سه شنبه 15 دي 1383

تاریخ کشتی هم دوست دارد هرسال داستان تختی تکرار شود، مجید زاغری، خبرگزاری سینا

تهران ، خبرگزاری سینا – مجید زاغری
چه یکشنبه سختی بود آنروز.یکشنبه ای که کهن مردم ایران را درغمی سنگین فرو برد.غم و اندوهی که ازآن یکشنبه آغاز شد هنوز نیز پس از 37سال که ازآن ماجرا می گذرد زنده است و مردم به ویژه ورزشدوستان راهنگام یادآوری آنروزبه افسوس وامی دارد،مردمی که تاریخ ورزششان با فتوت ، گذشت و ایثار پهلوانان گره خورده و همراه است.دراین روز، مردم یکی از بزرگ پهلوانان و سرآمدان این خصایل را از دست دادند .
ساعت ده صبح در جنوب تهران در کوچه پس کوچه های باریک پررفت و آمد محله خانی آباد، غوغایی بود.کوچک و بزرگ مرد و زن پیر و جوان همه و همه در مورد آن واقعه اندوهبار سخن می گفتند.
آنروز صبح کسی صدای گرم و دلنشینی را که هر روز به همه سلام می کرد نشنید.
آنروز صبح ابری سنگین ازغم و اندوه در خانی آباد سایه افکنده بود. این حال و هوای ملتهب رفته رفته تمامی شهر را در برگرفت و هنوز اذان ظهر به گوش نرسیده بود که ایران یکپارچه درغم ازدست دادنش فرورفت.
درخیابان ها و معابرعمومی می توانستی کسانی را ببینی که بلند بلند گریه می کنند گویا که عزیزترین یاور خود را از دست داده بودند.
37 سال پیش بود که مردی بزرگ در دل خاک ابن بابویه آرام گرفت تا جامعه ای را از این هجرت غمگین کند. روز یکشنبه 17 دیماه سال 1346 جهان پهلوان" غلامرضا تختی" تداوم دهنده راه و رسم پوریای ولی و یکی از پهلوانان اساطیری و ماندگار ایران زمین که برگ زرینی از دفتر سترگ تاریخ افتخارات ایرانیان افزوده بود بر اثر حادثه ای ناجوانمردانه در کمال ناباوری مردم و در سن 38 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
هرچند مطالب زیادی حول و حوش مرگ تختی به میان آمد و به عمد شایعاتی در میان مردمان پخش شد ولی کسانی که او را می شناختند وحتی کسانیکه تنها ازطریق مطبوعات با او آشنا بودند می دانستند و مطمئن بودند که این مطالب واقعیت نداشته و دروغی بیش نیست.
شاید هم ماجرا از آن حرکت انقلابی تختی درجمع آوری کمک های مردمی برای زلزله زدگان بوئین زهرا که بیش از پیش بر محبوبیت پهلوان بزرگ افزود آغاز شده باشد.
بهرحال او در آن یکشنبه از میان مردم و دوستارانش رفت ولی صفات بارز انسانی پهلوانی واژه های شیرین و زیبای جوانمردی، فتوت ، مردانگی غیرت و صداقت را از خود برجای گذاشت تا به عنوان الگوی همیشگی ورزشکاران کشور از او یاد شود.
اگر از مرشدان و باستانی کارانی که ورزش سنتی مذهبی زورخانه را انجام می دهند گرفته تا کشتی گیران بازیکنان فوتبال و والیبال شناگران و تمامی ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی بپرسید چه کسی را در زندگی ورزشی خود الگو قرارداده اند بدون هیچ مکثی پاسخ می دهند:"جهان پهلوان تختی". در محبوبیت و مردمی بودن تختی شاید ذکر این نکته کفایت کند که در واکنش انفعالی نسبت به احساسات بی شائبه مردم هنگام حضور تختی در میان آنان برادر شاه مخلوع که ریاست کمیته ملی المپیک آن دوران را برعهده داشت مراسم را با خشونت نیمه کاره رها می کرد.
تختی با الهام گرفتن از سجایای اخلاقی مولا علی(ع) به یک قهرمان بزرگ تبدیل شد و اکنون باگذشت37 سال از درگدشت او نام و منش انسانی اش در اذهان باقی مانده است .
این ویژگی ها و صفات پسندیده است که او را از دیگر پهلوانان و قهرمانان دوران خود و حتی تاریخ ورزش کشور متمایز می کند.
در رفتار و کردار تختی اخلاق حسنه ، بارز بود و تنفر او از تملق و چاپلوسی و اینکه بجز خالق خود در برابر هیچکس سر تسلیم فرو نمی آورد تختی را به الگویی برای همه کسانی که می خواهند راه حق و حقیقت را طی کنند و خود را از آلودگی های اخلاقی و مفاسد اجتماعی دور سازند، تبدیل کرد.
او نمونه یک پهلوان و قهرمان واقعی و مبارز در راه حقیقت و مردانگی بود که در نظام قبلی نیز مردانه مقاومت کرد و به مستبدان رژیم طاغوت با شجاعت " نه " گفت . جهان پهلوان تختی جدای از بعد اخلاقی و خصایص ویژه انسانی خود درعالم ورزش و کشتی نیز یک قهرمان واقعی وخستگی ناپذیر و ارزنده بود که سالها با پشتکار و مقاومت درخدمت تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت های جهانی و بازیهای المپیک و آسیایی درخشید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کسب ده نشان از این رقابتها گواهی بر روحیه خستگی ناپذیر و پایمردی این بزرگ مرد کشتی ایران و جهان است.
درباره خصلت های والای انسانی و پهلوانی تختی و سجایای اخلاقی این مرد بزرگ تاکنون مطالب زیادی به رشته تحریر درآمده و این روزها نیز که مصادف با سالگرد آن بزرگوار است سخن بسیار گفته می شود اما آنچه باید سرلوحه برنامه های جوانان به خصوص ورزشکاران و ورزشدوستان قرار گیرد الگوپذیری از خصلت های آن بزرگ پهلوان است.
کشتی گیران، پهلوانان و ورزشکاران ایران باید راه و سیرت تختی را ادامه دهند و نگذارند روح پهلوانی از این مرز و بوم رخت بربندد . اینکه تنها بگوییم الگوی ما تختی است کافی نیست بلکه باید کمر همت ببندیم تا باز در عرصه ورزش کشور تختی هایی ظهور کنند و ورزش ما توام با خصلت های پهلوانی و انسانی رشد کند.
ورزشکاران ما بدانند نباید تنها از ورزش بهره وری مالی را هدف قرار دهند و نباید از ورزش پله ای برای دست یابی به شهرت بیشتر درست کرد باید خصلت های پهلوانی را پر رنگ تر کرد. باید مردمی بود و درمیان آنان زندگی کرد و برای آنها افتخارملی کسب کرد.ورزشکاران باید بدانند مادامی که برای مردم و در میان مردم هستند و از غرور و ریا و کبر دوری می کنند مردم نیز به آنها عشق ورزیده و افتخار می کنند و همواره از آنان به نیکی نام می برند. به امید روزی که همه ورزشکاران ایرانی با بهره گیری از خصایل و سجایای اخلاقی حضرت علی (ع) پیروان راستین آن حضرت باشند و در زمره پهلوانان خوش آوازه ای چون پوریای ولی و مرحوم غلامرضا تختی در آیند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16439

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاریخ کشتی هم دوست دارد هرسال داستان تختی تکرار شود، مجید زاغری، خبرگزاری سینا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016