چهارشنبه 9 آذر 1384

به اندازه يك مصاحبه با رنه سيموئز سرمربى تيم فوتبال اميد: ۹ ماه طول مى كشد تا اين تيم را به دنيا بياورم، شرق

رنه سيموئز سرمربى تيم اميد
رنه سيموئز سرمربى تيم اميد
على خماند
مى گويند خودش را در دل تيم جاى كرده، مرد جذاب و با اعتماد به نفس برزيلى كه روبه روى ما نشسته و لابه لاى مصاحبه نان و موز و عسل مى خورد. وقتى مى پرسيم چرا، با لبخند مى گويد: طعم موز مرا ياد كودكى ها مى اندازد. وقتى كه پولى براى غذا نداشتم و از باغ هاى گشاده دست اطراف موز مى كندم تا شكمم را سير كنم. سيموئز مربى باهوش و خوش صحبتى است... به او يادآورى مى كنيم امروز، اول كار است و ما كلاً آدم هاى خوش استقبالى هستيم. وقتى درباره بدبدرقگى مان حرف مى زنيم با همان لبخند جواب مى دهد: يك روز در جامائيكا برايم تيتر زدند نروى كشته مى شوى. اما من ماندم!

• • •

• چرا ايران را براى ادامه كار انتخاب كرديد؟
من تحقيق زيادى كردم و ايران را براى ادامه كار انتخاب كردم. شايد اطلاعات فراوانى كسب كردم تا به ايران بيايم و فكر مى كنم انتخاب خوبى هم انجام دادم.

• به چه دليلى مى گوييد انتخاب خوبى انجام داديد؟
فكر مى كنم تيم خوبى خواهيم داشت و انتخابات آقاى ياورى براى تيم بسيار خوب بوده است. اما چيزى كه مردم ايران و مطبوعات بايد به ياد داشته باشند اين است كه من ۹ماه وقت مى خواهم تا اين تيم را به دنيا بياورم امروز در پله نخست هستيم...

• توانايى و نوع كار بازيكنان ايران مورد رضايت شما هست؟
من قبلاً اطلاعاتى در مورد بازيكنان ايران داشتم و در بعضى تيم هاى عربى كه بازيكنان ايرانى حضور داشتند آنها را تماشا كرده ام. به عقيده من آنها توانايى بيشترى از چيزى كه نشان مى دهند را دارند و فقط بايد آنها را به ذوق رساند تا از تمام توانايى خود استفاده كنند. الان فوتبال ايران در مرحله اى است كه به جام جهانى وارد شده است و بايد به فكر مراحل بالاتر باشد و بايد همه تلاش بيشتر كنند تا فوتبال ايران به موفقيت بيشتر دست پيدا كند. زيرا شما دوست داريد بهترين تيم آسيا باشيد.

• مگر به نظر شما ايران بهترين تيم آسيا نيست؟
نه، استعداد بالقوه اى داريد تا بهترين تيم آسيا شويد. اين را شك ندارم اما كارهاى زيادى براى بهترين بودن داريم.

• بايد چه كنيم تا بهترين آسيا شويم؟
بايد استعداد هاى بالقوه خود را به فعل برسانيم و از آنها نهايت استفاده را بكنيم. بازيكنان ايران بايد خود را باور كنند و به اثبات برسانند.

• بازى هاى آسيايى چه مرحله اى از كار شما محسوب مى شود؟
اولين پله. من بيشتر براى ارزيابى بازيكنان اين بازى ها را انتخاب كردم و مى خواهم به دقت بازيكنان را زير نظر بگيرم. بعد از اينكه از آنها ذهنيت به دست آوردم و در امتحان من قبول شدند كسانى را كه مى خواهيم نگه خواهم داشت. البته شايد كسانى كه نديده ام به تيم ملحق شوند. البته همه اينها در شرايطى است كه ما بازى كنيم و بازى كنيم.

• چقدر اميدوار باشيم كه به المپيك ۲۰۰۸ خواهيم رفت؟
شك ندارم. زمينه فراهم است و استعدادهاى خوبى هم داريم و فقط بايد به سختى كار كنيم. من اصلاً بهانه نمى آورم. شما شايد بگوييد كه اگر نتوانستى بايد بروى اما من نمى ترسم مردم بيايند و بگويند تو گفتى مى توانم اما نتوانستى، چون اين استعداد را داريم. روش كار را بايد هماهنگ كنيم. من مى خواهم ميان رده هاى مختلف ارتباط برقرار كنم و يك اتصال بين تيم هاى نوجوانان ، جوانان، اميد برقرار شود و اين مسير ادامه پيدا كند. خيلى روى تيم جوانان تحقيق كردم و با مربيان آن مشورت مى كنم كه با روشى مناسب با هم كار كنيم.

