت ديدارهاي شما را كم كرده و كارتان را آسان تر كرده باشد ؟
فلاحتي نژاد: بله مطمئنا همين طور است. كسي در اين ميدان من را نمي شناخت و هيچ كسي هم انتظار كسب مدال را از من نداشت ولي آقاي رضازاده اگر خدايي نكرده شكست مي خورد هم براي خودش و هم براي كشورمان سنگين تمام مي شد. من با خيالي آسوده و بدون هيچ گونه استرس توانستم وزنه دلخواه خودم را انتخاب كنم و با مهار آن يك افتخار براي ميهنم به دست آورم اين را هم خوب مي دانم كه از اين به بعد من هم چون رضازاده ، زير ذره بين كارشناسان قرار خواهم گرفت و تمامي مدعيان وزن 77 كيلو گرم براي شكست من به ميدان خواهند آمد. بنابراين قصد دارم براي اينكه قهرماني ام تداوم داشته باشد ، تمرينات منظم و منسجم را شروع كنم و با آمادگي كامل در رقابتهاي المپيك آتن حضور يابم.
ايپنا: المپيك آتن را چطور مي بيني؟ فكر مي كني چه مقامي را به دست آوري؟
فلاحتي نژاد: المپيك را به جنگ جهاني تعبير مي كنم ، چرا كه تمام كشورها با اعزام برترينها و سرمايه هاي خود به اين ميدان سعي دارند تا مدال بيشتري را به دست آورند.
البته ورزش ايران در المپيك از جايگاه مناسبي برخوردار نيست و متاسفانه ورزشكاران ايراني در رقابتهاي المپيك بايد بنشينند و مدالهاي ساير كشورها را شمارش كنند.
اگر مي خواهيم در المپيك تماشاچي نباشيم بايد از الان برنامه ريزي هاي دقيق خود را شروع كنيم و با حمايتهاي سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك از فرصت 10 ماهه اي كه در اختيار داريم نهايت استفاده را ببريم.
ايپنا: خوب آقاي فلاحتي نژاد تمام اين صحبتها ، چيزهايي بود كه مردم دوست داشتند از مسابقات جهاني كانادا و تيم ايران بدانند ، حالا از گذشته خودت بگو از كي اين رشته ورزشي را شروع كردي؟
فلاحتي نژاد: از 12 ارديبهشت 1370 رشته وزنه برداري را شروع كردم و در اولين مسابقه و ميدان مهمي كه در آن حضور يافتم مسابقات آموزشگاههاي كشور بود كه با بلند كردن وزنه 35 كيلوگرمي در حركت يكضرب و 50 كيلوگرمي در دو ضرب اول شدم.
از همان وقت تمرينات خودم را به طور جدي شروع كردم و زير نظر پدرم به فعاليت در اين رشته پرداختم ولي اين را هم بايد بگويم كه در كشور ما تبعيض بين رشته هاي ورزشي خيلي زياد است.به طور مثال شما سطح قرار داد يك فوتباليست درجه 3 را با يك وزنه بردار قهرمان جهان مقايسه كنيد.
ايپنا: شما چقدر از وزنه برداري درآمد كسب مي كني؟
فلاحتي نژاد:در قرار دادي كه امسال با باشگاه سايپا بستم مبلغ 7 ميليون تومان دريافت كردم كه 10% آن نيز بواسطه ماليات كسر مي شود. حال شما اين مبلغ 6 ميليون و سيصد هزار تومان را با مبلغ قرارداد يك فوتباليست دسته سه مقايسه كنيد تا ببينيد منظور از تبعيض چيست؟ چرا وزنه برداري بايد در اين جايگاه قرار بگيرد؟وزنه برداري كه رشته طلايي كسب مدالش از سال 99 قطع نشده آيا شايسته اين چنين وضعيتي است ؟ در سال 1999 نصيرنيا، سال 2000 توكلي و رضازاده ، سال 2001 باقري و در سال 2002 رضازاده و امسال هم خود من و رضا زاده ؛ بله بايد اين تداوم در افتخارآفريني بررسي شود و دليل اين كار را جستجو كرد؟
ايپنا: البته نبايد از اين نكته كه فدراسيون سطح وزنه برداري را بالاتر برده گذشت .
