چهارشنبه 4 آبان 1384

اسفنديار بهارمست: داوران ايراني در آسيا حرف اول را مي‌زنند، ايپنا

اسفنديار بهارمست در سال 1332 در تهران متولد شد و تحصيلات ابتدايي را نيز در تهران گذراند. سال 1351 براي ادامه تحصيل به آمريكا رفت و در سال 1359 در كنار تحصيل داوري را آغاز كرد و به اين رشته رو آورد. سال 1365 نيز به ليست داوران بين‌المللي پيوست و در سطح جهان مشغول به كار شد.

شايستگي او در قضاوت، فيفا را مجاب كرد تا در مسابقات جام جهاني جوانان سال 1996 وي را برگزينند. وي سه باز در اين مسابقات را قضاوت كرد كه مهم‌ترين آن به ديدار آرژانتين و پرتغال در نيمه نهايي مربوط مي‌شود.
در جام جهاني 1998 فرانسه حضوري فعال داشت و ديدار برزيل و نروژ را قضاوت كرد كه بحث برانگيزترين قضاوت اين رقابت‌ها محسوب مي‌شود. در حالي كه برزيل و نروژ يك بر يك مساوي كرده بودند در دقايق پاياني يك پنالتي به سود نروژ گرفت تا اين تيم برنده بازي شود.
وي به خاطر قضاوت بحث برانگيز اين ديدار 24 ساعت از مقر داوران اين مسابقات نمي‌توانست خارج شود. البته پس از اينكه تلويزيون سوئد تصاوير قضاوت صحيح اين ديدار را پخش كرد فيفا به بهارمست تقديرنامه داد.
پس از اين رقابت‌ها بهارمست 45 ساله شده و بازنشسته شد. او به عنوان رئيس داوري منطقه كونكاكاف منسوب و به عنوان مربي (درجه‌اي بالاتر از مدرس) نائل شده و به كار خود در فيفا ادامه داد.
هدف از دعوت بهارمست
فدراسيون فوتبال ايران به واسطه تسلط بهارمست به زبان فارسي از فيفا درخواست كردند كه او را براي تدريس داوران به ايران اعزام كند چرا كه مترجمان به خوبي صحبت‌هاي مدرسان خارجي را به داوران انتقال نمي‌دهند.
وي براي تدريس داوران نخبه و نمونه ايران به كشور ما سفر كرده است. داوران حاضر در اين كلاس به 17 قانون داوري آشنايي كامل دارند و حضور بهارمست براي رفع اشكالات آنها است.
35 نفر را داوران كه به عنوان تيم‌ملي داوري ايران محسوب مي‌شوند در اين كلاس حضور دارند. در اين كلاس بهارمست به نحوه جايگيري داوران و نكات مهم داوري پرداخته است. وي در كنفرانس مطبوعاتي روز گذشته به طور كامل دلايل حضور خود در ايران را شرح داد كه در زير مي‌خوانيد؛
داوري هميشه بازنده است
اسفنديار بهارمست صحبت‌هاي خود را درخصوص داوري از نمره دادن به قضاوت‌هاي آغاز كرد. وي گفت: «داوري بحث مختص به ايران نيست. در تمام دنيا اشكالات داوري بحث روز فوتبال است. علت آن نيز اين است كه داوري تنها تيمي است كه شانس برنده شدن ندارد.
به طور مثال وقتي تيمي در صدر جدول قرار مي‌گيرد آيا باخت نداشته؟ اما هيچ‌گاه به باخت تيم صدرنشين نمي‌پردازند. ولي در داوري اگر 100 نكته مثبت و چهار نكته منفي وجود داشته باشد به نكات منفي آن فقط مي‌پردازند. به همين خاطر داوري هميشه نقد مي‌شود.
در هر حال داوران ايراني از استعداد خوبي برخوردارند و در مسابقات بين‌المللي كارنامه درخشاني از خود به جا گذاشته‌اند.
البته مي‌توانند باز هم پيشرفت كنند و اين به واسطه كلاس‌هاي آموزشي ميسر خواهد بود.
خسروي فعلاً قضاوت نمي‌كند
رضا غياثي رئيس كميته داوران نيز در اين جلسه حضور داشت و سؤالي را كه از بهارمست درخصوص قضاوت نكردن خسروي شد او پاسخ داد. البته بهارمست به طور مختصر گفت: «هر فدراسيون اختيار تام دارد كه به كدام داور قضاوت بدهد يا ندهد اين موضوع به فيفا ارتباطي پيدا نمي‌كند.»
غياثي در اين خصوص گفت: «در اين خصوص حاضرم خودم زير سؤال بروم ولي «مصلحت نيست برون افتد اين راز» بايد بگويم كه نوآموز، دادكان، همسر علي خسروي و يك شخص ثالث در جريان كامل قضاوت نكردن خسروي هستند.
صلاحديد كميته داوران اين بوده كه خسروي فعلاً قضاوت نكند. او نه محروم شده و نه جريمه. فعلاً قضاوت نمي‌كند. در ضمن ايشان اظهارنامه‌اي به من نوشتند كه در صورت قضاوت نكردن به مراجع بالا شكايت مي‌كنند ولي اين را بايد بدانند كه يك داور نمي‌تواند بگويد كه به من بازي بدهيد يا نه اين مسؤوليت برعهده كميته داوران است.»
