دوشنبه 17 فروردين 1383

بازتاب يك شكست، درباره نتايج تيم کشتي آزاد ايران در مسابقات بين المللي كشتي باكو، ايپنا

[لينک به اصل مطلب در سايت خبرگزاري ورزش ايران - ايپنا]

كسب عنوان پنجمي در ميان شش تيم حاضر در مسابقات بين المللي كشتي باكو!
اين نتيجه حاصل عملكرد تيمي است كه تا كنون در هيچ از مسابقات جهاني كشتي به چنين نتيجه اي رضايت نداده بود.
اين در حالي است كه تيم كشتي ايران براي محك خوردن نفرات اصلي خود در مسابقات 2006 المپيك آتن تقريبا با تمامي قوا پا به اين ميدان گذاشته بود و تنها عليرضا دبير به دليل آسيب ديدگي به عنوان نفر اصلي در اين رقابت ها حاضر نبود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در شرايطي كه عدم حضور كشورهاي مطرحي همچون آمريكا و گرجستان در اين رقابت ها نويد صدرنشيني تيم ايران را در اذهان متبادر مي كرد ولي در عمل اتفاق ديگري افتاد.
درست است كه ميزباني آذربايجان تا حدودي شرايط برگزاري رقابت ها را به سود اين تيم رقم زد و مسايلي از قبيل گروه بندي هاي ناعادلانه را به وجود آورد، ولي بايد اذعان داشت كه اين قبيل مسايل همواره در ورزش و به ويژه كشتي وجود دارد؛ ضمن اينكه رافائل مارتيني(رييس فيلا) نيز از نزديك شاهد برگزاري اين رقابت ها بود.
هرچند بسياري از مسئولان و دست اندركاران فدراسيون كشتي معتقدند اين نتيجه با توجه به در پيش بودن مسابقات المپيك در نهايت به سود ما تمام شد و عاملي براي شناسايي و رفع نقاط ضعف كشتي گيرانمان به حساب مي آيد، ولي آيا به راستي حيثيت كشتي ايران در اين سطح خلاصه مي شود؟ به راستي با اين اوصاف آيا تضميني براي كسب مدال و عنوان تيمي براي كشتي كشورمان در آتن وجود دارد؟


منصور مهديزاده قهرمان اسبق كشتي ايران و جهان پس از كسب نتايج ضعيف تيم كشتي آزاد بزرگسالان ايران عملكرد ملي پوشان را بسيار ضعيف عنوان كرد و گفت:اين هشدار را بايد جدي بگيريم.
وي در اين باره اظهار داشت: نتيجه به دست آمده ضعيف ترين نتيجه در ادوار جام جهاني كشتي است و مسوولان فدراسيون كشتي و كميته المپيك بايد نتايج كسب شده در رقابت هاي كشتي باكو را به عنوان زنگ خطري جدي در نظر بگيرند و در برنامه هاي خود تجديد نظر كنند. عنوان پنجم در بين شش تيم حاضر در جام جهاني زنگ خطري را براي مسوولان كشتي كشور به صدا در آورد كه جا دارد دلايل و علل اين شكست و ناتواني مورد بررسي قرار گيرد.
وي ادامه داد: عنوان به دست آمده در مسابقات باكو در طول ادوار جام جهاني گذشته بي سابقه بوده است و براي اين كه بتوانيم در ميدان اصلي يعني المپيك نيز به دنبال اما و اگر نباشيم بايد در تمامي برنامه هايمان اعم از آماده سازي، گزينش ها، اعزامها، نحوه اردو، تغذيه و مسائل روحي و رواني ملي پوشانمان بازنگري كنيم.
مهدي زاده ادامه داد: كسب چنين نتيجه هايي در كوران مسابقات جهاني و بزرگ امري گريز ناپذير است و نبايد اين شكست را پايان راه دانست، زيرا خوشبختانه زمان كافي و مناسبي را در دست داريم و با استفاده از تجربه به دست آمده در اين ميدان مي توانيم به رفع نقاط ضعف كشتي گيرانمان بپردازيم.