فلاحتي نژاد :با كمي بررسي مي ببينم كه وزنه برداري با مديريتي خوب ، مربياني سازنده و برنامه ريزي دقيق در برگزاري اردوهاي منسجم و برنامه ريزي شده روز به روز مطرح تر شده و عناوين مختلفي را به دست آورده است. ما امسال در تمام رده هاي سني نوجوانان، جوانان ، بزرگسالان قهرمان آسيا شديم ، در مسابقات جهاني از نظر مدال آوري دوم شديم ، تمام اينها نشان دهنده پيروزي فدراسيون و بچه هاي وزنه برداري است.آيا وزنه برداري با اين عملكرد خوب و مناسب شايسته يك حمايت ويژه نيست ؟ آيا نبايد توجه بيشتري به اين رشته بشود؟
ايپنا: جايگاه رشته وزنه برداري در ساير كشورهاي دنيا چطور است؟
فلاحتی نژاد: ببينيد وزنه برداري هيچ وقت و در هيچ جاي دنيا جايگاهي همچون فوتبال را نداشته و ندارد، چرا كه فوتبال از علاقه مندان بيشتري برخوردار است چه در ايران و چه در ساير نقاط جهان. بله واقعيت اين است كه در كل دنيا مسوولين به رشته اي مثل فوتبال اهميت بيشتري مي دهند ولي از ساير رشته ها نيز غافل نمي شوند، بطور مثال وقتي آقاي نعيم سليمان اوغلو از كشور بلغارستان به تركيه آمد، نخست وزير كشور تركيه ايشان را به فرزند خواندگي قبول كرد . در تمامي كشورها مي بينيم كه وقتي تيم وزنه برداري كشورشان از مسابقات باز مي گردد تمامي نمايندگان اصناف و تجار در خود فرودگاه هدايايي را برايشان در نظر مي گيرند و با جوايزي كه در نظر گرفته اند از زحمات ورزشكارانشان تقدير مي كنند.
ايپنا: ببينيد شايد اين صحبت شما به يك رويكرد دولتي اشاره داشته باشد، شما رويكرد مردمي و توجه مردم را به اين رشته چطور ارزيابي مي كنيد؟
فلاحتي نژاد: در المپيك سيدني به قدري تماشاچي علاقه مند به سالن آمد كه مسوولين برگزاری مسابقات درب هاي سالن را بستند و خارج ازسالن مانيتور گذاشتند تا ساير علاقه مندان در خارج از سالن رقابتهاي را تماشا كنند.
در همين مسابقات جهاني ونكوور، خودتان ديديد كه چه تعداد تماشاچي علاقمند به سالن آمده بودند. اما متاسفانه درخود ايران هيچ استقبالي نمي شود، شما در رقابتهاي ليگ وزنه برداري وقتي وارد سالن مي شويد، جو ساكت سالن يك دلهره و اضطراب را در دلتان مي اندازد، چرا كه در كل سالن مجموعه ورزشي آزادي فقط 4 داور وشايد چند تن از مسئولين تيمها حضور دارند.
ايپنا: البته يك ترس خاص هم از وزنه برداري وجود دارد.
فلاحتي نژاد: بله .البته تمام اين مسايل به كم لطفي مطبوعات و رسانه ها و ضمنا به تبليغات سويي كه در مورد اين رشته ورزشي مي شود باز مي گردد اين مساله كه وزنه برداري قد را مي سوزاند و يا دريچه هاي قلب را گشاد مي كند خانواده ها را از اين رشته دور مي كند . در صورتيكه شما مي توانيد تمام قهرمانان جهاني را بررسي كنيد ببينيد كوتاه هستند و يا مشكل و ناراحتي قلبي دارند، آيا رضا زاده توكلي باقري قدشان كوتاه است؟ آيا جابر سالم، مرادي، رياحي مشكل قلب دارند؟ تمام اين بحث ها بستگي به ژنتيك انسان دارد و اصلا وزنه برداري در اين مسائل تاثير گذار نيست، خود من ژنتيك بدني ام اينست كه همچون برادرانم و پدرم قد كوتاه باشم.
ايپنا: حرف شما در اين مورد كه تبليغات سويي در مورد وزنه برداري شده درست است، آيا فكر نمي كنيد اين مسائل در حال حاضر با توجه به قهرماني هاي اخير كم شده؟
فلاحتی نژاد: تاحدودي اصلاح شده، اما امسال هم يك مشكل ديگر بر اين مسايلي كه گفتم اضافه شده و آن هم پخش كردن تصاوير آسيب ديدگي محمد حسين برخواه بود.