• با برانكو نيز در ارتباط هستيد؟
بله، صددرصد، در حقيقت ما مى خواهيم تيم اصلى را تغذيه كنيم و بازيكنانى تربيت كنيم كه به تيم ملى معرفى شوند. تيم شما به جام جهانى صعود كرده است و از امروز بايد براى جام جهانى ۲۰۱۰ تلاش كنيم. من الان مطمئن هستم با يك برنامه ريزى موفق همين تيم در جام جهانى ۲۰۱۰ خواهد بود. شما اكنون چند بازيكن بين ۲۸ سال تا بالاى ۳۰ سال داريد.

• على دايى، گل محمدى، رحمان رضايى، وحيد هاشميان، اينها در اين رده سنى هستند؟
با يك برنامه ريزى مى خواهيم هدفى را دنبال كنيم تا تيم ايران بعد از جام جهانى بتواند تيم قدرتمند خود را حفظ كند و رفتن اين بازيكنان به تيم ضربه اى وارد نكند.

رنه سيموئز

• مربيان برزيلى چقدر به فوتبال ايران مى توانند كمك بكنند؟
شما اگر مربى بسكتبال بخواهيد از كجا استخدام مى كنيد.

• از آمريكا؟
پس سئوال ندارد. اگر مى خواهيد فوتبال تان پيشرفت كند بايد به دنبال برزيلى ها باشيد.

• به عقيده شما فوتبال ايران با مربى اى چون شما پيشرفت مى كند؟
بله.

• مطبوعات در كار شما چقدر اهميت دارند؟
فوتبال يك شغل است. الان همه چيز به هم ارتباط پيدا كرده اند. شما به جام جهانى رفته ايد و مطبوعات خوشحال هستند. شما مى رويد آلمان و راه پيدا كرديد تا جام جهانى را ببينيد و تجربه پيدا كنيد. اگر تيم ايران به جام جهانى نمى رفت شما مى توانستيد به آلمان برويد. بنابراين اين رسانه ها هستند كه به فوتبال نياز دارند و فوتبال هم به آنها نياز دارد. رسانه ها اگر تبليغات نكنند و مردم را تحريك نكنند تا به ورزشگاه ها بيايند ديگر شركت ها در فوتبال سرمايه گذارى نمى كنند. پس بنابراين ما در كار با هم شريك هستيم.

• مردم ايران زياد طاقت باخت را ندارند و خيلى سريع به عدم نتيجه گيرى تيم واكنش نشان مى دهند. متوجه شده ايد؟
از شما يك سئوال دارم؟! كدام كشور را سراغ داريد كه مردمش اينطور فكر نمى كنند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

• اما مردم ايران حتى دوست ندارند كه در بازى دوستانه هم ببازند و مطبوعات نيز بعد از باخت انتقادات گسترده اى مى كنند.
مطبوعات حق دارند هر طور كه دوست دارند و صلاح مى دانند كار كنند و هيچ وقت هم آنها را كنترل نخواهم كرد كه چه مى نويسند و چه نمى نويسند. اما به مطبوعات اجازه نمى دهم در كارم دخالت كنند. روند كار تيم شغل من است و من هم در مورد آن فكر مى كنم. شايد اين را به نوعى به مطبوعات تاكيد كنم. وقتى نقد و بررسى و نتايج ليگ را بررسى مى كنيد حق داريد عقيده خود را بدهيد و نمى توانيد به من كسى را تحميل كنيد. ايران ششمين كشورى است كه در آن كار مى كنم و به هر كشورى رفتم به من تلقين كردند كه آن كشور بدترين مطبوعات جهان را دارد. در جامائيكا به من گفتند تو را مى كشند.

• به عقيده شما تيم ما توانايى حضور در مرحله بعدى جام جهانى را دارد؟
برانكو ايران را در بازى هاى آسيايى بوسان به قهرمانى رسانده است. تيم را به جام جهانى برده و تا رده پانزدهم جهان بالا برده است چرا نبايد به او اعتقاد داشت كه تيم را به مرحله بعد خواهد برد. دليلى ندارد كه به او شك كنيد و مطمئن باشيد موفق خواهيد شد.

• فضاى ورزشگاه هاى ايران را چطور ديديد؟
خيلى خوب، تقريباً مثل ورزشگاه هاى آرژانتين و برزيل. خصوصاً بازى پرسپوليس _ استقلال.

• از امكانات رضايت داريد؟
بله، امكانات شما خوب است اما بايد بهتر شود.

• حرف خاصى نداريد؟
يك چيز كه چند بار گفته ام؛ اگر كسى رويايى دارد و غيرممكن است نبايد بنشيند تا اتفاق خاصى بيفتد بلكه بايد سخت كار كند آنگاه شانس زيادى دارد تا آن رويا به حقيقت برسد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27659

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'به اندازه يك مصاحبه با رنه سيموئز سرمربى تيم فوتبال اميد: ۹ ماه طول مى كشد تا اين تيم را به دنيا بياورم، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016