قهرمان سابق كشتي جهان در ادامه خاطرنشان كرد: مسابقات جام جهاني باكو براي كشورمان حكم امتحان نهايي قبل از كنكور را داشت كه اگر از اين ميدان سربلند بيرون مي آمد، كشتي گيران تيم مي توانستند يا روحيه اي مضاعف تمرينات را در پيش بگيرند و كه مي توانست نتايج مثبتي در پي داشته باشد، اما اين شكست نيز از جنبه هاي ديگر قابل تامل است و با درس گرفتن از آن مي توانيم به موفقيتهاي بزرگتري برسيم.
مهدي زاده همچنين به كشتي هاي قابل بحث عليرضا رضايي اشاره كرد و گفت: رضايي جوان با انگيزه و مستعدي است كه در اين رقابتها مقابل دو حريف قلدر و با تجربه مانند موسل بز و رودريگرز به ميدان رفت. دليل كشتي هاي ضعيف رضايي قطعا به آسيب ديدگي و يا به وضعيت روحي وي مربوط مي شود كه حتما بايد بررسي شود.
البته از او به عنوان بهترين سنگين وزن كشتي كشور بيش از اينها انتظار مي رفت و مطمئن هستم كه اگر تمرينات خود را جدي تر در پيش بگيرد و از دو ديدار مهمي كه در باكو برگزار كرد، درس كافي گرفته باشد، مي تواند نماينده شايسته اي براي سنگين وزن ايران در رقابتهاي آتي باشد.
وي به دخالت بعضي از افراد غير كارشناس در امور گزينش كشتي گيران اعزامي به آتن اشاره كرد و گفت: در چند هفته اخير گاهي شاهد بوده ايم كه بعضي از افراد غير كارشناس در امور گزينش ملي پوشان كشتي آزاد دخالت و بحث هايي را مطرح مي كنند كه جز تخريب و حاشيه سازي، چيزي در پي ندارد. من مطرح شدن اين صحبتها را از فردي كه حدود 10 تا 12 سال سوابق مديريتي دارد، بعيد مي دانم و دليل اين مسائل را جز به نداشتن دانش فني در زمينه كشتي به موضوع ديگري مربوط نمي دانم.
اين پيشكسوت كشتي گفت: بزرگان كشتي بايد اين زنگ خطر را جدي بگيرند و با بررسي دلايل شكست تيم در باكو به دنبال رفع نواقص باشند و از دخالت افراد غير ورزشي در امور گزينش كشتي گيران جلوگيري كنند.
وي در پايان افزود: از گذشته هاي دور ثابت شده كه دموكراسي و احترام به انتخابات بهترين راه نتيجه گيري بوده و هست؛ حالا نيز براي گزينش برترينها اجازه بدهيد تمامي سرمايه هاي مملكت بدون در نظر گرفتن عنوان و سوابقشان در ديدارهاي انتخابي حاضر شوند و قابليت هاي خود را براي جنگيدن در آتن نشان دهند تا در پايان يك تيم كامل و يكدست كه هيچ گونه انتصابي در آن صورت نگرفته براي حفظ آبرو و حيثيت كشور اعزام شود.
در اين رابطه سيد جواد رفوگر دبير فدراسيون كشتي نيز نتايج بدست آمده را رضايت بخش ندانسته و عنوان كرد: ملي پوشان درحد انتظار ظاهرنشدند.
وي افزود: انتظارات ما ازعملكرد ونتايج تيم ملي كشتي كشورمان بسيار بيشترازاين ها بود. كسب نتايج حاصله دردوديداري كه تيم ملي كشورمان مقابل روسيه و كوبا انجام داد احتياج به بررسي وبحث بيشتري دارد كه بايد پس از بازگشت نفرات تيم ملي وكسب اطلاع از تمامي مسائل موجود درطول رقابتهاي جام جهاني باكو صورت گيرد."