امكانات ايران براي نقد داوري مناسب نيست
اسفنديار بهارمست در جواب به سؤالي مبني بر كافي بودن امكانات ايران براي نقد داوري گفت: «در صورتي كه دوربين تلويزيوني در زاويه‌اي قرار بگيرد كه به طور صد در صد بشود تشخيص داد خطا صورت گرفته يا نه مي‌توان داوري را نقد كرد.
بعضي اوقات تصاوير از زوايايي گرفته مي‌شود كه نمي‌توان قضاوت داور را نقد كرد بنابراين بايد سكوت كنيم چرا كه داور در جايگاه بهتري براي اين كار قرار داشته است. من نيز در برنامه 90 سكوت اختيار كردم تا حرمت داوران را زير سؤال نبرم.»
سؤالي مطرح شد درخصوص دستورالعمل جديد فيفا براي جام جهاني 2006 ،بهارمست در اين باره گفت: «فيفا كانديداهاي داوري در جام جهاني 2006 آلمان را به آلمان برده و در كلاس‌هاي آموزشي شركت داده است. اين کلاس‌هاي توجيهي نمراتي را براي داوران به همراه دارد كه در پايان نفرات برتر به جام جهاني راه پيدا مي‌كنند.
البته اين داوران براي مسابقات جهاني زير 20 سال پرو نيز استفاده شدند و در مسابقات جام باشگاه‌هاي جهان كه در ژاپن برگزار خواهد شد نيز شركت خواهند كرد.
عملكرد آنها در اين رقابت‌ها نيز بي‌تأثير براي حضور آنها در جام جهاني نخواهد بود.
همچنين فيفا توپ هوشمندي را طراحي كرده و آن را در مسابقات زير 20 سال جهان آزمايش كرده است و در مسابقات جام باشگاه‌هاي جهان نيز يك بار ديگر آزمايش مي‌كند و در صورت جواب دادن آنها را در جام جهاني استفاده خواهد كرد.
اين توپ‌ها در صورت رد شدن از خط دروازه باعث به لرزه در آمدن ساعت مچي داور مي‌شوند.
داوري ايران در سطح آسيا حرف اول را مي‌زند
بهارمست درخصوص سطح داوري ايران گفت: «ايران در آسيا حرف اول را مي‌زند و تا آنجا كه قضاوت داوران ايراني را در مسابقات آسيايي مشاهده كرده‌ام با مشكلي مواجه نشدم. مسعود مرادي در مسابقات جام كنفدراسيون‌ها عملكرد مثبتي داشت.
داوران ايران استحقاق حضور در مجامع بين‌المللي را دارند و حضور آنها در مسابقات جام جهاني ثابت مي‌كند كه همسطح با ديگر داوران حاضر در دنيا هستند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شانس مرادي براي حضور در جام جهاني زياد است
رضا غياثي در خصوص شانس مرادي براي حضور در جام جهاني توضيحاتي ارائه كرد. وي گفت: «مرادي انتقادپذير است و اين فاكتور باعث پيشرفت او بوده كه اگر داوري اين فاكتور را داشته باشد پيشرفت مي‌كند. مرادي در اولين تست كوپر فيفا دچار كشيدگي عضله شد. پس از آن AFC تقاضا كرد تا مرادي مجدد در اين تست شركت كند چرا كه حيف است او در جام جهاني نماينده آسيا نباشد. در نهايت مرادي يك مربي بدنساز به طور اختصاصي اختيار كرد و در يك ماه خود را به آمادگي كامل رساند و در تست دوم فيفا موفق ظاهر شد. با توجه به اينكه مرادي را با ديگر داوران آسيايي مقايسه مي‌كنند او شانس زيادي براي حضور در جام جهاني دارد.»
داور بازي ازبكستان و بحرين نقض قانون كرده بود
بهارمست درخصوص چگونگي تكرار يك مسابقه به واسطه خطاي داوري گفت: «اگر در يك ديدار داوري قانون را نقض كند، ديدار تكرار خواهد شد. داور بازي بحرين و ازبكستان نيز قانون را نقص كرده بود نه اينكه در تشخيص خود اشتباه كرده باشد. عدم درست تشخيص دادن داور شامل تمديد بازي نمي‌شود.»
باز هم به ايران مي‌آيم
اسفنديار بهارمست در پايان صحبت‌هاي خود از حضور مجددش در ايران گفت: «در حال حاضر در ايران حضور دارم و به كار مشغولم و اگر لازم باشد باز هم به ايران مي‌آيم و تا آنجا كه بتوانم براي پيشرفت فوتبال ايران تلاش مي‌كنم.»

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26923

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسفنديار بهارمست: داوران ايراني در آسيا حرف اول را مي‌زنند، ايپنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016