برخواه دو سال پياپي نفر سوم جهان شد و از تمام مسابقات آسيايي با مدال بازگشت ولي شما تا كنون تصوير او را از تلويزيون نديده بوديد. آيا در مطبوعات مطلب خاصي را راجع به اين مساله خوانده بوديد اما امسال به محضي كه وي آسيب ديد اين تصاوير به سرعت در تمام كانالهاي تلويزيوني و در تمام روزنامه هاي ما منعكس شد.
اين نشان دهنده اين مطلب كه مطبوعات و رسانه ها به دنبال جاروجنجال و هياهو هستند. آيا آنها نبايد فكري مي كردند كه خانواده برخواه با ديدن مكرر اين صحنه چه عذابي مي كشند؟ آيا آنها نبايد فكر مي كردند كه تمامي خانواده ها به ديدن اين صحنه ديگر جوانان خود را به اين رشته ترغيب نخواهند كرد؟
چرا سال گذشته كه قهرمان شد تصاوير را پخش نكرديد؟

ايپنا: هر ورزشي براي خود يك فرهنگ خاصي دارد. مشخصه وزنه برداران چيست؟
فلاحتي نژاد: همانطور كه قبلا هم گفتم وزنه بردار مانند يك درخت است كه هر چقدر ميوه و بار بيشتري مي دهد افتاده تر مي شود و هر چقدر مدال بيشتري را برگردن بياويزد بايد سنگين تر و افتاده تر شوي. طرف مقابل ما شخص نيست! فرد نيست! يك جسم سخت و سرد از جنس فولاد است كه اگر نتواني بر آن غلبه كني حتما او بر شما غلبه مي كند.
ايپنا: به عنوان سوال آخر عملكرد آقاي ايوانف را در دوره مربيگري اش چطور مي بينيد؟ آيا شما هم معتقد هستيد كه او وزنه برداري ايران را متحول كرد؟
فلاحتي نژاد: ايوانف مربي و مدير خوبي بود و انصافا وزنه برداري ايران را متحول كرد .البته در عين حالي كه خيلي از وزنه برداران را به دنيا شناساند خيلي ها را هم از مطرح شدن دور كرد، خود من از اشخاصي بودم كه خارج از اردو بودم اما كساني كه در اردو بودند ركوردشان با ركورد من كاملا متفاوت بود.
ايپنا: چرا در اردو حاضر نبودي؟
فلاحتي نژاد: ايوانف مي خواست كه من در هر مسابقه 7 كيلو وزن كم كنم كه اين مساله خيلي سخت بود و تمام نيرويم را تحليل مي برد، من به صلاحديد خود و پدرم به يك وزن بالاتر رفتم و با 2 سال پشت خط ماندن دوباره با رفتن ايشان به اردو دعوت شدم و با تلاش و كوشش خود و مربياني همچون اسلاو، استويچف، زارع و خورشيدي توانستم امسال اين عنوان را كسب كنم.
ايپنا: علت رفتن ايوانف چه بود؟
فلاحتي نژاد: ايشان مدت قراردادش تمام شد و از آنجا كه فرد زيركي بود، خواست تا با مطرح كردن نام كشوري ديگر خود را به دنياي وزنه برداري معرفي كند و اعلام كند كه با هر كشوري كه بخواهد مي تواند افتخار آفريني كند، اما ديديد كه امسال كشور مصر با مربيگري ايوانف به مقام سي ام رسيد.
ايپنا: عملكرد استويچوف را چطور مي بينيد؟
فلاحتي نژاد: استويچوف از قهرمانان سابق المپيك و جهان است و از علم روز آگاهي كامل دارد و در مدت 6 ماهي كه در خدمت تيم ملي است نشان داد كه قابليت هاي خوبي را دارد، اما اظهار نظردر اين برهه از زمان درست نيست، چون كار يك مربي وزنه برداري بعد از 3 الي 4 سال نمايان مي شود و حداقل بايد به يك مربي يك دوره المپيك فرصت داده شود تا بتواند اولا با شرايط روحي و جسمي وزنه بردار آشنا شود و دوما بتواند تمام برنامه هاي خود را پياده كند.
ايپنا: ديگر؟
فلاحتي نژاد: فقط 10 ماه تا مسابقات المپيك فرصت داريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

[سايت خبرگزاري ورزش ايران، ايپنا]

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2274

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت و گوي ايپنا با فلاحتي نژاد، بهترين وزنه بردار جهان در سال 2003' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016