رفوگر هرگونه تعجيل در امرقضاوت واظهارنظر را نادرست دانست و گفت: "هنوزهيچگونه فيلمي از كشتي هاي بچه ها مشاهده نكرده ام ولي باز با تمام اين مسائل بايد ديد كه چرا تيمي كه درمقابل روسيه پيروزشده ، در برابر كوبا با اين نتيجه مسابقه را واگذاركند .
البته بايد وضعيت تيم وفضاي حاكم برمسابقات را درنظرگرفت و درحضور منصوربرزگر وكادرمربيان تيم به بررسي عملكرد ملي پوشان پرداخت. "
وي درپايان به كشتي هاي علي اصغر بذري و مصطفي يونسي نيا اشاره كرد وافزود:"هردوكشتي گير ازچهره هاي جوان و بااستعداد تيم ما بودند كه با درنظرگرفتن تجربيات آنها ، نتايج قابل قبولي را كسب كردند .البته مصطفي يونسي نيا با شكست رومروي كوبايي كه دروزن 84 كيلوگرم قهرمان جهان والمپيك مي باشد نشان داد كه توانايي هاي بسياري دارد ويكي از پشتوانه هاي مطمئن تيم ملي محسوب مي گردد.
علي اصغر بذري هم دركشتي اول خود مقابل حريف روسيه اي خود عملكرد قابل توجه ومثبتي داشت كه متاسفانه دركشتي دوم خود مقابل حريف كوبايي دريك كشتي انتقادي نتيجه را واگذار كرد."
و اما افشارزاده دبير كل كميته ملي المپيك ، نتايج كسب شده در رقابتهاي جام جهاني كشتي آزاد را تا حدودي قابل قبول دانسته و ابراز داشت: تا قبل از المپيك به دنبال كسب عنوان نيستيم.
وي افزود: برگزاري تيم به تيم مسابقات جهاني و مسايلي كه آذربايجاني ها با بهره گيري از امتياز ميزباني ايجاد كردند، در فدراسيون جهاني كشتي (فيلا) در حال بررسي است و از اين لحاظ كه ما نتوانستيم پس از پيروزي ارزشمندي كه مقابل روسيه به دست آورديم، آن گونه كه بايد در مقابل تيم كوبا ظاهر شويم جاي هيچ نگراني نيست و اهميت چنداني ندارد.
افشارزاده با بيان اين كه ديدارهاي كشتي گيران ما به صورت تك به تك قابل بررسي و تامل است، افزود: برخي كشتي گيران برخلاف آن چه كه از آنها انتظار مي رفت نتوانستند خوب ظاهر شوند و البته برخي ديگر نيز كه به تازگي پا به يك عرصه بين المللي گذاشته بودند بيش از حد انتظار ظاهر شدند و شايستگي هاي خود را به اثبات رساندند.
وي در ادامه با بيان اين كه تا زمان آغاز بازي هاي المپيك تنها به كسب تجربه خواهيم پرداخت، گفت: كشتي گيران ما بايد تا پيش از بازيهاي المپيك آتن با حريفان مطرح خود در تورنمنت هاي بين المللي روبرو شوند و بتوانند شناخت كافي و آمادگي لازم را براي حضوري موفق در المپيك به دست آورند. وي به فرصت 130 روز تا آغاز بازيهاي المپيك اشاره كرد و گفت : در فرصت باقيمانده كميته ملي المپيك نهايت تلاش و همكاري را با فدراسيون كشتي خواهد داشت تا ملي پوشان را براي حضور در المپيك آماده كند و اميدوارم با اعزام تيم ملي كشورمان به چند تورنمنت بين المللي ديگر بتوانيم نتيجه لازم را در المپيك به دست آوريم.
دبير كل كميته ملي المپيك در پايان به كمكهاي كميته المپيك به فدراسيون كشتي اشاره كرد و گفت: كميته المپيك هزينه اعزام تيم كشتي كشورمان را به باكو تقبل كرده و از اين پس نيز همكاري هاي خود را با فدراسيون كشتي افزايش خواهد داد.
در اين بين صحبت هاي صدرالدين كاظمي يكي از كارشناسان برجسته كشتي كشور نيز جالب توجه است.
وي معتقد است كه مديريت فني حاكم بر كشتي كشور مشكل دارد. اين در حالي است كه تيم ملي كشتي آزاد كشورمان طي رقابت هاي جام جهاني باكو با هيچ تيم برتر و قابل قبولي روبرو نشد.
كاظمي ضمن انتقاد از عملكرد تيم ملي كشتي كشورمان گفت: عملكرد تيم ملي كشتي آزاد كشورمان را در رقابت هاي جام جهاني باكو مي توان بسيار ضعيف، پر انتقاد و دور از انتظار خواند. تيم ملي ما در باكو با هيچكدام از تيمهاي مطرح جهان مانند آمريكا و گرجستان روبرو نشد و حتي در مقابل تيم روسيه هم كه متشكل از نفرات پنجم تا هفتم اين كشور بود، در واقع نتيجه را 4 بر 3 واگذار كرديم. همچنين شكست در مقابل تيم كوبا كه براي اولين بار در سطح كشتي ملي كشورمان پيش آمد، وضعيت را بدتر كرد.
وي در ادامه افزود: با علم كردن كسب تجربه و مسابقات تداركاتي براي المپيك نمي توان روي اين نتايج ضعيف سرپوش گذاشت، چرا كه تيم ايران در شرايطي در بين شش تيم شركت كننده در انتهاي جدول رده بندي قرار گرفت كه اكثر اميدهاي كسب مدال خود را در المپيك به همراه داشت. در مقابل، ما در برابر روسيه اي باختيم كه به غير از موسل بز هيچكدام از نفرات آنان بخت حضور در رقابت هاي جهاني و المپيك را نداشتند.
كاظمي، ميدان دادن به جوانان را بسيار مهم و مؤثر خواند و گفت: يكي از دلايل اصلي ضعف ما همين بي تفاوتي به جوانان بوده است. اگر علي اصغر بذري از چهار سال پيش در ميادين بين المللي به كار گرفته مي شد، هيچكس اندوه و نگراني آسيب ديدگي عليرضا دبير را نداشت. ما نبايد فقط به تك چهره ها بسنده و دلخوش كنيم و راه را براي جوانان و حضور آنان در ميادين مختلف هموار كنيم. كما اين كه حضور همين جوانان نيز به دليل كم تجربگي و عدم ميدان ديدگي آنان كاملا مشهود بود.
وي، افزود : نبايد ملي پوشان را طبق صلاح ديد شخصي تعيين كرد و پس از در ميان پر قو بودن، آنان را به كار گرفت. آقايان انتظار دارند برخي از ملي پوشان فني بدون رويارويي با حريفان داخلي به المپيك روند كه همين نتايج ضعيف و دور از ذهن، زنگ خطر را براي اين افراد به صدا در آورد.
اين كارشناس كشتي در پايان اظهار داشت: اين اولين باري بود كه تيم ملي كشورمان طي رقابت هاي بين المللي در مقابل تيمي مانند كوبا شكست خورده و اين چنين متزلزل و در هم ريخته طي مسابقات جهاني ظاهر شد. به همين دليل آقايان بايد در برخي از اعتقادات خود مبني بر انتخاب ملي پوشان طبق صلاح ديد شخصي تجديد نظر كنند.
بايد منتظر ماند و ديد كه در هفتمين جلسه هيات رييسه و مجمع سياستگزاري فدراسيون كشتي كه روز دوشنبه 24 فروردين ماه با حضور مسوولان و دست اندركاران ورزش كشور در اين فدراسيون برگزار خواهد شد منصور برزگر چه توضيحي در قبال اين نتيجه ارايه خواهد داد؟

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6203

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازتاب يك شكست، درباره نتايج تيم کشتي آزاد ايران در مسابقات بين المللي كشتي باكو، ايپنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016